Grönt kort! :)

L

Lonely

Berätta ALLT ni vet om grönt kort ;)

Alltså inte VAD det är utan vad man gör på det..Eller rättare sagt HUR man gör det...

Vilka är tex. frågorna på provet? Hur redovisade ni lastning (säkerhetesgrejjen)? Hur gjorde ni ridprovet?

Osv. Osv. :)

Sv: Grönt kort! :)

tror att du hittar tusen såna här trådar om du söker i forumet.....

Alltså, jag formulerade trådenm lite fel ;) Jag HAR redan grönt kort, men jag vill veta hur ni gjorde erat prov! :) Hur ni redovisade lastning osv. osv. :p

jaha det var så du menade.
vi hade allt skriftligt

Vilka saker kommer upp på provet?
Jag ska kanske göra det i sommar!

Jag har precis kommit hem ifrån mitt grönt kort prov. Inga svårigheterr egentligen, hade 26 rätt av 28 och dem 2 frågor jag hade fel på velade jag mellan två svar och givetvis var det andra alt rätt. Hittade inte igen dem svaren i Tr heller.

Dem hade ingen möjlighet att göra det praktiska delen så vi fick redogöra för hur man gör vid lastning och vetrinärbeiktning. Sedan frågade dem om jag klarade att rida en häst i skritt trav och galopp.

28 frågor!!?

har dom gjort om allt så att alla prov ser ut så nu eller? Vart går gränsen för godkänt isf.

och dessutom alternativ... + att man får slå i TR...verkar ju jätte lätt nuförtiden.

Senast ändrad:

Jag antar att alla prov har lika antal frågor, 21 var i alla fall godkänt

Jag gjorde mitt prov förra helgen.
Vi
-såg säkerhetsfilmen, diskuterade den lite
-lindade, alla fick linda ett ben också sa "läraren" vad man gjorde rätt/fel.
-lastade, lastade en ponny också sa "läraren" vad man skulle göra och så
-longerade, "läraren" visade först och sedan fick vi testa själva.
-häst vid hand, samma som ovan, "läraren" visade och sen testade vi.
Också fick vi testa slå i TR och sådär.
Sen när vi skrev provet fick vi alla svaren av den gubben som var där :angel:

Senast ändrad:

gaaah vad seriöst!!!

den provledaren som jag skrev för tyckte att vi inte behövde göra de praktiska delarna, för h*n utgick ifrån att man redan kunde det om man skulle ut å tävla....
så vi skrev bara den skriftliga delen

Alla i min grupp kunde redan allt, bara tidsfördriv att göra det egentligen. Fast iofs
kunde inte den ena linda så det var väl bra ändå. :smirk:
Jag tycker de grejerna är ganska självklara att man kan om man tänkt tävla.

...linda behöver man ju inte ens kunna om man inte ska ha lindor på hästen.....

Vi lindade aldrig på vårat grönt kort kurs, vi fick sätta fast transportskydd....

asså du vet frågorna är olika.. så vi kan inte förbereda dig... men är du en hästmänniska kan du svaren på frågorna..

Gjorde testet för typ 10 år sen och minns att en av frågorna var "hur långt spö får man ha på hopptävling". Vi satt i grupp o hade inget praktiskt alls. Så himla enkelt, var bara 10-11 år gammal men det var verkligen inga problem.

28 frågor???!

När jag gjorde mitt prov förra våren var det 15 frågor, och du skulle ha minst 13 rätt för att bli godkänd.
Vi lastade häst, och visade för hand. Sen såg vi på "säkerhet med häst" också, eller vad den heter.. Linda gjorde vi inte.. hrm.. inte heller gjorde vi något ridprov, men ridläraren (eller vad man ska kalla det) fick intyga att alla innehöll de nödvändiga kunskaperna för att delta på tävling.

på min grönt kort kurs så hade läraren först en genomgång om vad TR är för något och lite allmänt om tävlingsregler, olika klasser etc. Sen fick vi visa häst för hand och så visade läraren hur man lindar ben, vi behövde inte göra det. Sen såg vi på film samtidigt som vi svarade på några "övningsfrågor" inför skrivningen. Läraren gick igenom svaren och delade ut de riktiga proven. Vi fick samarbeta, läraren sa t o m att alla vuxna skulle hjälpa barnen så att de också klarade provet! så jag fick ansvar för 3 kids som jag sa till exakt vad de skulle skriva. :smirk:

På min grönt kort kurs gick vi också igenom TR och lärde oss hur man hittar i den. Det var mest det jag minns, men provet var inte värst vidare svårt så du behöver inte oroa dig. Tänk på att det bara är sånt som du måste veta när du ska ut å tävla, då kanske det blir lättare att plugga in. :smirk:

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 524
Senast: Badger
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 081
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar