grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

cafu skrev:
Kände väl att det var dags att du återtog utrymmet i din egna tråd - som jag nästan lyckades kapa genom mina senaste långa inlägg ;)

Lycka till med träningspasset, ser fram emot en rapport!
Du skall inte känna att du kapat tråden, för egentligen har vi likartade problem så man kan ju få tips av varandra! Dessutom känns det bättre när man vet att man inte är den enda som har det struligt med unghästen.... :bump:

cafu skrev:
Det har hänt mig med...extremt irriterande! :mad:

Hoppas du orkar försöka igen :confused:

Jo, jag försökte igen...men med samma resultat...så jag gav upp..
Ville bara säga att det inte var nån kritik till dig, utan sa bara vad jag skulle ha gjort...förrästen hade jag "glömt" bort det där m stukad finger...
Efter att ha läst Alexandras inlägg idag..så behöver jag inte skriva nåt längre inlägg....jag tycker som hon...som vanligt...jag kanske verkar lite av en "r...slickare", men det är jag inte...kan bara inte hjälpa att hon har så bra förklaringar till allt...
Fast en grej vill jag sitera...det där m att berömma hästen direkt...
Iaf då din står på 2 ben...jag vill nog berömma när alla 4 är i marken, hellst direkt dom hamnar där...
Sen har jag nog gett en del beröm för tidigt...jag vet inte, ty min är en riktig lathäst...ber jag om en sak så gör hon det efter 1-2a gången o då har jag inte ältat det mer...och det har hon nog f...utnyttjat...
Men har jag bestämt att hon skall göra nåt, ex gå in i tpr..så skall hon dit...om det så tar 5tim...
Förra året plötsligt en dag, skulle hon inte in...men som tur är hade jag tid..trotts att jag aldrig hamnat i denna situation
Men det får man nog räkna m att göra iaf ibland...
Nu tog det inte henne mer än 45min att acceptera faktum att in skulle hon...både 1,2 o 3gr innan jag va färdig...
Nu har vi inga problem igen...tills hon får för sig nåt...

Ja, få för sig nåt...:(
Man behöver inte ha en 2åring för att de skall få för sig...
Jag har idag varit i ridhuset för att "älta" den där hö galoppen igen...
Alltså, hon kan va hur envis som hellst m den...tyvärr fick jag ge upp efter 30min, var rädd att hon skulle skada sig, genom att envisas m o gå i vä galopp på hö varv...och det värsta är att hon går hur fint o mjukt som hellst i det..tom bättre än i rätt varv..:confused:
Det verkar som om hon va hur stark som hellst i sin vä sida...:crazy:
Jag hade hjälp med mig, och vi provade allt, men nej...
Hon kunde ibland ta 2-3 steg o bytte sen i farten som ingenting.
Har någon nåt råd till mig i detta?
Hon hade (vet inte om jag sagt det här) en inflamation förra året, precis när jag skulle börja träna in galoppskänkel...så det kom av sig..
Har nu i år, innan jag satte igång henne kollat en extra gång och hon ÄR frisk...
Kan detta ändå ha satt sig SÅ djupt i skallen...????
Det är s...jobbigt...just nu

Bra att du tycker så - funderade på att starta en egen tråd men tyckte det verkade smartare att haka på här, eftersom det som sagt handlar om rätt likartade "problem"...:banana:

El Karisma skrev:
Du skall inte känna att du kapat tråden, för egentligen har vi likartade problem så man kan ju få tips av varandra! Dessutom känns det bättre när man vet att man inte är den enda som har det struligt med unghästen.... :bump:

Åh vad man kan längta efter den stunden ibland :)

Det är väl därför man inte ger upp...

Alexandra_W skrev:
Glömde.. den allra största belöningen är när man i slutändan har en häst som fungerar utmärkt i alla situationer, och man vet att man tillsammans med hästen har tagit sig dit genom blod, svett och tårar. Jag är ju tokig nog att tycka att det är roligare än när man kunnat surfa på en räkmacka hela vägen :devil: (Även om det är kul om det är en blandning, så man kan surfa lite ibland och får kämpa sig blå ibland)

Hade ut tösen på upptäcktsfärd idag, hon tyckte det var riktigt skoj (det smittade av sig på mig med! :) ). Vi var och kollade på asfalten som dykt upp undan snön, snusade på mylla åt hö från "stående bord".

Visst, hon försökte brusa upp sig några gånger, men jag hade utrustat mig med spö idag. När hon försökte kuta om mig lyckades jag avvärja hennes försök genom att ENDAST höja spöt, behövde inte göra mer för att hon skulle fatta vinken och därmed förlöpte vår lilla tur relativt smärtfritt! :bump:

Har fått nys om en shettis som vi kanske får ta hit, förutsatt att hon inte blir såld i helgen... Håll tummarna för att Karisma skall en ny lekkompis till helgen!:banana:

Vad kul att det gick bra! Hoppas det löser sig med shettisen!

Hade också en lyckad dag. Sambon (den hästrädde & allergiske) erbjöd sig lite överraskande att hjälpa till efter middagen, så vi tog båda hästarna på promenad - vilket alltid går bättre än att leda unghästen själv. Gick runt lite på gårdsplanen - svängde, gjorde halt, stod stilla, ryggade litegrann etc. Gick hur bra som helst, hon var verkligen följsam som en liten ängel. Hade henne också i träns med grimma under och ledde med grimskaftet fäst i den högra bettringen och trätt genom den vänstra, något som jag inte hade vågat om jag hade gått själv med henne, i fall hon skulle få tokspel med risk för att skada sig i munnen, men är den gamle hästen med brukar hon gå lugnt efter. Målet är annars att leda så hon får så mycket frihet som möjligt, d v s i grimma, men tills den grundläggande respekten sitter känns det viktigt att ha lite kontroll. Lyckades att hålla henne på bra avstånd snett bakom mig mestadels hela tiden. Tog även en sväng upp till brevlådan och tillbaka (några hundra meter).

Och på kvällen ringde en tjej som vi träffade på kursen häromveckan som ville hjälpa oss, och hon kommer i morgon! Så det ser riktigt lovande ut för tillfället! :banana:

El Karisma skrev:
Hade ut tösen på upptäcktsfärd idag, hon tyckte det var riktigt skoj (det smittade av sig på mig med! :) ). Vi var och kollade på asfalten som dykt upp undan snön, snusade på mylla åt hö från "stående bord".

Visst, hon försökte brusa upp sig några gånger, men jag hade utrustat mig med spö idag. När hon försökte kuta om mig lyckades jag avvärja hennes försök genom att ENDAST höja spöt, behövde inte göra mer för att hon skulle fatta vinken och därmed förlöpte vår lilla tur relativt smärtfritt! :bump:

Har fått nys om en shettis som vi kanske får ta hit, förutsatt att hon inte blir såld i helgen... Håll tummarna för att Karisma skall en ny lekkompis till helgen!:banana:

cafu skrev:
Vad kul att det gick bra! Hoppas det löser sig med shettisen!

Hade också en lyckad dag. Sambon (den hästrädde & allergiske) erbjöd sig lite överraskande att hjälpa till efter middagen, så vi tog båda hästarna på promenad - vilket alltid går bättre än att leda unghästen själv. Gick runt lite på gårdsplanen - svängde, gjorde halt, stod stilla, ryggade litegrann etc. Gick hur bra som helst, hon var verkligen följsam som en liten ängel. Hade henne också i träns med grimma under och ledde med grimskaftet fäst i den högra bettringen och trätt genom den vänstra, något som jag inte hade vågat om jag hade gått själv med henne, i fall hon skulle få tokspel med risk för att skada sig i munnen, men är den gamle hästen med brukar hon gå lugnt efter. Målet är annars att leda så hon får så mycket frihet som möjligt, d v s i grimma, men tills den grundläggande respekten sitter känns det viktigt att ha lite kontroll. Lyckades att hålla henne på bra avstånd snett bakom mig mestadels hela tiden. Tog även en sväng upp till brevlådan och tillbaka (några hundra meter).

Och på kvällen ringde en tjej som vi träffade på kursen häromveckan som ville hjälpa oss, och hon kommer i morgon! Så det ser riktigt lovande ut för tillfället! :banana:

Vi hade båda riktigt bra dagar då!! Jätte bra om nån kommer för att hjälpa dig! Skriv gärna hur det gick!!!

Jag har också träningshjälp på kommande till helgen. Måste ta tag i transportåkandet, börja ha henne att stå där så vi kommer oss iväg på kurser...

El Karisma skrev:
Va roligt att det börjar "lossna" för er..:bump:
Ja, hon börjar nog förstå vad som gäller..
Håller tummarna

BonRaiz skrev:
Håller tummarna

Börjat lossna... hmmm... vägen är lång! Men det är ju trevligt om det går lite bättre emellanåt, då orkar man kämpa vidare!

El Karisma skrev:
Börjat lossna... hmmm... vägen är lång! Men det är ju trevligt om det går lite bättre emellanåt, då orkar man kämpa vidare!
Ja, det skall gudarna veta, att den är och krokig...
Ibland får man tom backa en del, för att sen komma framåt..
Men du fixar det, är jag övertygad om...

Jag har oxå tänkt o göra det...med galoppen...jag vet ju att hon kan..
Så tillbaka till ridhuset imorron igen..:)

BonRaiz skrev:
Ja, det skall gudarna veta, att den är och krokig...
Ibland får man tom backa en del, för att sen komma framåt..
Men du fixar det, är jag övertygad om...

Jag har oxå tänkt o göra det...med galoppen...jag vet ju att hon kan..
Så tillbaka till ridhuset imorron igen..:)

Började fundera: fattar hon höger galopp ifall du har henne lös? (t.ex. i liten hage eller corall om du råkar ha tillgång till det?)

Om hon inte har ont längre kanske hon undviker att fatta höger för att det förut tagit sjukt. Kanske det kunde gå att lura henne att fatta högergalopp, rida på stor volt med bommar på marken?!

Men hon tog ju några steg rätt galopp, det är ju en bra början!! :banana:

El Karisma skrev:
Började fundera: fattar hon höger galopp ifall du har henne lös? (t.ex. i liten hage eller corall om du råkar ha tillgång till det?)Jag tränade henne mkt före inridning löst...inga problem..inte heller i lina...
Om hon inte har ont längre kanske hon undviker att fatta höger för att det förut tagit sjukt. Kanske det kunde gå att lura henne att fatta högergalopp, rida på stor volt med bommar på marken?!
Ja, innan hon fick höftledsinfl tog hon höger i paddock på spåret... men efter det har det varit svårt för henne, tom löslongering, byter järna varv (om hon får)...jag vet inte om det sitter i huvet heller...börjar misstänka sadeln...att jag inte sitter bra på henne i hö varv..vi provade förra v med dressyrsadel och bom...efter ca 15-20 min tog hon det...
Men igår gick det bara inte...äns över bom...hon vill så gärna, men det blir så fel...

Men hon tog ju några steg rätt galopp, det är ju en bra början!! :banana:
pratade om o åka in imorron som sagt igen, med dressyrsadeln och longerlina...går hon inte i galopp av mina hjälper...får jag släppa och åka med...intressant, har aldrig provat:eek:

En tanke.. VARFÖR fick hon höftledsinflammationen? Vet ni det? Det kan ju vara så att hästen t ex är sned, och det som gör det svårt att galoppera i ena varvet?

Sen finns det smärtminne med, fast det brukar äldre hästar vara 'bättre på' än yngre..

Alexandra_W skrev:
En tanke.. VARFÖR fick hon höftledsinflammationen? Vet ni det? Det kan ju vara så att hästen t ex är sned, och det som gör det svårt att galoppera i ena varvet?
Mmmm...det blev jag inte riktigt klok på faktiskt...vet sa bara att det är en "vanlig" åkomma som unghästar får under sin inridningsperiod...men jag/vi tycker inte attman knappt kan rida in en häst så långsiktigt o lungt som jag gjorde...först o framst hade jag vid hand motionerat henne 8mån, innan jag äns satte mig upp, och då typ 5 min åt gången...
Sen fick hon efter ca 2v vila i 1,5mån innan jag på riktigt satte igång m inridningen...och efter ett par mån konditionsträning tog jag en ET för att kolla hennes kropp, för att verkligen va säker på att hon hade "normal" gång...det tyckte hon, även m mig på ryggen...alltså, i samma veva köpte jag en sadel (western) av en utprovare m tomma bommar...när jag haft den ca 1,5 mån, började hon lyfta huvet (går annars naturligt ner) och jag förstod direkt att nåt måste va fel.....men inflamationen var inte långt gången, så hon kom snabbt till behandl.

Sen finns det smärtminne med, fast det brukar äldre hästar vara 'bättre på' än yngre..
Jag har stundtals tänkt på detta...men hur i hela friden skall man isf få bort denna "hästminne"?

Enda sättet är att se till att de gör det som de tror ska gör aont, och inser att det inte gör det längre. Enklare sagt än gjort många ggr..

Min dam var ju SNED..i över ett år innan det upptäcktes. hade ledinflammationer på ledinflammationer och blev utdömd två ggr innan vi hittade orsaken. Det jävliga är att equiatrikern jag anlitade sa 'inte sned, inte sned, inte sned'. Sen bytte jag equiatriker (jag blev lite okontant med den gamla så att säga.. När hon tyckte att det var bara slå ihjäl K, för det var inget att hålla på med när hon fick ledinflammationer så ung). Och nya equiatrikern hittade snehet i nacke, bog och bäcken. Rättade henne sent i höstas, hon har varit rak sen dess och INGA LEDINFLAMMATIONER :bump:

Nu återstår 'bara' att se hur stora permanenta skador hon fått, dvs om hon håller med..

Iaf, efter att hon var rättad så gick hon ganska snart ren på böjprov men såg ut som sju svåra år på lina i trav. För att citera veterinären så såg hon ut som hon var av på mitten.. Kan knappt beskriva men det såg rent hemskt ut.

Equiatrikern (nya) var ut, konstaterade att 'det där är muskulärt och psykiskt'. Dvs hon var inte van att kunna använda sin kropp fullt ut och visste inte hur hon skulle bete sig riktigt, och så satt det i huvudet att 'det gör ont att ta ut steget' t ex.

Han rek träning och tid helt enkelt, och mycket riktigt, med tiden så lärde hon sig ju dels att hon kunde använda kroppen fullt ut, HUR hon skulle göra det och att det INTE gjorde ont och idag rör hon sig helt normalt sen flera månader tillbaka.

Aj..men hur gick hon i hage?
Min har inga som hellst problem i hagen, där har hon galoppombyten som inget...
Så ja, man funderar o fun....
Kanske hade hon ont långt innan jag upptäckte det, hon är kanske av den tåliga typen....hon har kanske blivit av det så mkt starkare på sin vänstra sida under den tid jag inte visste...nä, enl vet va det inte långt gånget...
Kanske lärde hon sig snabbt att ytnyttja sin friska sida, att den blev starkare...
När jag tänker på det...så när vi provade bommar, märkte vi att hon hade mindre muskler på hö bog, bakom bogbladet mot ryggen...detta märkte inte ETn..
Eller hon kanske inte är mogen nog att bära ryttare m hö galopp?
Eller kanske det, att hon växte på längden i höst/vinter?
Ja, det kanske är så, eller att hon minns det onda alltför väl...
Det är nog bara att ge henne tid att få styrka till den sida med...
Hon är deffinitivt inte färdigväxt än..
Men nåt som jag märkte på vår skrittur idag va, att hon var mjukare o tog ut stegen mer (övertramp), kanske fick jag loss några "skinkmuskler" i ridhuset igår...kanske är det värt o åka dit imorron igen...hon tyckte trotts allt att där va kul oxå..:rofl:
Åååå va frågorna är många...och kanske tiden ger svaren:smirk:

Jadu, hur hon gick i hagen..

Efter vurpan var hon ju halt bak, men sen när det gick bort så var det.. blandad kompott. Hon kunde se ut som sju svåra år i hagen, och vara ren på böjprov, eller så kunde hon se suverän ut i hagen och inte gå att böja alls för hon hade så ont..

Det jag tittade mest på var inte HUR hon rörde sig (det gick ju inte att använda) utan hur MYCKET hon rörde sig, det gav en bättre ledtråd.

Sen har vi ju den där totalt förvirrande gången.. Hon behandlades och hade hagvila, rörde sig finare och finare i hagen. lekte och busade och hela hästen sa 'jag mår priiiima', och såg ut att må prima. Skulle sätta igång henne, går ut till betet och ropar på henne. Hon kommer i jättefin och rund galopp, saktar utan konstigheter av till skritt och är blockhalt. Det värmer ur men kommer tillbaka lite hipp som happ under dagen. Dv kollade dagen efter och hon reagerar extremt på böjprov bak. DV misstänker ny muskelskada. Får vila några dagar i väntan på kliniktid och så åker vi in.

Sämre än den gången har hon aldrig varit och det var andra gången jag erbjöds utdömning. Halt initialt HB och VF, och gick inte att böja framkotorna, såfort man bara böjde ihop benet löst ställde hon sig rakt upp och tyckte 'aaaaj' och var tregradigt halt i trav rakt ut. Ledinflammation framknäna, framkotorna, kota, has & knä VB, has och knä HB... Och det kom ju INTE 'pang poff', utan kräket har sett (jag hade till och med kompis här den veckansom såg henne innan, då hon kom galopperande och då hon blev halt) KANONFIN ut, men var egentligen värre än någonsin.

Däremot, det jag kan se nu som skiljer jmf med innan är att travkvaliten nu (såvitt vi vet är hon bra nu, inga ledinflammationer alls på ÅB på klinik efter att equiatrikern rättat henne, och har varit rak sen dess) är MYCKET bättre än innan etc. Men jag är milt sagt livrädd för återbesöket..

Om din equiatriker inte såg muskelatrofin är mitt råd - byt equiatriker.

Min dam har musklat ojämnt över korset och haft en muskelatrofi på höger sida korset. Med träning blev den bättre, men vi fick inte bukt med den förrän hon rättades, då blev hon jämn 'automatiskt' (dvs bara av att larva runt i hagen).

Min hade MYCKET svårare (ibland helt omöjligt) att galoppera (på lina, inte galopperad uppsutten) i det ena varvet, medan hon hade en jättefin och trevlig galopp åt det andra..

En liten KORT sammanfattning:

Dec 04 - vurpar i hagen (förbannade jävla I9, får en muskelskada VB.

19 december 2004. Kollad av hemmavet. halt VB i skritt och trav, även halt HB i trav, muskelatrofi hö sida korset.

20 december 2004. Equiatriker kollar henne. Spänd och äm bakdelen, lindrig muskelatrofi hö sida (gammal, har INTE med vurpan att göra..)

11 januari - stel, stapplig och halt bak i trav fortfarande.

31 Jan 05 - Inte spec mkt bättre, in på klinik. Halt BB, muskelatrofi hö sida, muskelskadan inte läkt. Finadyne 14 dagar.

7 februari - skos för att inte behöva spänna sig pga halka.

13 februari - equiatrikerbesök. Inget nytt under solen, equiatrikern undrar om det KANSKE kan vara så att hon är sned i bäckenet.

25 Feb 05 - ÅB. Muskelskadan utläkt, atrofin kvar. Halt BB. Knäledsinflammation BB. Sprutas båda knälederna bak. Rtg knäleder bak, haser och framknän UA.

9 mars - equiatrikerbesök. Fortfarande rejäla muskellåsningar. Men equatrikern säger nu att det BARA är muskulär snedhet, INTE i bäckenet.

18 mars 05 - Åb. Halt HB. Får cartrophen.

MIRAKELKNARK är vad cartophen är, blir tokfräsch. ALDRIG sett dne traven hos henne (oroväckande).
Trampar av en framsko och blir halt av det (broddtramp)

15 April 05 - ÅB. Halt BF, reagerar för böjprov kotled VF, öm för böjning. Rek att läka ut det själv.

Slutet på april 05 - Inte bättre, bokar ny tid, får det 10 maj.

2 Maj 2005 - Får en sparkskada i hagen, lednära, på VB. Hamnar på MK i en vecka för behandling. Komme rhem och blir efter en massa trassel bra.

26 maj 2005 - ÅB. Initialt halt VF. Böjprovshalt BF, TOKÖM för böjning, ställer sig rakt upp vid böjprov. Trots MESBÖJNING 3 - 4 grader halt korleder fram. Rtg kotor RO visar förändringar i bägge framkotorna, svårtolkade, liiindrig hovbroskförbening BF samt en lös benbit HB.. Sprutas med tuppkam i blodet och kortison intramuskulärt. B/E-prov tas och jag och vet ÖNSKAR oss innerligt det ska vara B/E. Provhelvetet kommer tillbaka NEGATIVT *där grät jag, sjukt nog..*

Blir bra, men sämre igen..

9 juni - equiatrikern anser att K hör hemma i himlen, vi blir lätt osams.. *host*

14 juni 2005 - ÅB. Atrofin borta men tappat muskler över korset bägge sidorna. Ohalt och friskförklaras (igen..)

10 juli 2005 - ska sättas igång och kommer galopperandes i hagen, ser helt fräsch ut. Saktar av och är blockhalt VB. Värmer ur lite men är fortfarande rejält halt.

11 juli 2005 - DV ute akut, halt VB initialt, reagerar REJÄLT på böjprov högt bägge bak, men mest VB.

14 juli 2005 - Akuttid MK. halt HF och VB initialt. Ställer sig rakt upp vid böjning av båda framkotorna, 2-3 gradigt halt trots mesböjprov. Reagerar på böjprov i båda framknäna. reagerar högt OCH lågt VB, markering HB högt. Arne (anna som jag brukar ha hade semester) erbjuder utdömning... Jag avböjer. Behandlas med cartophen.

30 augusti 2005 - ÅB klinik. Inte speciellt mycket bättre. Ledinflammation kotlederna BF och VB. Behandlas med tuppkam i blodet och kortison. Hagvila. Veterinären tycker jag ska be någon kiropraktor elle rliknande kika på henne igen. Desperationen är nu total och varken jag eller ens veterinären tror att det här kommer gå vägen nånsin. Det här är sista chansen, svarar hon inte nu så ÄR det slut, världens envisaste matte eller ej..

14 September - NYTT HOPP! Ny equiatriker ute. KLipper in här vad jag skrev då ang låsningar: Konstaterar sen att det han hittat är att höger bogled 'ligger fel' (använder ordet ligga
fel för det är enklast men ni fattar), hon är sned över bakdelen, han förklarade som
vänster korsbensled/SI-leden samt att det är en vänstersidig låsning i atlas axis vä
sida. Och så överspänd käkmuskeln vä sida.

20 oktober. Nya equiatrikern här igen. Damen fortfarande rak!!

31 oktober - ÅB kliniken. HÄLTEFRI! Hent ren på böjprov!! Ser ut som sju svåra år i trav på lina, inte halt men en rejäl rörelsestörning, ser ut som hon är av på mitten. Vet rek att jag kollar med equiatrikern vad han tror, då det inte är ett veterinärmedicinskt problem egentligen just då.

11 november 2005 - ser förskräcklig ut i trav men equiatrikern anser det är ett muskelproblem och rek träning.

Januari 2006 - ser helt fräsch ut, helt ny travkvalitet etc. Blir insnöad så jag missar två ÅB hos vet, men kommer i samråd med vet överens om att eftersom hon känns så himla fräsch sätta igång henne och ha henne igång ett tag innan åb. ÅB bokat till maj..

Cafu- hur har det gått?

Har anmält mig till en NH kurs, hålls den 9 april... :banana:

Jag är redan ett nervvrak... Mest orolig för transportfärden...

Tänkte dock ta hem våran transport för att ha henne att stå i den lite. Förhoppningsvis ta en kort sväng runt gården! Är det dumt att sätta mat i den och ha henne att stå där inne och bara äta hö, till att börja med åtminstone!?!?

Till kursplatsen är det ca 20 km enkelväg, hon kommer att ha möjlighet att åka tillsammans med en annan häst. Detta kommer att vara hennes första åktur sen vi hämtade hem henne förra året....

Jag kan bli så led mig själv... Jag har redan hunnit inbilla mig tusen olika saker som kan gå snett när hon skall transporteras!! :cry:

Ifall ni har goda råd och tröstfulla ord samt sådant som är bra att tänka på dela med er!!!

P.S Alexandra_W vad roligt att Kele repat sig och att ni hittade boven i dramat!! Det går säkert fint när ni skall på ÅB!! ;)

Ja, jösses vad den stackarn har varit med om (ja, du med för den delen)....
Och allt detta för låsningar i nacke, bog o kors?
det är ju otroligt att inte ETn upptäckte det..
Var det Kele som var -03a?
Jag håller verkligen tummarna att allt är UA..men känns det inte som evighet dit...jag hade varit nervvrak innan...men iof sig har du tid o träna upp henne...
Ja, jag har idag skjunkit ner till skosylorna, vad gäller självförtroende, sen vi va i ridhuset...:cry:
Men samtidigt är jag glad för hästen skull, det är inget fel på henne...utan det är jag som är boven i dramat...:o
Ja, först red jag henne, m dressyrsadeln, för det gick ju bra för 3v sen...
Nä, ingen hö galopp, hoppade av och linade, ja hö galopp..
Hoppade upp och linade samtidigt, inte meddetsamma, men sen kom den...
Yes, tänkte vi, av m linan....ingen hö galopp igen:cry: .
Jag gav upp o sa att min stallvärd skulle hoppa upp...
1a fel, 2a rätt, 3je fel, och de 2 sista rätt.........:bump:
Och hon gick hur fint som hellst...
Behöver jag säga mer....
Vem behöver ET nu?
Jag ringde till sjukgymnast direkt (en som är van vid hästrelaterade muskelspänningar på ryttare)
Tyvärr, hade han inte tid m mig förrän om 2v...men då får jag göra allt annat (för det funkar) under tiden...och vi som skall på clinic nästa lördag...ingen galopp där inte, iaf inte hö...
Vad jag tror är att min muskelsträckning från förra året spökar, och hon försöker kompensera det, därför går hon så fint fel galopp i hö varv...
Medan min stallvärd, har tvärtom, hon är sne åt vä, och stark i hö sida...därför har hon haft "problem" m vä galopp på sin häst och fick min i hö istället så lätt...
En tanke som bara slog oss...som jag hoppas vi har rätt i..:crazy:
För som sagt, hon vill verkligen ta den där galoppen med mig på ryggen, men det blir bara lite piaff o passage på stället, sen kommer vä in...:D

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama