Sv: *Grisepass*
Ja alltså ta i tyglarna betyder inte att jag försöker *ta* tag mer att jag försöker korta dom så pass att jag får kontakt med munnen men som sagt vi testar oss fram. Har bara haft henne i 3 månader ännu, och hon var väldigt lite riden innan Renée
Ibland räcker det att tänka att man vill ta i tygel för att få en häst med svag trav att välja tölt/grisepass istället.
Jag tror du får se två stora delar här som ska tränas och bli bra. Dels ska hästen lära sig att trava säkert med dig på ryggen. Du har fått bra råd i tråden med cavaletti och dyligt. Och som sades ovan, låt henne trava med helt lös tygel. Du kommer känna när du långsamt långsamt kan ta tygeln lite i sänder. Låt det ta tid.
Grisepassbiten visar dock att hästen antagligen inte alls har några svårigheter att tölta om hon bara får rätta hjälper och förutsättningar. För det första måste du bli säker på att alltid känna när hon blir passtaktig. Som det är nu är hon väldigt passtaktig, så pass passtaktig att hon går i grisepass. Det måste brytas. Detta bryts genom att samla hästen i skritt för att lära henne att bära vikt på bakbenen och genom att
BÖJA BÖJA och åter
BÖJA. Hon måste bli mjuk i sin kropp, och det måste du träna på hela tiden. Ibland på banan, men mest ute. Använd vägen och utnyttja hela bredden. Böj fram och tillbaka. Lite i början och kräv mer och mer efterhand.
För att komma fram till en rent tölt måste du börja i skritten genom att samla den och locka henne att vilja börja ta tölten. Sedan ska du rida kort kort tölt i några steg och vara noga med att känna att takten sitter där. Sen ner i skritt igen. Upp i några steg tölt och ner till skritt igen. Absolut inte sitta och låta henne grisepassa långa sträckor. Då bygger man ingen ridhäst. Kort tempo i tölten och korta korta pass i början. Även här vill du ha en mjuk häst och kan du ställa henne redan i början i tölten är det guld. Men det är
takten som är allra allra viktigast.
Kan du inte detta själv rekommenderar jag verkligen att du vänder dig till en islandsinstruktör. Annars blir det nog svårt att få reda på hästen och få fyra bra gångarter.
Lycka till!!
/Jonaz