grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tips till dig men naffsig rackare

vi har en arabvalack i stallet som har varit hingst i 9 år (nu 11)
först så naffsar och suger han lite på kläderna. men sen så är det som han bara "råkar" ta tag i armen på matte.
men det gäller att vara konsekvent HELA tiden! annars kommer han att vara sådan hela livet.
men ngr tips som jag har iaf är - kanske en vattenspruta (funkar på hundar, hästar vet jag inte) har hört en som tog en varm potatis *hihi* o satte på armen på ngt sätt, så när han bet i potatisen (armen som han trodde) gjorde de ont, sen så finns det ju alltid -en rak höger, om man tycker det. kan faktiskt funka ibland. inte att jag tycker att det är rätt att slå en häst. men hästar är ju inte snälla mot varandra när dom håller på i hagen. jag har gett min egen häst en rak höger ibland när jag tycker att -nu får det fan vara nog!
och det har funkat men bara om dom gör saker som bara ledaren ska göra, ALDRIG, enligt mig när man lär dom ngt, träning ska vara roligt.
men iaf flera tips mot bitning kan man ta ngt som är obehagligt för hästen. Hoppas du får ording på busen och att allt ordnar sig för er :D

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag hade PRECIS samma problem med min 1 och ett halvt åring, nu två år. I ungefär ett halvår var hon sur och grinig, men kom fram till att det bara var en fas, en liten trotsperiod helt enkelt. Nu är det frid och fröjd och bättre än någonsin. Träng dig inte på men visa ändå att det är du som är ledaren. Jag gjorde saker som.. om hon utmanade mig när jag gav dom hö genom att vända rumpan mot mig sjasade jag bort henne och såg till att hon inte fick gå fram förns jag lämnade högen av fri vilja, bara såna saker. Det är nog bara trotsåldern, hon testar gränserna lite grann

Ni kan inte förstå (eller om ni varit riktigt nervös någon gång vet ni säkerligen) hur det känns just nu... Det pirrar som SÅ i magen (tror jag svalt en flock fjärilar...:crazy: )

Det är nämligen D-dagen för mig och Karisma imorgon... Utställningen som vi haft som mål hela förra året och detta halvår närmar sig, nu finns ingen återvändo..

Jag har bjudit in ett hästgäng på "genrep" ikväll, hoppas det märks att vi tränat och att det fungerar även när främmande hästar kommer med i bilden...

Så imorgon från kl: 10 (svensk tid) kan ni gärna sända mig en tanke och hoppas att vi inte total floppar!! :bow:

Jag återkommer med rapport om hur det går (gick) för oss imorgon! :angel:

Hej!

Har inte följt denna tråd på ett tag, men här händer det ju grejer! Hur gick det idag? Du måste skynda dig att återkomma med rapport!!!!!

El Karisma skrev:
Ni kan inte förstå (eller om ni varit riktigt nervös någon gång vet ni säkerligen) hur det känns just nu... Det pirrar som SÅ i magen (tror jag svalt en flock fjärilar...:crazy: )

Det är nämligen D-dagen för mig och Karisma imorgon... Utställningen som vi haft som mål hela förra året och detta halvår närmar sig, nu finns ingen återvändo..

Jag har bjudit in ett hästgäng på "genrep" ikväll, hoppas det märks att vi tränat och att det fungerar även när främmande hästar kommer med i bilden...

Så imorgon från kl: 10 (svensk tid) kan ni gärna sända mig en tanke och hoppas att vi inte total floppar!! :bow:

Jag återkommer med rapport om hur det går (gick) för oss imorgon! :angel:

Ooops, ser nu att det är i dag! Stort lycka till!!!

cafu skrev:
Hej!

Har inte följt denna tråd på ett tag, men här händer det ju grejer! Hur gick det idag? Du måste skynda dig att återkomma med rapport!!!!!

:eek: :eek: Nu e ju klockan inte "DAX" än, men jag skänker en tanke o håller tummarna, hoppas det går bra...det gör det säkert...
Usch, vad pirrigt det måste va nu, lider med dig...
Rapport tack och gärna bilder oxå, vore kul...:bump:

BonRaiz skrev:
:eek: :eek: Nu e ju klockan inte "DAX" än, men jag skänker en tanke o håller tummarna, hoppas det går bra...det gör det säkert...
Usch, vad pirrigt det måste va nu, lider med dig...
Rapport tack och gärna bilder oxå, vore kul...:bump:

Hejsan, hejsan!

Tack för alla hågkomster!!

Det har varit en toppen dag idag. Helt fullträff blev det inte, men det sörjer jag inte. Karisma uppförde sig kanon :banana: så det var riktigt roligt att märka att allt arbete man lagt ner har lönat sig (givetvis finns det ännu massor att träna på, men i det stora hela är vi på rätt väg åtm.)...

Från själva utställningen kom vi hem med 2:a pris (35 p), vet inte om ni har samma poängsättningssystem i Sverige... Domarna hade några anmärkningar på hennes exteriör, men det kan jag ju inget åt. Sen tyckte de att traven var för framtung och inte tillräckligt energisk (det går ju att träna mer på). Men mitt problem har ju varit att hon börjat busa när man skall trava, vilket hon inte gjorde idag, så till nästa gång skall vi träna mer på att få fram en energisk och KONTROLLERAD trav!! ;)

Tyvärr har jag inga pinfärska bilder från utställningen men jag lovar återkomma...

Måste medge att jag har inte svårt att hålla bort ett leende (stavas det faktiskt så här?! =) ) från läpparna just nu, det känns bra liksom bra ända in i ryggmärgen! :bump:

Tusen grattiskramar till dig o Karisma...:bow: :bump:
Det tyckte jag verkar va kanon, att komma på 2a plats....nu vet jag ju inte hur konkuransen va, men det skall du iaf va stolt över...:bow:
Jag är inte så insatt i de här poängsystemen och inte vet jag heller om det är skillnad på Hingstpremering el ston...
Annars skulle jag tro att systemet är densamma....
Vad jag sett så ligger iaf hingstar på dom poängen och över 40 när de är riktigt bra...
Men som sagt, de som kan, får svara på det...
Ett plus i kanten för dig, som tränat henne så bra, att hon skötte sig när det väl gällde....
Du har all andledning att gå o småle rästen av veckan...:p

Skönt att höra att det gått bra!

Visst är det en underbar känsla när man tränat så länge inför någonting, och att det sedan fungerar när det väl gäller.....

Hmm, har ingen exakt koll på poängsättningssystemet för araber i Sverige, någon annan?

För egen del blir den stora dagen inte förrän 1/8, så mitt lilla vilddjur har just nu betessemester tillsammans med ett jämnårigt sto och det blir väl inte förrän i juli vi tar upp träningen igen. Mitt sto fick bra poäng på rörelserna förra året, men anmärkningar på typen att hon var ngt outvecklad, hoppas vi kan få bättre poäng i år nu när hon vuxit till sig lite!

El Karisma skrev:
Hejsan, hejsan!

Tack för alla hågkomster!!

Det har varit en toppen dag idag. Helt fullträff blev det inte, men det sörjer jag inte. Karisma uppförde sig kanon :banana: så det var riktigt roligt att märka att allt arbete man lagt ner har lönat sig (givetvis finns det ännu massor att träna på, men i det stora hela är vi på rätt väg åtm.)...

Från själva utställningen kom vi hem med 2:a pris (35 p), vet inte om ni har samma poängsättningssystem i Sverige... Domarna hade några anmärkningar på hennes exteriör, men det kan jag ju inget åt. Sen tyckte de att traven var för framtung och inte tillräckligt energisk (det går ju att träna mer på). Men mitt problem har ju varit att hon börjat busa när man skall trava, vilket hon inte gjorde idag, så till nästa gång skall vi träna mer på att få fram en energisk och KONTROLLERAD trav!! ;)

Tyvärr har jag inga pinfärska bilder från utställningen men jag lovar återkomma...

Måste medge att jag har inte svårt att hålla bort ett leende (stavas det faktiskt så här?! =) ) från läpparna just nu, det känns bra liksom bra ända in i ryggmärgen! :bump:

Hej!!
Vill bara säga att ja tycker att Alexandra _W(tror jag) skrev en såå himla bra sak. Jag älskar det.:love: Jag sköter en tvååring som är lite tjurig...:angel: hon tjuvnöp mej i hande o jag slängde upp hande o hon blev rädd. Men tydligen inte tillräkligt. Jag stod o pratade med en o rätt som det var så hör ja att hon öppnar o stänger munnen. Hon bet mej inte men ja smällde till henne på bringan (arg som ja blev). Och jag mockade hos henne efter det (hon gillar inte grepar) o jag skullle flytta på henne. Hon svängde till rumpa mot mej o jag ryggade undan. Men sen så gick ja o flyttade på henne bestämt. Seen så var hon jättesnäll och nu lyssnar hon mera på mej.
Men hon testade mej o ja sa till man får inte ge sej. Jag är tolv och hennes riktiga ägare är vell mellan 30-40 men Damen ska ha lika mycket respekt för oss båda.
Lyck till !!

Hej alla!

Vi hade ju en liten diskussion i tråden om sällskap för ett tag sedan, att en anledning till att ens unghäst "bråkar" kan vara bristen på stimulans i hagen. T ex har mitt sto gått med en gammal valack som inte direkt är så leksugen. Nu lyckades jag faktiskt skaffa ett jämnårigt sto som sällskap till min 2-åring under betet. Men jag tycker de mest går och är griniga på varandra! Inte leker de, inte springer de särskilt mycket. Utan går mest och nyper och flyttar undan varandra. Jag började med att släppa ihop min unghäst med det andra stoet och hade valacken själv i en hage bredvid. Men det funkade inte alls, de vägrade gå mer än en liten bit från stängslet och slogs nästan om hans uppmärksamhet (det andra stoet var dessutom högbrunstigt när hon kom, så det gjorde väl inte saken bättre...). Efter en vecka släppte jag ihop dem och det gick bra, genast blev unghästarna mycket lugnare och började äta och röra sig ordentligt i hagen. Men det verkar som att det andra stoet är lite utanför. Hon är accepterad i flocken men det är mina två som står närmast varandra, kliar varandra osv.

Jag har nu funderat på att ev. få iväg valacken härifrån eftersom han egentligen inte ska gå på så bra bete som unghästarna, och att ha honom i en hage brevid gick ju inte heller. Men funderar på hur det kommer att gå att ha ungstona själva tillsammans? Kommer de att stå och skrika efter valacken eller inte bry sig när han väl är härifrån? Någon som har någon idé? Vore intressant att höra åsikter/erfarenheter!

Hej CAFU...Jag har väll ingen större erfarenhet av unghästar, men lite har man ju kollat här o där...
Att de inte går o leker så mkt, kan ju va just för att dom är ston...de måste 1st "hitta sin plats", alltså vem av dom som skall leda, det är ju ingen annan som kan ta den rollen...iaf inte om inte valacken är där....
Det kan ta olika tid, beroende på hur "starka" individer de är...
Vad gäller valacken, så glömmer dom nog av han efter ett tag och accepterar sin situation, utan en "man" o tävla om...;)
Våra hästar va 2 resp 3, när de kom ihop, och de lekte inte mkt 1a tiden, men rätt snart acc min att vara 2a och sen har det gått bra (2år nu)...visst är det ibland tjurit från den andra, men min får henne oftast på gott humör igen, då hon inte vill bråka...min är mer den där som leker o tar dagen som den kommer, så hon får även igång den andra..:bump: en stund iaf...ibland tycker nästan synd om henne, då hon gärna skulle vilja leka lite till:love:
Men detta är ju hur det funkade hos oss....jag skulle tro att Alexandra_w har en större erfarenhet av ston/ungston...hoppas hon svarar...
Eller någon annan...

Hej Cafu!

Jag tog ett f.d. travarsto som sällskap åt Karisma när vi var tvungen att skicka shettisen till de evigt gröna ängarna (:cry: ). Första tiden brydde sig varmblodet sig mest i grannens f.d. travarvalack som står i en hage som gränsar till våran, men med tiden har Karisma fått komma allt mer med i gänget. Så jag tror nog situationen reder upp sig oberoende om du tar bort valacken från "flocken" eller lämnar honom kvar. Dock bör väl påpekas att jag vet ju inte hurudana personligheter hästarna har, endast hur situationen utvecklade sig hos oss! ;)

Ang om hästarna stressar upp sig av att valacken flyttas bort kan vara ett troligt scenario, men de lär nog lugna sig ganska hastigt!

35ElKarismaSE2%2eJPG

Hoppas mina tekniska kunskaper räckte till för att bilden (från utställningen) skall synnas!

Sorry El Karisma, det verkar som om de inte räckte till iaf...jag kan inte se annat än MSN startsida....:(
Prova igen, alla lösa går om:rofl: ;)

Kunde tyvärr inte se bilderna, kom bara till MSN:s hemsida?

Hoppas det går att fixa, vore kul att se bilderna!

El Karisma skrev:
35ElKarismaSE2%2eJPG

Hoppas mina tekniska kunskaper räckte till för att bilden (från utställningen) skall synnas!

Jag tror också det lugnar sig om valacken försvinner. Sen tänkte jag ett steg till och funderade på hur det skulle gå när jag snart ska ta upp träningen inför premieringen i augusti...av vad jag sett av det jämnåriga sällskapsstoet verkar hon stressa upp sig minst lika mycket som min unghäst av att bli lämnad ensam, vad jag vet har hon inte så mkt erfarenhet av att bli lämnad eftersom hon annars går med sin mamma och bror och alltid har en av dem som sällskap om någon tas ur hagen...hur ska det gå att ta ut mitt sto ur hagen när det bara är de två? Hon har ju precis "lärt" sig att gå ifrån hagen och då är valacken helt cool över att bli lämnad kvar, hur ska det då gå när den andra hästen får panik över att bli lämnad, mitt sto kommer ju inte att bli lugnare direkt...

Så det kanske lutar åt att behålla gammelvalacken ändå...problemet är att han börjar bli så fruktansvärt fet över att gå som sällskap åt en unghäst, han skulle behöva vara sällskap till en ponny eller annan mer lättfödd häst.

Usch det är inte lätt att få ihop det ibland...

BonRaiz skrev:
Hej CAFU...Jag har väll ingen större erfarenhet av unghästar, men lite har man ju kollat här o där...
Att de inte går o leker så mkt, kan ju va just för att dom är ston...de måste 1st "hitta sin plats", alltså vem av dom som skall leda, det är ju ingen annan som kan ta den rollen...iaf inte om inte valacken är där....
Det kan ta olika tid, beroende på hur "starka" individer de är...
Vad gäller valacken, så glömmer dom nog av han efter ett tag och accepterar sin situation, utan en "man" o tävla om...;)
Våra hästar va 2 resp 3, när de kom ihop, och de lekte inte mkt 1a tiden, men rätt snart acc min att vara 2a och sen har det gått bra (2år nu)...visst är det ibland tjurit från den andra, men min får henne oftast på gott humör igen, då hon inte vill bråka...min är mer den där som leker o tar dagen som den kommer, så hon får även igång den andra..:bump: en stund iaf...ibland tycker nästan synd om henne, då hon gärna skulle vilja leka lite till:love:
Men detta är ju hur det funkade hos oss....jag skulle tro att Alexandra_w har en större erfarenhet av ston/ungston...hoppas hon svarar...
Eller någon annan...

cafu skrev:
Kunde tyvärr inte se bilderna, kom bara till MSN:s hemsida?

Hoppas det går att fixa, vore kul att se bilderna!

*harkel* märkte nu själv också att det inte blev som jag tänkt! :crazy:

Jag skall jobba vidare med ett nytt försök... är som sagt inte teknikens underbarn direkt...:cool:

Jag blir tokig... förrän jag lyckas få in några bilder med min talang blir vi alla gråhåriga! :smirk: så enklast är det om ni PM:ar mig era e-post adresser så skickar jag ett mail.. de borde jag åtm.klara av! :p

Tråkigt med shettisen! Vad är det för häst du skaffat i stället då, är den ridbar eller bara sällskap *nyfiken*? Jag tror också det löser sig med tiden, 2 hästar går nog lättare ihop än 3, och det är mer praktiskt om man t ex är själv och behöver leda dem nånstans, då kan man i värsta fall ta båda samtidigt...å andra sidan blir 2 hästar lätt väldigt bundna till, och beroende av varandra...å tredje sidan (?) är det lättare att träna ensamträning med 2 (som Alexandra W varit inne på tidigare i tråden)...

El Karisma skrev:
Hej Cafu!

Jag tog ett f.d. travarsto som sällskap åt Karisma när vi var tvungen att skicka shettisen till de evigt gröna ängarna (:cry: ). Första tiden brydde sig varmblodet sig mest i grannens f.d. travarvalack som står i en hage som gränsar till våran, men med tiden har Karisma fått komma allt mer med i gänget. Så jag tror nog situationen reder upp sig oberoende om du tar bort valacken från "flocken" eller lämnar honom kvar. Dock bör väl påpekas att jag vet ju inte hurudana personligheter hästarna har, endast hur situationen utvecklade sig hos oss! ;)

Ang om hästarna stressar upp sig av att valacken flyttas bort kan vara ett troligt scenario, men de lär nog lugna sig ganska hastigt!

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama