Grönt Kort? Hjälp..

E

ElinPoolo

Hej, jag ska ta grönt kort nu, eller jag söker kurs.
Jag undrar om det är svårt, om man gör rid och teori.

Jag bor i halland, så snälla tipsa om en kurs.


Mvh
 
Sv: Grönt Kort? Hjälp..

Kolla med ridskolor/klubbar i din närhet. De brukar ha grönt kort-kurs lite då och då. Utformningen av kursen har ändrats lite nu men när jag ledde det så var det i stort sett att man skulle lära sig att slå i TR, lära sig grundläggande säkerhet runt häst, lastning mm. Ridprovet var att kunna ha kontroll och rida någolounda i skritt, trav och galopp.
Generellt var det inte svårt alls för de flesta trots att många var unga.

Men som sagt, det har ändrats nu så ta kontakt med en ridskola/klubb i din närhet och fråga dem.
Lycka till!
 
Sv: Grönt Kort? Hjälp..

Kontakta Ridsportsförbundets kansli i Halland, http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Halland/Distriktet/Kansli/ de borde veta om de har kurser på gång.
Oftast ligger kurserna i början på året när tävlingssäsongen börjar.
Du kan ha med ett intyg från din vanliga ridinstruktör att du kan rida etc istället för att göra ett ridprov. Sen är det lastning av häst, linda ben etc samt själva provet och då ska du ha läst i TR som LUEN skriver om också.
Dottern gjorde det i våras och jag tror det var 12 timmar uppdelat på flera tillfällen.
 
Sv: Grönt Kort? Hjälp..

Sen är det lastning av häst, linda ben etc samt själva provet och då ska du ha läst i TR som LUEN skriver om också.
??? nu är det ett tag sen, men vi lastade eller lindade inte, longerade inte heller. vi hade typ bara läs denna boken så klarar du det + en stalltjej som läste högt ut boken samt gav oss uppgifter... kommer dock ihåg att jag nästan inte klarade provet :p
 
Sv: Grönt Kort? Hjälp..

Vi gick igenom lastning, lindning mm muntligt med våra elever som en del av provet, men inget praktiskt precis som Buck säger.

Men som sagt har det ändrats mycket nu, så lita inte på mig. :)
 
Sv: Grönt Kort? Hjälp..

Det är ändrat sen ett eller två år tillbaka.
Själv läste jag lite i boken o gjorde ett prov = klart.
Dottern tog sitt kort i våras och de gick igenom lastning fast jag tror inte alla elever själva fick lasta, utan de fick vara med o se hur det gick till.
Och alla fick linda ben på ridskolans hästar.
Men det är väl säkert olika från kursledare till kursledare också....
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 870
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp