Gröna kortet

L

lill_sessan

Nu har jag funderat och funderat på vad jag tycker om det...

Jag tycker det är en bra idé från grunden. Men det måste finnas bättre regler för hur man tar det... elelr inte regler ska jag säga men om jag förklarar kanske ni förstår..

Jag tycker det borde finnas en bok där det står lite om de sakerna som kan komma på provet för jag har hört att det inte bara är grundläggande frågor om hur en ko rör sig....

Sen tycker jag att de borde finnas mer "rida upp" tillfällen.... För som det varit nu har det ju bara varit typ e eller två ggr innan tävlingarna satt igång..

Okej det är vad jag tycker rätta mig gärna om jag missuppfattat något...

Och vad tycker ni?????

*kramar*

Sv: Gröna kortet

Det finns en bok - TR!
Övriga frågor på provet gäller säkerhet och det tas upp i säkerhetsvideon som (i alla fall i Stockholm) är obligatorisk att titta på och diskutera, samt i säkerhetshäftet som rekommenderas som kurslitteratur.

Vad gäller antal tillfällen för de praktiska proven så är det upp till varje kursarrangör. Har jag en elev som inte kan komma just på 'praktiska prov'-dagen så får den visa upp sig en annan dag som vi kommer överens om. Just ridprovet kan man också få intygat av sin tränare om den har rätt utbildning (på förbundets hemsida står det vilka som får intyga ridprov). Har du tagit lägst märke III så behöver du inte heller göra ridprovet, bara du kan bevisa att det var du som tog märket (det räcker inte att visa upp själva märket, det kan du ju ha lånat av en kompis).

Något jag har märkt är att folk generellt kommer på väldigt sent att de behöver grönt kort, för sent för att hinna gå kursen innan första tävlingstillfället. Kurserna som utlyses (och som skulle vara avslutade i god tid innan tävlingssäsongen startar så man har kortet redan när anmälningstiden går ut) får 1-2 anmälda och ställs in, och sedan någon vecka innan tävlingssäsongen börjar ringer folk i panik och vill ha kortet meddetsamma.

Hur får man kontakt me sånna som har hand om själva kursen då?

Håller med om att idén är bra, men det gör nog de flesta. Vi har nog alla sett en hel del folk i cutting, teampenning och WC som inte har där att göra.
Att det måste till fler uppridningstillfällen är vi nog också alla överrens om. Frågan är bara hur allt skall lösas på bästa sätt. Det är ju inte billigt att skaffa fram kor osv. Nu finns det bra möjligheter i tex Hjo. Men dit borde ju inte alla behöva åka. Det blir ju några timmar. Självklart är det bra om man tar det i samband med clinics osv.

Litteratur är ju alltid bra, men kan bli dyrt att ta fram tror jag. Kanske skulle man kunna trycka upp ett häfte bara. Kopierat, det borde inte bli lika dyrt. Men då är det ju så att någon måste ta fram informationen som skall stå där..

Pågår det arbete med detta i RHA eller WRAS nu? Vem ansvarar för det?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att ni pratar om lite olika gröna kort???
Vår regelbok kallas just WRAS Regelbok, TR är för SvRf och till alla Ridstilar inom Engelsk ridning.
Frågan gäller Grönt kort för tävling med kossor, och utfärdas av WRAS.

Mig veterligen har man inte kommit så långt som till någon video. Inte heller har det dykt upp så många tillfällen för att skriva eller rida upp för grönt kort.
Missuppfattar jag dig eller är det så att jag kanske har rätt och det är olika gröna kort?

Monke

jag menade westernridningens gröna kort i kossegrenarna

Aha, jag missade visst att det var western. Sorry. En nackdel med att använda 'Nya inlägg' istället för att gå in i varje forum för sig.

Förstod nästan att det var olika gröna kort, skrev det först men ändrade sedan mitt inlägg för att inte trampa någon på tårna. Det slog mig plötsligt att Stockholmsklubben kanske hade kommit längre än resten av Sverige.. Men då gäller det olika kort..

Hej!

Litteratur finns.

Det man skall läsa in är regelboken, samt den bok om boskapsgrenar som WRAS gav ut tidigare i år.

Vidare så kommer de definitiva nya riktlinjerna för grönt kort att presenteras på årets novembermöte.

Just nu arbetar en arbetsgrupp med detta, bestående av folk från WRAS, RHA och SQHA.

Hug your horses!

/Mike - Wild Bunch Skåne

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 015
Senast: Squie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 181
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: MML
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama