Grisfoder?

Chili

Trådstartare
Fick härom dagen höra att man kan ge gamla hästar grisfoder, så håller de längre. Är det verkligen sant? Personen i fråga har gett sin pålle grisfoder sen den var 22 år, nu är den 36 :eek: Var inte jag som pratade med henne så vet inte vad för slags foder hon menade exakt.

Fick ju då tipset att ge det till min 28 år gamla ponny som snart ska tas bort. Men känns onödigt att försöka krama ur den sista lilla livslusten i henne. Men är det någon som prövat eller stött på detta innan?

Sv: Grisfoder?

Jag har fodrat häst med både gris och kalvfoder.

Man måste bara räkna noga på mängden stärkelse och proteinkoncentrat i det foder man överväger att köpa så det inte blir för stora mängder åt gången.

Det kan vara ett bra och billigt alternativ till tandlösa gamla hästar med sämre grovtarmsfunktion! Fiberbehovet kan tillfredställas med betfor eller lusern om de inte kan tugga hö. HH

KL

Det låter intressant!! Där jag haft min gammelmärr inhyrd hos familjen, som haft min andra märr - som jag numera äger sedan 6½år tillbaka - har fodrat deras hästar även min gammelmärr på KOensilage, o det funkade kanon. Minns inte riktigt hur värdena var, men det var visst högt protein eller hur var det,då?

Vad är det för gris o kalvfoder som ni fodrar era gamlingar med?
Det är väldigt intressant!

Det är ju så att om det står Hästfoder på förpackningen kan priset vara 2-3 ggr så högt som om samma ingredienser ingår i foder till produktionsdjur!

Olika kvarnar har ofta olika egna blandningar.

Men man måste alltså noggrant titta på innehållsförteckningen och ha kunskap om vad hästar tål. Gris och kalvfoder är i regel väldigt näringstäta och aldrig utspädda med halm, granbarr eller äppelskruttar som de dyraste hästfodren är. HH

Ok, det låter lite "speciellt". Men skulle inte det vara lite billigare att fodra sånt till en såpass gammal häst,dvs. tandlös?

KL

Intressanta vinklar på det hela. Att det skulle vara samma ingredienser men dubbelt så högt pris som hästfoder :o Blir alltid lite upprörd när sådant uppdagas. Lite påläst är jag om foder så det hade kanske fungerat. Mamma sa att pappa borde köpa det så kan hon gå över sommaren men jag sa blankt nej. Jag bor ju inte hemma längre men när pappa tog av täcket efter att hon gått med det dygnet runt ett litet tag och såg att hon påtagligt magrat av så känner man att det är definitivt dags nu. Många tänder sitter kvar men hon ser så sjukt sliten ut så det är nog inte ens värt att prova.

Är hon pigg förövrigt, eller trött o ser väldigt sliten ut? Om ja, så kanske hon kan somna in.... Alltid tråkigt, men man kan inte hålla dem vid livet bara för att... :crazy:

Grisfoder som tex (Klara) är foder som inte är så kraftigt som tex slaktsvinsfoder.
Finns som mjöl, pelletskross och pellets.

Haha, va kul att tråden skapades då jag själv just funderat kring detta. Är lite av en anti kraftfoder människa, så jag har faktiskt funderat på Talang (kalvkraftfoder) då det har väldigt bra värden i det, vilket resulterar i att man inte behöver ge lika mkt som man måste av hästkrf. Har faktiskt hört talas från en veterinär om en häst som ätit grisfoder nästan hela sitt liv och han hade nästan aldrig sett en finare häst!! Så varför inte?! :)

Jag bor som sagt inte hemma längre men hon är hyfsat pigg, kan ju trava och galoppera, speciellt när man ska in om natten o äta massa god mat ;) Men benen börjar bli dåliga, de pekar åt alla möjliga håll känns det som, hon har inte tappat vinterpälsen på flera år. Jag tror hon lägger sig ner än, men som sagt, det är ju inte rätt att vänta ut det sista heller...

Alltid sorgligt men hon har haft den bästa pensionen, fått vara med de andra och bara äta massa gott. Just nu är hon hagkompis till en märr som ska föla och vägrar gå med nån annan :p Här är tösen: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/litenbild.jpg

Det kan ju också bero på vad det är man kallar för grisfoder. Vissa kallar mald korn (korngröpe) för grisfoder. Vilket ju är mer lätt ätet än annan korn. Eller om det som man pratar om är foderkoncentraten som man tillsätter till kornet. Eller färdiga helfoder för gris.

det var ett repotage i någon tidning för ett par år sedan om just detta med grisfoder.
en dam som hade ett gäng islandshästar runt 30 år.
de fick grisfoder för att inte falla ur.

Det kan ju också bero på vad det är man kallar för grisfoder. Vissa kallar mald korn (korngröpe) för grisfoder. Vilket ju är mer lätt ätet än annan korn. Eller om det som man pratar om är foderkoncentraten som man tillsätter till kornet. Eller färdiga helfoder för gris.

Vilken typ av grisfoder/eller kalvkraftfoder är mest vanligt att ge till sina hästar?
Kan man verkligen börja o ge nåt av dom till en häst trots att den inte nått för åldersstrecket typ utan typ 13-15 års åldern?
Finns det något att läsa om innehållsförteckningen om gris/kalvkraftfoder?
Vad brukar priser ligga på, ungefärligt?
Vart finns dom att få tag på isåfall?
Nån länk? Typ hemsida?

Haha, va kul att tråden skapades då jag själv just funderat kring detta. Är lite av en anti kraftfoder människa, så jag har faktiskt funderat på Talang (kalvkraftfoder) då det har väldigt bra värden i det, vilket resulterar i att man inte behöver ge lika mkt som man måste av hästkrf. Har faktiskt hört talas från en veterinär om en häst som ätit grisfoder nästan hela sitt liv och han hade nästan aldrig sett en finare häst!! Så varför inte?! :)

Det är ju väldigt intressant, då jag inte riktigt vill ge mina pållar kraftfoder dvs. färdigfoder.
Alltså, denna häst har ätit detta grisfoder nästan hela sitt liv? Även när den börjat äta detta som unghäst, menar du väl?
Är detta grisfoder bra till en häst, som har svårt att lägga på hull?

En allmän fråga till de som fodrar med "grisfoder"; vad är det för sort,är det inte rätt dammigt?

Men det går väl att blöta ner detta litegrann?

Finns på lantmännen kostar betydligt mindre.
Grisfoder är färdigmat. Annars är det ju koncentrat el råvaror.

Innehållet är nog inte så stor skillnad på gris, ko, får häst foder.
Spannmål är huvudingrediensen i alla.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
2 520
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 814
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 130
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka