Gropar i vinterpäls?

Linnea_1987

Trådstartare
Finns det ngn som kan förklara orsáken till varför en häst får gropar/ojämnheter i pälsen nu när pälssättningen börjat?

Hästen jag har i åtanke är en 20-årig nordsvensk som just börjat sätta päls. På vissa delar av kroppen (mestadels magen) har det uppkommit ställen (runda fläckar) där pälsen är kortare, stora som golfbollar?

Kan det bero på ålder? Vitaminbrist? Annan orsak?
Eller finns det ngn som sett ngt liknande?

Tack på förhand!

Sv: Gropar i vinterpäls?

Hmm.. sådär har mina hästar alltid haft.. valack 13 år (isl) valack 4 år (isl) sto 7 år (kbltrav)
Tror det är helt naturligt :idea:

Sv: Gropar i vinterpäls?

Vi har funderat i kring om att det kanske beror på att håret växer olika fort så det kanske är det..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 914
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 254
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna