*Grisepass*

F

Felan

Hejsan. Nu behöver jag verkligen hjälp....Mitt sto är 7 år inte så mycket riden, ganska het, hon fick sluta efter en kort säsong som turridningshäst. Hon kan inte tölta riktigt ännu men det bryr jag mig inte om just nu, det viktiga är att hon ska bli mjuk och smidig och lyhörd. Vi kan skritt trav och galopp, samt mycket grisepass. Traven funkar bra rakt fram (hon har bra trav) och när jag longerar henne då kan hon gå i ganska kort och avslappnad trav. I går red jag för en dressyrtränare vi skulle öva skritt-halt-skritt det gick bra, sen kom trav-halt-trav där skulle man kunna säga att det inte gick så bra.GRISEPASS-halt-GRISEPASS sen var det bara pass för hela slanten. i alla tempon. HJÄLP vad ska jag göra?? :confused: GÖR det något så här i början?? Kommer jag att förstöra henne?? Eller blir det bättre med träning?? Ni verkar så himla duktiga här så jag hoppas på svar, det blev ett längre inlägg än jag tänkt från början hoppas ni orkar läsa det
Felan:o

Sv: *Grisepass*

Hej oj du har mycket träning framöver! Och tyvärr måste jag säga att jo dom blir förstörd av att gå i grisepass, dom blir stela i ryggen och tappar muskler:(. Men ta det lugnt din häst är ung och om du bara jobbar på att hålla henne ifrån grisepassen så kommer det med allsäkerhet att ordna sig. Men jag skulle ändå rekommendera att du kanske bad en skicklig massör/veterinär eller liknande att känna igenom henne, dels kan grisepassen bero på någonting kroppsligt och dels så vet juh inte du exack HUR mycket grisepass hon har gått och då kan hon ha tappa mycket muskler mm en massör eller liknande kan känna igenom henne och ge dig tips mm.

För att få bort grisepassen så tror jag inte att det fins så mycket andra sätt än att tvinga dom in i trav. Detta gör du genom att rida och långskera över bommar för då måste dom trav. Efter som du säger att du jobbar på att hon ska bli mjuk och följsamm så tror jag att du jobbar åt rätt håll. Alla hästar har sina egna knappar en del går det att säga till att dom ska öka när man tex longskerar och då kan dom inte hålla grisepassen medans andra kanske man hela tiden måste säga åt att stanna och börja om från början ända tills dom väljer att trava!
Ska nämnas att jag hade en 20 åring som hade grisepassat sig igenom 5 år på ridskolan men jag lärde henne att trava igen men tyvärr hade hon då för mycket skador blandannat på grund utav att hon ständigt gick i grisepass(hon vart helt omusklad på ena sidan och hade förslitningar på lederna) efter som hon var så gammal ansåg vi att det skulle ta förlång tid att rätta till felen så vi fick avliva henne.

Men din häst är så pass ung så jag tror att du absolut inte kommer att ha några sådana problem bara du inte låter henne fortsätta som förut och du är juh så medveten om problemet så det är bara att kämpa på!
Du ska tänka att eftersom hon passar så mycket kan det knappast bli värre utan bara bättre! Du kommer inte att förstöra henne om du jobbar på det viset du beskriver bara hjälpa henne!

Lycka till /mvh Sara

Inget ont om dressyrtränare , men i ditt fall skulle jag nog vända mig till en isis-tränare.

Tack så mycket, låter som jag har en del framför mig, men det gör inget bara jag inte förstör henne. Felan

Var det en dressyrtränare med islandshästkunskaper?

Jag red en gång för en dressyrtränare med noll vetskap om islandshästar. Hennes lektion var jättebra, men i slutet blev Fjalar så mjuk att han inte gjorde annat än att tölta.

Må inte dåligt, det blir bättre med träning. Med rätt träning skall sägas. Jag skulle ta hjälp av en islandsinstruktör eller nån med vetskap om rasen.

Min häst går också lätt i grisepass, men du kommer säkert att komma därifrån eftersom om du är medveten om problemet! Det var inte jag i nästan ett halvår, så då .. :crazy:

men som tur är kan man faktiskt ändra på situationer! Ett enkelt tips som brukar oftast funka på lilla Sunna är att bara ställa huvudet till höger resp. vänster. Flytta henne lite i sidan och rid korta sträckor =) Vill du trava kan du behöva tvinga henne i början :crazy: med hjälp av bommar eller diverse, men detta brukar oftast löna sig i längden!

Lycka till!

Tack det känns bättre nu när jag fått lite tips, man känner sig rätt ensam ibland. Jag är enda isisen i mitt stall. Dressyrträneren har inga kunskaper specielt för isisar, men är duktig så jag fick bra hjälp utom med det där "konstiga hon gör emellanåt" Fniss,
lägger in en bild på det andra forumet här
Renée

Som de andra skrev, öva med bommar så ska du se att det kommer. Jag har även upplevt att Dorri lättare tar traven nu när han är mer lösgjord och mindre spänd. Brukar både göra lösgörande övningar och massera.

Som de andra skrev, öva med bommar så ska du se att det kommer. Jag har även upplevt att Dorri lättare tar traven nu när han är mer lösgjord och mindre spänd. Brukar både göra lösgörande övningar och massera.

Hej
tack för tipsen, jag har provat en del av dom, i går testade jag bommar för första gången jätteläskigt tyckte Heidrún. Men efter en del funderande så gick hon över, efter några gånger så travade hon men blev väldigt stressad av alltihop. I dag tog hon traven ute men så fort jag tar i tyglarna så tappar hon balansen och har helt plötsligt 8 ben minst:smirk: men det ger sig väl med tiden hoppas jag

Där har du svaret.
Ge henne fri tygel och låt henne bygga upp sig. Varför måste du rida med kort tygel om hon går bra på lång?
När hon lärt sig att hitta takten kan du korta upp henne, lite i taget (alltså korta upp henne i veckor, inte allt på en ridtur).

Där har du svaret.
Ge henne fri tygel och låt henne bygga upp sig. Varför måste du rida med kort tygel om hon går bra på lång?
När hon lärt sig att hitta takten kan du korta upp henne, lite i taget (alltså korta upp henne i veckor, inte allt på en ridtur).

Ja alltså ta i tyglarna betyder inte att jag försöker *ta* tag mer att jag försöker korta dom så pass att jag får kontakt med munnen men som sagt vi testar oss fram. Har bara haft henne i 3 månader ännu, och hon var väldigt lite riden innan Renée

Ja alltså ta i tyglarna betyder inte att jag försöker *ta* tag mer att jag försöker korta dom så pass att jag får kontakt med munnen men som sagt vi testar oss fram. Har bara haft henne i 3 månader ännu, och hon var väldigt lite riden innan Renée

Ibland räcker det att tänka att man vill ta i tygel för att få en häst med svag trav att välja tölt/grisepass istället.

Jag tror du får se två stora delar här som ska tränas och bli bra. Dels ska hästen lära sig att trava säkert med dig på ryggen. Du har fått bra råd i tråden med cavaletti och dyligt. Och som sades ovan, låt henne trava med helt lös tygel. Du kommer känna när du långsamt långsamt kan ta tygeln lite i sänder. Låt det ta tid.

Grisepassbiten visar dock att hästen antagligen inte alls har några svårigheter att tölta om hon bara får rätta hjälper och förutsättningar. För det första måste du bli säker på att alltid känna när hon blir passtaktig. Som det är nu är hon väldigt passtaktig, så pass passtaktig att hon går i grisepass. Det måste brytas. Detta bryts genom att samla hästen i skritt för att lära henne att bära vikt på bakbenen och genom att BÖJA BÖJA och åter BÖJA. Hon måste bli mjuk i sin kropp, och det måste du träna på hela tiden. Ibland på banan, men mest ute. Använd vägen och utnyttja hela bredden. Böj fram och tillbaka. Lite i början och kräv mer och mer efterhand.
För att komma fram till en rent tölt måste du börja i skritten genom att samla den och locka henne att vilja börja ta tölten. Sedan ska du rida kort kort tölt i några steg och vara noga med att känna att takten sitter där. Sen ner i skritt igen. Upp i några steg tölt och ner till skritt igen. Absolut inte sitta och låta henne grisepassa långa sträckor. Då bygger man ingen ridhäst. Kort tempo i tölten och korta korta pass i början. Även här vill du ha en mjuk häst och kan du ställa henne redan i början i tölten är det guld. Men det är takten som är allra allra viktigast.
Kan du inte detta själv rekommenderar jag verkligen att du vänder dig till en islandsinstruktör. Annars blir det nog svårt att få reda på hästen och få fyra bra gångarter.

Lycka till!!

/Jonaz

En variant är ju förstås att lämna hästen på tillridning hos någon mycket kunnig. Kostar, men islanshästar är ju inte billiga, så varför inte på en månad få renare gångarter?
Plus att du då får någon att konsultera och fråga om det är saker du undrar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V