Grönt kort, tävla? behöver hjälp!!

P

PyseN_

Jag vill börja tävla i körning med shettisen. för detta behöver jag vad ja förstår grönt kort. men hur tar man det? det finns INGEN körklubb eller nått sånt i närheten. närmsta ligger väl 20 mil bort elr nått skulle jag tippa på. men man kan ju ta grönt kort på ridskolor också, men det är där kruxet kommer. man ska väl tävla för klubben man tar licensen hos, och jag vill väl inte tävla för en ridklubb när jag inte ens rider, och dessutom får jag inte låna deras ridhus och marker att träna på ens om jag betalar! dessutom så vill jag inte bli medlem där och betala en medlemsavgift, för det känns ju lite onödigt. måste man bli medlem för att ta grönt kort? behöver också hjälp med allt kring regler och vart det finns tävlingar!

Sv: Grönt kort, tävla? behöver hjälp!!

Man behöver inte vara medlem eller tävla för den klubben man tar kortet hos.
Vår klubb (med flera) brukar meddela vårt distrikt när vi har grönt Kort kurs/skrivning för att utomstående ska ha en chans att vara med.

Grönt kort kan du ta på vilken ridskola som helst.
Medlemskap kan ju vara ett eventuellt krav men jag tror inte det.

När du sen ska tävla så behöver du lösa licens. Detta behöver du INTE göra för den klubb där du tog det gröna kortet.

För MIN egen del kommer 2008 att se ut som följer
Vara medlem i klubben närmast hemma för att få nyttja anläggningen å samma med den konkurerande klubben för att vara försäkrad de gånger träningarna kommer att vara där.

Å så kommer jag att tävla för en annan klubb och således även vara medlem där.

Anna-Carin

Hänger på med en dum fråga... grönt kort inom körning är ett annat prov än det för ridtävlingar? Då har man två gröna kort sen?

Grönt kort är samma, dvs du ska kunna tävlingsreglementet och basic hästkunskap. Det ingår även ett ridprov om du ska tävla hoppning och dressyr.
Men..ska du bara tävla körning behöver du inte göra ridprovet. Å andra sidan får du kanske inte sen tävla hoppning om du skulle vilja det.

Jag tog mitt när grönt kort kom, då fanns inget ridprov heller. Så lite osäker på om man får tävla annat om man tar kusk-gröntkort nu.

Och tävla får du göra för den förening som ger dig mest, oavsett var den föreningen ligger. Jag bodde i Stockholm o tävlade för Umeå.

Jag tog oxå grönt kort det året det kom. Kan jag tävla i körning på det???:crazy: (Blev lite osäker nu!)

Ok, det låter ju skönt för grönt kort tog jag ju för ett antal år sedan men då främst för ridning...

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 302
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 336
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 824
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar