grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Ja, jösses vad den stackarn har varit med om (ja, du med för den delen)....

Hon är ruggigt res- och klinikvan *s* Fast hon GILLAR kliniken, oh veterinären.. :crazy: :love:

Och allt detta för låsningar i nacke, bog o kors?
Det återstår ju att se. Vi är ju inte säkra än på att snedheten verkligen var orsaken till ledinflammationerna. Men hon blev ju bara sämre och sämre, tills snedheten upptäcktes och rättades, och sen vände det ju direkt. Så förhoppningsvis berodde ledinflammationerna på snedheten.

Min valack var också sned (även han konstaterad rak av g:a equiatrikern..). Fast han har gått sned mycket längre än K, men ändå inte fått problem av det. Men så är han vuxen med, och var sned åt samma håll i bogen och korset.. Kele var åt olika håll, så kunde aldrig avlasta..

Var det Kele som var -03a?

Jajamensan, egen uppfödning.

Jag håller verkligen tummarna att allt är UA..men känns det inte som evighet dit...jag hade varit nervvrak innan...men iof sig har du tid o träna upp henne...

Man vänjer sig.. Jag har nästan bara haft trassel och elände med hästarna i 6 år nu. Och man vänjer sig även vid sjuka saker. Fast jag fick magsår (på riktigt alltså) och min ekonomi raserades (igen..). Och det är HEMSKT att vänta och vara orolig. Och det komemr ju ta flera år innan jag vet säkert OM hon håller eller ej. Fast nu är det ändå lättare, jag har något att jobba mot, hon är under inridning etc. Värr att bara månad efter månad se henne gå i hagen, avbrutet av klinikbesök då jag blev mer och mer nedslagen för var gång.

Vad skönt att du verkar hittat en orsak till galopproblemen!!! :bump:

Tack bra!

Hade tjejen från kursen här i torsdags och det var tydligt att det finns en del att jobba med. För det första var det väldigt bra att hästen ifråga till att börja med betedde sig precis likadant som när jag leder henne. Stannar och vill inte gå framåt, försöker kasta sig åt olika håll, stegra eller springa förbi. Men tjejen som hjälpte mig var mycket mer bestämd och gav sig inte, lät henne t ex inte få tillfälle att stegra sig. I stället backade hon henne eller flyttade henne åt sidorna. När hästen skötte sig genom att göra som hon blev ombedd fick hon beröm. Efter ett tag var det precis som att hon hade "gett med sig" för dagen och vi avslutade. Så det verkar som att det finns hopp, men hon kommer säkert att testa och testa och testa även fortsättningsvis. Tanken är nu att träna rätt så ofta framöver under mars och april, till att börja med i form av enkla ledövningar som sedan övergår i kortare och sedan längre promenader. Träna inför premieringen måste vi också hinna med. Men sen blir det bete och ledigt, förhoppningsvis med leksällskap, i kanske 3-4 månader innan det blir dags för inkörning.

Och i går fick jag hjälp av sambon att ta ut båda hästarna på gårdsplanen, vi gjorde t o m en liten utflykt i trädgården :angel: Då blev lillan först lite rädd för en rulle med nät som låg hopvirad i ett hörn, men efter ett tag gick det utan problem.

Hoppas att du får värdefull hjälp nu i helgen, väntar med spänning på rapport!

Angående att åka transport har det hittills aldrig varit några problem för min *peppar peppar* (trots att hon gick över bommen en gång :crazy: så jag vet inte om jag har så många goda råd att ge. Hon har åkt 6 ggr sedan hon kom till mig, jag har helt enkelt bara lastat på, skyndat mig att sätta fast och åkt iväg :angel: Hon har alltid gått på hur lätt som helst (förutom en gång i somras när hon hade gått 2 månader på bete och skulle hem, då fick jag ta hjälp av 2 hästgubbar samt linor :crazy:), dock har hon blivit lite orolig därinne och försökt stegra sig för att komma loss, denna oro verkar dock minska gång för gång allt eftersom hon blir mer van och inser att det inte är nån fara. Eftersom jag inte har ngn transport själv (ännu, ska köpa framöver) utan lånat eller hyrt har det inte blivit av att vi "tränat" transportåkning, vi har helt enkelt bara lastat när det behövts. Men har du möjlighet att träna innan kan väl det knappast skada...

