Grönt kort, muntliga lastningsprovet

Pearlow

Trådstartare
Hej!
Jag har inte varit med på själva kursen, utan jag ska bara göra proven. Men nu vart jag lite orolig! Jag har lastat hästar i hela mitt liv men är det nåt särskilt jag ska säga?
Finns det några säkerhetsregler som jag måste ta med?
Isf går dom hitta på internet?

Väldigt tacksam för svar :crazy:

Sv: Grönt kort, muntliga lastningsprovet

Oj jag gjorde mitt prov för 12år sedan eller ngt så jag har knappt ngt minne och lite lär ju har ändrats sen dess, usch är man så gammal :( Nerrå, vet inte vad jag ska ge dig för tips men du har väl fått pluggmaterial är väl bara läsa genom och tänk hela tiden genom säkerhetssynpunkt och kanske inte alltid genom din egna...

Eftersom jag inte gått kursen utan endast ska göra provet så står jag bara med mina 3 TR dressyr,hopp och gemensamma. :crazy:

ok, ja går de inte googla å kolla på mer info, sök även bland trådarna här på buke brukar finnas om det mesta ;)

Det viktigaste är säkerheten i allmänhet!
Att man inte får stå precis bakom bommen eller lemmen när man stänger. Och att man stänger allt innan man sätter fast hästen!

Att det är bra att använda hjälm, handskar och stålhätteskor. Även medhjälparen om man har en sådan!

Mina elever fick även berätta vad hästen bör vara utrustad med!

Tack så jätte mycket! Verkligen :) inget mer man ska tänka på ? :)

Okej nu har jag tagit ihop allt jag fått in i skallen, rätta mig om det är något jag glömt eller har fel på något :) :

*Lasta alltid den tyngsta hästen till vänster för om du kör nära diket och det kanske är blåsigt
ute så finns det annars risk att transporten välter

*Att man inte får stå precis bakom bommen eller lemmen när man stänger.
Och att man stänger allt innan man sätter fast hästen!

*Träns när man lastar och lastar av, i transporten inget träns

*Travhästar kan lastas i grimma, galoppörer och ridhästar i träns

*Att det är bra att använda hjälm, handskar och stålhätteskor. Även medhjälparen om man
har en sådan!

*Utrustning vid lastning av häst:
Lädergrimma
Träns
Svansskydd
Fleecetäcke och vintern stalltäcke/thermotäcke
Transportskydd eller stallbandage och boots

Något jag glömt eller missuppfattat :crazy:?

*Travhästar kan lastas i grimma, galoppörer och ridhästar i träns

Varför skulle inte ridhästar och galoppörer kunna lastas i grimma om travhästar kan det? :p Eller finns det några regler på exempelvis tävlingsplatser inom dessa två områden?

Finns en STOR diskussions tråd om det här på buke det är bara du söker så hittar du säkert svaret ;) Sj har jag alltid lastat alla våra hästar i grimma och vi har både travare, nordisar, min appaloosa pojke och mitt lilla c-ponny sto :p

Jag gick kursen nu i början av januari. De sa att man inte skulle lasta med broddar på. Sen om hästen inte vill gå in är det bra att ha 2 longerlinor att korsa bakom hästen.

Jag gick kursen nu i början av januari. De sa att man inte skulle lasta med broddar på.

men tänk om det är is gata på t ex tävlings platsen och när hästen går ut och får massa skader så dom får stå i månader i box. om man har broddar på hästen i transport får man ju skydda benen väl. mmen det beror ju oxså på vad man har för häst. om hästen står stilla då kan man ju ha broddar men om man har en äst som står och stampar helatiden ska man inte ha broddar på. Fast det får man ju avgöra själv

*Att man inte får stå precis bakom bommen eller lemmen när man stänger.
Och att man stänger allt innan man sätter fast hästen!

*Träns när man lastar och lastar av, i transporten inget träns

*Travhästar kan lastas i grimma, galoppörer och ridhästar i träns.

För det första så heter det LÄMMEN, lemmen är något helt annat inom anatomi... :angel:

Mig veterligen har jag en ridhäst och jag har alltid lastat i grimma, skulle inte ens komma på tanken att krångla till det och ta risker med att vara tvungen att plocka av och på ett träns inne i transporten.
Plus risken för munskador om det händer något och hästen råkar slita sig i och med lastningen när den har träns på sig.

För det första så heter det LÄMMEN, lemmen är något helt annat inom anatomi... :angel:

Mig veterligen har jag en ridhäst och jag har alltid lastat i grimma, skulle inte ens komma på tanken att krångla till det och ta risker med att vara tvungen att plocka av och på ett träns inne i transporten.
Plus risken för munskador om det händer något och hästen råkar slita sig i och med lastningen när den har träns på sig.

Tyvärr är det så att på tävling får häst inte vistas utan att ha träns på huvudet. Alltså bryter du mot TR om du lastar ur/på utan att ha träns och riskerar att bli diskad före/efter start.

Så svårt att tränsa på/av i transporten är det inte.

Sedan vill jag tillägga angående lastning att man aldrig öppnar lämm samt bom bakom hästen innan man kopplat loss den först!

men tänk om det är is gata på t ex tävlings platsen och när hästen går ut och får massa skader så dom får stå i månader i box. om man har broddar på hästen i transport får man ju skydda benen väl. mmen det beror ju oxså på vad man har för häst. om hästen står stilla då kan man ju ha broddar men om man har en äst som står och stampar helatiden ska man inte ha broddar på. Fast det får man ju avgöra själv

klart man kan ha broddar på. Men det vad var dom sa på den kursen jag gick, dessutom ville hon ju ha småtips så att hon inte glömmer någonting. Jag har inte sagt något om att man inte ska ha broddar på när man lastar. Är det halt tycker jag de tär en självklarhet att man skall ha det!

Tyvärr är det så att på tävling får häst inte vistas utan att ha träns på huvudet. Alltså bryter du mot TR om du lastar ur/på utan att ha träns och riskerar att bli diskad före/efter start.

Så svårt att tränsa på/av i transporten är det inte.

Sedan vill jag tillägga angående lastning att man aldrig öppnar lämm samt bom bakom hästen innan man kopplat loss den först!

Jag bryter inte mot vårat TR så det är inga problem... :D

Eftersom jag har självlastande häst, både av och på så är det givet att hon är losskopplad innan avlastning.. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 553
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: igbest
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Blossom
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 892
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar