Grisepass = kass???

Sv: Grisepass = kass???

För mig är inte själva grisepassen ett problem - den är ett SYMPTOM på ett (eller flera) problem. En häst som spänner ryggen och länden, som inte trampar under sig och vinklar bak, som går på bogarna, som inte är lösgjord och mjuk i sidorna, den får oftast väldigt svårt att tölta och då blir det ofta grisepass (eller mycket passtaktig tölt) istället. Om man då jobbar med lösgjordheten, samlingen osv. så att man får hästen att gå i en bättre (och hälsosammare!) form, så brukar hästen släppa grisepassen och gå mer och mer över mot tölt. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en häst gå i grisepass i en bra form, utan det brukar brista i något av ovanstående avseenden. Och då är det givetvis inte gångarten i sig som är problemet, utan styvheten/framtungheten/den bristande samlingen.... eller rent av att hästen har ont någonstans.

Sedan har väl olika hästar olika lätt att ta till grisepassen när något brister - för en del räcker det med små missar för att det skall bli grisepass, medan andra glatt töltar vidare trots diverse formproblem.

Grisepassen gör jo hästen stivere.
Så ikke bare är det et tegn på att noe er galt,men det blir bare värre om hesten får lov til att fortsätta grisepasse.

Og når våre hester har en sånn fantastisk gangart som tölt er,hvorfor skulle man da önske å "utvikle" en "dårligere" tölt?
En tölt i lav markbunden form med passtakt i?
Det ville vel ikke bli en 6-ganger,heller en oren 4,eller 5 ganger?

Är grisepass förkastligt med tanke på hästens hälsa o hållbarhet?
I så fall varför?
Den kan ju med vissa hästar vara tämligen bekväm att rida i, så jag undrar varför man alltid försöker jobba bort den.

Jag har då aldrig suttit i en bekväm grisepass!

Grisepass är en gångart där hästen går på framdelen, spänner sig i kroppen och vaggar från sida till sida. Därför är den förkastlig om man vill ha en mjuk och hållbar häst.

//julia

Roligt att det är så många som har åsikter...
Skulle det (fortfarande hypotetiskt) kunna gå att jobba fram en form av långsam pass, där hästen går med bärighet bakifrån?
Jag tycker jag ser lika många som går i "tölt" utan bärighet, men det kanske borde heta ngt annat då?

Roligt att det är så många som har åsikter...
Skulle det (fortfarande hypotetiskt) kunna gå att jobba fram en form av långsam pass, där hästen går med bärighet bakifrån?
Jag tycker jag ser lika många som går i "tölt" utan bärighet, men det kanske borde heta ngt annat då?

Eftersom grisepassen innebär spänningar, och eftersom hästen "vaggar" från sida till sida, så tror jag att det är omöjligt. En häst som bär sig korrekt måste vinkla sig i bäckenet, lyfta upp hela överlinjen och lyfta upp frampartiet. I grisepass så är hästen lång i kroppen, oftast på framdelen, och går med stel rygg.

Ja, det finns massor med hästar som går i tölt utan bärighet, säkert fler än de som faktiskt bär sig korrekt. Men tölten är ändå en gångart, som för det mesta faller sig naturligt för hästen. I naturligt tillstånd innebär inte tölten några spänningar för hästen, det gör oftast grisepassen. Att arbeta fram en bärig tölt, är väl säkerligen ett mål för de allra flesta islandshästryttare.

Dessutom så kan jag lugnt påstå att det finns mängder av häster som rids utan bärighet i skritten, traven och galoppen. Tycker du att de gångarterna borde få nya namn för det?

//Julia

Bra svar.
Nej det behövs inga nya namn.
Jag arbetar själv mycket med att försöka få till en bra bärighet med min häst, det var bara det att senast jag red henne så hamnade vi i en passaktig tölt, och då föddes tanken ; om hästen väljer den gångarten "för att det är det lättaste" för den, finns det då inte något fog för hästens val?
Jag ser ju själv att det är en tankesaltomortal, men tycker ändå att det vore bra för mig att få hjälp med att reda ut begreppen.
Om jag kan bli helt övertygad om att passaktigtölt eller grisepass är förkastligt för hästen så kommer jag naturligtvis jobba för att hon inte ska gå i den arten. Därför behöver jag argument
Jag förstår också att det är lite olika vad man ska göra för att bryta grisandet för att komma till ren tölt, det senaste jag hörde vid stallet var att göra halt, börja om och gärna göra några skolor innan man sätter hästen i tölt igen. En annan variant jag hört är att göra halt, rygga något steg, och sedan direkt fram i tölt.
Fler idéer?

Bra svar.
Nej det behövs inga nya namn.
Jag arbetar själv mycket med att försöka få till en bra bärighet med min häst, det var bara det att senast jag red henne så hamnade vi i en passaktig tölt, och då föddes tanken ; om hästen väljer den gångarten "för att det är det lättaste" för den, finns det då inte något fog för hästens val?
Jag ser ju själv att det är en tankesaltomortal, men tycker ändå att det vore bra för mig att få hjälp med att reda ut begreppen.
Om jag kan bli helt övertygad om att passaktigtölt eller grisepass är förkastligt för hästen så kommer jag naturligtvis jobba för att hon inte ska gå i den arten. Därför behöver jag argument
Jag förstår också att det är lite olika vad man ska göra för att bryta grisandet för att komma till ren tölt, det senaste jag hörde vid stallet var att göra halt, börja om och gärna göra några skolor innan man sätter hästen i tölt igen. En annan variant jag hört är att göra halt, rygga något steg, och sedan direkt fram i tölt.
Fler idéer?

Anledningen till att hästen väljer grisepass framför tölten kan vara flera. Antingen förstår inte hästen dina signaler eller så har hästen inte har lärt sig tölten. En annan anledning (vanlig) är att hästen är stel eller spänner sig av någon anledning. Att hästen går i grisepass är oftast ett täcken på att den saknar styrka att bära sig rätt, och/eller att den är spänd/stel. Hästen kan också ha ont någonstans.

Bästa sättet att jobba med tölten, är att jobba med skritten. Skritten och tölten har samma takt och rörelsemönster. Skritten är också hästens "grundgångart". Fungerar inte vissa rörelser i skritten, så kan man inte förvänta sig att det ska fungera i någon annan gångart heller. Det är därför klokt att arbeta hästen, för hand mycket och även uppsuttet, i skritt. Lär in "böjd rakt fram", "rakställd på volt", öppna och sluta, och andra övningar som är bra för bärighet, styrka och för att arbeta fram en bra överlinje hos hästen. Jag rekomenderar dig varmt att gå in på www.ridkonst.nu, för att läsa under "hästens utbildninstrappa".

Jag hade själv ett sto som var väldigt passtaktig, dvs hon hade mycket pass i sig /en stark pass. Självklart är det svårt för en häst att lära sig skilja på alla gångarter och signaler, om det inte faller sig naturligt för den. Jag upptäckte att töltträningen innebar mycket spänningar för Freyja. hon höjde frampartiet utan att få med sig ryggen, spände sig och verkade frustrerad. Därför valde jag att lägga ner tölten, enda tills jag tyckte att hon var redo att plocka framd en igen. Det jag jobbade med under tiden var att stärka överlinjen, först i en lång och låg form, för att sedan flytta över mer vikt baktill, och komma upp i en mer samlad form. Varje gång hon bjöd fram till tölt i en behaglig form, så fick hon lov att tölta, men endast en kort sträcka. När hon bar sig korrekt i skritt och trav, och vi hade börjat inledande galopparbete, så började jag plocka frqam tölten igen. Först vid hand, och sedan uppsuttet. och vilken skillnad! Hon tog inte ett enda steg i grisepass efter det. Hon var väldigt mjuk i kroppen, egentligen innan jag la ner tölten också. Hennes problem var nog mest att hitta tölten, och då hon inte gjorde det (antagligen störde väl jag) så blev hon arg och spände sig istället...

Hoppas du blivit lite klokare, har du fler frågor så pm:a mig, så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

//Julia

Roligt att höra att det gått bra för dig med din häst!
Jag är i ett uppbyggnadsskede som verkar likna det du har haft. Jag har jobbat från marken sedan i våras, skrittat henne sen september, och i helgen tog vi då de första stegen i trav och "tölt":o
Försöker, precis som du beskriver att arbeta henne lång o låg innan jag samlar in henne och kräver något.
Håller på att försöka lära mig skolorna så bra som möjligt(mest på andra hästar, utom från marken, låter dottern göra de övningarna tills jag kan bättre) - Kylja kan dem bra.
Förra ägaren red aldrig tölt, men jag fick fram den ganska bra innan hon blev konvalecent. Hon har en väldigt fin trav, men rusar på för mycket i galoppen (har väntat med den, utom då jag joggar med henne uppför backar, pust). Hon var felverkad, hade felaktigt bett o träns, fruktansvärd sadel och en foderatat som var ojoj.:cry:
Eftersom jag inte ridit ut henne, och hon är ganska seg på bana, så har det varit ganska svårt att träna hennes skritt, men nu tar jag steget att försiktigt rida ut med henne, då blir hon lite mer framåt, och då kan jag ställa henne, halvöppna, skänkelvikn etc ute på grusvägarna. Men jag leder henne fortfarande mest.
Tömkör och löslongerar en del, masserar och töjer henne.
Så det är ett långsiktigt arbete, och hela tiden är jag lite rädd att göra fel; samtidigt ser jag ju framstegen, hon har blivit väldigt lätt med tygeln, svarar bra på mina försök till vikthjälper.
Det här hade jag aldrig kunnat ana för ngt år sedan, att fastna så här - i ridningen. Väldigt meningsfullt!
Så det är lite därför jag ställde den lite korkade frågan om grisepass - jag vill veta mer, lära mig mer, få många vinklar på hur det ska göras.
Jo, jag har skickat efter Katrins häfte, väntar på det.
Har du kollat in den här siten? http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php
Intressant!

Ja, det gick väldigt bra med min Freyja, men tyvärr fick jag ta bort henne dec 05, efter en spark skada...:cry: Men fin var hon allt, och vilket jobb vi la ner tillsammans!

Jag väntar nu med spänning på min hingst, som även han bör ha en del pass i sig. Det ska bli intressant att se hur han utvecklas.

Det låter ju som att du tänker sunt, fortsätt jobba som du gör, och gläd dig åt varje litet framsteg. Det viktigaste är att inte stressa, så att hästen får den tid den behöver för att utvecklas.

i mjukgörande syfte och för att lära in sidoförande är skänkelvikning en bra övning, men för att skapa bärighet är den förkastlig. Hästen trampar förbi sin tyngdpunkt (= ej bärig), och kan lätt förväxla skänkelvinkningen med öppnan (skänkelvikning är dessutom mycket enklare för hästen då den inte kräver någon samling). Om dessutom ryttaren inte är särskilt kunnig då det gäller skolorna, är det lätt att det blir missförstånd, och det resulterar i att hästen fuskar i öppnan och gör skänkelvikning istället, bara med en annan böjning. Jag har erfarenheten av att det är bäst att sluta med skänkelvikningen om man vill satsa på bärigheten hos hästen.

Det var bara en tanke... lycka till!

//Julia

Ok, ska prova och se vad som händer om jag kör öppna i st f skvikn, men då inte i lösgörande syfte, utan samlande. Lösgörande tänkte jag testa i morgon de volter som beskrivs på den hemsidan jag länkade till, också andra volter på lång tygel, med vikthjälper. Serpentinre etc
Jag vill vara noga med att hästen är avslappnad innan jag kräver något. Detta kanske ibland går till överdrift( i vissas ögon), men jag vill ha en känslig häst.
Är också rädd för - med tanke på trådens mening - att låta andra rida min häst. De flesta tycker jag har för stark tygelkontakt,mot vad jag vill ha. Jag önskar att den kommer bakifrån, som resultat av en vilja från hästen. Återkommande på de skolor jag tagit lektioner är ju "korta tyglarna". Och folk får träningsvärk i armarna.......
När får du din hingst? Låter väldigt spännande! Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar