Groddar & skott

Monstermom

Trådstartare
Försöker bekämpa vintereländet genom att prova att grodda diverse fräscht och gott. Går inget vidare! Solrosorna blev ett fiasko, ett par tre skott har rest sig medan resten mest ligger och funderar på mögeldöden. Linserna blev däremot riktigt gott, men tror jag försökte göra för mycket på en gång för en del gror inte alls medan andra nu börjat bli mer som skott (äta ändå? det är mitt antagande i alla fall :o). Chiafröna såg ut att mögla men har nu blivit små skott, är det kört sedan något börjat mögla (om det var det som hände)? Äter man fröna eller klipper av skotten? Suck, jag såg fram emot solrosorna mest, men dem blir det som sagt knappast något av.

Den här tänkta peppen blev liksom mer ännu en depp istället! :D

Vilka groddar (skottar? :p), vad, och hur gör ni? Vad finns det man absolut inte ska grodda? Antingen pga giftigt, illasmakande, eller helt enkelt inte värt ansträngningen? Pastöriserar ni fröna först? Har ni speciella groddanläggningar eller kör ni oldschool med papper på tallrik?

Försöker bekämpa vintereländet genom att prova att grodda diverse fräscht och gott. Går inget vidare! Solrosorna blev ett fiasko, ett par tre skott har rest sig medan resten mest ligger och funderar på mögeldöden. Linserna blev däremot riktigt gott, men tror jag försökte göra för mycket på en gång för en del gror inte alls medan andra nu börjat bli mer som skott (äta ändå? det är mitt antagande i alla fall :o). Chiafröna såg ut att mögla men har nu blivit små skott, är det kört sedan något börjat mögla (om det var det som hände)? Äter man fröna eller klipper av skotten? Suck, jag såg fram emot solrosorna mest, men dem blir det som sagt knappast något av.

Den här tänkta peppen blev liksom mer ännu en depp istället! :D

Vilka groddar (skottar? :p), vad, och hur gör ni? Vad finns det man absolut inte ska grodda? Antingen pga giftigt, illasmakande, eller helt enkelt inte värt ansträngningen? Pastöriserar ni fröna först? Har ni speciella groddanläggningar eller kör ni oldschool med papper på tallrik?
Inte på papper!!! Det är dömt att misslyckas.
Dvs jag har aldrig lyckats.... :meh:

Jag klipper av en mjölktetra och fyller med minst 5 cm jord. Sedan strör jag över frön. Plastfolie över några dagar tills de grott. Sedan är det bara att vänta tills de är ätklara.

Pastöriosering låter som du tänkt värmebehandla - då dör ju fröna!
Försök likna utemiljö istället. Dvs jord och fukt

Inte på papper!!! Det är dömt att misslyckas.
Dvs jag har aldrig lyckats.... :meh:

Jag klipper av en mjölktetra och fyller med minst 5 cm jord. Sedan strör jag över frön. Plastfolie över några dagar tills de grott. Sedan är det bara att vänta tills de är ätklara.

Pastöriosering låter som du tänkt värmebehandla - då dör ju fröna!
Försök likna utemiljö istället. Dvs jord och fukt

Klipper du av skotten då, eller drar du upp dem ur jorden? O_o
Då är det skott du gör, inte groddar alls eller?

Pastörisera provade jag med alla fröna jag groddade nu, enligt vad Kung Markatta skrev på sin sida. De har grott bra, så det tog inte kål på dem? Inte för att jag är särskilt orolig för bakterier eller varför man nu "ska" pastörisera, men jag gillar att prova saker och tänkte att alltid lär man sig nånting. :D

Ärtskott är gott!

Det kan jag tro, har ett paket ärtor på bänken för nästa omgång. Men hur gör du då?

Jag har groddburkar och kör mest mungbönor.

Tänkte prova med adzukibönor härnäst, det är ungefär liknande vad jag förstått? (Har inte mungbönor hemma, men har ätit köpta från affären tidigare.) Har du särskilda groddburkar eller är det något du gjort själv?

Groddlinser är mina favoriter.
Har köpt frö från Runåbergs som ska vara fria från salmonella och e.coli
Har en odlingsplastpryl där de ligger som på ett "nät" och rinner av lagom mycket efter man sköljt dem. Inte burk utan mer utspritt i bara ett lager liknade tallrik. Funkar jättebra.

Groddlinser är mina favoriter.
Har köpt frö från Runåbergs som ska vara fria från salmonella och e.coli
Har en odlingsplastpryl där de ligger som på ett "nät" och rinner av lagom mycket efter man sköljt dem. Inte burk utan mer utspritt i bara ett lager liknade tallrik. Funkar jättebra.

Har du något namn eller bild på en sådan så man kan se hur det ser ut?

Ja linserna blev förvånansvärt gott! Trodde nog de skulle vara tråkigare. :o
Hur mycket låter du dem gro innan du äter dem? Sorterar du ut några som inte grott?

Jag har ärtskott hela vintrarna. Jag lägger vanliga gula ärtor i vatten över natten. Sen sprider jag ut dem på jord och vattnar och skördar. Det brukar gå att skörda 3-4 gånger på samma ställe. Nu testar jag en omgång på bomull också, ser bra ut än så länge.

Jag har ärtskott hela vintrarna. Jag lägger vanliga gula ärtor i vatten över natten. Sen sprider jag ut dem på jord och vattnar och skördar. Det brukar gå att skörda 3-4 gånger på samma ställe. Nu testar jag en omgång på bomull också, ser bra ut än så länge.

När du skördar så gör du vad, klipper av? Eller kniper blad?

Rätt - jag tänkte fel. Det är skott. Som jag klipper av.

Men att lägga på papper gör att det brukar mögla - även skotten.
Ska du grodda tror jag mer på burk. Och att skölja då och då?

Jag vill göra båda, ärtor och solrosor äter man väl främst som skott tex? Så jag frågade inte för att påpeka att du hade fel på något sätt, utan för att jag vill hänga med på vad du gör. :)

Ja, papper var ingen vidare lösning tycker jag heller. Känns rätt ofräscht. :o

Ska prova så i jord det som ska bli skott, och fnula ihop någon version av groddburk till det som ska bli groddar...

Har du något namn eller bild på en sådan så man kan se hur det ser ut?

Ja linserna blev förvånansvärt gott! Trodde nog de skulle vara tråkigare. :o
Hur mycket låter du dem gro innan du äter dem? Sorterar du ut några som inte grott?
Tyvärr inte. Det är en begagnad sak från 70/80-tal (?)
Gillar att min låda är mer luftad än de som verkar säljas nu. Och att det inte blir trasselnystan som i en burk. Av de jag ser vid googling hade jag nog valt att prova odlingstråg keramik - toni från hawos
Jag låter dem bada i vatten första dagen, tycker de gror jämnare då.

De går att börja äta så fort de smakar krispigt att tugga på (1-2 cm?) Prova. Sen äter jag i ett par dagar medan de växer vidare i lådan. Blir lite tristare när de är större (över 5 cm?)
Plockar dem med näven så det ogrodda blir automatiskt kvar i botten på slutet. Tycker inte det brukar vara så mycket.

Jag har likadana groddburkar som @VLMF. Tycker de är jättebra, lagom stora, lätta att både rengöra helt, och att skölja med groddarna i. Har inte haft problem med mögel vad jag än groddat.

Jag kör lite olika beroende på vad jag hittar och vad som reas ut. :) Men mungbönor, bockhornsklöver, alfalfa, broccoli, olika kålsorter, linser och bovete.

Häll i burken, skölj, vänta, skölj, vänta... :D

När du skördar så gör du vad, klipper av? Eller kniper blad?
Klipper av. De drar iväg i höjden rätt snabbt. Jag börjar klippa när de är ca 5 cm långa, upp till 10-15 är de klart ätbara. Jag börjar klippa i ena änden, när jag klippt hela vägen har det vuxit upp i början igen.

Så gör jag med. Blötlägger 12-24 h och petar sen ner i jord i typ såna krukor som nån beskrev här ovan, av avklippt mjölkpaket eller liknande.

Jag groddar mest för att göra en rawfood-frukostgröt, och då groddar jag antingen nakenhavre eller råg. Ibland groddar jag även mungbönor eller linser att ha som tillbehör till maten. När jag lärde mig grodda så fick jag instruktionen att lägga det jag vill grodda i en rostfri bunke med en kökshandduk över och låta stå i rumstemperatur. Först i 8-12 timmar i totalt blöt helt täckt med vatten, sedan hälla av vattnet. Sen sköljer jag av och spolar igenom minst 2 gånger per dag.

Det har alltid funkat jättebra, men sist jag skulle grodda en sats nakenhavre så missade jag att skölja dem en gång, och då möglade de. :cry: Blev lite opepp ett tag, men nu ska jag nog sätta en sats igen. :p

Jag groddar mest för att göra en rawfood-frukostgröt, och då groddar jag antingen nakenhavre eller råg. Ibland groddar jag även mungbönor eller linser att ha som tillbehör till maten. När jag lärde mig grodda så fick jag instruktionen att lägga det jag vill grodda i en rostfri bunke med en kökshandduk över och låta stå i rumstemperatur. Först i 8-12 timmar i totalt blöt helt täckt med vatten, sedan hälla av vattnet. Sen sköljer jag av och spolar igenom minst 2 gånger per dag.

Det har alltid funkat jättebra, men sist jag skulle grodda en sats nakenhavre så missade jag att skölja dem en gång, och då möglade de. :cry: Blev lite opepp ett tag, men nu ska jag nog sätta en sats igen. :p

OK, så du har dem liggandes i botten på en bunke helt enkelt? Ingen avrinning annat än det du gör direkt du sköljt dem?

Och vad 17 är nakenhavre? :laugh:
(Ja jag kan googla. Men jag har lärt mig att google inte är blyg med resultaten när man googlar vissa ord, och jag har fått nog av perversioner jag aldrig tidigare hört talas om för ett tag nu. Vill inte veta vad folk kan tänkas göra med havre... :cautious:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka