Grisig häst, ont i munnen?

PacificStar

Trådstartare
Min dam kladdar väldigt med sin mat, ska kolla hennes tänder i nästa vecka, men hon har alltid gjort så, sölar ner och gegger runt allt. Kladd på boxväggar och golv och allt, någon annan som har en liten gris? :confused:

Sv: Grisig häst, ont i munnen?

jag har samma problem som du! min dam är så fast just nu står i krantän pga kvarka hon får inte vara i kontakt med andra hästar.

mmm det kan du göra om du vill!!!

Bra att du kollar tänderna! En del får ju svårt att tugga och tappar därför en del mat då.

Andra tror jag bara är stressade när de äter o slabbar just därför när de far och flänger med huvudet.

Ja, tandläkaren kommer ut nästa vecka. Men grejen är att hon har gjort såhär alltid och utan att det varit något fel på hennes tänder.

Kan vara att hon är stressad, men hon ser inte stressad ut när hon äter, bara grisig. Ser ut som hon tar in för mycket i munnen, samtidigt som hon måste ha morötter i munnen, samtidigt. För liten mun kanske ?:idea:

jag har samma problem som du! min dam är så fast just nu står i krantän pga kvarka hon får inte vara i kontakt med andra hästar.

usch å fy!! stackare!!:cry:

men min lilla pålla är exakt likadan! mat högt och lågt! står man för nära när hon äter så är det risk att man får sig en dusch :crazy: men hon har haft en liten hake i överkäken som tandläkaren har fått hålla koll på, och efter att slipat ner den några gånger så har tänderna lyckats ställa tillbaka sig såpas mycket att haken är näst intill borta!:D men inte har sölandet med mat slutat för det.... det verkar bara vara så min häst äter helt enklelt

men tandläkaren sa att om hästen sprider ut höet/ensilaget i hela boxen så brukar det vara ett täcken på frustration för att dom av någon anledning inte kan tugga helt som dom ska. vi har en häst i stallet som är extrem på detta och hon hade jätte problem med tänderna!:cry:

Men det är bara med kraften hon gör så, inte med höet. Och hon äter alltid upp allt, bara att allt är grisigt när hon är klar :smirk:

Men det är bara med kraften hon gör så, inte med höet. Och hon äter alltid upp allt, bara att allt är grisigt när hon är klar :smirk:

Om du ger henne i en krubba på golvet i stället, då kanske hon låter bli att söla ner väggarna. Det finns ju sådana som passar i ett bildäck tex. Eller prova att sätta krubban så lågt att du i princip bara kommer åt att sopa under krubban, förhoppningsvis håller hon sig därnere då.

Hästar som kastar maten med nosen ur krubban brukar inte göra det när de får äta i golvhöjd, tror inte det är lika lätt för dem att kasta ut maten då!

Min ena kille gör också såhär, men efter att jag börjat fukta Krafften har det blivit bättre. Han har dessutom ett bettfel som gör att han måste tugga lite annorlunda, vilket jag tror kan bidra till slafset.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat