Grönt kort??

J

jenniegy

Jag har ridit i ca 5 år och är nu medryttare på en mysig arab! Funderar på att börja tävla LC så småningom, kanske redan till hösten. (Har en tränare som hjälper mig!) Jag vet att man måste vara med i en ryttarförening för att få tävla, men måste man också ta grönt kort och i så fall vad innebär detta?? Är grön inom dressyrvärlden men vill gärna lära mig mer!!! :bump: Tacksam för tips! (Jag är 27 år gammal, om det nu har någon betydelse...)
/ Jennie

Sv: Grönt kort??

Åldern spelar ingen roll ;)

Om det är en mindre klubbtävling i en klubb där du är medlem måste man inte ha grönt kort men om det blir lite större tävlingar eller om du vill åka till någon annan klubb måste du ha det. Jag tycker att du bör ta det då du får mer frihet att kunna välja vad och vart du vill tävla, även om du bara vill tävla för nöjes skull. Har man tagit det gröna kortet en gång så räcker ju det "livet ut".

Att man tar grönt kort innebär att man ska få kunskaper om regler och bestämmelser som gäller vid tävlingar i dressyr, hoppning och fälttävlan. Man behöver inte lära sig alla regler utantill utan det handlar om att kunna grunderna, vad som är obligatoriskt på tävlingar, tillåtet och förbjudet men även mer allmänna kunskaper som vad ett gott uppträdande på tävlingsbanan är och säkerhetsfrågor i hästhantering. Sedan ska man veta vart man ska söka de mer "avancerade" reglerna. Ofta tar man grönt kort tilsammans med några fler i en studiecirkel eller liknande genom den ridklubb man är medlem i. Eftersom man ska lära sig reglerna använder man sig utav TR (tävlingsreglementet) och man lär sig använda de olika häftena som finns.

/Sara

Sv: Grönt kort??

Det är lite olika, men om du rider för en klubb är det lättast att ta kontakt med dom och höra när det är dags för nästa prov för grönt kort. Vet de redan hur du rider slipper du oftast den praktiska biten, däremot är det ett teoriprov där du ska kunna läsa och tolka TR= Tävlings Reglementet. Plus en del "sunt förnuft"-frågor. Inte särskilt svårt, särskilt om man är van vid prov i skolan. Här behöver du ju "bara" slå upp svaren i ett häfte :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 545
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 508
Senast: Skjøldur
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 343
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 990
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar