Grisepass = kass???

cristobal

Trådstartare
Är grisepass förkastligt med tanke på hästens hälsa o hållbarhet?
I så fall varför?
Den kan ju med vissa hästar vara tämligen bekväm att rida i, så jag undrar varför man alltid försöker jobba bort den.

Sv: Grisepass = kass???

Grisepass är ingenting man vill ha, eftersom det inte är någon ren gångart. Många hästar använder ju detta eftersom dom inte kan de riktiga gångarterna helt OK.

Men visst, den är väldigt bekväm & vill man inte ha de rena gångarterna, eller att man har en häst som inte kan dom så tror jag inte att det förstör själva hälsan på hästen. Däremot förstörs gångarterna och dom går i grisepass hela tiden, då hästen tycker detta är bekvämt & gärna väljer detta. Så vill du ha rena fina gångarter, så ska du träna bort denna ovana med grisepass :)

I så fall varför?
Den kan ju med vissa hästar vara tämligen bekväm att rida i, så jag undrar varför man alltid försöker jobba bort den.

Bekvämt? Det kan jag inte direkt hålla med om. När hästen går i grisepass är den oftas på framdelen och styv i kroppen. Mjukar du upp hästen och får den av framdelen så väljer den oftast ngn annan gångart.

Grisepass behöver inte alltid vara av ondo. En häst med väldigt stark trav som under sin början till tölt väljer lite passtakt är i mina ögon inget negativt, men man ska ju inte fastna i grisepassen.

jag rider/red båda mina hästar i grisepass, fast den ena är pensionär nu och den andra skolas om mot dressyr.

grisepass är ingen skön gångart, jag önskar att jag hade kunskapen att fixa till tölten på min valack men jag rider mest stora hästar och försöker få till traven främst på honom nu.

grisepassen kan väl inte ens vara bra för hästarna

I så fall varför?

"Grisepass" är otroligt obekvämt att sitta i, mkt stötigt i ryggen då de spänner länden otroligt och går som sagt, ned på bogarna. Det sliter JÄTTE mycket på lederna i hästens framben och ger ofta belastnings skador. Samt att de får spänningar i bog/länd.

Däremot en tölt, när hästen styvar sig något, och går mot bogarna, länger halsen ngt och inte lyfter så mycket på tassarna, utan går mkt markbundet, kan vara "bekvämt" att sitta i, det kanske är det du tänker på? :)

Tack för flera intressanta svar!
Det har alltid varit så självklart att man inte ska rida i grisepass, och jag har köpt den inställningen oreflekterat. Därför tyckte jag att det kunde vara kul att få fler argument till varför det är dåligt.

Att det inte är bra för renheten i gångarterna förstår jag
.
Att det är obekvämt det kan jag också hålla med om på vissa hästar.

Tanken jag utgick ifrån var sådan: varför kräver vi att hästen i sin tölt ska ha den resning som premieras av domarna?
Finns det andra gångarter som sliter mindre på hästen?
Eller - rättare sagt - är den variant av tölt som rids mer skadlig för hästen än en mer avspänd, lägre, töltform? Tycker man ser så många isisar med spänd underhals och en skum rollkursform.

Är det helt fel att utgå ifrån den form hästen har utan ryttare?
Naturligtvis under betraktande av tyngpunktsförskjutningen som ryttaren innebär...

Tror du inte att du förväxlar grisepass med passaktig tölt?

Du menar då det kan vara bekvämt? Jo, så kan det mycket väl vara.
Slarvigt av mig att kalla det grisepass, jag menade ju passaktig tölt.
De tränare jag ridit för säger aldrig grisepass, tänker mig det nästan som ett slangartat uttryck, som ibland används av ridskolekompisar...

Tacka det vet jag :angel:
Finns ett sto i stallet som har en sån bekväm grisepass att man nästan glömmer bort att det är tölta man ska göra ^^

Men är det grisepass eller passaktig tölt?
Finns det någon som kan definiera skillnaden?

grisepass visar sig på hästar där gångarterna inte sitter riktigt.
har ochså sett det på hästar som går långtur och pressats över sin förmåga och kondition.
grisepassen är ochså bekväm för hästen med en nybörjare på ryggen.
min häst har varit urtypen för grisepassare, han har varit med om alla ovanstående orsakerna.
han är så gott som helt ren i gångarterna numer, även i paddock.
med reservation för storhästryttare som rider islandshäst för första gången. :angel:
det tog 10 minuter så var grisepass hans enda gångart.:D
det finns ju vissa hundraser som nästan alltid passar.
eftersom hästen blir framtung av grisepass så bör man nog undvika det.
när jag började rida på min häst( hade honom på foder först) så slet han ut framskorna på nolltid.

Grisepass är ren tvåtakt. Dvs som flygande pass fast långsamt. passtaktig tölt är nånting däremellan! (precis som tölt kan vara travtaktig utan att det blir ren trav)

Jag har också¨ridit ett fåtal hästar med otroligt bekväm "ren" grisepass. Men på de flesta är det enormt obekvämt. =) Jämför med att det finns hästar med så mjuk trav så man blir osäker på om de verkligen travar medan andra travar med stoora steg så.

Men om det rör sig om en ren, men långsam pass, är den då skadlig för hästen?

Men om det rör sig om en ren, men långsam pass, är den då skadlig för hästen?

Men varför rida långsam pass (=grisepass) när man kan tölta? Jag har inte träffat på ngn grisepassare som är mjuk och följsam att rida utan dom är stela och har ramlat på framdelen.

Jag hade en riktig grisepassare tidigare. Inget fungerade på honom, varken broms, start, svänga eller böja. Han gick tungt på framdelen och malde fram som en ångvält. Jag ser inte ngt positivt med den typen av ridning varken för mig eller hästen. Han hade obefintliga ryggmuskler och omusklad bakdel. Så den typen av ridning hade inte byggt upp honom.
När alla hjäper började fungera samt att han fick bättre kondition kom först ren trav sen ren tölt. Idag är han rund och fin över rygg och rumpa.

Härligt att höra!
Nej, jag resonerar hypotetiskt, varför det ena eller andra är bättre eller sämre är intressant för mig som är ganska ny i den här världen.
Märker ibland att rotade föreställningar inte alltid är sanningar, och då vill jag se argumentering.
Det är klart att det inte är bra med framtunghet, men kan man (hypotetiskt) öva upp förmågan till ren och långsam pass(aktig tölt) eller vad man nu ska kalla det, på ett sådant sätt så att det nästan är fråga om en egen gångart. Så kan man ju säga att man har en sexgångare... Är det ingen som tränar kort pass?
Förstå mig rätt - det är ett sätt att prova tankar, och jag får ut bra tankar av att resonera härpå Buke.

Min Saga har i princip aldrig töltat förrän vi köpte henne och hennes grisepass är mycket beskvämare än hennes tölt faktiskt. Men sedan har vi också en häst som älskar att tölta och hennes tölt är helt underbar medan grisepassen är vaggande och jättejobbig att rida!

/Jenny

Grisepassen är rent tvåtaktig, men har, till skillnad från flygande (riktig) pass, inget sväv.

Där flygande passen är spänstig är grisepassen styv och spänd.
Där flygande passen har mycket aktivitet bakifrån har grisepassen liten aktivitet.
Där flygande passen är snabb är grisepassen (mer eller mindre) långsam.

I grisepassen går hästen mer eller mindre på bogarna, ryggen mer eller mindre hängande och ofördelaktigt spänd och bakdelen "släpar efter". Alltså större risk för belastningsskador.

Grisepassen KAN verkligen vara bekväm! Vår ena häst är en mycket bra grisepassare, som kan grisepassa i serpentiner och på volt! Hon lurar lätt ovana ryttare (bjuder gärna det i stället för trav och tölten är mycket passtaktig eller grisepass)...
Jag skulle bra kunna grisepassa omkring om det inte skulle felbelasta henne. (Bara det att grisepassen inte är "salongsfäig" räcker inte för mig att undvika den...)

Vi har nu inte töltat (grisepassat) henne i några månader, utan stärker henne i skritt och trav. Få henne att använda bakdelen ordentligt, lyfta ryggen och samtidigt slappna av i rygg och nacke. Börjar se resultat i skritt och trav!
Rider för tränare, med vilken vi gjort upp långsiktig plan. (Det rekommenderar jag!)

I grisepass tar samma sidas hovar mark samtidigt. H bak och h fram samtidigt, sedan v bak och v fram samtidigt...

Passtaktig tölt tar bakhoven mark innan framhoven (ju närmare varandra desto mer passtaktig; grisepass = extremt passtaktig). Alltså h bak och kort efter h fram; längre mellanrum och v bak och kort därefter v fram...

Visst kan man låta hästen fortsätta med sitt grisepassande, tror säkerligen majoriteten av turridningsfirmorna har det så då dessa hästar a)inte rider alls b)inte rider islandshäst å inte vet hur tölt ska kännas å därför glatt låter hästen grisepassa;)
Den största risken, enligt mej med detta grisepassande är ju att hästen tycker det är så bekvämt att den lägger av i de andra gångarterna å bara passar hela tiden, sånt är svårt att få bort å ska man se det långsiktigt så vem vill köpa en sån häst sen när man kanske måste sälja den?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar