Grinig vid fodring

M

Myran88

Jag har en foderponny på 20 år som bara går som sällskap. Han kom för ca 1 månad sedan och är otroligt ouppfostrad. Iafl så när jag lägger ut mat till dom i hagen kommer han med slickade öron. Jag har börjat med att han ska vänta med att äta tills jag lagt ut högen färdigt och jag bestämmer när han får tillsåtselse. Samma inne i boxen. Det gått ganska bra. Men idag vände han rumpan mot och sparka. Jan föste iväg honom till en annan hög. När jag då kom fram till honom vände han rumpan till och sparkade igen. Vad ska jag göra? Ska jag acceptera att det är hans "mat"?

Ska tillägga att han fick inte så mkt foder när han kom och kastar i sig maten. "Man vet ju aldrig när man får nästa gång" så här har ham fått mer regelbundet och mer så hetsätandet börjar redan ge med sig...

Sv: Grinig vid fodring

Jag har börjat med att han ska vänta med att äta tills jag lagt ut högen färdigt och jag bestämmer när han får tillsåtselse.
Bra! Helt rätt tänkt.

Är detta en i övrigt ranghög häst(mot andra hästar)? Hur är han att hantera i övrigt?
Man måste först veta vad som är orsaken till beteendet. Är han en ranghög häst så har detta antagligen ingenting med människan att göra utan endast rang. Om han däremot kan vara "otrevlig" mot människor annars också så är det antagligen även hans inställning till människan som skapar problemet.

Det du kan göra när du hamnar i den här situationen är eg. bara en sak, först och främst, och det har du redan börjat göra.
Saken är den att när du kommer med mat så tror hästarna att det är deras mat. Alltså kommer de som tycker sig ha en högre rang, att säga åt dig att ge dig av, alltså lämna maten. Så gör hästar mot varandra. De ranghöga äter först - alltså säger han åt dig att låta bli hans mat helt enkelt.

Där måste du veta vart du står. Maten är till dem, men du är den ranghögsta hästen i dina ögon. Du låter ingen jaga iväg dig. Maten är ju ändå din, tills du har givit den till de andra - eller hur? Så du ska helt enkelt avvisa hästarna - säga att nej den här maten är min och den kommer du inte nära. När hästen går undan kan du lägga maten på marken. Antagligen kommer då hästen att försöka igen, men du avvisar genast. När hästen står håller sig på avstånd så kan du säga ex "varsågod"(bara för att ha ett komando) och visa med handen moit maten medan du går undan.

Då har du först visat att du är en stark individ som inte går undan för en annan häst. Du har varit konsikvent och tydlig, vilket är en positiv och trygg egenskap. Sedan har du även låtit de andra äta när du var klar, vilket tyder på att du är mån om de andras överlevnad. Där har du en bra ledare.

Detta brukar efter ett tag räcka för att hästen först ska lära sig att hålla sig undan tills den får tillåtelse, och efter ett tag kommer även dess förtroende för dig att bli starkare och den kommer mentalt att må bättre för att den vet att du låter honom äta sig mätt. Du har alltså löst både rang-problemet och människo-problemet med en och samma lösning.

Vi hade en häst inackorderad som var riktigt farlig vid fodring. Att hon var närmare 180cm i manken och endast 3år gjorde ju inte saken bättre efter som att hon då hade svårt att kotrollera sin stora nyfärdigvuxna kropp. Hon var ju stark som en oxe och det visste hon. :crazy: Tror att dom flesta i stallet har hängt i hennes grimskaft, man hade ju inte så mycket att säga till om när hon höjde huvudet.

Iaf så skulle en kompis fodra lunch och hästen blev heltokig - ston. :smirk: Det slutade med att kompisen inte vågade gå in i hagen utan ville kasta in maten. Nähä du! säger jag som alltid ska lösa alla problem och tar balen och vandrar in i hagen. Först högg hon mot mig och jag avvisade henne tydligt. Då börjar hästen sparka backut oavbrutet och backade samtidigt mot mig. Så jag fick helt enkelt gå ut ur hagen om jag inte ville dö - och det ville jag helst inte.

Istället ställde jag mig utanför grinden, nära staketet med höet högt buret. Där stod jag och väntade. Hästen gjorde diverse försök och även utfall med munnen men jag avvisade henne gång på gång. Anledningen till att jag ville ha staketet imellan var för att hästen då inte kunde sparka och dessutom fick hon mer respekt när jag hade linan så nära. Efter en stund lugnade hon sig och jag gick in. Hon började närma sig igen, men jag avvisade och nu hade hon förstått att jag inte tänkte ge mig utan strid att hon faktiskt reagerade på det och då gick jag fram och gav henne en tuss i handen. Sedan gick jag runt med höet och lade ut tussar på marken, utan att visa henne ngn uppmärksamhet, och hon fick inte röra höet som jag höll i, endast ta det jag släppt ifrån mig och lämnat.
Efter det hade jag aldrig mer några problem med den hästen. Och det gick bättre även för andra.

Så om hästen är farlig, stå utanför staketet. Där kan du visa hästen att du är stark utan att fara för ditt liv och sen gå in när hästen fått mer respekt för dina avvisningar.

Hoppas det löser sig, och ge det tid. Kanske kommer han länge att vara sur, men sålänge han gör som du säger så är det en förbättring. Det kan ta ett tag innan dominanta hästar accepterar att bli bestämda över på det sättet.

Lycka till!

Sv: Grinig vid fodring

Tack så jättemycket för ditt svar! :)

Jag har avsiat honom när jag ger mat och även tränat ledövningar och andra grejor. Det har blivir jättemycket bättre! :) Måste säga att jag är grymt fascienrad, har bara tränat på det här sättet ordenltligt med min travare och det har aldrig varit problem för han har respekterat mig enda från början. Så det här va en utmaning och det är så otroligt kul att det funkar! =)

I början var han jättesur och ville inte ens ta kontakt med mig i hagen, trodde ett tag att jag gjorde helt fel. Men efter ett tag så gick det bara framåt och jag måste få säga att det nästan är en helt annorlunda häst (ponny). Han är glad och trevlig och lyssnar otroligt bra på små vinkar nu. Det är jätte jätte kul! :) Känns som han fått en annan utstrålning eller vad man säger. Låter säkert knäpp, men jag vet inte hur man ska förklara. Hur som helst är det otroligt kul! :)

Men det gäller att vara konskevent mot honom. Men hur som helst blir det bättre och bättre! =)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar