Grönt kort upplevelser ^^

F

FreakyCw

Hej!
Ska snart ta grönt kort och vill nu fråga er...
Vad hade ni för frågor när ni tog grönt kort? Hur tyckte ni provet var i allmänhet? Svårt? Lätt? Tråkigt? Onödigt? Fantastiskt? Hur uppfattade ni provet helt enkelt?:p
Kram:rofl:

Sv: Grönt kort upplevelser ^^

vilka frågor det var minns jag inte, det var snart 10år sedan jag tog mitt.

vad jag lärde mig? tja ingenting för att vara ärlig.
ganska onödigt, men kan man inte så mkt om hästar kanske det är bra... men innom andra grenar (som inte tillhör svenskaridsportförbundet) behöver man inte gå någon "grönt kort" kurs...

Hej!
Ska snart ta grönt kort och vill nu fråga er...
Vad hade ni för frågor när ni tog grönt kort? Hur tyckte ni provet var i allmänhet? Svårt? Lätt? Tråkigt? Onödigt? Fantastiskt? Hur uppfattade ni provet helt enkelt?:p
Kram:rofl:

Minns inte direkt vad vi hade för frågor, men var om säkerhet och tävling och sånt. :p Var typ 25-30 frågor vi hade. Det dåliga var att det fanns olika nivåer på provet, 1, 2, 3 och 4. Ett var lättast och fyra var svårast. (Svårare formulerat och sånt i fyran) Så alla fick helt olika svårigheter :crazy: Provledaren visste inte ens om det så hon delade bara ut. Jag hade tur och fick 2an, jättelätta frågor och man har ju TR till hands :idea: :) haha luddigt men jaja, hoppas du förstod något iaf. :D

Minns inte direkt vad vi hade för frågor, men var om säkerhet och tävling och sånt. :p Var typ 25-30 frågor vi hade. Det dåliga var att det fanns olika nivåer på provet, 1, 2, 3 och 4. Ett var lättast och fyra var svårast. (Svårare formulerat och sånt i fyran) Så alla fick helt olika svårigheter :crazy: Provledaren visste inte ens om det så hon delade bara ut. Jag hade tur och fick 2an, jättelätta frågor och man har ju TR till hands :idea: :) haha luddigt men jaja, hoppas du förstod något iaf. :D

alla frågor ä ju lätta såvida man har TR... allt står ju där :p

Lyllo! :banana:

Jag har haft mitt gröna kort i minst tio år, så jag minns inga av frågorna på provet. Men jag minns att det var väldigt lätt - det fanns ju TR tillhands att kolla i.

Lycka till!

Immer

Faktiskt så har inte numreringen något med svårighet att göra utan det är bara 4 olika prov, så att folk inte ska titta på varandra och fuska ;) eller så att man inte ska skriva samma prov två gånger om man inte klarar det.. inget med svårighetsgrad...

jaha okej, det var iaf det som folk sa åt mig. men det kanske inte var så då. :D för det du sa låter ju mer troligt. :)

Jag tog mitt gröna kort för två år sedan (att det redan gått så lång tid ! :O) Iaf, det var superenkelt. Behövde inte lasta, leda osv. (inget praktiskt, bara teoretiskt) Då kursledaren trodde på mig då jag sa att jag kunde detta. (Dumt egentligen...jag kunde ju ha ljugit!)

Iaf, det är superlätt, speciellt med TR! Lycka till!

jag lärde mig typ inget men det var svårt som bara den!!!!!

Min 14 åriga dotter och min man håller på att ta grönt kort just nu. De har varit iväg 3 ggr på kurs och jag tycker att det låter som de har lärt sig en hel del matnyttigt. Själv tog jag kortet när det var hästmässa i Sollentuna för massor av år sedan. Då tog man en TR och sen skrev man provet. Idag är det så mkt mer som ingår. Jag tycker att det är ett jättebra intiativ för de ponnyföräldrar som inget kan och som åker med som ansvarig när ungarna tävlar. (typ min man ;) )

Jag gjorde mitt för 6 år seda nu så kommer inte ihåg frågorna. Men hittar man bara i TR Så är det Busenkelt ;) Hade alla rätt på mitt prov:D

Gjorde det nu i julas.

Det teoretiska var ganska lätt. Bara man kollar i TR. Var några i min grupp som, på en del frågor, inte brydde sig om att kolla upp eftersom de trodde att det kunde allt. Men TR hade ju ändrats så de fick några fel.

På det praktiska fick jag lasta kursledaren i ett vetrinärbås, springa med ett träns runt kursledarens hals när jag skulle visa häst vid hand och förklara hur jag gjorde när jag tog av täcke och sånt. :)

Men om man inte kan visa en häst för hand på det korrekta sättet enligt dem vad gör man då? Vart får man lära sig det? På en grönt korrt kurs kanske? :)

Nja, jag tyckte att det var ganska svårt. Visst står saker och ting i TR men ibland kan det vara väldigt svårt att veta vad man ska söka på. Jag hade det gamla provet som typ inte används längre men där var en fråga typ: Får en 13-årig kille leda en hingst på tävlingsplatsen? Då förstod inte jag var man skulle söka men det var på typ Ansvar. Det kan vara lite knepigt det där tycker jag... Lycka till:angel:

Superlätt, bara att slå upp i TR :) Fast vi hade ingen praktisk del heller.

Jag tog Grönt kort för två-tre år sedan. I min klubb la de upp det så att det var träffar varje vecka där man fick hemuppgifter och gick igenom förra veckans läxa. Det tyckte jag var ganska tråkigt. Jag uppfattade provet som väldigt lätt, allt man behövde kunna var ju att slå i TR, och slå upp något i en bok kan man väl sedan man är sju eller något? :p

På ett av mötena fick vi prova på att linda benen på en häst som skulle lastas. Vi var tre stycken på varje ben ungefär, men man lärde sig hur man gjorde! Sedan skulle vi prova att lasta. Det fanns två transporter, så vi var uppdelade i två grupper med varsin häst. Vi hade olika uppgifter, som att lyfta bakluckan eller hålla fram godis till hästen. Jag hade "turen" att få lasta en ponny som EN gång tidigare i sitt liv hade klivit in i en transport.. :p Hennes rädsla smittade av sig på mig och vi darrade nog lika mycket båda två, men vi kom in utan missöden och jag var så stolt :D

Senast ändrad:

Jag tog grönt kort för 9 år sedan, gick ingen kurs utan skrev bara provet. Det var enkelt - allt står ju i TR! :) Den enda frågan som jag vet kunde varit lite klurig, enligt de andra i alla fall, är den med åldern för att leda hingst på tävling, det är ju inte så lätt att slå upp, men jag visste det ändå så det var inga problem, jag letade inte.
Sen gick vi ut till en transport och så stod vi o pratade en stund om lastning o hur man skulle göra o vad man skulle tänka på osv, efter det hög vi en häst i farten och gjorde en snabb häst vid hand-visning och sen stannade provledaren en stund o tittade när vi skulle rida lektion strax efter, sen var det klart. Plättlätt med andra ord, men ändå bra att det finns, om inte annat för att man ska "bekanta sig" med TR o veta hur man hittar och slår upp saker o ting...

min upplevelse är kanske inte den bästa. Det var ganska tråkigt och man fick knappt göra något praktiskt alls.

Jag har en liten fråga...Vad skall det stå för klubb på kortet? Jag gick kursen på Billdals Ridklubb men jag skall tävla för Lexby Ridklubb. På mitt kort står det Billdals ridklubb. Vad ska det egentligen stå? Jag gick kursen nu i Januari!

/Lisa :)

På det gröna kortet ska det givetvis stå den klubbens namn där du tog kortet och eventuellt gick en kurs. Vilken klubb du tävlar för spelar ingen roll, kortet gäller ju hela ditt liv och du kan ju tävla för hur många olika klubbar som helst under din livstid!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 256
Senast: Sedna
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 308
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka