Gris och häst ihop??

Sv: Gris och häst ihop??

Vi har våra två grisar tillsammans med våra shettisar, det funkar bra, men i början så jagade den ena shettisen grisarna så det är bra om grisarna har en inhägnad där hästarna inte kommer in, du kan ju sätta en tråd ca 1 meter från marken, lägre om grisarna är små så dom kan springa under nånstans där hästarna inte kan ta dom =).

Det funkar nog att ha dom i boxar, dom är faktiskt renliga, våra grisar bajsar i ett hörn i deras "hus" och täcker sen över det med halm. Dom är nog också lätta att ta ut om man lockar dem med mat, eller så lär du dom att gå i koppel!

Fast det enklaste är om om har dom i nåt skjul med hage ansluten så du slipper flytta dom, dom är rätt så starka när dom blir större + att dom kan skrika. Tänk också på att du måste ha en tillräcklig låg tråd!

Ja det gör jag. Men jag har även hört att hästar är rädda för just grisar p ga lukten. Vet inte alls om det stämmer.

Min minigris har skrämt både ridskolan och privatryttare. Så visst en minigris kan vara skrämmande! De har inte kunnat rida förbi här när vår minigris varit ute i sin hage.

Jag gillar mest iden om att ha en 200 kg sugga i koppel - dom blir lätt stora hörnini och kan lätt forcera det mesta - koppel hahaha - slaktsvin väger ca 100 kg när man slaktar dom - en fullvuxen det dubbla alltså.
Angående att hästarna skulle ha problem med lukten från grisskiten så finns det bara ett svar - man mockar morgon o kväll - dessutom luktar det inte så illa om man ger dom en bra foderstat.

En stor gris :D Det skulle jag också vilja ha. En fläckig av rasen Linderödsgris. Extra härdig, gillar att gå ute och tål kyla bra. Håller på att bearbeta gubben, så jag hoppas han ger med sig så småningom.

Linderod.gif
img1.gif

Jag har varit i stallar där ett par grisar förpestat hästarnas miljö rejält och i stallar där de haft en eller ett par grisar och man inte känt lukten av gris. Så det beror säkert på grishållningen. Mockar man noga och har skapligt med strö samt grisen har möjlighet gå ute går det säkert alldeles utmärkt att ha grisen i stallet med hästarna.

Sen har man inga problem att rida förbi grisstallar i fortsättningen ;). Här har vi gott om vildsvin och det kan bli tvärnit av bara lukten när man kommer galopperandes i skogen och det har varit ett gäng svin som nyligen passerat.

Grannarnas gamla stall har fått ge vika åt grisar och fjäderfän, och grisarna bökade sönder betonggolvet... Vet inte hur golvet såg ut innan, men nu är det sönder i den boxen grisarna var.

Jag skulle absolut inte sätta en gris i samma stall som hästar...
Enligt mina erfarenheter/& vad jag hört är grisar rovdjur för en häst.
(samma sak som att man inte ska ha kaniner i samma rum som en orm)
Kom ihåg en kompis morfar som hade grisar, när han gick in i stallet blev hästarna uppskrämda bara när han kom i närheten för att han luktade så mkt gris. (det var inte själva gubben de var rädda för, för det gick bra när han hade "vanliga" kläder)
Har för mig att jag läst något om detta nånstans oxå...
Skulle isånafall ha grisen i en annan byggnad, men då är väl grisar oxå flockdjur(?) och behöver kompisar, så den skulle nog inte bli så glad...

Moniq skrev:
En stor gris :D Det skulle jag också vilja ha. En fläckig av rasen Linderödsgris. Extra härdig, gillar att gå ute och tål kyla bra. Håller på att bearbeta gubben, så jag hoppas han ger med sig så småningom.

Linderod.gif
img1.gif

Jag har varit i stallar där ett par grisar förpestat hästarnas miljö rejält och i stallar där de haft en eller ett par grisar och man inte känt lukten av gris. Så det beror säkert på grishållningen. Mockar man noga och har skapligt med strö samt grisen har möjlighet gå ute går det säkert alldeles utmärkt att ha grisen i stallet med hästarna.

Sen har man inga problem att rida förbi grisstallar i fortsättningen ;). Här har vi gott om vildsvin och det kan bli tvärnit av bara lukten när man kommer galopperandes i skogen och det har varit ett gäng svin som nyligen passerat.

Haha, det är just Linderödssvin som står högst upp på önskelistan (tanten har ju fått MIG att få grisar på hjärnan nu med, så jag ska banne mig ha den ena som MIN). Mamma fick red apå min ide, så nu vet hon med. Och då sa hon självmant att det var just linderödssvin hon helst ville ha med.

Fått tag på en uppfödare (det haglar inte direkt av dem här, närmsta jag hittat bor drygt 25 mil härifrån..) som väntar kultingar i april och lämnat intresseanmälan för två st. Nu ska jag bara typ råna banken. Dyra grisjävlar det där.. 800 kr + moms för en kulting (500 + moms om det är KASTRERAD galt) så det blir typ 2000 kr för två *gah!!* :eek:

bapro skrev:
Jag skulle absolut inte sätta en gris i samma stall som hästar...
Enligt mina erfarenheter/& vad jag hört är grisar rovdjur för en häst.
(samma sak som att man inte ska ha kaniner i samma rum som en orm)
Kom ihåg en kompis morfar som hade grisar, när han gick in i stallet blev hästarna uppskrämda bara när han kom i närheten för att han luktade så mkt gris. (det var inte själva gubben de var rädda för, för det gick bra när han hade "vanliga" kläder)
Har för mig att jag läst något om detta nånstans oxå...
Skulle isånafall ha grisen i en annan byggnad, men då är väl grisar oxå flockdjur(?) och behöver kompisar, så den skulle nog inte bli så glad...

Självklart är grisar rovdjur för en häst och det finns en anledning - på den tiden när hästarna var tretåiga och typ en halvmeter i mankhöjd så var VILDSVIN ett hot mot hästen iom att vildsvinen kunde (och gjorde det om de fick chansen) döda hästen och äta upp den.

Samtidigt, hund och häst är rovdjur och bytesdjur, hund och kanin likaså. Och de går att vänja vid varandra. Och enligt min erfarenhet så vänjer sig de flesta hästar när det handlar om litet antal grisar.

Grisarna blir två, så för den delen så visst kan de bo i annan byggnad, men det blir liksom tråkigare för grisarna ändå, jag är ju mest i stallet. (Apropå grisar i stallet, hovis hotade med att säga upp sig om jag tog in grisar i stallet *s*)

Hästar ä btw rädda för det mesta de inte är vana med, en häst som aldrig sett en kossa reagerar ofta på det med, trots att kor ingalunda är rovdjur. Oftast handlar det om TILLVÄNJNING, både vad gäller andra djursorter och andra grejer.

korsningsponny skrev:
Vi har våra två grisar tillsammans med våra shettisar, det funkar bra, men i början så jagade den ena shettisen grisarna så det är bra om grisarna har en inhägnad där hästarna inte kommer in, du kan ju sätta en tråd ca 1 meter från marken, lägre om grisarna är små så dom kan springa under nånstans där hästarna inte kan ta dom =).

Det funkar nog att ha dom i boxar, dom är faktiskt renliga, våra grisar bajsar i ett hörn i deras "hus" och täcker sen över det med halm. Dom är nog också lätta att ta ut om man lockar dem med mat, eller så lär du dom att gå i koppel!

Fast det enklaste är om om har dom i nåt skjul med hage ansluten så du slipper flytta dom, dom är rätt så starka när dom blir större + att dom kan skrika. Tänk också på att du måste ha en tillräcklig låg tråd!

Nyfiken fråga - bökar inte grisarna sönder hästhagen när de får gå i den?

Nyfiken fråga - bökar inte grisarna sönder hästhagen när de får gå i den?
Svar (förutom det jag skrivit i andra tråden): Inte min erfarenhet. Får dom gå fritt, bökar dam bara på speciellt intressanta ställen, såsom trädgårdsland :) etc. Faktum är, att våra grisar betade mer än bökade.

LIA

Senast ändrad:

Vet inga andra nackdelar med att ha gris i stallet mer än att vår tidigare häst var LIVRÄDD för grisar och kunde i princip göra vadsomhelst för att undvika dem . .
:d

Ska man resonera utifrån rovdjurs synpunkt så skulle du då inte utsätta din häst för dig själv heller :D :p
Hästar är vane djur.Har man gris i stallet måste man mocka hos grisen dagligen precis som hos hästen.Så någon lukt blir det då aldrig.Spån och torv är bästa ströet hos en gris där de har sin toalett.Detta hindrar också att det blir lukt de få timmar som kisset ligger där.

Skuggfaxe12 skrev:
Ja det gör jag. Men jag har även hört att hästar är rädda för just grisar p ga lukten. Vet inte alls om det stämmer.
Nej det stämmer inte. På Slättene gård träffade jag en liten berömd minigris och ingen var rädd för den. Han gick omkring som han ägde stallet!!

Vi har en gris i vårt stall..ett Thailändskt svin av ngåot slag. Han är ganska så stor, som en golden retriver ungefär och har rejäla betar. Han bor i en box i stallet. Hästarna har ingeting emot honom, min häst är väldigt förtust i honom tom. Han är verkligen inte svårskött och han luktar inte alls så mycket. Doc ksköter ägarna honom inte så bra, mockar nästan aldrig och låter honom inte vara ute så mycket. Vi i stallet tycker synd om honom och har honom ute och ger honom mat och fixar men det är inte så roligt för honom att bo där ensam i sin box..grisar vill ju vara ute och böka lite.

Trevlig är han dock grymtar och leker när han får vara ute med oss.

Grisar är ett underbart djur.
Vi har haft slakt grisar i omgångar. Sist hade vi 6 st. De var som hundar. Skulle klias på magen ,duschas mm ;mycket fina djur. men i stallet då får man mocka riktigt noga varje dag. Det kan lukta illa annars.
Mitt sto skiter i grisar. De är ingen fara alls. Vet inte hur det är med de andra.
Man måste vänja dom försiktigt vid varanda.

Min granne har en häst som totalvägrade gå påvägen utan för vårat när vi hade grisar.
Gödselstan är toppen. Och ett hus att bo i.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 228
Senast: Babe
·
Övr. Djur Vi hade gris/ar (som husdjur) när jag var liten, och nu har mamma börjat mumla om att det vore ju trevligt att ha gris. Och jag klurar...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 934
Senast: LIA
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 437
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka