Skillnad ja, ofta är det så, men normalt är ångest kopplat till starka negativa känslor. Hästar som inte mår bra är rädd för någon/något och kanske får stryk, har ont, blir illa behandlade uppvisar i mina ögon tydlig ångest i situationer som kan leda till obehga. Hästar kan tänka i ett par led åtminstone.
Det gjorde ont sist jag hoppade alltså vägrar jag. Det gjorde ont med den pinnen alltså gör jag som hon vill annars gör det ont igen. Men nej där kommer hindret, det gör ont att hoppa, tvärnitar, men pinnen..
Hästen stegrar i panik - detta skulle framkallat ångest hoss en människa och en häst uppvisar tydliga symptom på ångest i en sådan situation. Det är inte mer komplicerade tankegångar än en häet klarar av. Förväntan om smärta och undvika den och så kollissionen att det inte funkar att undvika smärta.
Situationen ovan är ett exempel, det behövs inte långa komplicerade tankekedjor för att skapa ångest det räcker klart med ett par led
Dödsångest i vår bemärkelse blir det svårt för djur att känna, men ångest inför det som leder till döden lär de känna. En svag och sjuk äst är en häst som inte får vara med flocken, ensam är svag, svag är lika med ett lätt byte. Hästen känner rädsla, nervositet, stress -alltså tydliga tecken på ångest inför döden ( det som leder dit).