El Karisma skrev:
Cafu- hur har det gått?

Har anmält mig till en NH kurs, hålls den 9 april... :banana:

Jag är redan ett nervvrak... Mest orolig för transportfärden...

Tänkte dock ta hem våran transport för att ha henne att stå i den lite. Förhoppningsvis ta en kort sväng runt gården! Är det dumt att sätta mat i den och ha henne att stå där inne och bara äta hö, till att börja med åtminstone!?!?

Till kursplatsen är det ca 20 km enkelväg, hon kommer att ha möjlighet att åka tillsammans med en annan häst. Detta kommer att vara hennes första åktur sen vi hämtade hem henne förra året....

Jag kan bli så led mig själv... Jag har redan hunnit inbilla mig tusen olika saker som kan gå snett när hon skall transporteras!! :cry:

Ifall ni har goda råd och tröstfulla ord samt sådant som är bra att tänka på dela med er!!!

P.S Alexandra_W vad roligt att Kele repat sig och att ni hittade boven i dramat!! Det går säkert fint när ni skall på ÅB!! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W och BonRaiz: Oj oj oj vad mycket bekymmer ni haft med era hästar! Hoppas verkligen det går i rätt riktning nu!

Senast ändrad av en moderator:

cafu skrev:
Alexandra_W och BonRaiz: Oj oj oj vad mycket bekymmer ni haft med era hästar! Hoppas verkligen det går i rätt riktning nu!
För mig inget mot Alexandra...men jag har inte haft så många hästar heller...och det jag nu har är rätt lugnt mot vad jag hade m min förra häst...som jag fick ta bort för 2 år sen...:cry:

Ang transport så jag lasttränar INTE unghästar!! De har så kort koncentrationsspann de små, att leda dem 'in och ut' ur en transport, och att gå in och stå still och sen gå ut oftast gör mer skada än nytta.

Utan jag lastar, stänger och åker jag. Förra unghästen åkte första gången i sitt liv hit, 60 mils resa (delat på två dagar). Sen åkte vi inget förrän hon skulle premieras, 30 mil bort. Då åkte jag någon vecka innan en tur på 30 minuter, för att ta reda på om hon ville ha luckan uppe eller nere (nere). Och sen åkte vi 30 mil enkel väg. Inga problem (mina åker alltid brett).

Kele åkte med mamma till och från hingsstationen (6 mil enkel), och sen till och från klinik (6 mil enkel). Sen när hon var nyavvand så åkte hon 12 mil enkel till klinik själv utan problem.

Så lasta gärna och kör en sväng på typ 30 - 45 minuter och lasta ur, men tycker inte du ska hålla på och lastträna. Småttingarna har inte hunnit få förutfattade meningar så de brukar knalla på om de får tid på sig. Kan bli lite oroliga när luckan stängs, men när man börjar köra så får de annat att tänka på (hitta balansen) och om de när de hittat balansen har mat (inte hö men gärna hösilage) i släpet så brukar de inte vara speciellt bekymrade.

Ev lastproblem brukar komma sen när de åkt X ggr och är van med det. Samma princip som med ridningen, det tar ett tag innan de slutat fascineras av allt nytt, och börjar undra och ifrågasätta VARFÖR de egentligen ska göra som man ber om ;)

Alexandra_W skrev:
Ang transport så jag lasttränar INTE unghästar!! De har så kort koncentrationsspann de små, att leda dem 'in och ut' ur en transport, och att gå in och stå still och sen gå ut oftast gör mer skada än nytta.

Tack för rådet! Jag har funderat fram och tillbaka om det "löns" att träna desto mera, eller om det är bättre att tuta och köra, mao inte göra någon stor grej av det hela!

Vad roligt att det gick framåt för dig Cafu!! :banana:

Tjejen som var hit idag gav mig många goda råd på vägen. Det visade sig att det bästa (för tillfället åtminstone) är att få Karisma att hålla sig bakom mig, mao hon får inte komma i axelhöjd utan bakom (inte direkt bakom mig, kan bli farligt om hon blir rädd!!!)...

Efter att hon upprepade gånger försökt gå bredvid (och om), men blivit visad sin plats = bakom, accepterade hon detta och knatade på där bakom, utan att bråka, skutta och hoppa omkring... Det har inte på länge funkat så bra som det gjorde idag! I´M SO HAPPY!!!! :bump: :banana: :)

Man märkte också tydligt hur "ovan" hon var att stå på egna ben.. Hon försökte nämligen hela tiden komma nära och lutade sig i princip mot den som ledde henne. Men efter att man visat henne att hon lika bra kan stå en bit ifrån och på sina EGNA 4 BEN fann hon sig i situationen.

Vi fick ett riktigt bra avslut på träningen, hästen var avslappnad och inte ett dugg grinig!! :banana: Hoppas bara att det går åtminstone hälften så bra inkommande vecka när jag skall leda på egen hand...

Önskar er alla en jätte mysig och trevlig lördagskväll! Ni har väl finalen i eurovisionsuttagningen att följa med ikväll?! Ni har kanske hört och sett Finlands bidrag (Lordi)? :crazy:

Kul att det gick bra i helgen!

Här har det också gått framåt, och lite bakåt...

Tog med hjälp av sambon ut båda hästarna på gemensam promenad igår. Det blev nog den längsta turen hittills. Några vändor runt gårdsplanen, och fram och tillbaka till brevlådan några ggr ;) Inte så jättestimulerande kanske, men någonstans ska man ju börja. Gå ut på vägen vill jag inte göra än, även om det kommer max 1-2 bilar/dag vill jag att hon ska kunna gå disciplinerat bredvid mig innan.

Så i dag på lunchen tänkte jag att vi skulle prova lite miljöträning. Traskade bara ut på gårdsplanen helt kravlöst för att kolla in lite saker alldeles utanför stallet, som t ex soptunnor, vedhögar, skottkärror med skräp i, snöplogar etc. Gick över förväntan, hon verkade tycka det var hur kul som helst. Och jag kände mig inte stressad som jag brukar göra, på så sätt att jag efter några minuter känner att "nu har det gått bra så länge att snart kommer hon på att hon vill hem och hittar på nåt dumt" och slutar snabbt innan det händer nåt...utan vi gick där och myste i vårsolen. Tog ändå in henne efter en liten stund för att få ett positivt avslut. Så långt allt gott och väl. Men då gjorde jag något riktigt korkat. Övermodig efter att det hade gått så bra fick jag för mig att jag skulle gå och hämta henne inne i hagen och leda henne i grimma till vattenkaret. Hon följde snällt med en liten bit men tvärstannade sedan (hade naturligtvis inte en chans att hålla henne, tanken var nog också mest att testa om hon ville följa med mig bara i grimma) och vände på stället, galopperade iväg och gjorde världens bakutsprång på vägen (inte förrän hon kommit en bit bort). Där fick jag mig en läxa...:smirk:

cafu skrev:
Kul att det gick bra i helgen!

Här har det också gått framåt, och lite bakåt...

Tog med hjälp av sambon ut båda hästarna på gemensam promenad igår. Det blev nog den längsta turen hittills. Några vändor runt gårdsplanen, och fram och tillbaka till brevlådan några ggr ;) Inte så jättestimulerande kanske, men någonstans ska man ju börja. Gå ut på vägen vill jag inte göra än, även om det kommer max 1-2 bilar/dag vill jag att hon ska kunna gå disciplinerat bredvid mig innan.

Så i dag på lunchen tänkte jag att vi skulle prova lite miljöträning. Traskade bara ut på gårdsplanen helt kravlöst för att kolla in lite saker alldeles utanför stallet, som t ex soptunnor, vedhögar, skottkärror med skräp i, snöplogar etc. Gick över förväntan, hon verkade tycka det var hur kul som helst. Och jag kände mig inte stressad som jag brukar göra, på så sätt att jag efter några minuter känner att "nu har det gått bra så länge att snart kommer hon på att hon vill hem och hittar på nåt dumt" och slutar snabbt innan det händer nåt...utan vi gick där och myste i vårsolen. Tog ändå in henne efter en liten stund för att få ett positivt avslut. Så långt allt gott och väl. Men då gjorde jag något riktigt korkat. Övermodig efter att det hade gått så bra fick jag för mig att jag skulle gå och hämta henne inne i hagen och leda henne i grimma till vattenkaret. Hon följde snällt med en liten bit men tvärstannade sedan (hade naturligtvis inte en chans att hålla henne, tanken var nog också mest att testa om hon ville följa med mig bara i grimma) och vände på stället, galopperade iväg och gjorde världens bakutsprång på vägen (inte förrän hon kommit en bit bort). Där fick jag mig en läxa...:smirk:

Jaa du, man lär så länge man lever!! ;)

Vi har ganska dåligt med skogsvägar här runt oss, och iom att Karisma trilskats med ledandet så har jag inte gärna viljat bege mig ut i trafiken. Istället håller vi till på våran gårdsplan tills våren anländer och snön börjar tina bort (inte så skojigt att plumsa runt i halv meter snö med en buse i andra ändan av repet!! :crazy: )...

Kommer tjejen fler gånger till erat för att hjälpa till? såg hon på när DU hanterade ponnyn? Har märkt att det är oerhört nyttigt att ha någon som ser på när man hanterar hästen. Från sidan ser man nämligen betydligt bättre vad personen ifråga kunde göra annorlunda! Varför inte filma lite (de har jag tänkt göra, man får ju åtminstone skratta åt sig själv!! :) )?!

Kämpa på (de gäller oss båda)!!:banana:

Vi har en hel del gemensamt, är båda två förpassade till våra gårdsplaner med våra monster tills vintern försvinner ;-) Är inte heller sugen på att hoppa runt i snön med en vild häst :smirk:

Men har du provat att miljöträna typ som jag beskrev i förra inlägget? Trodde själv aldrig det skulle funka, men faktiskt hade min häst så fullt upp med att undersöka saker och ting att hon aldrig kom sig för att bråka :idea: Ska faktiskt försöka lägga ut lite bommar och andra hinder på gårdsplanen för att göra "promenaderna" där lite roligare. Det är ju bara fantasin som sätter gränser. Man kan ju t ex parkera en cykel mitt på gårdsplanen, gå fram till den och plinga på klockan :idea: Har också en gungställning i trädgården som man kanske kunde bära ut på gårdsplanen och träna på att gå under?

Första gången jag fick hjälp av den här tjejen som var här i torsdags gick hon bara runt med Udda (som hon heter, hästen alltså). För att få en uppfattning om hur hon var. Det tog en stund innan det fungerade så då kändes det som att det räckte för den gången. Men det är absolut en bra idé. Jag vet redan att jag är för mesig mot henne och inte tillräckligt tydlig i mitt kroppsspråk, men det kan ju finnas annat att analysera också. Nästa gång är på fredag! Skulle du få hjälp igen?

cafu skrev:
Vi har en hel del gemensamt, är båda två förpassade till våra gårdsplaner med våra monster tills vintern försvinner ;-) Är inte heller sugen på att hoppa runt i snön med en vild häst :smirk:

Men har du provat att miljöträna typ som jag beskrev i förra inlägget? Trodde själv aldrig det skulle funka, men faktiskt hade min häst så fullt upp med att undersöka saker och ting att hon aldrig kom sig för att bråka :idea: Ska faktiskt försöka lägga ut lite bommar och andra hinder på gårdsplanen för att göra "promenaderna" där lite roligare. Det är ju bara fantasin som sätter gränser. Man kan ju t ex parkera en cykel mitt på gårdsplanen, gå fram till den och plinga på klockan :idea: Har också en gungställning i trädgården som man kanske kunde bära ut på gårdsplanen och träna på att gå under?

Första gången jag fick hjälp av den här tjejen som var här i torsdags gick hon bara runt med Udda (som hon heter, hästen alltså). För att få en uppfattning om hur hon var. Det tog en stund innan det fungerade så då kändes det som att det räckte för den gången. Men det är absolut en bra idé. Jag vet redan att jag är för mesig mot henne och inte tillräckligt tydlig i mitt kroppsspråk, men det kan ju finnas annat att analysera också. Nästa gång är på fredag! Skulle du få hjälp igen?

Jag plockade för ett par veckor sen fram en massa grejer som vi tittade på, men hon kutade bara omkring. Men nu när jag vet HUR jag skall leda henne (det låter nästan barnsligt, att inte ens kunna leda en häst... men vem som helst är välkommen att pröva!) är hon inte lika vimsig och jag tror hon därmed även skulle vara mottaglig för miljöträning?! Måste prova på det!!

"Min" tjej kommer igen till helgen, dessutom kommer en massör på fredag för att känna igenom Karisma om hon har några spända områden (hon har gått omkull några gånger och dessutom är det väldigt isigt på vissa ställen i hagen...)

Och sen så har vi NH-kursen att se framemot!! Hoppas verkligen att vi kommer oss iväg på den!! Skall du på fler kurser? Om du bara har möjlighet skall du åka, det gör bra åt både häst och matte! Och om hon börjar bråka på kursen är hjälpen nära till hands!!:idea:

Jag håller tummarna för er bägge....
Ja,det är bara fantasin som sätter gränser....:rofl:
Och när de blir äldre och tycker vardagen blivit lite "tråkig", så hittar de på egna saker att "miljöträna" med....
Det gjorde min idag....vi var ute i skogen, kommer fram till ett dike, mkt litet (som hon hoppat över tidigare),och tvärnita, nä matte usch va hemskt, vill inte...:crazy: hon va inte rädd,så att hon frustade o ville därifrån, utan bara ren test...GDG, går det så går det...hade jag vänt där, vad hade hänt då tro?
Så matte fick hoppa av och visa, att där inte fanns nåt avgrund under snön...
Resten av ridturen gick hur bra som hellst...vi tom red genom gården (det hade jag bestämt före) och tog en långgalopp, innan vi skrittade tillbaka hem...lite konfunderad va hon, detta hade vi aldrig gjort förut...men helt ok:bump: :bump:
Ja, den ena dagen är inte den andra lik...tur e väll det...lite spänning i livet måste man ha....förutsatt att det inte blir en fara för ens liv...:smirk:

Jag säger som många andra.
Din flicka har kommit upp i "tonåren" ;)
Min flicka var också där ett tag men nu är hon snäll och trevlig igen och lyder matte väl!

Att min häst är i "tonåren"/"trotsåldern" är inte helt fel gissat...

Hur har det gått Cafu? Måste fråga... Har din ponny varit lätt att lasta? Hur göra om ponnyn tvekar på att gå in i transporten, TIPS?
Själv var jag ute och dansade med Karisma idag.:cool: Men hon lugnade ner sig till sist och gick riktigt trevligt mot slutet av passet! Verkar fungera det där med att hon skall gå bakom och att hon leds med lååångt rep!

Men det krävs att alla sinnen är på alerten, Karisma är så väldans snabb i vändningarna. :crazy:

Jag har läst en del av svaren här och insett att alla är olika så klart men även alla hästar är olika.
mim unghäste tex kan man aldrig provocera till att göra något då annfaller hon .Men hon är snäll annars.
Om jag måste få henne att göra något så måste vi hitta ett sammspel för det går inte att kränka o tvinga henne då tar det en månad innan jag kan arbeta med henne igen , hon tappar allt förtoende för mej då..

BonRaiz skrev:
pratade om o åka in imorron som sagt igen, med dressyrsadeln och longerlina...går hon inte i galopp av mina hjälper...får jag släppa och åka med...intressant, har aldrig provat:eek:

varför inte barbacka då känner man ju hästen mkt bättre o hästen känner dina hjälper mkt lättare?

orcide skrev:
varför inte barbacka då känner man ju hästen mkt bättre o hästen känner dina hjälper mkt lättare?
Jo, jag brukar rida henne i skogen barbacka, iaf varannan v...men trav räcker fullt för mig;)
Har problem m ryggen just, därför är inte balansen vad den borde vara....skall fixa det först..fick tid den 3/4...så
Förrästen, jag är nog för gammal och galoppera runt barbacka oxå...
har blivit lite harig m åren:smirk:

Hejj!

Detta kanske ite har med ämnet att göra men jag undrar hur man skriver sånnahär inlägg alltså inte hur man svarar för det vet jag redan men jag menar alltså hur man börjar skriva en sak som man vill ha svar på..

kan du hjälpa mig på något sätt med det?
Det hade varit toppen!;) :bump:

Marrie94 skrev:
Hejj!

Detta kanske ite har med ämnet att göra men jag undrar hur man skriver sånnahär inlägg alltså inte hur man svarar för det vet jag redan men jag menar alltså hur man börjar skriva en sak som man vill ha svar på..

kan du hjälpa mig på något sätt med det?
Det hade varit toppen!;) :bump:
Nä, det hade verkligen inte m ämnet o göra, men du, menar du hur man startar en tråd?
Gå in här till vä på ett ämne, ex Gnägg...på startsidans "topp" till vä står det "skapa ny tråd"...klicka där, så är du i full gång, följ intruktionerna där bara...
Lycka till..

Hej!

Hur har det gått med ledning/miljöträning?

Det är verkligen lärorikt att åka på kurs, tyvärr är det ju inte gratis bara :( Har ingen egen transport och måste hyra, har dessutom inte körkort (ska fixa :angel: ) och måste be om hjälp av sambon, som är måttligt intresserad av hästar...

Men just nu känns det ändå rätt lugnt, ska få hjälp på hemmaplan under april av tjejen som varit här 2 ggr och kommer i dag igen. Känns som det viktigaste är att få hästen ledbar och möjlig att visa på premieringen i sommar, i övrigt blir det vila maj-augusti och så är inkörningen bokad i september nån gång.

Så fort jag tagit mitt körkort ska jag dock åka på så många kurser jag kan för det är verkligen jättekul och bra social träning för unghästen tror jag ! (bara det inte blir för mycket åt gången)

El Karisma skrev:
Jag plockade för ett par veckor sen fram en massa grejer som vi tittade på, men hon kutade bara omkring. Men nu när jag vet HUR jag skall leda henne (det låter nästan barnsligt, att inte ens kunna leda en häst... men vem som helst är välkommen att pröva!) är hon inte lika vimsig och jag tror hon därmed även skulle vara mottaglig för miljöträning?! Måste prova på det!!

"Min" tjej kommer igen till helgen, dessutom kommer en massör på fredag för att känna igenom Karisma om hon har några spända områden (hon har gått omkull några gånger och dessutom är det väldigt isigt på vissa ställen i hagen...)

Och sen så har vi NH-kursen att se framemot!! Hoppas verkligen att vi kommer oss iväg på den!! Skall du på fler kurser? Om du bara har möjlighet skall du åka, det gör bra åt både häst och matte! Och om hon börjar bråka på kursen är hjälpen nära till hands!!:idea:

Hmm, visserligen är min häst liten till växten :angel: , men det är faktiskt en häst och inte en ponny ;)

Lyckligtvis har det hittills inte varit något problem att lasta henne. Hon har gått på så snällt så, utom vid ett tillfälle efter sommarbetet förra året då hon gått med en unghästflock 2 månader, då gick jag dessutom på kryckor och fick ta hjälp av 2 rejäla "hästkarlar" som fick hålla på en bra stund med att försöka få på henne....hon ville verkligen inte lämna de andra.....efter det trodde jag att det skulle bli problem att lasta även i fortsättningen...men tro det eller ej, nästa dag lastade jag henne själv (gåendes på kryckor!) hemma på väg till premieringen! :banana: Det verkar fungera bäst när man inte för stor affär av det hela, unghästar är ju dessutom ofta nyfikna av naturen och har inte alltid vett att vara rädda för saker och ting ;)

Om hon tvekar får hon göra det, jag manar bara på henne så brukar hon gå på.

Kul att du får det att fungera bättre med ledningen. Själv har jag övergett ambitionen att ha min häst bakom mig, hon blir bara osäker då, så nu har jag hennes huvud vid min sida ungefär, hon får dock inte springa förbi mig. Rätt eller fel, jag har koll på henne i alla fall och behöver inte vara rädd att hon ska stegra sig bakom mig t ex.

El Karisma skrev:
Att min häst är i "tonåren"/"trotsåldern" är inte helt fel gissat...

Hur har det gått Cafu? Måste fråga... Har din ponny varit lätt att lasta? Hur göra om ponnyn tvekar på att gå in i transporten, TIPS?
Själv var jag ute och dansade med Karisma idag.:cool: Men hon lugnade ner sig till sist och gick riktigt trevligt mot slutet av passet! Verkar fungera det där med att hon skall gå bakom och att hon leds med lååångt rep!

Men det krävs att alla sinnen är på alerten, Karisma är så väldans snabb i vändningarna. :crazy:

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama