Gris och häst ihop??

Alexandra_W

Trådstartare
Mamma har börjat mumla om en gris. Jag är inte någon större grisvän men jag har inget emot dem och vill hon ha en gris så nog kan jag ta hand om den åt henne när hon inte är hemma. Jag funderar på att ge henne en gris när hon fyller år (i slutet av april) men ska det fungera måste jag ju innan sett till att grisen har någonstans att bo.

Och det finns lite olika ställen att välja på, men enklast skulle ju vara att grisen bodde i stallet.

Vi hade gris/ar när jag var liten, som 'husdjur' typ. Men jag är för liten för att minnas alla detaljer (mamma minns men börjar jag prata för mycket om det kommer hon ju fatta), och jag måste läsa in mig lite på hur varmt de behöver och så.

Men rent generellt, vad finns det för ev nackdelar med att ha grisen boende i stallet?

Förutom då att två nervklena araber skulle klättra ur boxarna av skräck (men det som inte dödar härdar *elakt flin*).

Sv: Gris och häst ihop??

En gris??? HAHA! Ja varför inte? Har ingen erfarenhet av häst och gris ihop. Äsch, nervklena araber? Det tycker jag är en fördom. Jag har sett många mycket hårdhudade araber. Å andra sidan är de mycket uppmärksamma på sin omgivning och detta kanske ses som nervöst?! Min förra arab gick på bete en sommar med en highland cattle-ko som var utstött ur sin flock. De betade på varsitt håll i början men närmade sig varandra sakta men säkert. De dagar jag red min häst stod hon vid grinden och väntade på honom. Kärlek över gränserna =) Jag var på tävling med en kompis för några år sedan och då stallade vi upp tillsammans med ett gäng hönor som bodde i stallet. TVå araber som var helcoola ändå!

Moheed skrev:
En gris??? HAHA! Ja varför inte? Har ingen erfarenhet av häst och gris ihop. Äsch, nervklena araber? Det tycker jag är en fördom. Jag har sett många mycket hårdhudade araber. Å andra sidan är de mycket uppmärksamma på sin omgivning och detta kanske ses som nervöst?! Min förra arab gick på bete en sommar med en highland cattle-ko som var utstött ur sin flock. De betade på varsitt håll i början men närmade sig varandra sakta men säkert. De dagar jag red min häst stod hon vid grinden och väntade på honom. Kärlek över gränserna =) Jag var på tävling med en kompis för några år sedan och då stallade vi upp tillsammans med ett gäng hönor som bodde i stallet. TVå araber som var helcoola ändå!

Jag var ironisk ang araberna. Fast jag tror det skulle ta ett tag för valacken att vänja sig vid att bo granne med ett MONSTER ;) Men som jag ser det så vänjer de sig, och man får ta om det är läskigt i början.

Ingen av mina hästar har dock ens sett en gris på vykort så ingen aning hur de skulle reagera. Dock är de inte speciellt nervklena, valacken kan vara lite skeptisk och unghästen bryr sig so far inte om någonting, aldrig sett henne rädd.

Men just för det finns fördomar om araber och nerver så ironiserade jag lite. Mest för att markera att 'hästarna kommer bli rädda för grisen!' inte är ett argument - det kanske de blir, eller kanske inte, men de vänjer sig helt enkelt =)

Det borde väl inte vara några problem! Speciellt om grisen är liten när den kommer till stallet, för då växer den ju med hästarna på något vis. Samma hage är dock inte att rekommendera.
Men att ha grisen på gödselstan, det är en super idé!!!!!
Dom bökar runt, och äter hörester mm, och minskar storleken på gödelstacken. (Det komposteras bättre när det kommer in luft.)

Grisar är jättepersonliga och trevliga djur, som ofta blir tama och sociala. Dessutom bajsar de bara i ett hörn på boxen..... Termen smutsgris stämmer dåligt... ;)

Lycka till med grisen!

Häls. Embla

EmblaAsk skrev:
Det borde väl inte vara några problem! Speciellt om grisen är liten när den kommer till stallet, för då växer den ju med hästarna på något vis. Samma hage är dock inte att rekommendera.
Men att ha grisen på gödselstan, det är en super idé!!!!!
Dom bökar runt, och äter hörester mm, och minskar storleken på gödelstacken. (Det komposteras bättre när det kommer in luft.)

Grisar är jättepersonliga och trevliga djur, som ofta blir tama och sociala. Dessutom bajsar de bara i ett hörn på boxen..... Termen smutsgris stämmer dåligt... ;)

Lycka till med grisen!

Häls. Embla

Jag har skrivit en massa grisfrågor på forumet för 'Övriga djur', ni som känner er manade får gärna kolla.

En av frågorna var just om grisen kan tänkas tycka det är okej att böka på gödselstacken. Så kanonbar om de kan det, jag ser ju hur JAG ska få nytta av den där grisen med, hur gödelstacken brinner ihop/komposteras mycket fortare! Så kanon då fick jag ju svar på en fråga däe, och 'rätt' svar med :bow:

Det jag undrade mest över ang ha gris och häst ihop var om grisen ville ha annan miljö ( t ex varmare) än hästarna, jag har ju kallstall (men grisen kan ju få ett grishus), om de bökade runt i bädden så det var risk för att det dammade eller om de spred några parasiter elle rliknande. T ex höns bör man ju inte ha med häst, men gris har jag aldrig hört något om?

Men som sagt, ni som kan får gärna kolla in på forumet för Övriga djur, jag har mer frågor där.

Jag minns att jag och brorsan när vi var små matade och kliade (med en gammal toaborste) 'Nöffan' på ryggen. (och jag minns också när brorsan finklädd ramlade in i svinstian *hehe*) så jag vet ju att de kan bli himla sociala och tama.

Och blir det en gris till mamma så blir det en kulting, någon otam, elak gris vägrar jag ta hand om. (och om det blir gris, när den väl är här har jag en känsla av att jag kommer vara den som ägnar mest tid åt den *s*)

Jag gratulerar! jag har haft 2 slaktsvin som "hundar" Den ena skulle tränas inför en teaterföreställning och den andra hade lunginflammation och sov i sängen tills hon blev frisk och kunde sova själv. :)
Grisar är smartare än hundar, för grisar gör inget om de inte får något :)

Men: ni ska väl inte bara ha en gris?!!! Grisar är flockdjur och behöver antingen er hela dygnet, eller en griskompis. alltså som en hund, och nu pratar jag inte om alla instängda jakthundar som står i sin bur 24 timmar om dygnet.

Vad är det för gris ni ska ha, ett slaktsvin eller en minigris? Ska ni äta den sen?

/jenny

snigelfarmor skrev:
Jag gratulerar! jag har haft 2 slaktsvin som "hundar" Den ena skulle tränas inför en teaterföreställning och den andra hade lunginflammation och sov i sängen tills hon blev frisk och kunde sova själv. :)
Grisar är smartare än hundar, för grisar gör inget om de inte får något :)

Men: ni ska väl inte bara ha en gris?!!! Grisar är flockdjur och behöver antingen er hela dygnet, eller en griskompis. alltså som en hund, och nu pratar jag inte om alla instängda jakthundar som står i sin bur 24 timmar om dygnet.

Vad är det för gris ni ska ha, ett slaktsvin eller en minigris? Ska ni äta den sen?

/jenny

MÅSTE de ha kompis? Vad ska man då ha för kompis (dvs funkar två suggor ihop, två systrar t ex?) När vi hade gris/ar när jag var liten hade vi 'en i taget' en sugga. Men inte två samtidigt, och det var inga problem?

JAG skulle helst vilja ha en minigris, men mamma vill ha en 'riktig gris' så det lär bli ett slaktsvin eller vad man kallar dem, en vanlig, stor gris alltså.

Och vi ska inte äta upp dem, utan det ska vara en sällskaps/husdjursgris, dvs den får lalla här tills den trillar av pinn eller blir gammal/sjuk och måste hjälpas över till andra sidan. Ioifs, bryter grisen benet i sin bästa ålder och måste tas bort så skulle vi nog äta upp den, men den är inte avsedd för att efter X tid ätas upp.

Har som sagt mina i stallet vintertid och hästarna reagerar i början men vänjer sig.
Jag tycker det funkar jättebra

Jag vet ingenting om grisar, men jag var och kollade på en stallplats för ngt år sen, och där hade en gris i en utav hästboxarna. Grejen var att den inte syntes så när jag skulle kolla över kanten in i boxen så hoppade den upp och ställde klövarna mot boxdörrskanten, och det var en hööög box :eek: höll på att få en hjärtattack av den där jäkla grisen :D

Enl. hon som ägde gården så funkade det fint att ha grisen där, den sprang lös på gården och tyckte om att leka med hästarna :D
tror att det var ett slaktsvin av ngt slag. En sugga, och den var ruskigt stor och läskig. Och nej, jag gillar inte grisar :D

I min kompis stall har de en gris (Bärta), som bor i en egen box och de har kallstall. Den brukar få springa lös, så det kan vara rätt "uppbökat" i hästarnas boxar om man inte stänger dom när hästarna är ute :smirk:
Hon har bott där i 8 år och har det alldeles utmärkt, kylan är inte ett dugg problem! En riktigt trevlig (men stoooor)grisadam!

Sen hade vi ju faktiskt 3 grisar i stallet där jag står nu, precis när vi flyttade dit. Vårt stall räknas väl också till kallstall. Grisarna bodde bara där nån vecka efter att det började stallas in hästar,sedan åkte de ut till sin nya bostad, ett skjul. Utan värme. De bökar in sig i halmen och värmer sig mot varandra, det har absolut inte gått någon nöd på dom i kylan.

De sprang lösa på gården en del, och det är ju superfestliga djur! Och böka i gödselstacken - DET är favoritsysselsättningen! :D

Enligt bonden som äger gården så klarar de kyla bra, och de ska inte sprida parasiter och annat till hästarna.

Men sen är det ju så att grisar ÄR skitfarliga i början,för att sen bli rätt intressanta, iaf om man frågar min häst!
Hon drakblåste och höll på att hoppa ur skorna när hon såg ,och framförallt hörde grisarna i början. Men sen var dom ju faktiskt lite kul tyckte hon :smirk:

Vet ytterligare ett stall i trakterna här som har en "husgris", verkar vara rätt vanligt. Tror inte alls att det är "farligt" på något sätt gentemot hästarna.

Jag har mina 2 minigrisar i stallet.De bor dock i egen box närmast stalldörren.Hästarna tycker inte om dom, men de vänjer sig snabbt.
Lukten är väl värst för hästarna så en mycket god hygien bör hållas.Likaså grisarnas skrikande när de vill ha mat.Men ger man dom det första man kommer i stallet så läggs lugnet snabbt :p Annars så går mina grisar lösa även när jag fixar med hästarna i stallgången, visst de är inte pigga på att ha de där och grisarna håller sig någorlunda undan från hästarna.Men jag skulle inte för något i världen låta grisarna gå i hästarnas boxar då de gör sina behov där eftersom hästarna gjort sina.Dumt att utsätta hästarna för mer illa omtyckta dofter i deras egna boxar.
Vad det gäller sällskap så är en kastrat att rekomendera.Eller ett kullsyskon.Bråk blir det alltid ibland men värre om man sätter ihop 2 suggor eller 2 galtar.Det går inte. En gylta(flicka som ej fått kultingar) och kastrat(kastrerad galt) funkar bra dock. :smirk:
Galtar luktar otroligt illa när de är könsmogna!!

Senast ändrad:

hihi, varför inte?

Vi har iofs alltid bara haft sommargrisar (läst; köpt kultingar på våren, gött upp dem ordentligt - dvs skogshagar! under sommaren och slaktat innan de hunnit bli för stora), men hästarna har alltid accepterat dem.

Stellas första sommar hos mej så hade grisarna hagen bredvid hästarna, och grisar är väldigt BUSIGA djur (och de låter väldigt mycket när de busar :) ) - vilket Stella tyckte var lattjo. De galopperade på var sin sida av staketet fram och tillbaka, rätt sött :). Hon kunde stå och vaka bredvid staketet när de låg utsträckta på lunch-siestan...
Haha, min Stella har rätt stort hjärta, flock som flock liksom.

Fast jag vet inte om de tål de allra kallaste graderna dock? Fast det beror kanske som med hästarna på vad de får för mat och om de har tillgång till att röra sej (för att få igång värmen). Det kan ju vara en hel del problem på sommaren när det är soligt med deras känsliga hud, vi brukar ha mycket uppskattat "gyttje-bad" i hagarna, man ska inte ha så känsliga kläder när man fyller på med vatten i gyttjan, de brukar kunna plaska runt och leka runt i gyttjan rätt ordentligt....

Nå, det var kanske inte nåt sånt du undrade över.... Förresten är ju grisar FANTASTISKA på att "markbereda" :). Pappsen hade 15 grisar i en dunge han skulle ha bort där han gjort åker efteråt. De var ena jäklar på att böka upp marken ordentligt :).

Stallägaren i mitt förra stall hade två grisar på gården.
De var ganska roliga och sällskapliga, älskade att bli kliade på huvudet.
De bökade i gödselstacken och åt upp foder som ramlat på marken.
Nackdelen var också att de käkade det som man inte ville att de skulle äta. Till exempel välte de ryktlådor och åt hästgodis, rev papperskorgar och tuggade sönder lucernpåsar.
Man var alltid tvungen att stänga boxdörrarna snabbt, annars gick de in och bökade upp bädden och rörde runt.

Min pålle var aldrig rädd för dom, inte ens första gången han fick syn på dem. Han tyckte bara det var spännande.
Fick han syn på en gris så ville han alltid gå dit. Ibland kunde det till och med vara lite svårt att hålla honom när han fick för sig att gå på grisjakt. :D
Var han lös brukade han springa efter grisarna och blev ibland lite väl närgången, enligt grisarna.
De skrek som stuckna grisar. :o Det tyckte min häst var jättekul. :o :angel: :D

*Lånar knapp*
Nu vet jag inte vad jag pratar om faktamässigt, men jag har aldrig sett en häst som INTE varit rädd eller reagerat kraftigt på just grisar. En egen teori (som inte behöver vara sann för den skull) är att hästar är rädda för lukten av grisar just för att dessa är allätare, därmed också köttätare = rovdjur ??

Hästar brukar ju vara känsliga för alla typer av "rovdjur" , eftersom det är deras naturliga instinkt att fly från dem i naturligt tillstånd.. Men det går ju oftast utmärkt att ha hundar och hästar tillsammans tex. så det kanske funkar ?
Ett litet vardagsexempel är iaf en väninna till mig vars hästar jag skötte några dagar då de inte var hemma: de har grisar på gården, alldeles där man går förbi med hästarna ut till hagen (de gör det varje dag.. näääära) och alla hästarna 5 st var alltid spända precis vid förbigången till grisarna.. ?! Hästar som bott där flera år..

Men hur är det med grisens avföring och hästens luftrör btw?

asmodeus skrev:
*Lånar knapp*
Nu vet jag inte vad jag pratar om faktamässigt, men jag har aldrig sett en häst som INTE varit rädd eller reagerat kraftigt på just grisar. En egen teori (som inte behöver vara sann för den skull) är att hästar är rädda för lukten av grisar just för att dessa är allätare, därmed också köttätare = rovdjur ??

Hästar brukar ju vara känsliga för alla typer av "rovdjur" , eftersom det är deras naturliga instinkt att fly från dem i naturligt tillstånd.. Men det går ju oftast utmärkt att ha hundar och hästar tillsammans tex. så det kanske funkar ?
Ett litet vardagsexempel är iaf en väninna till mig vars hästar jag skötte några dagar då de inte var hemma: de har grisar på gården, alldeles där man går förbi med hästarna ut till hagen (de gör det varje dag.. näääära) och alla hästarna 5 st var alltid spända precis vid förbigången till grisarna.. ?! Hästar som bott där flera år..

Men hur är det med grisens avföring och hästens luftrör btw?

Hästar har all anledning att vara rädd för grisar om man betänker att hästar från början var SMÅ djur (på den tiden de var tretåiga) och vildsvin då var ganska stora rovdjur i jämförelse och dessutom hade betar.

När jag var i tonåren och red för en connemarauppfödare så frun i huset sysslade med hästar och mannen i huset drev lantbruk med grisuppfödning och kouppfödning. Fanns en massa grisar överallt, och de små kräken rymde med jämna mellanrum.

De flesta hästarna vande sig med grisarna men det fanns individer som fortsatte vara rädd för dem hela livet.

Vid ett tillfälle bodde en liten gris i stallet (den var sjuk eller något, minns inte) och DET hade hästarna inga problem med. Men att gå förbi hagarna med 50 grisar i varje eller något var lääääbbigt.

Så jag tror att grisar i stora flockar fortfarande kan vara knivigt (min ponny, som bott granne med vår gris i många år var aldrig rädd för henne, men fick panik när vi red förbi en grishage med en massa grisar som sprang runt) men jag har inte sett någon häst som inte tolererat en - två grisar t ex?

Sen tar det nogs törre ansträngningar för att få vissa att acceptera dem. Om jag tar min valack (som ALDRIG sett en gris vad jag vet) som ex så var han HYSTERISKT rädd för KOSSOR väldigt länge. Han fick verkligen panik. Jag tränade och tränade utan resultat. Sen flyttade jag hit (ena grannen är kouppfödare och andra fåruppfödare). Valacken tyckte både får och kor var superläskiga. Jag tänkte att med dem i angränsande hagar borde han vänja sig.

Och fåren vande han sig fort med, men korna *sucka* De var hästätande monster. Efter något år kunde han tolerera dem i angränsande hage OM de inte sprang och OM han var lös. Året efter kunde han gå förbi dem i grimskaft om de var i sin hage, stod STILLA och han gick utanför. Kossor på ridturer var jätteläskiga även om de stod pinstill.

Det tog FYRA ÅR med korna i angränsande hage, och jag hade faktiskt gett upp, men i samband med att fölet kom så den sommaren så gick han på slakt grimskaft längs med kossornas hage, en meter innanför stängslet hade ungtjurarna stora rejset och hoppade och for och hade sig. Valacken rörde inte ett öra. Jag har aldrig varit så tacksam över hans timining. När han (i egenskap av flockledare) inte brydde sig så brydde sig inte stoet, och när stoet inte brydde sig så brydde sig inte fölet. (Hade valacken fortfarande haft kofobin hade fölet bergis också blivit korädd, en ENORM nackdel såhär på landet).

Den sommaren var det en kalv som hela tiden rymde in i hästhagen på nätterna. Så på morgonen brukade man hitta den och fölet ihop, och vad valacken anbelangade var kalven bara ytterligare en flockmedlem att hålla koll på och skydda.

Men det tog alltså VÄLDIGT lång tid trots väldigt mycket träning, kossor i angränsade hage osv innan valackens koskräck blev botad. Men det gick (och ja, jag hade gett upp faktiskt), men hade han t ex inte gått med kor i angränande hage flera år tror jag inte han kommit över det. Och jag vet inte vad som hänt om inte fölis fötts (Hästen växte ENORMT mentalt dels av att bli flockledare några år innan, och sen få en liten en att ansvara för. Han är helöt övertygad om att Kele var HANS jänta liksom. Och det hände extremt mycket positivt mentalt med honom när han fick en familj att försvara och värna om =)

Men, grisar i större grupper tror jag kan vara knepigt. Hästar som bott på den gården sen de var föl tyckte det var läskigt även när de grånande närmade sig pensionen. Däremot att en gris ibland bodde i stallet brydde sig ingen om, så där tolkade jag det som att det var så att de ansåg att faran låg i antalet?

Hmm, i någon av mina engelska hästtidningar finns en artikel från Blue Cross (en hästhjälpsorganisation) just hur man vänjer hätar och grisar, och varför hästar är rädd för grisar osv. Och de hade dock alltid lyckats vänja alla sina 60 hästar med olika erfarenheter vid deras grisar (typ 5 st). Så hopp finns nog, sen är frågan om hur mkt jobb man vill lägga ner tror jag?

Jag skulle inte haft grisar i mitt stall. Lukten är det som jag inte gillar att utsätta hästarna för.

Skuggfaxe12 skrev:
Jag skulle inte haft grisar i mitt stall. Lukten är det som jag inte gillar att utsätta hästarna för.

När du pratar om lukten, tänker du på stora svinstallar då? Nu har vi bara haft en gris i taget innan, men den stod med ponnyerna (och kalvarna.). Vi hade två stall (i separata byggnader). I det 'lilla' (mindre, lägre i tak etc) stod ponnyerna (2 st), kalvarna (fyra stycken om alla kalvningar gick bra) och grisen (en st). Det luktade hö och spån där. Luktade varken kossa eller gris. Trots att det var plusgrader. Alla djuren stod på spånbädd (ska reservera mig för grisen dock som KAN stått på halm men jag tror inte det). Däremot när jag varit i stora kostallar och svinstallar har det ju luktat APA, så det borde väl bero på antal och ffa HUR man sköter bädden? Dvs hur mockar man och ströar?

Jag har förresten stooort stall med skyhögt i tak och samma luft som utomhus så det ska mycket till om det ska lukta något alls där. Inte ens när jag tömmer hästarnas bäddar luktar det något i själva stallet (för stackars mig som står i boxen med näsan i närheten luktar det ammoniak av bara fan när jag tömmer dem dock)

Jag kan ha fel men jag har svårt att se hur det skulle kunna lukta så mycket av två grisar som man mockar åt varje dag, i stoort stall med hööögt i tak? För grisarna i sig (med undantag för galtar kanske?) luktar ju ingenting?

De jag vet som har minigris (två st) har dem i lägenhet och grisen går på låda, och det luktar mindre från grislådan än hso folk som har kattlåda? Så grisen i sig lär ju inte lukta mycket, det lär ju vara om man inte mockar väl?

Min häst är inte som andra hästar. :D

Han kanske var rädd för grisarna, men reagerade omvänt med att bli överdrivet intresserad. Vad vet jag.
Han verkade dock inte det minsta rädd utan snarare VÄLDIGT nyfiken på dom.

En sak är säkert i alla fall, grisarna var rädda för min häst i alla fall. :D

Jag lånade ett par grisar och hade i stallet just för att bota gris-skräck hos en av hästarna. Dom bodde här i några månader och sedan var hästen botad så nassarna kunde åka hem.
Det blev lite tomt efter dom. Detta var slaktsvin så vem vet, kanske har jag ätit just någon av dem.
Dessa grisar hade aldrig varit i en hage, så bonden ville inte att dom skulle få det här heller.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 131
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 258
Senast: Babe
·
Övr. Djur Vi hade gris/ar (som husdjur) när jag var liten, och nu har mamma börjat mumla om att det vore ju trevligt att ha gris. Och jag klurar... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 940
Senast: LIA
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 438
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka