Grovfoder i hagen

the_connemara

Trådstartare
Tidigare har hästen enbart ätit inne i boxen i sådan mängd att han dammsugit allt. Nu är han ute ca 12 h och då vill jag ha fri tillgång på hösilage och halm.

Problemet är att båda hästarna äter den nya maten på morgonen och sedan verkar de vänta på ny typ. Det blir alltid mat över som inte äts fastän den inte hunnit bli gammal. Men jag vågar liksom inte ge mindre, de får 5 kg totalt nu och några kg halm i veckan max.

De får all mat inne i ligghallen som är grusad och maten blir inte alls blöt eller skitig på något vis. Hittills har jag tagit bort allt varje helg och lagt in nytt, men behöver jag göra det med halmen egentligen? Hur gör ni?

Jag vill inte ge i nät men har planer på någon typ av foderlåda. Ser dock inte riktigt hur det skulle lösa problemet eftersom det inte är så att de drar ut och skitar ner maten. Det lilla som trampas på tar jag bort någon gång i veckan (när jag är hemma och det är ljust :-D) men resten ligger fint i sina hörn som om de var nyinlagt.

Jag har svårt att tro att åtminstone unghästen inte vill ha pga gräset i hagen men jag vet inte. Här på buke verkar ju alla hästar äta typ 20 kg per dag minst :-P

Sv: Grovfoder i hagen

Jag vet inte om jag förstod dig rätt, men dom är två som får 5kg var ute på morgonen? Sen får dom inne på natten också?!?

Om dom lämnat mat ute i ligghallen så skulle jag minska mängden lite så att det gick åt, eller bara blev lite kvar. Jobbigt och ekonomiskt onödigt att behöva kasta i onödan.

Äter dom upp hö och lämnar halm så skulle jag inte ta bort halmen....nu använder vi halm som strö i vårt vindskjul så det ligger ju alltid halm där....

Sen äter inte alls alla 20kg om dagen. Mitt halvblod i normal träning (5-6 dar i v.), ca 165 hög, äter betydligt mindre än det. Förra vintern när hon stod själv åt hon 5kg hö ute och 4kg inne per dygn och då var det alltid några strån kvar av givan.

De får totalt 5 kg på morgonen. På natten äter båda 5 kg var i sin box :) och de är alltså ute resp inne ca halva dygnet.

Om mina hästar åt så lite hade jag blivit väldigt orolig. Men om ni har grönt ätbart gräs i hagen så skulle jag tro att konsumtionen är helt normal. Här har vi fått snö igen och det går åt kring 15kg per häst och dygn. Om de äter gräs också så hade jag minskat hömängden eftersom det är onödigt att kasta foder och så hade jag haft en låda att ha det i. Även om de inte drar runt det så kanske det blir oaptitligt om de går och trampar på det. Har du provat att fodra ute? Kanske det är något med ligghallen de inte gillar?

Som jag skrev så tar jag bort det som de trampar i, de ligger annars i ett hörn resp utmed en vägg så de går inte ens i allt. Därav mina funderingar! Känns lite som att de plockar ut det bästa och sedan vill de ha nytt :p

Jag fodrade ute de första veckorna när min inte gillade ligghallen och de inte hade blivit sams. Men nu står de ihop inne och äter eller så går unghästen dit när min gått iväg. Men bara lite på morgonen liksom. men det var samma att fodra ute, kom det nytt stod de där en stund och sedan struntade de i resten.

I början var jag orolig att hösilaget inte var bra (aldrig fodrat med det innan) men vi har avverkat några balar nu (de är bara 35 kg) och de äter ordentligt inne men inte ute. Så de verkar välja gräset först, vilket kändes helt normalt i början men nu är det mest bara pill (inte alls lera mer än vid ingången men gult och kort liksom) och de har börjat äta mycket mer inne på natten (från 1 kg till 5 kg och snart mer för unghästen), men dagskonsumtionen har inte alls ökat lika mycket?

Vi har inte haft snö och bara någon natt med frost, inte mycket regn heller. Skönt väder men ibland önskar jag att det kunde komma en halvmeter snö så jag kunde lära mig hur de egentligen vill ha sin mat :p

Kan tillägga att min förr åt ca 7 kg/dag och lite halm upptill när han fodrades 4 ggr inne i sin box. Då gick han i skogshage de pillade massor i hela vintern. Så min äter redan dubbelt så mycket på natten (innan åt han ju dock hö, så det blir ju inte dubbla TS-mängden) och jag oroar mig inte direkt för honom, han är rund :D

Jag vill mer komma underfund med hur man egentligen fodrar i hagen utan att slösa mat i onödan. Det känns lite som lyxkonsumtion nu när de verkar plocka ut det bästa i hagen, medan i boxen så duger alltihopa :p Är det något ni känner igen?

Nu är det länge sedan jag hade häst på box men vad jag minns så åt de hellre ute än inne men å andra sidan kan det ju vara -20 ut och plusgrader inne vilket ju delvis förklarar beteendet.

Ibland kan mina lämna hö (tidigt på hösten oftast) och då brukar jag lämna kvar det och inte lägga ut nytt. Eller bara lägga ut mer så att det tillsammans motsvarar den mängd jag tänkt ge. Jag tycker att det är onödigt att slösa och de brukar äta upp allt en natt helt plötsligt och så är det som vanligt sedan. I din situation skulle jag ordnat en låda att fodra höet i för att med gott samvete kunna låta det de inte äter ligga kvar till nästa fodring.

Mina får i slowfeednät men de är ju oskodda, har det ganska lågt ner. De pillar i sig 12kg hö var per dygn om de får, har dock minskat till 8kg var. Finns gräs också.

Dom är nog inte så hungriga på morgonen när dom släpps ut.
Pillar litegrann och går sedan ut i hagen och gnager på det som finns.
Finns det gräs i hagen så är det intressantare.
Så länge dom inte faller ur så är det väl ingen fara.
Tar gräset slut och det blir minus så kommer dom nog att vara mer intresserade av hö.
Jag hade minskat på höt tillsvidare, bättre det än att ligger och blir äckligt.
Vi har haft detsamma i ena hagen där det finns gräs kvar, helt tomt på hästar när man fodrar em-hö och det kan ligga morgonhö kvar.

Delvis kl

Jag ger ju hösilage (är jättedålig på att skriva hela det ordet och säger oftast hö, sorry :-o) så mer än en vecka vill jag ändå inte att det ligger. Därför tar jag bort det som är över.

Det är iofs sant, inne ligger det ju inbäddat i halm för att hålla :p Jag har bara inte behövt tänka på det innan iom att de aldrig fodrades ute utan åt upp det de fick inne :p

Ok då blir ju läget lite annat. Ni kanske inte har ihållande minusgrader heller vilket gör att även ensilaget håller lite längre. Då skulle jag helt enkelt lägga ut mindre. Kanske bara halm ett tag, det tål ju att ligga framme längre tid.

Jag har besökt Skåne en gång och det var på sommaren så jag har inte så stor koll på förekomsten av minusgrader :) Då hade jag satsat på halm ute och ensilage inne, ni kanske har grönt gräs nästintill året om?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar