Griniga hästar vid frihetsdressyr?

phie

Trådstartare
Är detta fenomen genomgående? Är fascinerad av frihetsdressyr, PNH och andra metoder att umgås med sin häst och har kammat igenom bland annat Youtube efter inspirerande filmer, men slås av att hästarna sällan ser positiva ut till arbete i andra gångarter än skritt. Visst gör de det som husse eller matte ber om, men det ser inte ut att ske med glädje.

Min egna häst är ett annat exempel. Lekte lite med honom, och tänkte försöka befästa att han travar bredvid mig när jag ökar takten och börjar småspringa lite. Han såg ju så grymt förbannad ut att jag bara :eek: Det finns ju inget ont i honom, men han såg sannerligen inte glad ut. Så fort jag slutade med att uppmana honom till att trava bredvid mig såg han mer glad och avspänd ut.

Varför är det så? Inkräktar vi på hästarnas personliga sfär? Gillar de inte att bli bedda om att göra "sådant fjomp"? Har någon en teori som förklarar detta fenomen?

Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Kanske ser de ut så när de är koncentrerade?

Jag har också reagerat på detta.

Såhär har jag fått för mig det.

Tittar man på två hästar som leker och skojbråkar i hagen, ser dom extremt irriterade ut. Dom kastar sig hit och dit, hoppar på frambenen som för att "valla" den andra hästen och dom jagar varann. Alltid med den där tråkiga uppsynen.
Om dom inte skulle vilja leka med sin hagkompis, skulle den bara hugga och sparka lite efter den andre, och sedan totalignorera den, springa iväg om den är för jobbig, och bara gå där och beta/titta åt ett annat håll.
Så, om dom nu vill leka med sin komis, varför ser dom ut som att dom hatar den andre då? Jag tror att det är som dom går in i leken med liv och död. Det blir som reflexer för dom, som att dom övar sig inför den gång dom eventuellt behöver mota bort en ovälkommen gäst. Dom koncentrerar sig alltså.

Men varför ser dom då förbannade ut när vi jobbar med dom? Jag tror som sagt, att det är en reflex. Dom menar inget illa och den uppsynen följer bara med i lekarna :D ;)

Detta har jag grundat på mina egna erfarenheter, så det stämmer kanske inte helt. Men jag tror att det är såhär ;) :laugh:

Ja,kanske. Å andra sidan ser vi ju hästar inom diverse dicipliner som ser ut att gilla det de gör, i och för sig när ryttarna är uppsuttna. Det kanske blir ett annat relationsutbyte när ryttaren sitter av?

ja kanske de tycker vi är lite fjompiga? För de är ju ändå djur...

Jag håller inte med CoNo - min häst ser helt överlycklig ut när han busar, rusar och leker i hagen och även om han för tillfället går ensam stackarn, så har jag bara mött glada hästar när de leker men sura hästar när de slåss. När jag är med honom i hagen så ser han väldigt lycklig ut med öronen framåt, men leken är spontan och inget jag ber honom om.

En häst som rids och är koncentrerad har ju ofta öronen rakt fram eller lite vridna åt sidan men de ser ju inte missbelåtna eller sura ut.

Det som man kan ta miste på är för det första att hästarna ofta vänder bak öronen. Detta gör de inte av missnöje utan för att lyssna på ryttaren. Utan tygler krävs en annan typ av kommunikation. När hästar talar med varandra riktar de ofta sina öron mot den de kommunicerar med/uppmärksammar. Ofta kan det här också vara mest tydligt när hästen är väldigt koncentrerad/lyhörd. När man utför ngt som är svårt tex.

Sen kan också en ovan ryttare som jobbat för lite med grunden eller som är otydlig/ger olika signaler på en gång, vara störande för hästen vapå den protesterar. Om en häst som är högst i rang är otydlig när den ber om ngt så blir detta en osäker situation och gör dessutom att den ranghöga individen sjunker i den andres ögon.

Sen har det också säkert med hur man jobbat med hästen från början. Har man aldrig negativ förstärkning som metod för att få fram rätt beteende så kan man ha en häst som går emot sin egen vilja trots att man rider den utan huvudlag. Och viktigt viktigt, återigen, är grundarbetet, det man utför på marken. Så att man verkligen har en häst som vill och tycker om att samarbeta.

Det som man kan ta miste på är för det första att hästarna ofta vänder bak öronen. Detta gör de inte av missnöje utan för att lyssna på ryttaren. Utan tygler krävs en annan typ av kommunikation. När hästar talar med varandra riktar de ofta sina öron mot den de kommunicerar med/uppmärksammar. Ofta kan det här också vara mest tydligt när hästen är väldigt koncentrerad/lyhörd. När man utför ngt som är svårt tex.

Sen kan också en ovan ryttare som jobbat för lite med grunden eller som är otydlig/ger olika signaler på en gång, vara störande för hästen vapå den protesterar. Om en häst som är högst i rang är otydlig när den ber om ngt så blir detta en osäker situation och gör dessutom att den ranghöga individen sjunker i den andres ögon.

Sen har det också säkert med hur man jobbat med hästen från början. Har man aldrig negativ förstärkning som metod för att få fram rätt beteende så kan man ha en häst som går emot sin egen vilja trots att man rider den utan huvudlag. Och viktigt viktigt, återigen, är grundarbetet, det man utför på marken. Så att man verkligen har en häst som vill och tycker om att samarbeta.

Jag har också tänkt på detta fenomen men jag tänker närnast på där människan befinner sig på marken.

Jaha!

Hm.. Ja det är en annan fråga. Befinner sig människan framför hästen bör den ju ha öronen riktade framåt. Och befinner sig människan vid sidan av den bör öronen vara riktade åt sidan.

Nu är det så att arbete från marken kan vara väldigt olika saker. Du kan agera rovdjur och du kan agera häst, och många kan ändå bli lurade att tro att det ena är detsamma som det andra. Just detta gör att jag aldrig nånsin kommer att vilja bli förknippad med begreppet NH, efter som att NH är olika saker för olika personer. En del menar på att man tröttar ut hästen tills den kapitulerar - och därav "tar ledarskapet" medan andra påstår att det handlar om ömsesidig respekt och trygghet för att på så sätt förtjäna ledarskapet. Jag anser att NH i regel verkar handla om det förtnämnda och i det fallet handlar hela hanteringen om att utge sig för att vara ett rovdjur och inget annat. Alltså anser jag att det inte har någonting med hästkommuinikation att göra, alls.

Om du ger dig på en häst på ett dominant, hotfullt eller rovdjursliknande sätt - då har du dig en protesterande häst att jobba med. Om du har inställningen "ta ledarskapet" så gör du, precis som du säger, helt enkelt intrång utan värdighet. Du förtjänar inte det intrång du tar för dig och upplevs som en störande individ. En otrygg individ eller ett rovdjur.

Hur skulle du reagera då?

Vallningen som vi så gärna tar till med efter som att det verkar upplevas som första stadiet av "händelse" och "kontroll", är ngt som man ska vara extremt försiktig med och som Peer Vogel skrev på ett ungefär "löslongering kan vara ett perfekt sätt att förstöra en häst på totalt". Det är ingenting gemeneman ska hålla på med och det är absolut inte det första du ska ta dig an. Att arbeta på volt kräver att man har en befäst relation och att valla i cirklar hör inte hemma i hästkommunikation. Det är ngt som vi hittat på för att vi tycker att det är praktiskt. Men vad vi egentligen håller på med tänker vi inte på.

Sen är det ju så att kommunikation är kommunikation på lika villkor, det glömmer visst nästan alla. Och vem säger att du har kapaciteten att agera ledarindivid? Har du ens erfarenheten att se vem som är vem och vad i er kommunikation? Återigen får du en häst som protesterar/är missnöjd. Detta pga att människan inte vet vad han/hon sysslar med.

Därför är det inte alls konstigt att hästar i regel ser besvärade ut vid löslongering/arbete på volt i frihet. ;) Vi ska inte göra intrång på djuren, de ska komma till oss. Man tror att det är så enkelt som att skicka iväg en häst på voltspår.

Nu är jag inte inne på NH och frihetsdressyr överhuvud taget, så jag kan uttala mig om filosofin bakom, men tack för förklaringen:D

Jag tänker mest på "cirkus" nummer som man tex kan se i Globen. Lösa hästar som gör en massa "trix" och ser väldigt irriterade ut mest hela tiden.

Skulle min kuse se ut sådär skulle jag bli allvarligt oroad:angel:

Många hästar som lägger öronen när dom arbetas lösa beror på att dom inte är 100% tillfreds med situationen. Lite osäkra alltså.
Fast i en roundpen när man jobbar ledarskap så ska som inte lägga öronen, det är ett dominanstecken.

har också funderat flera gånger på detta - när min häst är lös och följer mig rent frivilligt ser han skitsur ut ibland. Ibland är han helt avslappnad men ofta när vi ska trava så ser han grinig ut. Detta sker dock oftast på banan; travar vi för hand i skogen är öronen framåt hela tiden.

Han kanske tror att vi ska leka, vad vet jag, men jag tvingar ju inte honom att följa mig så det är ju knappast pga tvång han är grinig.

Jag upplever att min häst ser glad och avspänd ut när han leker i hagen. Jag uppfattar honom inte som sur, utan nöjd och tillfreds. Han har inte ett sådant uttryck som han hade igår i vilket fall :) Det var ganska tydligt att han inte diggade situationen.

Låter klokt det du säger. Därför blir jag lite förvånad när stora namn inom hästvärlden som pysslar med hästar genom exempelvis frihetsdressyr har hästar som ser grymt irriterade ut. Har dessa människor missat sitt eget budskap, månne?

Detta undrade jag också innan jag läste en artikel i Ridsport tror jag det var. Det var han fransmannen som var i Globen i julas med sina vackra hästar och visade upp en fantastisk show! :love:

I alla fall så förklarade han detta med öronspelet och hästarnas uppsyner. Att hästen lägger öronen bakåt är en naturlig reflex när de är hundra procent koncentrerade på något. Alltså exempelvis om man arbetar hästen á la NH, och busar med den alltså som en liten kullek. Då är hästen koncentrerad på dig, den följer din minsta rörelse och känner sig bekväm i situationen. Den vinklar därför öronen bakåt för att den inte behöver lyssna eller koncentrera sig på annat, utan just bara på dig!

Min häst gör så och det ligger ingenting dominant eller argsint i detta beteende utan det är en normal koncentrationsreflex, ungefär som vi människor ofta ser väldigt sura/irriterade ut när vi koncentrerar oss till 100% på något precissionskrävande.

Lite bildexempel också för att göra det tygligare:

Här ser man tydligt den otroligt "arga" hästen

Här ser man hur hon tänker framåt, men fortfarande har sin koncentration riktad mot mig.

Och så en film där det också syns tydligt: http://www.youtube.com/watch?v=pp8crQpnXRk

Låter klokt det du säger. Därför blir jag lite förvånad när stora namn inom hästvärlden som pysslar med hästar genom exempelvis frihetsdressyr har hästar som ser grymt irriterade ut. Har dessa människor missat sitt eget budskap, månne?
Mycket riktigt, om du frågar mig. Det är just det jag vill påstå. Jag tror att många missförstått djurens egna beteenden, dragit egna slutsatser med mänskliga värderingar och fått någonting helt annat än vad man egentligen är ute efter. Man har tittat på saker och ting utan att ta hänsyn till sånt vi INTE ser (för vi ser faktiskt inte allt), ändrat förutsättningarna till sådana som passar oss bättre utan att tänka på att detta också påverkar hela situationen och budskapet, samt glömmer att ändra vår samhällspåverkade inställning till en del saker - tex att vi SKA vara ledare, vad en ledare är egentligen och att det inte bara handlar om att kommunicera själv utan också att ge respons och lyssna på hästens kroppsspråk. Med mera, med mera, listan kan göras lååååång.

Sen är detta som sagt bara min åsikt, det går ju aldrig att bevisa en sådan här sak vetenskapligt.

Låter mycket rimligt.
Men nu blev jag lite nyfiken, vem är "han den där fransmannen"? :p Jag har inte brytt mig om tillställningarna i Globen på flera år, har faktiskt knappt varit på någon "showighet" sen.. ja säkert tio år sen! Okej, jag var i Hässleholm för två år sen, och blev smått förälskad i Julio Borba :love:
Inte honom personligen, utan hans ridning. bara så ingen missförstår :p

Detta undrade jag också innan jag läste en artikel i Ridsport tror jag det var. Det var han fransmannen som var i Globen i julas med sina vackra hästar och visade upp en fantastisk show! :love:

I alla fall så förklarade han detta med öronspelet och hästarnas uppsyner. Att hästen lägger öronen bakåt är en naturlig reflex när de är hundra procent koncentrerade på något. Alltså exempelvis om man arbetar hästen á la NH, och busar med den alltså som en liten kullek. Då är hästen koncentrerad på dig, den följer din minsta rörelse och känner sig bekväm i situationen. Den vinklar därför öronen bakåt för att den inte behöver lyssna eller koncentrera sig på annat, utan just bara på dig!

Min häst gör så och det ligger ingenting dominant eller argsint i detta beteende utan det är en normal koncentrationsreflex, ungefär som vi människor ofta ser väldigt sura/irriterade ut när vi koncentrerar oss till 100% på något precissionskrävande.

Jag skulle vilja ställa några motfrågor!

Varför skulle hästen vilja ha öronen tryckta bakåt när den är 100% koncentrerad på dig?
En häst som koncentrerar sig på ett främmande föremål har öronen riktade mot föremålet, en häst som hälsar på en ny häst har öronen riktade framåt mot nya hästen. Borde inte det vara samma här, hästen riktar hela tiden öronen mot dig? Det är för mig en häst som inte lyssnar på annat.

Och, varför skulle dom välja just den öronpositionen?
En nöjd häst har väl mera normalt öronen rakt ut i en avslappnad position. Titta på en häst som vilar/sover, de har öronen lätt vinklade bakåt eller vinklade/hängande rakt ut/ner. Jag anser att det är skillnad på öronen vinklade bakåt och öronen slickade mot nacken, jag tycker dina bilder visar det senare...

(EDIT: förutom din sista bild, den tycker jag ser mycket trevlig ut!)

Om vi vänder på det; är en häst som inte trycker öronen i nacken okoncentrerad, eller inte nöjd med situationen? Mina hästar har aldrig öronen slickade bakåt när jag jobbar med dom (varken från marken eller ryggen), trots det gör de vad jag ber om, verkar nöjda och avslappnade. Jag har alltid sett det som missnöje när öronen spänns bakåt, när jag bett om för mycket eller varit otydlig så det blir en situation, läggs öronen bakåt och huvudet höjs. Jag ser det som ett negativt svar från hästen.

Alltså, jag tror inte på den där fransmannen:p Jag såg hans show, jag tyckte inte det var harmoniskt.

Mycket riktigt, om du frågar mig. Det är just det jag vill påstå. Jag tror att många missförstått djurens egna beteenden, dragit egna slutsatser med mänskliga värderingar och fått någonting helt annat än vad man egentligen är ute efter. Man har tittat på saker och ting utan att ta hänsyn till sånt vi INTE ser (för vi ser faktiskt inte allt), ändrat förutsättningarna till sådana som passar oss bättre utan att tänka på att detta också påverkar hela situationen och budskapet, samt glömmer att ändra vår samhällspåverkade inställning till en del saker - tex att vi SKA vara ledare, vad en ledare är egentligen och att det inte bara handlar om att kommunicera själv utan också att ge respons och lyssna på hästens kroppsspråk. Med mera, med mera, listan kan göras lååååång.

Sen är detta som sagt bara min åsikt, det går ju aldrig att bevisa en sådan här sak vetenskapligt.

Hmm...jag är faktiskt benägen att hålla med...

*KL*

Man kan inte i ena sekunden säga: Titta, hästen vantrivs. Och i nästa sekund säga: Nej, min häst är bara väldigt koncentrerad.

Ser man dessa sura miner på tex. en 1,50 hoppning, får man förklaringen att det är för att hästen inte vill hoppa....

Bara en reflekton.....

Sura miner är aldrig bra. Men ej spetsade öron är inte detsamma som sura miner. Det får man inte glömma. :bow:

Svårt det där. En karamell som jag sugit på länge. Är fortfarande inte helt nöjd med det jag kommit fram till dock. Suger vidare. :p Det är så mkt vi inte kan eller vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka