Gröt och hö endast

P

Prisca

Jag har en kompis, som har en kompis som ger sina hästar enbart hö och gröt. Mina frågor:

1. Är gröt bra eller dåligt?
2. Klarar sig hästen helt utan havre och betfor etc.?
3. Ger ni era hästar samma mat?

Sv: Gröt och hö endast

1. Är gröt bra eller dåligt?
Det beror ju alldeles på vad det är för gröt? Ibland bötläggs ju "vanligt" hästfoder så att det liknar gröt, att stå och koka vanlig havregrynsgröt åt hästen känns både dyrt och krångligt. :D

2. Klarar sig hästen helt utan havre och betfor etc.?
Absolut, om grovfodret täcker hästens näringsbehov.

3. Ger ni era hästar samma mat?
Hur menar du?
Nej, hon äter inte gröt. Ja, hon äter samma foder varje dag...
Frågan kan ju tolkas olika.

Ja hästar klarar sig enbart på hö men dom kan få minerall brist eller vitaminbrist osv.....Beror på värdena på höet och var det är taget...

Gröt kan man ge hästarna men det börjar att jäsa efter en viss tid kommer inte ihåg exakt hur lång tid efter man kokat det men det går ju att ta reda på...

En häst klarar sig alldeles utmärkt enbart på grovfoder om det är bra värden. Hästen är ju i första hand en grovfoderomvandlare och ska klara sig enbart på det i första hand. Endast då grovfodret inte håller måttet för behovet tillför man kraftfoder.

Har fött upp, tränat och tävlat hästar enbart på det ensilage som vi ger till våra mjölkkor samt mineraler.

Kicki :laugh:

Det går inte säga att "självklart klarar sig en häst på bara hö". Överlever gör den ju säkert, men så länge du inte har någon näringsanalys på höet så finns ingen garati för hur hästen kommer att se ut i hull/muskler.

Däremot är det självklart att en häst klarar sig på enbart hö (+ salt) om höet har såpass bra näringsvärden att det uppfyller hästens behov. Dock är det långt ifrån alltid som man har tur att få tag på ett sådant hö. Då behöver man en analys på höet, för att sedan kunna räkna ut hur mycket övrig foder (kraftfoder/tillskottsfoder/mineraler) som man behöver komplettera med.

Dessutom måste man alltid tillsätta salt (saltsten eller "vanligt" salt i fodret) i hästen foderstat.

Men som sagt, om man har ett hö (eller annat vallfoder) som täcker hästens näringsbehov så klarar den sig alldeles utmärkt på enbart hö + salt.

Det beror ju helt på.Många hästar klarar sig utmärkt på enbart ett bra grovfoder.Det beror ju på hur mycket de motioneras osv.. Blir lite nyfiken på den där gröten? Vad sjutton är det för gröt? Tomtegröt:Dmannagrynsgröt?
Vem sjutton står och kokar gröt till hästen? Det kanske är gröpe av något slag du menar..eller hela korn som stöps..I såna fall är det jättenyttigt!

Det kan ju vara gröt på vetekli, havrekli, uppblötta lucernpellets, mäsk eller vad som helst.

Bara hö funkar bra om hästen är matglad/inte för svårfödd och man har bra värden i höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 452
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar