Grodda tomatfrön

StrawberryWine

Trådstartare
För några dagar sen tog jag två frön från en tomat (jag tog bara två och åt upp resten, tomaten var riktigt god :o )
Planen var att de skulle få ligga i vatten i en vecka, och sen få torka i en vecka för att bli av med skyddslagret. Men nu har dom redan börjat leva och eftersom det är den första gången jag tar frö själv så är jag osäker på hur jag ska göra nu. Och det hjälper inte att min omgivning har olika åsikter heller.

13927629490_a5909dd3eb_c.jpg

Stoppa ner dom i jord nu? Eller låta dom va ett tag till?

Oj, jag har aldrig groddat i vatten. Petar alltid ner i jorden direkt.

Plantera du, kan inte se varför det inte skulle gå. Jag menar, hur växer växter i det vilda? :p

Du måste plantera direkt, det går inte att torka dem nu. Och dom måste komma i jord så växtgrodden kommer ur vattnet.

Om du hade velat spara fröna och sätta senare skulle du lagt dem på hushållspapper så att geggan kring dem torkade. Då går de att spara till senare. Det är ju heller inte säkert att det blir samma tomat av fröna tyvärr. Om det är en hybridsort så blir det inte samma planta av fröna som den tomaten kom från.....

Dom lever inte mer :( Någon som trodde att det bara var äckelvatten slängde ut dom.
Men jag ska försöka få tag i en likadan tomat och prova igen. Jag är löjligt ledsen för att jag förlorade mina frön.

@Dorro Det är en gammal art som jag inte kommer ihåg namnet på. De är riktigt stora och skrynkliga och smakar himmel. Om det växer upp något helt annat så var det iaf ett roligt experiment.

Åh vad synd att det inte blev något. :(

Trådkapar lite, hoppas det är okej :)
Jag är själv precis på väg in i att börja odla själv!!! IIH! (och ha typ andra blommor än aloe vera) Och vill också odla tomater på terassen till vårat nya lilla hus.

Kan man odla med frön från köpetomater..? Alltså dom som jag har i kylen och tänkte ha i en sallad ikväll.

Det går alldeles utmärkt att sätta dessa frön, dock kan det bli lite annorlunda tomater om de inte är sort äkta.
Tomater är dock oftast sort äkta än så länge

Lyckades ta frön från en ny tomat, Coeur de Boeuf heter sorten och rekommenderas varmt :)
Stoppade ner några direkt i jorden och några i vatten tills dom groddar. Sådde också frön från tre olika småtomat sorter, om allt går bra så har jag en liten tomatarme i sommar.

@GardenAngel vad heter sorten? Då kan man googla om rasen är en hybrid. Men prova ändå! En av mina nysådda är en F1 ras.

Läste lite om detta med hybridsorter och det verkar ställa till med problem hos bönder i u länder där de måste köpa nya frön varje år. Men som privatperson kan man alltid testa, ofta märker man inte mycket skillnad fast än det inte längre är samma ras.

Åh vad synd att det inte blev något. :(

Trådkapar lite, hoppas det är okej :)
Jag är själv precis på väg in i att börja odla själv!!! IIH! (och ha typ andra blommor än aloe vera) Och vill också odla tomater på terassen till vårat nya lilla hus.

Kan man odla med frön från köpetomater..? Alltså dom som jag har i kylen och tänkte ha i en sallad ikväll.
Ja, det kan du.

Men du - tomater ska inte vara i kylskåp. De ska stå i rumstemperatur. :)

Eeeeh, "Toumad po quijzt van City Grose"? :D
Vad är "det värsta som kan hända" om det är en oäkting? Att den inte gror, eller är det bara att det är en annan ras?

Okej, tack! Är det bäst att lägga i vattenglas som på TS bild, eller i jord direkt? Ska man göra något med fröna, eller är det bara att plocka ut ur tomaten? :) (jag har så många frågor!)

Okej, tack! Är det bäst att lägga i vattenglas som på TS bild, eller i jord direkt? Ska man göra något med fröna, eller är det bara att plocka ut ur tomaten? :) (jag har så många frågor!)
Jag har aldrig hört talas om att man skulle lägga dem i vatten! Då gror de ju! De gror även om de utsätts för stark sol inuti den mogna tomaten.

Nä, bred ut på hushållspapper och låt torka.

Enligt min tomatodlar-kompis ska man lägga dom i vatten och sen torka för att bli av med skyddsgeggan som förhindrar groddning.
Han sa att det skulle ta en vecka men efter några dagar började de att gro, det var därför jag öppnade tråden.
Vid andra försöket har jag lagt ut mina frön för att torka så fort skyddslagret börjat lossna.

Learning by doing :D
Men varför är det dåligt att dom gror i vatten?

Det värsta som kan hända med en hybrid är att den visar generna från en av de två ursprungsplantorna
men som sagt det kostar inte många öre att testa

haha! bra ide. Fröna som jag spottade rakt ner i jorden kom upp efter en halv vecka. Jag ska aldrig krångla med tomatfön mer :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka