Grisfoder?

Sv: Grisfoder?

Finns på lantmännen kostar betydligt mindre.
Grisfoder är färdigmat. Annars är det ju koncentrat el råvaror.

Innehållet är nog inte så stor skillnad på gris, ko, får häst foder.
Spannmål är huvudingrediensen i alla.

Jo, det kan jag tänka mej att det ska finnas på Lantmännen (eller Granngården som det oxå heter?) :)

Att säga grisfoder är ju som att säga hästfoder....

I grund och botten är de ju uppbyggda av typ samma råvaror, men sen finns det ju till gris likväl som till häst olika foder för olika behov.

Håller med HH om att priset på grisfoder ligger på en helt annan nivå än hästfoder, så hittar man ett bra foder som passar till det övriga fodret man ger så kan man spara en hel del. Men man bör ju kolla innehåll och ha koll på vad ens häst behöver.

Helena, du som är insatt från alla håll sett...

Hur fungerar det med innehållsförteckning för andra djurslag? Är smrp samma för kalv/gris/häst? Eller måste man räkna om?

(har inga planer att införa annat foder till kamelerna, men är intresserad av vettiga foderslag vilken förpackning de än kommer i)

Då borde det alltså inte vara så himla svårt att spara in några kronor där alltså. Läsa på lite extra, kanske ta med sig en foderbok till lantmännen :cool: Bra att veta tills jag skaffar häst igen!

MEN som huvudfrågan var - ska grisfoder i allmänhet vara bättre att ge äldre hästar? Är det 'mjukare' att tugga? Innehållet bör ju vara lite annorlunda för att det nu ska vara så himla bra?

Det innehåller väl en del vete antar jag.
Inte helt bra vad jag förstår.

smrp inte riktigt detsamma.

Mjukare att tugga? Det beror ju på i vilken form du köper det i.

Malt vete har betydligt bättre smältbarhet för häst än malt korn. Helt vete ska man inte ge till häst. Det har kass tunntarmssmältbarhet.

Hos en av våra vanligaste foderleverantörer kan man för 3-4/kg köpa ett grisfoder med mald spannmål och rapsmjöl, 130 gr smältbart råprotein och 13 MJ per kg. I hästavdelningen kan man för ca 12 kr/kg införskaffa ett muslifoder med likartad spannmålsfördelning men där det utmärkta rapsmjölet inte finns med så proetinhalten blir betydligt lägre – 70 gr SRP per kg, 11 MJ. I stället är spannmålen utspädd med granbarr, björklöv, en burk kryddblandning och litet torkat ogräs. Snacka om lättlurad!

Lovisaleonora - Gris och hästsmältbarheter är ganska lika. Hästen smälter i allmänhet proteinet några procent bättre och grisen energin litet mer. Men skillnaden är troligen mindre än felmarginalen på uppgivna värden på säckarna.

För värden beräknade för nöt tycker jag det är lättare att räkna själv på ingående fodermedels snittvärden enl tabeller. HH

Men en sak som jag funderar på är om grisen energibehov? Den behöver ju inte springa omkring och röra sig lika mycket som våra hästar måste? Om då Ämnesomsättningen är ungefär lika, då borde det generella grisfodret ha högre proteinhalt, samt litet lägre MJ, än det generella hästfodret? Förstår ni hur jag resonerar?

Sen.. Är inte dom flesta grisfoder inte animaliska, undrar min sambo.
"Dom äter ju faktiskt sniglar och maskar och dylikt i det naturliga"

Vad gäller ämnesomsättning är nog grisar mer lika människor än hästar. Min liknelse avsåg bara smältbarheten av aminosyror och stärkelse.

Grisfoder kan innehålla fiskmjöl, dock inte det jag tittade på. Sen måste jag erkänna, hoppas Ameo förlåter mig, jag ger ibland fiskmjöl till eftersatta föl som kommer till oss. Lys(in)ande aminosyreinnehåll! HH

Hade en god vän som arbetade ett tag på island och hon berättade att hästarna där fick sill ibland. Aldrig hört talas om något sådant men hon påstod det på allvar och eftersom du då ger fiskmjöl till eftersatta föl så kanske jag ska börja tro på henne!

Förr ingick sådant som köttmjöl och köttbiprodukter i grisfoder. Men inget ont som inte har något gott med sig kan man säga om man vill fodra sin häst med grismat. Galna kosjukan har gjort att det numera är förbjudet att utfodra djur i livsmedelsproduktion med animalieprodukter. Som exempel så fick mina grisar, som hade förr, sluta äta sin restaurangmat. Hämta överblivet från en fin gourmet restaurang;) . Det var inta alls lika gott när det bara blev potais och ris utan sås:cry: .

Tror inte fiskmjöl ingår längre. Dels undrar jag om det är tillåtet och så är det en dyr ingrediens.

En sugga under laktation ger vi ca 100-120MJ.
Underhållsfoder under sin ca 30MJ.
Slaktgrisar får så mycket de kan äta upp till ca 65-70kg vikt kan dock ej mängd.

Vi köper allt bulk så man är inte insatt i innehållet.
Vi har en säck spetsa stående, kanske står ngt på den.

Innehållet är nog inte så stor skillnad på gris, ko, får häst foder.
Spannmål är huvudingrediensen i alla.

Men om man betänker att kor och får är idisslare?

Jag ger inte så mycket kraftfoder, så jag köper en säck Hippo då och då för att det är bekvämt, och sambon skrattar ihjäl sig varje gång han ser kilopriset och pratar om lättlurade hästägare. :D

Att kor och får är idisslare har inget med deras kraftfoder att göra. Man får hoppas att de (liksom man hoppas att hästarna får) en del (man hoppas kanske på en större del) av sitt behov tillgodosett genom grovfoder.

Skillnaderna i foder mellan djurslagen kan ligga i att smältbarheten skiljer sig något, att de har olika bra förmåga att tugga maten, att de har olika preferenser när det gäller smaklighet och mineralinnehållet. Sen finns det en del foderslag som har visat sig passa bättre till resp. djurslag, en del är av gammal tradition.

Hästägare är lättlurade, men sen har vi i regel inte heller ett lönsamhetskrav på oss. Grisproducenter måste jaga varje öre, och föder man upp ett par tusen slaktgrisar per år så är varje öre mer per kg foder en stor kostnad.

Grisfoder innehåller i regel inga större mängder fiskmjöl eftersom det tillför för mycket omättade fetter som kan ge smak på köttet.

Pratade med en fodersäljare som sa att mineralerna blir fel om man ger grisfoder..

Men om man ger hästmineraler separat, borde detta inte vara ngt problem. Speciellt inte om man har en analyserad foderstat.. Hon ville nogbara sälja (dyrt) hästfoder, hon..

Man får ju alltid kolla mineralinnehållet så att det passar med det övriga foder man har. Men det bör man ju göra även om man ger hästfoder, de finns med ganska varierande mineralinnehåll de med.

Även om det visserligen är spannmål i både häst och grisfoder så består ju grisfoder till största delen av korn, kanske lite vete och lite havre. Det blir kanske lite mycket stärkelse för hästen om man jämför med ett havrebaserat foder? Bara en tanke. Och man ska kanske passa sig för slaktsvinsfoder som innehåller fiskmjöl?!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
2 520
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 814
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 130
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka