grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Tänkte komma med en liten rapport från träningen med min 2-åring i går...vilket inte gick så bra men ändå var lärorikt inför fortsättningen!

Tog ut henne på eftermiddagen för en liten promenad längs med hagen. Vi har gått en hel del runt gårdsplanen men nu tänkte jag att vi skulle försöka oss på en lite längre sträcka. Var förberedd och utrustad med hjälm, handskar, repgrimma, långt ledrep och spö, hade också tänkt igenom möjliga förlopp och hur jag skulle hantera dem.

Sagt och gjort, vi kom inte långt förrän damen stannade och tyckte att nu var det dags att vända hemåt. Efter en inledande dragkamp reste hon sig en bit från marken, men jag var förberedd och höll bara emot tills hon landade, hade ordentligt avstånd. Det var nu jag hade tänkt att vi bara skulle gå några korta steg framåt i den riktningen jag ville, innan vi skulle vända tillbaka. Kallade till mig henne och hon gick framåt, men det var nu jag i stället insåg mitt stora misstag. Vägen vi gick på, som går från gårdsplanen och längs med hagen, med en annan hage på andra sidan, var nämligen alldeles för smal för att jag skulle kunna vända henne med tillräckligt avstånd. För att vända henne skulle jag nämligen behöva skicka henne förbi mig och jag själv hamna mellan henne och stallet, med stor risk för att hon skulle springa över eller förbi mig i nästa sekund. Försökte först backa henne och det gick väl några meter, men sen ville hon inte mer - och trots att jag viftade med spöet som förlängning sprang hon förbi mig så att jag hamnade precis mellan henne och stallet. Då sprang hon förbi mig igen, men jag lyckades stoppa henne. Så höll vi på en stund och även om det var lite turbulent kände jag ändå att jag i princip kunde hantera situationen, genom att ha längd i repet och hålla ordentligt avstånd. Det stora problemet var som sagt just att det var för trångt där vi gick. Så till slut stack hon förbi mig och jag hamnade alldeles för långt bakom för att kunna ha den vinkeln mellan oss som behövdes, och trots att jag höll allt jag kunde var jag tvungen att släppa henne (efter att ha stukat fingret efter att krampaktigt försökt hålla igen...)

Hon sprang in i hagen och jag lät henne vara för tillfället, medan jag funderade på vad jag skulle göra. Kände att det är nu eller aldrig - antingen säljer jag henne eller lämnar bort henne till någon som kan hjälpa mig, för någonstans blir det för farligt om man inte har den kunskapen som krävs. Eller så ser jag till att lösa de problem vi har. För samtidigt så är hon så snäll, och hon har aldrig hotat eller sparkat eller varit aggressiv i dessa situationer, hon vill helt enkelt bara inte att någon annan ska bestämma.

Så när sambon kom hem röjde vi gårdsplanen från traktorer, plogar, snöhögar, hösilagebalar m.m. och sandade så att det blev en stor yta med OK underlag att vara på, och tog ut henne igen, denna gång i longerlina och longerpisk, så att hon fick gå på en stor volt, (ungefär som du, El Karisma, beskrev att du gjorde med din). Det gick faktiskt bra i flera varv, men sen tappade jag uppmärksamheten en kort sekund och plötsligt var linan mellan benen och jag var tvungen att släppa henne igen!

Kändes ju inte så bra, men...känns ändå som att detta är en början. Att låta en häst i denna ålder bara vara i hagen känns inte längre som ett alternativ. Hon är inget föl längre, hon är faktiskt 2 år och måste kunna ledas i alla fall kortare stunder. Så i dag blir det bara att ge sig på det igen :crazy:

Det jag vill säga med detta långa inlägg är nog att man ändå lär sig en massa på vägen även om det är jobbigt, det man gör kanske inte lyckas med en gång men man måste ju också prova för att se vad som funkar och inte funkar. Till exempel lärde jag mig i går att det är nödvändigt att ha ordentligt med utrymme, att gå på en smal väg med en häst som stegrar sig och vill hem är inte att rekommendera ;) . Samt att med tillräcklig längd i linan kan jag alltid driva henne på en volt bakifrån, om jag inte lyckas stoppa henne från att springa förbi mig framifrån. Så minskar risken att jag tappar henne igen, och så småningom är förhoppningen att hon ska inse att dessa stegringar och rusningar ändå inte leder någonvart, och välja att samarbeta eftersom det är det behagligaste :)

...eller vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:

cafu skrev:
Tänkte komma med en liten rapport från träningen med min 2-åring i går...vilket inte gick så bra men ändå var lärorikt inför fortsättningen!

Kändes ju inte så bra, men...känns ändå som att detta är en början. Att låta en häst i denna ålder bara vara i hagen känns inte längre som ett alternativ. Hon är inget föl längre, hon är faktiskt 2 år och måste kunna ledas i alla fall kortare stunder. Så i dag blir det bara att ge sig på det igen :crazy: Jag har också kommit till den insikten, men en möjlighet är att intensiv träna i perioder och sen får de vara ett tag och fundera över vad de lärt sig...

Det jag vill säga med detta långa inlägg är nog att man ändå lär sig en massa på vägen även om det är jobbigt, det man gör kanske inte lyckas med en gång men man måste ju också prova för att se vad som funkar och inte funkar. Till exempel lärde jag mig i går att det är nödvändigt att ha ordentligt med utrymme, att gå på en smal väg med en häst som stegrar sig och vill hem är inte att rekommendera ;) . Samt att med tillräcklig längd i linan kan jag alltid driva henne på en volt bakifrån, om jag inte lyckas stoppa henne från att springa förbi mig framifrån. Så minskar risken att jag tappar henne igen, och så småningom är förhoppningen att hon ska inse att dessa stegringar och rusningar ändå inte leder någonvart, och välja att samarbeta eftersom det är det behagligaste :)

...eller vad tror ni?

En häst lär sig ju snabbt, att bara den trilskas på "rätt" sätt kommer den lös, dvs du tappar henne. Som tur är har jag ännu inte lyckats tappa Karisma när hon fått spel, men, men... hon växer och blir starkare hon med.

Ett litet tips, sluta så länge det går bra. Det är bättre att fortsätta nästa dag där man lämnade föregående dag.... :idea:
I förrgår hade jag en rejäl drabbning med Karisma, men jag fick henne att lugna ner sig till slut (både häst och matte var svettiga) och då slutade vi. När jag tog ut henne igår kollade jag bara om någonting av föregående dags pärs fastnat. Hästen gjorde det jag bad om, i båda varven och därmed räckte det för den gången (då tog vi ett par varv i båda riktningarna och några halter, med andra ord inget långt pass.).

Men sant som du sa: MAN LÄR SÅ LÄNGE MAN LEVER!! :bump:

Ja, det var synd att jag tappade henne, men inte så mycket att göra åt annat än att försöka undvika att det händer igen :angel:

Ska följa ditt tips, i dag blir det nog bara en kort promenad och jag ska försöka se till att inte skapa tillfälle att misslyckas igen...samtidigt vill jag på ett sätt att hon ska krångla lite också, så att jag får chansen att ta det här beteendet ur henne, att hon inser att det inte funkar längre.

El Karisma skrev:
En häst lär sig ju snabbt, att bara den trilskas på "rätt" sätt kommer den lös, dvs du tappar henne. Som tur är har jag ännu inte lyckats tappa Karisma när hon fått spel, men, men... hon växer och blir starkare hon med.

Ett litet tips, sluta så länge det går bra. Det är bättre att fortsätta nästa dag där man lämnade föregående dag.... :idea:
I förrgår hade jag en rejäl drabbning med Karisma, men jag fick henne att lugna ner sig till slut (både häst och matte var svettiga) och då slutade vi. När jag tog ut henne igår kollade jag bara om någonting av föregående dags pärs fastnat. Hästen gjorde det jag bad om, i båda varven och därmed räckte det för den gången (då tog vi ett par varv i båda riktningarna och några halter, med andra ord inget långt pass.).

Men sant som du sa: MAN LÄR SÅ LÄNGE MAN LEVER!! :bump:

cafu skrev:
Ja, det var synd att jag tappade henne, men inte så mycket att göra åt annat än att försöka undvika att det händer igen :angel:

Ska följa ditt tips, i dag blir det nog bara en kort promenad och jag ska försöka se till att inte skapa tillfälle att misslyckas igen...samtidigt vill jag på ett sätt att hon ska krångla lite också, så att jag får chansen att ta det här beteendet ur henne, att hon inser att det inte funkar längre.
Heja på...ja, man lär sig av allt som händer under en träning...
Jag håller m El Karisma i att avsluta där det går bra...eller att se till att göra något man vet hästen kan avslutningsvis...en positiv avslutning...
En grej som jag inte hade tillåtit (lätt o sitta här o va kaksig tycker du kanske), är att när från att ha stått på bakbenen har landat...berömma snabbt när hon står stilla...och att ha tagit ut henne direkt från hagen igen, dit hon sprang...det va ju inte det du ville, el hur...hon vann den kampen...jag hade tagit ut och gjort nåt jag vet att hon kan och sen låtit henne gå till hagen...
Fortsätt o "kämpa", så får du lön för mödan..en dag..
Inte sälja...fast jag vet hur det känns, har oxå tänkt så ett antal gånger....billigt...men så kommer dagarna då hon skulle va svindyr vid försäljning...så heja på;)

Anledningen till att jag inte hämtade henne i hagen var att jag hade skadat mig och inte visste hur allvarligt det var, ville inte riskera att tappa henne igen ifall jag inte skulle ha kunnat hålla henne pga smärtan...

Har tappat henne en gång tidigare efter att hon stegrat sig och jag tappade balansen och fick en spricka i knäskålen som gör att jag än i dag nästan ett år senare inte kan springa...eller tappat och tappat, jag fick släppa henne och själv krypa hem :cry:

Så i extremfall är det inte så mycket att välja på tyvärr. Annars håller jag helt med - aldrig släppa om det inte är absolut nödvändigt för egen säkerhet. Men jag orkar inte riktigt med att man ska känna att bara för att det hände så är det kört och "nu har hästen minsann lärt sig att det går att komma loss" så det var därför jag trots allt försökte se det ljust ändå... ;) annars är det liksom ingen idé att hålla på...

BonRaiz skrev:
Heja på...ja, man lär sig av allt som händer under en träning...
Jag håller m El Karisma i att avsluta där det går bra...eller att se till att göra något man vet hästen kan avslutningsvis...en positiv avslutning...
En grej som jag inte hade tillåtit (lätt o sitta här o va kaksig tycker du kanske), är att när från att ha stått på bakbenen har landat...berömma snabbt när hon står stilla...och att ha tagit ut henne direkt från hagen igen, dit hon sprang...det va ju inte det du ville, el hur...hon vann den kampen...jag hade tagit ut och gjort nåt jag vet att hon kan och sen låtit henne gå till hagen...
Fortsätt o "kämpa", så får du lön för mödan..en dag..
Inte sälja...fast jag vet hur det känns, har oxå tänkt så ett antal gånger....billigt...men så kommer dagarna då hon skulle va svindyr vid försäljning...så heja på;)

Kort rapport: tog mitt vilddjur på en mycket KORT promenad i dag, efter gårdagens mer än tillräckliga dramatik. Hade även i dag ambitionen att hålla henne en bit bakom mig, vilket hon nog inte fattade till 100%. Men hon lunkade med några meter bakom mig större delen av "promenaden", i princip ett varv runt gårdsplanen :angel: , utan några ansatser att rusa förbi i alla fall. Kände att det fick räcka för i dag, det blev i alla fall ett bra avslut. Önskar bara att vi kunde komma ifrån gårdsplanen nån gång...men innan det blir några längre promenader vill jag nog att hon ska kunna följa med bakom mig i långt grimskaft och stanna när jag ber henne, utan att stegra eller springa på mig...:crazy:

*KL*

Jag har en nå¨got oortodox syn ibland på det här när man ska sluta...

Generellt så när det gäller en NY sak (dvs ny lärdomf ör hästen, ny övning t ex) så när hästen tre ggr i rad korrekt utfört vad jag begär så slutar vi. Det är tillräckligt många ggr för att jag ska vara säker på att det inte är en slump att det blir rätt utan att hästen förstår vad jag menar, men inte såpass många att hästen blir uttråkad.
Naturligtvis kan och kommer man hamna i situationen där två ggr går bra, den tredje gör det inte. Och om man inte på säg tre försök fått mer än två ggr bra så gör jag något annat (LÄTT) rätt tre ggr, sen sätter jag målet för nya övningen på två ggr, och avslutar där. Man får vara lite flexibel.

När det gäller något hästen KAN så generellt så 'övar' vi inte sånt, vi bara kollar av, och fungerar det när jag ber om det så är det bra sen och vi går endera vidare till nästa grej eller avslutar där.

MEN.. nu kommer vi till den ootrodoxa delen - när det gäller något hästen kan alt måste lära sig acceptera där och då (sårtvätt t ex, jag kan ju inte låta såret vara halvt otvättat i tre dagar med risk för infektion för att ta det stegvis för hästen) så är jag synnerligen 'hård'. Det ska fungera, innan dess ger vi inte upp. Gäller det sårtvätt ska jag inte bara få rent såret, utan hästen ska stå still också t ex. Så även om jag under halvt slagsmål får rent såret, så fortsätter jag 'tvätta' tills jag kan göra det och hästen står STILL på LÖST grimskaft. Då slutar jag (efter typ en minut).

Det jag är ute efter att om hästen BRÅKAR av någon anledning, så ska det inte bara bli 'hyfsat' så vi får ett positivt avslut. Utan det ska FUNGERA BRA.

Vi tar ett påhittat exempel. Jag ska longera en unghäst och målet är tre varv i skritt lugnt och fint. Hästen är longerad förr, om än inte mycket, och förstår vad som förväntas av den och KAN utan problem både psykiskt och fysiskt klara av det. Hästen har för dagen attitydsproblem och bråkar, försöker springa hem, hoppar runt, reser sig, fryser fast etc. Vi tragglar på och jag får ETT varv perfekt skritt. Då slutar jag INTE där. Inte en chans. Utan var målet TRE varv, då ska det vara TRE varv. Om hästen börjar bråka efter 2 varv så ja då får vi helt enkelt traggla vidare. När hästen gått sin tre varv i lugn skritt är det massor av beröm och avslut.

Men jag slutar INTE efter ett varv, hur fint det än är, och hur länge vi än hållit på för att få det. Hur trött, frusen och hungrig jag än är, hur less hästen än är, hur lång efter fodringstid det än är.

Anledningen till detta till synes 'hårda' sätt är att jag vill att om mina hästar så bara lär sig EN enda sak här i livet så ska det vara att göra rätt är lätt, göra fel är jobbigt. Smarta hästar lär sig nämligen fort att om man FÖRST trasslar och SEN gör rätt så behöver man inte 'jobba' så mycket. Om man dä'remot gör rätt direkt då måste man 'jobba' mer. Och jag vill lära dem raka motsatsen. Att bästa sättet att få 'jobba ihjäl sig' (ur hästens synvinkel) är att bråka först. Det vinner man inte ett dugg på, utan får göra exakt samma arbete när man bråkat klart. Slutsats = bråka är dumt.

Jag vet inte omd et är det, slumpen eller något i fodret - men ALLA mina hästar oavsett kön, ras, temperament, inköpt eller uppfödd, har varit/är vad jag kallar 'arbetsnarkomaner'. Det är KUL att jobba, det är KUL att göra rätt och de vill MER när man slutar.

Och min K är ju i grunden precis som beskrivit i den här tråden, och hon var understundom a pain in the ass som yngre. Jag gick som sagt och VÄNTADE på den stora viljornas kamp. Men när vi klarat av den, en gång för alla, har vi inte ens behövt ha 'småtjafs' sen. För den lektionen var så otroligt effektiv och satte så stora, PERMANENTA spår i lilla damens hjärna att vi slapp hålla på och nagga med det. Och jag var inte elak, brukade inget våld men var förbannad jäkla envis, utnyttjade att jag är smartare än en häst och kan låta henne slåss mot sig själv och inte mig när hon ville slåss, och lät helt enkelt henne dels INSE att hon bara hade två val - göra som jag ville, eller sparka sig trött för ingenting, och sen VÄLJA själv.

Så, jag personligen tycker inte riktigt om det där 'nu slutade hästen bråka, nu berömmer vi och slutar genast'. Dock säger jag INTE att det är ett synsätt jag tycker alla ska ha, andra ska använda etc. Smaken är som baken, och de flesta vägar bär till Rom förr eller senare. Men jag ville ge min syn.

(och naturligtvis så en häst som är rädd, som inte förstår, som pga den som hanterar den har tråkat ut den/överarbetat den/etc protesterar osv är undantagna från det sista synsättet. Men hästar som BRÅKAR lärs väldigt fort att man inte vinner någonting på att bråka, och det rör egentligen inte matte i ryggen (lögn men det vet inte hästen om du inte visar det *s*) om man bråkar i 45 minuter, utan man behöver ändå göra det som efterfrågas på det vis matte ursprungligen ville.

Förstår vad du menar, och skulle gärna önska att jag kunde praktisera samma synsätt.

Tror det är den bästa metoden om man har mycket rutin och vet vad man gör, men för en mindre erfaren och mer osäker hästägare (=ex. undertecknad) kan det nog ibland vara bättre att sluta i tid, innan en situation urartar till skada för människan eller hästen eller båda....eller kanske inte bättre, men i alla fall mindre dåligt än att ge sig in i en kamp med hästen som man inte vet om man klarar av, utan kanske nöja sig med ett OK avslut, för att analysera situationen i lugn och ro och komma fram till vad nästa steg bör bli...

cafu skrev:
Alltså...här hade jag skrivit ett jä...långt inlägg..
o vad händer, jo jag loggas ur o allt försvinner...va arg man bli

Cafu - helt rätt det med.Jag brukar ju tjata om att man INTE ska gå in i en strid men inte dels har förutsett alla tänkbara scenarion och några till för, och har en plan för ALLA dessa, och dessutom är säker på att vinna striden.

Sen om det innebär att man får bygga en korridor från hagen för att slippa hamna i strid när man ska leda den in och ut, ja då får man göra det sålänge (tills man hittat en annan lösning).

För man förstör mer genom att 'förlora strider' än att inte hamna i dem alls.

Men det är där problemet kommer. Om du går på promenad med dn häst måste du ju veta att du kan genomföra den på 'dina villkor'. Och inte hamna i den där situationen att hästen bråkar som fan, tar ett steg i rätt riktning och du lägger ner fort som örat för att kunna avsluta bra. Tanken är helt rätt, och det är mycket bättre att göra så än hamna i en ny strid som man förlorar och så tog hästen hem hela partier. Men det är det där med att om det händer tillräckligt många gånger så lär sig hästen att man genom att bråka behöver göra mycket mindre 'rätt' innan man får sluta.

Men det ÄR en jätteknepig situation, det man får försöka är att inte gång på gång hamna i sådana situationer. En gång är ingen gång så så är det ingen fara. Men när det hänt fem gånger kan man börja ana ett mönster.. (Eller hästen kan det iaf *s*)

Länga så gick jag jordens omväg till beteshagen med förra unghästen. Normalt går jag längs en traktorväg med kohagar på bägge sidor. Gick bra tills korna kom ut. Sen kom korna ut och jag kom och knallade med unghästen 8 i longerlina, lite smart var jag iaf), korna rör sig, unghästen får panik, reser sig rakt upp, snurrar runt och börjar skena hem. Jag surfade på magen efter i linan. Sedemera stannade ju hästen, när hon var på 'säkert' avstånd från korna och luugnade sig insåg hon ju att jag höll i linan och indikerade stopp. Hon stannade, jag berömde stoppet och vi gick hemåt och gick en promenad genom byn och övade lätta grejor och fick ett positivt avslut. Sen gick vi ut till betet en HELT ANNAN väg (som inkluderade hopp över dike, knatande i kanten på en åker och diverse bökiga saker) bara för att slippa hamna i bryderier med korna. Nu var den här hästen förvisso rädd så jag kunde ju ta tag i det den vägen, att vänja henne vid korna. men det jag vill belysa var att jag helt sonika såg till att vi inte skulle hamna i samma situation igen förrän jag var SÄKER på att samma sak (hästen blev rädd och försökte fly hem) hände igen.

Och för mig var det ju ganska lätt att bli säker, det var bara att starta operation kovänjning. Det svåra är när hästen gör det av vrånghet t ex, att vara säker på att det inte händer igen.

Men jag förstår precis hur du menar och tycker INTE du gör fel. Frågan är väl hur du ska hamna i ett läge där du inte får de där situationerna? Det finns ju flera vägar, du kan utbilda dig med någon annans hjälp, du kan utbilda dig och hästen samtidigt med någon annans hjälp eller du kan utbilda hästen med någon annans hjälp. Det spelar ingen oll HUR du når målet, men du måste se till att nå det. Och första steget dit är att fundera hur. Kanske kan du lösa det själv genom att på andra ställen/andra situationer träna inför den specifika situationen? Man får fundera helt enkelt.

Ni löste det ju bra och hade inga problem första gången ni promenerade, och det talar ju för att det går att lösa. Och du gjorde ju rätt inför nästa promenad när du hade försökt förutse alla möjliga och omöjliga scenarion. tyvärr missade du ju (lätt hänt!) några, t ex att vägen inte var helt vändbar, och att du tappade linan sen etc. Men man lär sig den hårda vägen, det är faktiskt genom de där misstagen man lär sig. Det gäller bara att inte få ett mönster i dem.

Men en fråga - vad hindrade dig från att ha fortsatt vägen fram tills ni säkert kunde vända? Alltså hon tyckte att hon inte ville gå mer och reste sig, du redde ut det fint, och skulle sen gå några steg bara och vända. Men insåg det inte gick att vända och där kom problemen. Men lite nyfiken på varför du inte bara tyckte att då får ni gå tills ni kan vända? Var det för att slippa hamna i ännu en konflikt, som du kanske skulle förlora?

För min del är det så att eftersom jag är så ringrostig vad gäller hästhanterandet + att jag egentligen aldrig tidigare har utbildat en unghäst (vilket ju skiljer sig en hel del från att ha med en vuxen utbildad häst att göra) - så måste jag läsa och fundera och planera väldigt mycket innan jag går ut och gör något nytt med hästen.

Men även om jag tänker och planerar så vågar jag inte göra för mycket åt gången, det blir liksom för mycket för mig själv att hålla det tänkta förloppet och alla möjliga övriga utgångsalternativ i huvudet på en gång...

Så när det inte fungerade att gå på den smala vägen vågade jag efter den turbulens som uppstod inte helt sonika hämta hästen och göra om samma sak, eftersom jag hade insett att förutsättningarna var dåliga och att samma sak skulle kunna hända igen. Jag fann det alltså smartare att avbryta för att fundera ut nästa steg, vilket blev att röja gårdsplanen och fortsätta där med ordentligt med utrymme.

Att fortsätta på vägen upp till brevlådan där en annan väg korsar och man har gott om utrymme att vända kom jag faktiskt på också, fast först efteråt....dessutom var jag rädd att hon ändå på hemvägen skulle försöka springa förbi mig, eftersom jag då inte skulle ha plats att ställa mig i rätt vinkel för att kunna stoppa henne. Hade ju noterat med önskvärd tydlighet under vår lilla promenad att det inte alls tog emot att springa förbi matte trots att hon försökte ställa sig i vägen och markera med spöt framför att "här ska du stanna"...

Hur man ska undvika att hamna i dessa situationer, ja det finns nog flera svar på. Man kan försöka ta hjälp, vilket jag delvis har gjort genom att åka på kurser och liknande, men det är ju svårare i vardagen. Det är naturligtvis helkasst att inte ha någon hemma eller i närheten som kan hjälpa en, särskilt när man är oerfaren, men nu är det som det är och antingen ger man ju upp eller kämpar på. Och jag vill gärna kämpa lite till i alla fall ;) Och jag försöker ta en sak i taget och jobba med det tills det funkar. Hon kan nu efter mycket träning stå uppbunden, hon kan lämnas i hagen kortare stunder, hon kan stå på stallgången och bli hanterad, det som gäller nu är just att få ledningen att fungera. Det är egentligen det enda (förutom möjligtvis lite tömkörning när ledningen fungerar) jag känner behöver fungera fram till sommarens premiering, för sen ska hon lämnas bort för inkörning (efter några månaders bete med förhoppningsvis jämnårigt sällskap) och förhoppningsvis är det en annan häst som kommer tillbaka. En häst som säkert kommer att utmana och kräva en bestämd hand, men som ändå är lite mer hanterbar. Och framför allt tror jag det kommer göra henne gott att sedan få något att göra i form av körningen.

Alexandra_W skrev:
Cafu - helt rätt det med.Jag brukar ju tjata om att man INTE ska gå in i en strid men inte dels har förutsett alla tänkbara scenarion och några till för, och har en plan för ALLA dessa, och dessutom är säker på att vinna striden.

Sen om det innebär att man får bygga en korridor från hagen för att slippa hamna i strid när man ska leda den in och ut, ja då får man göra det sålänge (tills man hittat en annan lösning).

För man förstör mer genom att 'förlora strider' än att inte hamna i dem alls.

Men det är där problemet kommer. Om du går på promenad med dn häst måste du ju veta att du kan genomföra den på 'dina villkor'. Och inte hamna i den där situationen att hästen bråkar som fan, tar ett steg i rätt riktning och du lägger ner fort som örat för att kunna avsluta bra. Tanken är helt rätt, och det är mycket bättre att göra så än hamna i en ny strid som man förlorar och så tog hästen hem hela partier. Men det är det där med att om det händer tillräckligt många gånger så lär sig hästen att man genom att bråka behöver göra mycket mindre 'rätt' innan man får sluta.

Men det ÄR en jätteknepig situation, det man får försöka är att inte gång på gång hamna i sådana situationer. En gång är ingen gång så så är det ingen fara. Men när det hänt fem gånger kan man börja ana ett mönster.. (Eller hästen kan det iaf *s*)

Länga så gick jag jordens omväg till beteshagen med förra unghästen. Normalt går jag längs en traktorväg med kohagar på bägge sidor. Gick bra tills korna kom ut. Sen kom korna ut och jag kom och knallade med unghästen 8 i longerlina, lite smart var jag iaf), korna rör sig, unghästen får panik, reser sig rakt upp, snurrar runt och börjar skena hem. Jag surfade på magen efter i linan. Sedemera stannade ju hästen, när hon var på 'säkert' avstånd från korna och luugnade sig insåg hon ju att jag höll i linan och indikerade stopp. Hon stannade, jag berömde stoppet och vi gick hemåt och gick en promenad genom byn och övade lätta grejor och fick ett positivt avslut. Sen gick vi ut till betet en HELT ANNAN väg (som inkluderade hopp över dike, knatande i kanten på en åker och diverse bökiga saker) bara för att slippa hamna i bryderier med korna. Nu var den här hästen förvisso rädd så jag kunde ju ta tag i det den vägen, att vänja henne vid korna. men det jag vill belysa var att jag helt sonika såg till att vi inte skulle hamna i samma situation igen förrän jag var SÄKER på att samma sak (hästen blev rädd och försökte fly hem) hände igen.

Och för mig var det ju ganska lätt att bli säker, det var bara att starta operation kovänjning. Det svåra är när hästen gör det av vrånghet t ex, att vara säker på att det inte händer igen.

Men jag förstår precis hur du menar och tycker INTE du gör fel. Frågan är väl hur du ska hamna i ett läge där du inte får de där situationerna? Det finns ju flera vägar, du kan utbilda dig med någon annans hjälp, du kan utbilda dig och hästen samtidigt med någon annans hjälp eller du kan utbilda hästen med någon annans hjälp. Det spelar ingen oll HUR du når målet, men du måste se till att nå det. Och första steget dit är att fundera hur. Kanske kan du lösa det själv genom att på andra ställen/andra situationer träna inför den specifika situationen? Man får fundera helt enkelt.

Ni löste det ju bra och hade inga problem första gången ni promenerade, och det talar ju för att det går att lösa. Och du gjorde ju rätt inför nästa promenad när du hade försökt förutse alla möjliga och omöjliga scenarion. tyvärr missade du ju (lätt hänt!) några, t ex att vägen inte var helt vändbar, och att du tappade linan sen etc. Men man lär sig den hårda vägen, det är faktiskt genom de där misstagen man lär sig. Det gäller bara att inte få ett mönster i dem.

Men en fråga - vad hindrade dig från att ha fortsatt vägen fram tills ni säkert kunde vända? Alltså hon tyckte att hon inte ville gå mer och reste sig, du redde ut det fint, och skulle sen gå några steg bara och vända. Men insåg det inte gick att vända och där kom problemen. Men lite nyfiken på varför du inte bara tyckte att då får ni gå tills ni kan vända? Var det för att slippa hamna i ännu en konflikt, som du kanske skulle förlora?

El Karisma - hur har det gått för dig?

Alexandra_W skrev:
*KL*

Men jag slutar INTE efter ett varv, hur fint det än är, och hur länge vi än hållit på för att få det. Hur trött, frusen och hungrig jag än är, hur less hästen än är, hur lång efter fodringstid det än är.

Anledningen till detta till synes 'hårda' sätt är att jag vill att om mina hästar så bara lär sig EN enda sak här i livet så ska det vara att göra rätt är lätt, göra fel är jobbigt. Smarta hästar lär sig nämligen fort att om man FÖRST trasslar och SEN gör rätt så behöver man inte 'jobba' så mycket. Om man dä'remot gör rätt direkt då måste man 'jobba' mer. Och jag vill lära dem raka motsatsen. Att bästa sättet att få 'jobba ihjäl sig' (ur hästens synvinkel) är att bråka först. Det vinner man inte ett dugg på, utan får göra exakt samma arbete när man bråkat klart. Slutsats = bråka är dumt.

Med andra ord tänkte jag lite rätt när min unge senast fick spel. Då fick hon så gärna springa runt på volten om hon inte tänkte lyssna. Men när hon sedan insåg, att det jag ville var att hon skulle gå lungt några varv på volten. Och det gjorde hon, i båda varven... Fler än ett varv, DÅ tyckte jag att det fick vara bra...

cafu skrev:
El Karisma - hur har det gått för dig?
Tack för att du frågar! :)

Jag hann inte träna något igår, men idag skall vi ta ett kort "pass" på gården.

Kan komma med en färsk rapport till kvällen! ;)

Det är så lätt att man bara ser det dåliga i situationen (i detta fall med våra bångstyriga unghästar). Men jag skulle vilja påminna om, att man skall fundera tillbaka i tiden och tänka på sådant som inte fungerade då, men som fungerar nu!! T.ex. var Karisma helt omöjlig att leda på gården ifjol, idag går det framåt åtminstone! Hon har lärt sig att stå still, rygga. Hon har haft täcke, träns etc... Visst går träningen framåt, man märker bara inte av det!

Och som du Cafu sa, det är inte samma att ha en unghäst som en mera erfaren häst. Det är så mycket som man tagit för givet och inte en sekund funderat på HUR denna häst lärt sig det ena och det andra!!:idea:

Exakt! Visste man inte bättre skulle man ju tro att hästen ifråga var lydig och följsam av naturen när man hanterar en vuxen häst :)

Det är nog först nu när jag har egen unghäst som jag inser hur mycket arbete det kan ligga bakom. Givetvis kan det skilja sig en del mellan olika individer - en del är svårare, andra lättare, och så beror det såklart på hur van man är själv.

Kände väl att det var dags att du återtog utrymmet i din egna tråd - som jag nästan lyckades kapa genom mina senaste långa inlägg ;)

Lycka till med träningspasset, ser fram emot en rapport!

Och visst har du rätt i att det ändå går framåt. Första gångerna jag ledde min häst hängde jag mest i grimskaftet och försökte bromsa med fötterna spjärnandes i marken, allra första gången gick en medhjälpare på andra sidan och hängde lika mycket han :) :) :smirk: Att rygga eller gå undan för tryck var uteslutet, liksom att stå stilla eller vända åt höger. Nu kan det lilla monstret allt detta i alla fall :banana:

El Karisma skrev:
Tack för att du frågar! :)

Jag hann inte träna något igår, men idag skall vi ta ett kort "pass" på gården.

Kan komma med en färsk rapport till kvällen! ;)

Det är så lätt att man bara ser det dåliga i situationen (i detta fall med våra bångstyriga unghästar). Men jag skulle vilja påminna om, att man skall fundera tillbaka i tiden och tänka på sådant som inte fungerade då, men som fungerar nu!! T.ex. var Karisma helt omöjlig att leda på gården ifjol, idag går det framåt åtminstone! Hon har lärt sig att stå still, rygga. Hon har haft täcke, träns etc... Visst går träningen framåt, man märker bara inte av det!

Och som du Cafu sa, det är inte samma att ha en unghäst som en mera erfaren häst. Det är så mycket som man tagit för givet och inte en sekund funderat på HUR denna häst lärt sig det ena och det andra!!:idea:

Cafu - jag menade alltså¨inte att kritisera (osäker på om du tog det så?), utan mer visa att jag vet hur det är. Och som sagt, man lär sig massor via alla de där misstagen.. Jag skulle kunna berätta hårresande klantigheter jag lyckats med geno åren :angel: och det blev hästar av de med, det tog bara lite längre tid.

men jag tror alltså att ni reder ut det här, på ett eller annat sätt. Och du har alldeles rätt tänk, och det hör till att man glömmer detaljer ( t ex att den vägen inte går att vända på). Men det är ju all de där erfarenheterna man skaffat sig den hårda vägen, ihop med det kunnande man inhämtat den rätta vägen, som i slutänden blir det som kallas erfarenhet. Och gör att nästa unghäst blir det lite lättare med, nästnästa ännu lite lättare etc.

Men man kommer hela tiden få omvärdera sådant man trodde var 'bergsäkert', för det kommer att komma en individ som tycker 'haha, trodde du på det där själv?' :devil: Det är det som är charmen.

Glömde.. den allra största belöningen är när man i slutändan har en häst som fungerar utmärkt i alla situationer, och man vet att man tillsammans med hästen har tagit sig dit genom blod, svett och tårar. Jag är ju tokig nog att tycka att det är roligare än när man kunnat surfa på en räkmacka hela vägen :devil: (Även om det är kul om det är en blandning, så man kan surfa lite ibland och får kämpa sig blå ibland)

Måste bara fråga om en detalj: att stoppa hästen rent handgripligen genom att ha rätt vinkel, långt ledrep och gärna repgrimma tror jag att jag börjar få koll på nu. Men hur får jag henne att inte springa rakt förbi mig med kroppsspråket? :confused:

Jag har börjat leda henne på avstånd genom att gå baklänges. Försöker stoppa genom kroppspråket, att sätta upp en hand eller ett spö. Det går bra om allt är lugnt runt omkring. Men om situationen är stressad och hon t ex vill hem struntar hon i allt detta och rusar bara förbi....tips? Visst jag kan ju försöka stoppa henne med repet då och börja om, men är rädd att hon ska stegra eller bocka då. Fast då får man väl dansa runt ett tag tills det lugnar sig och hon inser att hon inte kommer någon vart...:idea:

Ingen fara! Nejdå, jag ville bara förklara hur jag själv tänker.

Det är toppen att få respons och hjälp av en som dig! :)

Hoppas också man lär sig av misstagen, och att de inte alltid behöver innebära att allt är kört. Från att i början ha velat göra allt rätt känner jag nu att jag måste tillåta mig att våga prova, och misslyckas, för att komma framåt. Testa olika saker, funkar inte det ena kanske det andra gör det ;) I början var jag nästan blockerad och helt fixerad vid vilka metoder som var de rätta, och fördömde hårt de som enligt mig var principiellt förkastliga. Nu tror jag mer på det som funkar, oavsett "metod", så länge det inte handlar om fysiskt våld eller psykisk misshandel såklart...

Tror också, hoppas i alla fall, att med och mer erfarenhet behöver man inte längra tänka så mycket, utan det går mer och mer på rutin. Visst blir det lättare och lättare! Ibland är jag nästan glad att jag hamnat i denna situationen - att ha köpt en unghäst av en ibland ganska så "tuff" ras, en individ med ganska så "tufft" psyke dessutom, och till råga på allt inte kunnat få den hjälp jag blivit lovad innan köpet utan fått klara mig själv. Hade ju aldrig kunnat lärt mig allt jag lärt mig fram till nu annars! Även om det varit dyrköpta erfarenheter ibland (särskilt min knäskada som jag ett år senare fortfarande inte är helt bra ifrån)...:cry:

Alexandra_W skrev:
Cafu - jag menade alltså¨inte att kritisera (osäker på om du tog det så?), utan mer visa att jag vet hur det är. Och som sagt, man lär sig massor via alla de där misstagen.. Jag skulle kunna berätta hårresande klantigheter jag lyckats med geno åren :angel: och det blev hästar av de med, det tog bara lite längre tid.

men jag tror alltså att ni reder ut det här, på ett eller annat sätt. Och du har alldeles rätt tänk, och det hör till att man glömmer detaljer ( t ex att den vägen inte går att vända på). Men det är ju all de där erfarenheterna man skaffat sig den hårda vägen, ihop med det kunnande man inhämtat den rätta vägen, som i slutänden blir det som kallas erfarenhet. Och gör att nästa unghäst blir det lite lättare med, nästnästa ännu lite lättare etc.

Men man kommer hela tiden få omvärdera sådant man trodde var 'bergsäkert', för det kommer att komma en individ som tycker 'haha, trodde du på det där själv?' :devil: Det är det som är charmen.

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama