Grisar i villaträdgård...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde tråden skull handla om att det var synd om en gris. Typ den får bo i cykelförrådet i någons villa. Vem ska jag anmäla till?

Men det var ju bra att det inte var en gris som far illa. :)
Den bara luktar lite illa.
 
Senast ändrad:
Tack för alla kommentarer! Kul att läsa olika åsikter, allt ifrån nedlåtande från vissa till uppmuntrande från andra!
Nu har den stora suggan fått en massa små kultingar, så i fortsättningen blir det fortsatt miljöträning för våra hästar.
Har varit inne på tanken, att gnugga en handduk på grisarna och vänja hästarna vid lukten.
De har lyckats vänja sig vid kor, höns och får, så detta ska nog gå vägen.
Ska tilläggas, att våra kallblod inte är rädda för NÅGONTING annat än denna grislukt.
 
Någon som vet vad det är för regler för att ha häst i villaträdgård?
Dvs är det olika regler för gris och häst.
Det brukar stå i kommunens lokala ordningsföreskrifter. Det skiljer mellan kommuner vad som gäller när det gäller avstånd från granne osv. Så sök efter lokala ordningsföreskrifter på din kommuns hemsida så hittar du nog.
 
Tack för alla kommentarer! Kul att läsa olika åsikter, allt ifrån nedlåtande från vissa till uppmuntrande från andra!
Nu har den stora suggan fått en massa små kultingar, så i fortsättningen blir det fortsatt miljöträning för våra hästar.
Har varit inne på tanken, att gnugga en handduk på grisarna och vänja hästarna vid lukten.
De har lyckats vänja sig vid kor, höns och får, så detta ska nog gå vägen.
Ska tilläggas, att våra kallblod inte är rädda för NÅGONTING annat än denna grislukt.


Fråga om du får hänga en filt ,lakan eller vad du har (som du kan kasta sen) hos grisarna så de luktar gris. De flesta vänjer sig sakta med doften. Det kan ta några veckor innan hästarna tycker det är ok men det kan var värt att prova.
Mvh
Pudlan
 
Tack för alla kommentarer! Kul att läsa olika åsikter, allt ifrån nedlåtande från vissa till uppmuntrande från andra!
Nu har den stora suggan fått en massa små kultingar, så i fortsättningen blir det fortsatt miljöträning för våra hästar.
Har varit inne på tanken, att gnugga en handduk på grisarna och vänja hästarna vid lukten.
De har lyckats vänja sig vid kor, höns och får, så detta ska nog gå vägen.
Ska tilläggas, att våra kallblod inte är rädda för NÅGONTING annat än denna grislukt.

Anledningen till de nedlåtande svaren lär vara att du själv var väldigt otrevlig och ego i ditt inlägg och skrev om noll hänsyn till andra hästägare.
Hade du skrivit och frågat om tips och råd hur du kan få dina hästar att klara av grisarna hade du fått helt andra svar. Men att härja om att de ska bort för att du inte klarar av din häst är inte särskilt sympatiskt.
 
Tack för alla kommentarer! Kul att läsa olika åsikter, allt ifrån nedlåtande från vissa till uppmuntrande från andra!
Nu har den stora suggan fått en massa små kultingar, så i fortsättningen blir det fortsatt miljöträning för våra hästar.
Har varit inne på tanken, att gnugga en handduk på grisarna och vänja hästarna vid lukten.
De har lyckats vänja sig vid kor, höns och får, så detta ska nog gå vägen.
Ska tilläggas, att våra kallblod inte är rädda för NÅGONTING annat än denna grislukt.
Jag måste säga att jag ärligt är imponerad av ditt svar! Fastän både jag och en hel del andra sågar, ifrågasätter och driver med frågeställningen så ger du ett trevligt, vettigt, icke-defensivt och förklarande svar på frågan. :bow:

Har träffat många hästar som reagerar mycket starkt på just grislukt, även på långt avstånd, så jag förstår situationen. Hade mer än gärna hakat på till grisfarm för miljöträning, men känner inte till en enda kring mig. Vi måste ha ätit upp alla våra :crazy:
 
Det är naturligt att hästar är rädda för grisar, de måste vänjas vid dem precis som allt annat de är rädda för. Men hästar och grisar kan faktisk bli vänner!

Mina hästar tycker att grisar är spännande. De bodde granne med tre grisar ett år. Den ena grisen brukade rymma och komma in i hästhagen, de var så nyfikna på det konstiga lilla trollet som kom och ville vara kompis, inte rädda alls. Men dagen grisarna slaktades blev det katastrof... :( Så upprörda och hysteriska har hästarna aldrig varit, de upplevde det som ett fruktansvärt svek att människorna som tagit hand om grisarna nu plötsligt skulle döda dem. Jag hade blivit förvarnad och stängt in hästarna i stallet men de hörde hur de stackars grisarna skrek och kände deras dödsångest. Fruktasvärt. :(
 
Det är naturligt att hästar är rädda för grisar, de måste vänjas vid dem precis som allt annat de är rädda för. Men hästar och grisar kan faktisk bli vänner!

Mina hästar tycker att grisar är spännande. De bodde granne med tre grisar ett år. Den ena grisen brukade rymma och komma in i hästhagen, de var så nyfikna på det konstiga lilla trollet som kom och ville vara kompis, inte rädda alls. Men dagen grisarna slaktades blev det katastrof... :( Så upprörda och hysteriska har hästarna aldrig varit, de upplevde det som ett fruktansvärt svek att människorna som tagit hand om grisarna nu plötsligt skulle döda dem. Jag hade blivit förvarnad och stängt in hästarna i stallet men de hörde hur de stackars grisarna skrek och kände deras dödsångest. Fruktasvärt. :(

Hemsk händelse, men jag tror nog att du lägger på hästarna känslor som är dina, jag kan garantera att hästarna varken tänker eller funkar så.
 
Hemsk händelse, men jag tror nog att du lägger på hästarna känslor som är dina, jag kan garantera att hästarna varken tänker eller funkar så.

Helt övertygad om samma, då jag sett hästar som bevittnat när man slaktat deras hagkompisar. Inte varit uppslitande, bara nyfikna och t o m slickat i sig blodet efter avblodningen. Buffat lite på död kompis, sedan gått iväg och betat.
 
Var ni där? Det var jag, jag såg deras reaktion.

Avlivning av ett faktiskt sjukt eller skadat djur ger en helt annan reaktion.
 
Det är naturligt att hästar är rädda för grisar, de måste vänjas vid dem precis som allt annat de är rädda för. Men hästar och grisar kan faktisk bli vänner!

Mina hästar tycker att grisar är spännande. De bodde granne med tre grisar ett år. Den ena grisen brukade rymma och komma in i hästhagen, de var så nyfikna på det konstiga lilla trollet som kom och ville vara kompis, inte rädda alls. Men dagen grisarna slaktades blev det katastrof... :( Så upprörda och hysteriska har hästarna aldrig varit, de upplevde det som ett fruktansvärt svek att människorna som tagit hand om grisarna nu plötsligt skulle döda dem. Jag hade blivit förvarnad och stängt in hästarna i stallet men de hörde hur de stackars grisarna skrek och kände deras dödsångest. Fruktasvärt. :(
Nu tror jag du läser in mänskliga känslor som öht inte handlar om hur hästar tänker/reagerar öht . Det är inte naturligt att hästar är rädda för grisar i sak - varför skulle de vara det allmänt ?

Att hästarna blev rädda /läste av stress i luften/död osv händer ju definitivt i vissa fall . Däremot har de inte läst in att det var ngt svek osv där är du lite ute på bana i fråga om att läsa in mänskliga tolkningar på dina hästar ....
 
Var ni där? Det var jag, jag såg deras reaktion.

Avlivning av ett faktiskt sjukt eller skadat djur ger en helt annan reaktion.


Du har ju onekligen varit där men din mänskliga intolkning att hästarna skulle vara upprörda för att grisarna i sak var deras vänner och människorna svek osv är inte saklig tolkning alls ...
De flesta hästar för att inte säga alla , är ytterst lugna när ngn hästkompis avlivats i direkt närhet .

I övrigt är vi nu gravt OT i fråga om tråd om du vill diskutera avlivning osv ...
 
Senast ändrad:
Jag bor på en gård med slaktgrisuppfödning, hästen jag köpte senast skulle vara rädd för grislukt -men jag har inte märkt av något. Lukten vänjer de sig vid, möjligen är de rädda för hur de rör sug. Precis som när hundar springer ut eller om min ridhäst möter en travhäst med sulky. Det är bara att gilla läget!
 
Det kvittar om man var där eller inte, detta är ett ämne som faktiskt upprör mig en hel del, att vi har börjat behandla alla våra djur som människor och tillskriver dem våra egenskaper. Att hästar blir upprörda i vissa situationer beror oftast på att de känner vår oro och rädsla. Att vi behandlar djuren som människor innebär att vi övertäckar, ger för mycket mat så att fler hästar drabbas av fång o.s.v. Döden är ångestfylld för oss, djur kan inte ha ångest. De kan vara rädda i situationer som är annorlunda och naturligtvis känna smärta, men vi får inte föra över vårt känsloregister på djuren.
 
@Minstral jag håller verkligen med dig om allt , förutom att självklart kan ett djur känna ångest , ffa dödsångest om den dör en långsam smärtsam uttagen död - tex en hjort som blir långsamt ihjälsliten av ett rovdjur, eller en mus som katten leker med till döds.

Däremot blir det precis som du skriver , och även jag, absurt och skrämmande att tro att hästarna var upprörda över att människor som tidigare tagit hand om grisarna osv, nu dödade dem ..... Det var det som jag kommenterade i centaurs inlägg och det som blir absurt att tillskriva hästarna (eller några djur öht) .....

Grisar för övrigt är extremt lättstressade djur och känsliga , kloka och mycket vokala , de skriker i stress långt tidigare än de flesta andra djur gör och ofta av mycket mindre stress än dödsfara ..
 
KL
I övrigt ang syn på djur : 2008 skapades inom EU Lissabonfördraget som säger att djur ska behandlas som kännande varelser. Det är positivt i det att djur tidigare i väldigt mycket större utbredning klassats som öht inte kännande. Det tidigare förhållningssättet är urgammalt och förlegat och det är därmed otroligt viktigt att synen förändrats även lagmässigt hur vi ser på och kan/bör/får hantera djur , oavsett art .

Man kan läsa mer om Lissabonfördraget här
http://ec.europa.eu/archives/lisbon_treaty/index_sv.htm

Därmed inte sagt att djur ska förmänskligas på sätt som bl.a. Redovisats här i tråden från olika håll . Det blir lika fel när vi förmänskligar dem som åt andra hållet , dvs djuren far illa/ges inte möjligheter att vara de de är !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 363
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 999
Senast: Jadzia
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
3 375
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp