grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

P.S. Karisma - vill passa på att önska lycka till med den fortsatta träningen, inkl. NH-kursen nästa helg! Har nyss slutat ett jobb och kommer behöva lämna tillbaka min dator inom kort, kommer därför kanske inte att kunna hänga härinne på Buke på ett tag :cry:

Ni andra - tack för alla råd och tips så länge, de har varit till stor hjälp!

cafu skrev:
Själv har jag övergett ambitionen att ha min häst bakom mig, hon blir bara osäker då, så nu har jag hennes huvud vid min sida ungefär, hon får dock inte springa förbi mig. Rätt eller fel, jag har koll på henne i alla fall och behöver inte vara rädd att hon ska stegra sig bakom mig t ex.
Jag tycker det låter helt OK! Funkar det för er är det väl superbra. Man behöver ju inte ha militärisk disciplin på de små liven. Lycka till!
Vilken premiering ska då åka på. Ska till Henån och Dingle och kika, så vi kanske syns. Själv ska jag inte visa min lille ännu, kan inte riktigt lita på att han sköter sig... och så är han inte jättefin just nu.

Vi åker nog till Nossebro, som förra året...eftersom det var i de trakterna jag köpte den lilla, en del släktingar brukar visas där också vilket kan vara kul att kolla på! Hade egentligen inte velat visa henne förra året eftersom hon såg för bedrövlig ut, det gick inte heller direkt lysande, men det var bra träning i och för sig! Hoppas på bättre tur i år, hon ser mer utvecklad ut nu - även om jag hoppas hon växer lite mer på höjden under våren/försommaren!

angie82 skrev:
Jag tycker det låter helt OK! Funkar det för er är det väl superbra. Man behöver ju inte ha militärisk disciplin på de små liven. Lycka till!
Vilken premiering ska då åka på. Ska till Henån och Dingle och kika, så vi kanske syns. Själv ska jag inte visa min lille ännu, kan inte riktigt lita på att han sköter sig... och så är han inte jättefin just nu.

Okej!! Ja man vill ju visa dem i deras hemtrakter. Min kompis ska visa sitt treåriga sto, så jag ska vara hennes medhjälpare... och moraliskt stöd! Då åker vi till Dingle.

cafu skrev:
P.S. Karisma - vill passa på att önska lycka till med den fortsatta träningen, inkl. NH-kursen nästa helg! Har nyss slutat ett jobb och kommer behöva lämna tillbaka min dator inom kort, kommer därför kanske inte att kunna hänga härinne på Buke på ett tag :cry:

Ni andra - tack för alla råd och tips så länge, de har varit till stor hjälp!
Lycka till i fortsättningen du oxå...hoppas premieringen går bra...:)

När jag läste de sista inläggen var det som ett enda stort Adjö! Precis som om vi aldrig skulle höra av varann mer! :crazy:

Men det har varit en givande tråd, roligt att "träffa" andra som är/varit i liknande situation som man själv är.

Jag har haft in Karisma i transporten, men inte stängt bakom henne. Hon gick rakt på och verkade bara nyfiken på transporten, ej rädd! :bump:

Är det då bara att stänga bakom när hon ändå står lungt där inne? Om hon blir orolig, fortsätta planenligt? De lugnar väl ner sig när man börjar köra?

Jag är redan hur nervös som helst ang färden TILL och FRÅN kursen... Vet egentligen inte varför, är bara rädd att min lilla tös skall lyckas skada sig på nåt vis...

Jag är också jätteorolig när min lill-kille ska åka transport. Även fast det gått bra och han är lugn och snäll att lasta.
Om hon står lugnt och fint i vagnen tycker jag du kan prova att stänga, lite rädd blir hon säkert men de brukar ju lugna sig ganska fort. Stå inne hos henne och prata lite medans nån annan stänger. Tycker nog du kan göra det några gånger utan att köra iväg.

El Karisma skrev:
När jag läste de sista inläggen var det som ett enda stort Adjö! Precis som om vi aldrig skulle höra av varann mer! :crazy:
Nejdå...vi fortsätter och kontakt då o då, för och höra hur det går...de blir ju 3, 4 osv oxå, el hur...alla åldrar har sitt;)
Men det har varit en givande tråd, roligt att "träffa" andra som är/varit i liknande situation som man själv är.
Tycker jag oxå, som har en 4åring...man liksom minns tillbaka, och får uppeppring av att man aldrig är ensam, alltid har någon varit m om liknande händelser och att det är helt normalt...Jag har haft in Karisma i transporten, men inte stängt bakom henne. Hon gick rakt på och verkade bara nyfiken på transporten, ej rädd! :bump:
Härligt...som jag tidigare sa i tråden, hade min förra året en period, då hon bara inte skulle in...det kan komma, och då får man ha gott om tid, för in skall de....
Är det då bara att stänga bakom när hon ändå står lungt där inne? Om hon blir orolig, fortsätta planenligt? De lugnar väl ner sig när man börjar köra?
Personligen tycker jag, att man stänger, tar en runda och åker hem igen, lastar av...sen håller man inte på o "ältar" detta, utan, har det gått bra, så gör det de, nästa gång man behöver lasta för en färd till ex kurs..
Jag är redan hur nervös som helst ang färden TILL och FRÅN kursen... Vet egentligen inte varför, är bara rädd att min lilla tös skall lyckas skada sig på nåt vis...
Ta djupa andetag, andas m magen, varje gång känslan kommer, så du inte överför det till din häst bara, så går det bra..
Lycka till...:banana:

OOOO va jag är stolt. :bump:

Vi kom oss iväg på NH-kursen och jag fick jätte mycket ut av det!! Hästen gick förövrigt rakt in i transporten och stod som ett ljus hela färden!!! :banana: Oj vad jag har underskattat henne....

Enda hon tyckte var lite läbbigt var när vi stängde den översta luckan bakom på trailern...

Å visst fungerade det som en morot, mer motiverad att träna det blev jag!

Sorgliga nyheter... vi måste avliva våran shettis pga att hennes fång blivit så allvarlig... :cry:

Vad roligt att det gick bra med kursen!

Vad fick ni göra för övningar, hur var upplägget, berätta gärna *nyfiken*!

Vad tråkigt med shettisen. Då måste du skaffa nytt sällskap till Karisma eller?

El Karisma skrev:

Vi kom oss iväg på NH-kursen och jag fick jätte mycket ut av det!! Hästen gick förövrigt rakt in i transporten och stod som ett ljus hela färden!!! :banana: Oj vad jag har underskattat henne....

Enda hon tyckte var lite läbbigt var när vi stängde den översta luckan bakom på trailern...

Sorgliga nyheter... vi måste avliva våran shettis pga att hennes fång blivit så allvarlig... :cry:

El Karisma skrev:

Ja där ser du...varje liten steg framåt, motiverar till vidare träning...
Fy, det va inte kul o höra...stackars häst...
Jag har oxå en held del att berätta, men tar det när jag hinner bättre, skall till jobbet strax...
Ha en glad påsk på er alla....

http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/pskkrring.jpg

Ursäkta cafu att jag dröjt med mitt svar, har haft fullt upp.

Vi gjorde faktiskt inte så mycket, fick henne att märka människan som finns i andra ändan av repet.. :idea:

Det var små detaljer som tränaren fick mig att lägga märke till. Som till ex. att hon skall kunna stå på egna ben och respektera mitt utrymme. Om hon inte fattar när jag ber henne "hållas på sin plats" så måste jag säga till så pass att hon märker och fattar vinken. Det är också viktigt att man driver igenom det man påbörjat och verkligen ser att hästen lärt sig/förstått (den tuggar etc)

Besök gärna western klubbens hemsida och kolla in bilderna från kursen.

http://koti.mbnet.fi/kwr/ klicka på fliken valokuvia (=bilder) och välj sedan datumet 9.4.2006. Kanske ni kan gissa er till vem som är jag och Karisma... ;)

Kul bild BonRaiz :banana:

Glad påsk från oss med!

El Karisma skrev:
Kul bild BonRaiz :banana:

Glad påsk från oss med!
Aaaa, jag såg dig allt....
Men du, var i Finland finns denna klubb?
Nyfiken som jag är...men säg stället på finska så har jag kanske lite lättare o "hitta"...
Jag är lite då o då där o hälsar på mina föräldrar nämligen...:)

BonRaiz skrev:
Aaaa, jag såg dig allt....
Men du, var i Finland finns denna klubb?
Nyfiken som jag är...men säg stället på finska så har jag kanske lite lättare o "hitta"...
Jag är lite då o då där o hälsar på mina föräldrar nämligen...:)

I Karleby (Kokkola på finska), staden ligger ca 100 km norr om Vasa (på Finlands västkust..)

Brukar du besöka dessa trakter? *nyfiken*

El Karisma skrev:
I Karleby (Kokkola på finska), staden ligger ca 100 km norr om Vasa (på Finlands västkust..)

Brukar du besöka dessa trakter? *nyfiken*
Aldrig varit i Kokkola, är från södra delen själv...Nystad, Uusikaupunki.
Har annars all släkt därruntomkring Åbo...
Men min mor bor sen 25 år i trakterna Oulu, Uleåborg heter det va?
För det mesta kör vi via Haparanda o över...men det händer att vi tar båten över och bilar upp mellersta finland...den finska kusten är lite krokig o det blir omväg om man tar den till Oulu...
Men det skulle man kanske göra en dag iaf...
Kusten är ju så fin, minns jag från min barndom...
Det verkar va en bra w,klubb ni har där....önskar att vi hade det här hemma med...vi har inte så gott om dom här.
De flesta verkar finnas i Skåne o på kusterna...en annan bor likson mitt i "smeten"...

BonRaiz skrev:
Aldrig varit i Kokkola, är från södra delen själv...Nystad, Uusikaupunki.
Har annars all släkt därruntomkring Åbo...
Men min mor bor sen 25 år i trakterna Oulu, Uleåborg heter det va?
För det mesta kör vi via Haparanda o över...men det händer att vi tar båten över och bilar upp mellersta finland...den finska kusten är lite krokig o det blir omväg om man tar den till Oulu...
Men det skulle man kanske göra en dag iaf...
Kusten är ju så fin, minns jag från min barndom...
Det verkar va en bra w,klubb ni har där....önskar att vi hade det här hemma med...vi har inte så gott om dom här.
De flesta verkar finnas i Skåne o på kusterna...en annan bor likson mitt i "smeten"...

Kanske ni kommer på besök nästa gång? ;)

Är ju nyfiken på hur det funkar nu för er allihopa,har följt med lite smått i denna tråd för att få lite tips om hur jag ska bete mig med min lille vilde till 2 åring..just nu känns det bara som det står stilla :smirk:

Han har en vilja av stål verkligen!

Försöker att ta det lite lugnt nu, tills jag samlat "mod" och motivation till att sätta igång på riktigt igen.

Mvh Terese

tess444 skrev:
Är ju nyfiken på hur det funkar nu för er allihopa,har följt med lite smått i denna tråd för att få lite tips om hur jag ska bete mig med min lille vilde till 2 åring..just nu känns det bara som det står stilla :smirk:

Han har en vilja av stål verkligen!

Försöker att ta det lite lugnt nu, tills jag samlat "mod" och motivation till att sätta igång på riktigt igen.

Mvh Terese

Hejsan! Vad roligt att du frågar!! :)

Karisma har det börjat gå bra mycket bättre med. *peppar peppar*

Vi började från noll, med noll tolerans. Hon har fått dominera allt för länge. Dessutom har hon nu sällskap av en avelsmärr som inte krusar henne, utan säger ifrån så pass att hon lärt sig att man inte gå omkring å tro att man äger hela världen.... Tro mig, efter ny hagkompis blev hästen som förbytt! Dessutom var det oerhört intressant att studera hur avelsstoet betedde sig mot denne uppstudsige bebis som inte förstod bättre. Man lär sig mycket om hästar genom att betrakta dem när de "umgås" med varandra.

När jag leder henne skall hon gå bakom på behörigt avstånd, har funkat bra och hon försöker inte längre mopsa upp sig på samma sätt som tidigare! Likadant har jag varit noga med att hon skall stå "på egna ben", dvs inte luta sig mot folk, trycka undan med bogen etc...

Till er alla med stökiga unghästar: Om jag lyckas få karisma att samarbeta så är inget omöjligt. Med tålamod, konsekvens och envishet kommer man långt...

Att vi däremot kom iväg på kurs var väldigt motiverande. Nu har vi kommit igång med att färdas, så nya "kursdeltagande" är säkert att vänta.

*det är ju riktigt kul att ha häst* :love:

Härligt o höra El Karisma att det går bra för dig...
Det peppar andra till att inte ge upp...:bump:
Jag o min 4åring har oxå haft våra "motsägningar", då hon bara måste stundtals ifrågasätta saker o ting....:devil:
Men talar man bara bestämt för henne "var skåpet skall stå", verkar hon vara nöjd m livet....
De vill ju ha en ledare o veta sin plats i flocken....
Annandag Påsk åkte vi för o "prova på kor"....så spännande det var o se hur hon skulle reagera....
Cool tjej, säger jag bara...så nu har vi ytterligare en "gren" till "meritlistan, o kan välja o vraka på olika träningsgrenar:banana:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Provapkoapr-06034.jpg
Här är smakprov...

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama