Grisepass?

Ickiz

Trådstartare
Är totaly lost på allt som har med islandshästar och dess gångarter att göra, men skulle gärna vilja få förklarat för mig vad grisepass är?
Hört flera st som pratat om det men jag fattar ingenting..!:crazy: :angel:

Så kan någon vara gullig och förklara för mig vad hästen gör när den grisepassar? :D

Sv: Grisepass?

Grisepass är inget du vill att din häst ska gå i.

Det man kallar för grisepass är när hästen har laterala rörelser, alltså ex benen på hästens högrasida är frammåt och båda benen på vänstrasidan är bakåt, men saknar det flygande momentet som finns i flygande pass.

Här har du dessutom en perfekt bild på en typisk grisepass:p

4feb06.jpg

Grisepass= kamelgång. En ren passgång utan sväv (till skillnad från flygande pass) som vissa hästar kan ha i alla möjliga tempon. En del grisepassar istället för att tölta eller trava, men vissa grisepassar även i skritt.

8515501.jpg

Ett till väldigt förträfligt exempel på grisepass :D
Svalans bild!

Här ser man hur benparen är parallella.

Är totaly lost på allt som har med islandshästar och dess gångarter att göra, men skulle gärna vilja få förklarat för mig vad grisepass är?
Hört flera st som pratat om det men jag fattar ingenting..!:crazy: :angel:

Så kan någon vara gullig och förklara för mig vad hästen gör när den grisepassar? :D

Man känner det genom att den "gungar" fram.Dessutom hörs för det mesta bara 2 "klapp" i marken, alltså samma sidas benpar i stället för i skritt & tölt, 4 takt.

Här har du dessutom en perfekt bild på en typisk grisepass:p

4feb06.jpg

Hehe ser ut som islandhästen jag har lånat :P jag har noll erfarenhet av iislandshästar så jag rider henne bara i skritt, trav och galopp. När hon däremot är lite lat börjar hon grisepassa. Hon är en 5 gångare och ska tydligen ha rätt lätt för flygamde pass och lite svårare med tölten. Jag kanske lär mig rida islandshäst snart i alla fall hoppas jag :)

Okej nu hänger jag med till fullo! (tror jag iaf:rofl: )

Tack alla för era svar och bilder! :D

*kl*
Just nu rider jag ju inte direkt aktivt... :angel: Men passar på att låna knappen och fundera...
Har en islänning som är 3-gångare, har nån gång fått honom att ta ett par steg ren tölt, men för det mesta blir det en slags mellanting mellan tölt och grisepass, mycket sällan "ren" grisepass s a s. ( :rofl: ha haaa vilken förklaring :rofl: )
Det låter liksom klip-klopp-klip-klopp (framtassarna myyycket tyngre). Och ja, det beror ju på att han inte sätter tillräckligt mycket vikt bak, inte vinklar, inte har med ryggen och allt detdär. Men finns det nån slags benämning för dethär fenomenet också, eller kallar man det också grisepass (det blir ju liksom parallell rörelse också, på sätt och vis...)???
/dressyrtant, okunnig

*kl*
Just nu rider jag ju inte direkt aktivt... :angel: Men passar på att låna knappen och fundera...
Har en islänning som är 3-gångare, har nån gång fått honom att ta ett par steg ren tölt, men för det mesta blir det en slags mellanting mellan tölt och grisepass, mycket sällan "ren" grisepass s a s. ( :rofl: ha haaa vilken förklaring :rofl: )
Det låter liksom klip-klopp-klip-klopp (framtassarna myyycket tyngre). Och ja, det beror ju på att han inte sätter tillräckligt mycket vikt bak, inte vinklar, inte har med ryggen och allt detdär. Men finns det nån slags benämning för dethär fenomenet också, eller kallar man det också grisepass (det blir ju liksom parallell rörelse också, på sätt och vis...)???
/dressyrtant, okunnig

Jag förstår inte riktigt av beskrivningen, men... om han är tregångare så borde det ju alltså vara en häst med stark trav? I så fall är frågan om han inte går i travtakt helt enkelt? :confused:
Eller så är han helt enkelt "passtaktig"?

Orenheter i takten kallas ju passtakt eller travtakt. När det inte längre bara är taktproblem så övergår det ju i grisepass eller ren trav.

Jag förstår inte riktigt av beskrivningen, men... om han är tregångare så borde det ju alltså vara en häst med stark trav? I så fall är frågan om han inte går i travtakt helt enkelt? :confused:
Eller så är han helt enkelt "passtaktig"?

Orenheter i takten kallas ju passtakt eller travtakt. När det inte längre bara är taktproblem så övergår det ju i grisepass eller ren trav.
Det känns väldigt passartat, men man hör 4 hovslag, så jag gissar då på "passtaktig". Även om han har en väldigt stark trav.
Jag provar ju inte ens få töltsteg om han inte 1) är i god kondition och 2) går i ändamålsenlig form. Vilket betyder att vi inte har testat sådär väldans mycket. :D
Han är enormt framtung med stark trav. Så de gånger jag provar få nåt töltsteg rider jag ju honom varm, balanserad och mjuk först och ser till att få en form där vi öht kan TÄNKA tölt. Men han är enormt snabb med att kasta fram vikten, det går på en tusendels sekund. Och då blir det alltid några steg av "passtakt" (?) eller grisepass innan jag igen har koll på läget och vi kan börja om.
Han har en mjuk och fin trav, så man känner absolut skillnad på när det blir nåt passaktigt.

Suck. Längtar efter att hinna rida igen. Skulle ju också vara enklare att förklara om man hade ridit nåt på senaste tiden. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka