Grop på halsen?!

C

CaBang

Hästen jag sköter har fått en grop på halsen, eller han fick den för typ 2 år sedan. Någon som vet vart det kommer ifrån? För om jag minns rätt så hade han hade en stor knöl där när han kom hem från sommarbetet och de sa att han hade blivit insektsbiten, nu är det en grop där och nu säger de att det är en muskelbristning?
Vad tror ni?

hals.jpg

Sv: Grop på halsen?!

Det är nog en muskelbristning, min häst har också en på halsen och en på baken, men han har inte påverkats utav den, jag har därimot hört hästar som gått och "försvarat" en muskelbristning och därmed försöka undvika att arbeta med den muskeln just, men det är inget jag är säker på!! :)

Okej, men kan muskelbristningen ha kommit av insektsbettet? För han är troligen allergisk mot dem tror jag...
Han störs iaf inte av det vad jag har märkt, man kan stå och trycka på det utan att han reagerar iaf.

JAg har aldrig hört talas om att det har kommit utav insektsbett men det låter ju som det, De brukar inte ha ont av muskelbristningar utan den finns bara där =) Så det är ingen fara tror inte jag iaf

Min häst blev biten av en annan, fast lite högre upp på strupen och var först jätte svullen i ca en till två veckor. Efter det har han också en grop vilket är en muskelbristning...

För många år sedan var jag och tömde en stor varböld på halsen på en gammal ponny, hon hade fått in en spets av en gren där, och den hade kapslats in med en varig infektion som följd några veckor efteråt...
Hon fick en liknande grop på halsen efetråt...

Den där gropen känns igen... Min häst har oxå en sådan! Blivit sparkad illa på musklen på halsen och där av har det blivit en muskelbristning! Att insektsbett skulle kunna göra en sådan skada har jag mycket svårt att tro på, snarare en spark eller ev ett illa taget bett från en annan häst är min teori!
MVH Hanna

Min häst har en sån...
Men mera på själva halsmuskeln. Hon hade den när hon föddes. Vet sa att hon troligast hade legat med en hov där och att det därför belv en grop typ som en muskelbristning... eller han förklarade det som att just där hade muskeln inte kunnat utvecklats normalt pga att hoven legat där och tryckt. Hon är idag 11år gropen är fortfarande kvar lika stor som den alltid har varit. Och hon kan arbeta normalt och muskeln är i övrigt mycket välutvecklad men det är en grop i den.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 395
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama