Gropar i brödet?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag är ingen expert på att baka men försöker så gott jag kan:p
Läste nånstans att brödet är färdigjäst om man petar på brödet och gropen går tillbaka, men om gropen inte går tillbaks då?:p
 
Sv: Gropar i brödet?

Man ska inte peta så hårt. :) En lätt touch bara så man kan känna om degen sviktar fint. Det ska inte bli en stor grop. :)
 
Sv: Gropar i brödet?

Jag vet inte. :D

Jag tror jag mest känner på degen efter första jäsningen, då ska det ju ändå bakas ut sedan så om det skulle bli en liten grop spelar det ingen roll. När man väl har bakat ut det till brödkakor eller vad man nu ska göra går det ju att se ganska tydligt sedan om det har jäst eller inte. Jag går nog mest efter tiderna som står i receptet faktiskt. :)
 
Sv: Gropar i brödet?

Om gropen inte går tillbaks om du bara trycker "lätt" så kan du ju testa att jäsa längre. Mina bröddegar brukar få jäsa 1-2 timmar om det är en vanlig deg och inte surdeg (surdegen får jäsa läänge) Jästiden beror ju lite på hur färsk jästen är, temp på degvätskan och rumstemperatur. 2:a jäsningen lika länge.

Ett tips när brödet väl är i ugnen: -Använd stektermometer!! Sätt i den när brödet fått lite skorpa och blivit stabilt och låt inte bröden gå upp högre i temp än 92-94grader så slipper man smuligt bröd:)
 
Sv: Gropar i brödet?

Om det blir hål petar du nog för hårt :p
Jag brukar inte peta alls, jag känner försiktigt med hela handen. Bara touchar lätt, man känner direkt om det är lagom eller inte. Annars får det jäsa ett tag till. Det blir godare om man låter det jäsa ordentligt.

Mmm nu blev jag sugen på att baka lite :d Måste bara handla först.
 
Sv: Gropar i brödet?

Ett tips när brödet väl är i ugnen: -Använd stektermometer!! Sätt i den när brödet fått lite skorpa och blivit stabilt och låt inte bröden gå upp högre i temp än 92-94grader så slipper man smuligt bröd:)
Men gud, vad smart! Tack så jättemycket för tipset. Jag tänkte faktiskt fråga på buke häromdagen vad jag gör för fel med den nya varmluftsugnen, eftersom brödet blir så smuligt. Men nu ska ugnens egna stektermometer in! :)
 
Sv: Gropar i brödet?

Jag har aldrig lyckats överjäsa deg, men det kanske går? Jag har kalljäst i 1,5-2 dygn i kyl och det har funkat fint. Har dock inte testat i rumstemp.:)
 
Sv: Gropar i brödet?

Varmluften kan torka upp brödet också, jag brukar bara ha på den till en början annars blir det supertjock skorpa. Gott till surdegsbröd men inte till vanligt bak.
 
Sv: Gropar i brödet?

Man kan överjäsa deg. Då släpper trådarna och går i värsta fall av och brödet går inte upp i ugnen utan kan om man har otur till och med gå ned och bli platt. Det sker lätt om man har det väldigt varmt inne vid jäsningen t.ex om man bakar en varm sommardag. Om man kalljäser i kyl är nog den risken minimal.
Hur länge en deg behöver jäsa beror alltså på temperaturen där degen är när den jäser. Det är därför det är så bra om man lär sig att känna på degen när den är lagom jäst för då blir brödet godast.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 224
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 857
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 958
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp