Grisar i villaträdgård...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir ju mycket man inte kan ha om man ska ta hänsyn till alla som rider förbi.
Vår tomt är jätteläskig att passera tycker en del hästar, vi är ju ute och jobbar i trädgården eller garaget ibland, för att inte tala om när barnen var små och hoppades studsmatta eller badade. Värst var det för några år sedan när en granne köpte en robotgräsklippare. Många hästar var det som var övertygade om att den förutom gräs åt hästar till middag. Nu tror jag att alla hästar härikring har insett att gräsklipparen inte tänker lämna tomten.
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?

Jag blir glad varje gång jag får såna gyllene tillfällen till miljöträning. Jag hade inte ringt någonstans utan hoppats de hade kvar grisarna bara.
 
Värst var det för några år sedan när en granne köpte en robotgräsklippare. Många hästar var det som var övertygade om att den förutom gräs åt hästar till middag. Nu tror jag att alla hästar härikring har insett att gräsklipparen inte tänker lämna tomten.
haha, min kamel höll fanimej på att dö när han träffade grannes robotgräsklippare första gången...

(grisar är jag däremot tveksam till om någon av mina hästar skulle reagera på, med tanke på att skogen här är full av vilda grisar som då och då passerar i och utanför hästhagarna...)
 
Jag har två Baktriska kameler som de flesta hästar är rädda för till en början men utanför min hage socialtränas det ofta har jag sett. En del väljer att "dressyra" förbi och jobbar hästen i form, andra kliver av och går fram och tillbaks.
Ibland har nån frågat om de får komma närmre och träna ihop med kamelerna och då är man givetvis välkommen, allt för att det ska funka så smidigt som möjligt med grannsämjan. Det kanske kan vara något för er?:)
 
Kl
Jag har haft många olika hästar genom åren och det har aldrig INTE gått att vänja dom vid grisar, kor, robotgräsklippare, maskiner , lurande hundar som ligger och trycker bakom staket för att sen hoppa fram och stormskälla samt allmänt oförberedda överraskningar över lag . Det är en uppfostringssak och ju mindre hästar exponeras för några öht situationer desto jobbigare blir de att hantera när en situation dyker upp .

I väldigt många fall, skulle säga de flesta, behövs inte ngn särskild träning dvs de blir inte ens rädda ngt större om ryttaren bara agerar normalt och inte tex tror att de ska bli rädda för "hästar brukar inte gilla grislukt" osv . Dvs ryttaren har inte redan från början bestämt sig för att hästen troligtvis kommer skita knäck när den utsätts för x eller ser y ....

TS : du får väl leda hästen förbi då eftersom det tydligen inte funkar uppsuttet men går att leda den förbi ? Fattar inte problemet ?
 
Senast ändrad:
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?

Tänk om grisarna är rädda för din häst. Då måste ju du flytta den annars är det arrogant mot andra som vill ha gris.

Kan inte låta bli att le!
Så allt som din häst blir rädd för ska flytta!
 
Men du TS, hur tänker du nu? På vilket sätt är grannen hänsynslös mot hästägare? Denne har sina grisar på sin tomt. Om det är så att det inte är helt ok pga vissa regler, det må vara hänt (jag har inte koll på den saken), men det har väl knappast något att göra med hästarnas reaktion på dem isf. Jag har stött på hästar (bl.a. min förra) som inte bryr sig mycket om lukten, och hästar som helst vill rusa därifrån så fort som bara är möjligt (bl.a. en väns förra). Alla hästar reagerar inte likadant på dem..

Min häst är inget fan av nya saker som "dyker upp" där de inte funnits innan. Han är t.ex. inte så imponeras av hundar överlag. Det går oftast bra, men hur han reagerar på dem är olika från hund till hund. Hundar som skäller och/eller springer emot honom är inte alls populärt. Att de hindras från att springa fram till min häst kan jag helt klart kräva av ägaren, men hur ska nån kunna garantera att hunden inte skäller i alla sammanhang? Om vi t.ex. rider förbi nåns trädgård där hunden vistas? Ska jag då säga åt dem att de borde göra sig av med hunden..?
Eller för all del; motorcyklister. Jag lär börja om med träningen med min häst gällande främst crossar, efter en incident 2013 då vi närapå blev påkörda av ett par st. Hästen reagerar på ljudet, och det betydligt mer efter den händelsen (då han blev skrämd). Jag vet åtminstone en hästägare som både rider och kör cross i kommunen. Är denne då hänsynslös gentemot andra hästägare, då en eller några hästar blir rädda för dennes fordon?
Jag har tidigare haft medryttarhäst ett par km ett ställe där det fanns kor. Vägen gick "genom" den gården och iaf hälften av gångerna fick man kämpa lite innan hästen gick förbi (ibland fick man sitta av och leda "igenom"). På vilket sätt är det kornas ägares fel/problem?
 
@Liten just ang hund är det strikt ägaransvar som gäller vid olycka så där är det specifikt just att det är en hund.
En hundägare fälldes nyligen i rätten och fick betala närmare 700.000 för att hunden skällde och skrämde en häst så mycket att den skadades och fick avlivas . Hästen var värd mycket pengar så utifrån lagen blev summan hög .
Speciellt just ang hund som sagt .... Gäller inte grisar som vistas på inhägnat område ;)
 
Det går inte att fråga grisägaren om era hästar får komma på gristerapi? :D
Känner en tränare som har älgar på tomten och tar in folks hästar på besök på älgterapi. Hästarna är oftast så skräckslagna för älgar till en början, vissa har även matvägrat etc. Men efter några dygn i tränarens hästhage intill älgarna så bryr sig inte hästarna ett skvatt längre och då får de åka hem och har inte längre problem hemma med älgar. :)
 
@Liten just ang hund är det strikt ägaransvar som gäller vid olycka så där är det specifikt just att det är en hund.
En hundägare fälldes nyligen i rätten och fick betala närmare 700.000 för att hunden skällde och skrämde en häst så mycket att den skadades och fick avlivas . Hästen var värd mycket pengar så utifrån lagen blev summan hög .
Speciellt just ang hund som sagt .... Gäller inte grisar som vistas på inhägnat område ;)

Ja, jag såg artikeln tidigare idag. Vet ju att strikt hundägaransvar gäller, i strikt juridiskt hänseende, och håller själv rätt hårt på det i tanken (i synnerhet då med lösa hundar ute). Det var mest ett exempel på mitt resonemang; om hunden ger ett plötsligt skall kan min häst mycket väl bli skrämd om han inte noterat hundens närvaro (överraskad), men det är inte detsamma som att hundägaren är oaktsam eller hänsynslös som har hund boendes i närheten av "hästens" stall. Kanske kan tillägga att jag skiljer på en hund som skäller till när främmande passerar, och på en hund som t.ex. kastar sig mot staketet och skäller på.
Anyway, det gäller inte andra lantbruksdjur mer än det gäller hästar, såvitt jag vet. Så ja, grisarna lär gå fria från ansvar ;)

Min häst hälsar för övrigt att får är lite läbbiga. Små, fluffiga, luktar skumt och springer gärna lite grann när vi passerar. :eek: Skumt! Man vet aldrig - de kan vara hästätande...
 
För ett 20-tal år sedan fick jag överta två dvärggetter, som bodde i hagen bakom vårt stall - en hage som hade en kortsida mot vägen. Det var en hel del ryttare som upptäckte att deras hästar var livrädda för getterna, de reagerade nog främst mot doften och lite för att de såg konstiga ut. Men aldrig någonsin att någon ens bad mig ha dem i en annan hage...

Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?
Frågan är, är det största problemet att någon har grisar, eller att de som har grisarna har dem hemma i trädgården.
 
I mitt förra stall red vi en väg där allt, nästan , sattes på prov. Gammalt ångtåg med tuuut och pys. Sen ett ställe där de slaktade fåglar och grisar(?). De små grisarna sprang runt på gården ibland. Lukten var det som hästarna reagerade på lite. Sen 100m längre bort var det en familj som älskade att släppa sina skällande bjäbbande hundar lösa NÄR vi kom. De sprang som duracellkaniner längs staketet. En bit bort var det ett stråk där folk gick med stavar på sommaren och på vintern skidåkare med stavar.
Det som störde hästarna mest var stavarna av nån anledning . Men ingen av oss ramlade av i alla fall:)
 
Förbjud vattenpölar på grusvägar, de är fulla med hästätande pirayor!

När jag såg rubriken trodde jag att någon hare sällskapsgrisar inne i ett villaområde, och det hade varit ett problem. Men ute på landet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 363
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 999
Senast: Jadzia
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
3 375
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp