Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*
Dessutom verkar hon inte heller ha så stort utbyte av den gamle valacken hon går med...
Kan du ge henne en bättre kompis? Den mest välartade och snälla tvååring kan bli ett litet monster om de inte får rasa av sig med hästlek med hästkompis i hagen på dagarna! Sen vad det är för kön och ålder etc på kompisen är eg inte det relevanta - utan att kompisen LEKER. Det absolut bästa är om det är både lekkompis och uppfostrare.
Men att ha en unghäst utan lekkompis är tyvärr att be om att få problem, då människan helt plötsligt får ta på sig en massa extra roller. Och vi vill ju inte vara lekkompisen.
Så finns dte något sätt att ge henne en lekgladare kompis??
. Den senaste månaden har jag börjat backa och flytta henne korta stunder i hagen. men du har rätt, hon tycker inte det är kul. Hon gör ju faktiskt som jag ber henne, men utan glädje. Problemet är att jag har velat vara säker på att hon respekterar mitt personliga utrymme innan jag velat ta henne för mycket ut på promenad, därav flytta-och backa-träningen.
Jag skulle sluta med backa/flytta träningen ett tag, och OM du känner att du MÅSTE göra det - gör det någon annanstans än i hagen. Men varför inte prova ta en promenad med henne. Hjälm på dig och longerlina på hästen och prova. Ofta beter de sig mycket bättre än man tror när de får lite stimuland och saker att titta på. Och det gick väl bra på kursen?
Vissa ston tycker HISKELIGT illa om att man flyttar och backar och donar med dem. De yngre kan tycka extra illa om det. Självklart ska de klara av det, men man får smyga in det. Även min K hade problem med det, så jag gjorde det bara lite nu ochd å, aldrig som en träningssession och aldrig som straff. Men jag flyttade något steg hit och dit på stallgången vid rykten, med beröm och kli direkt efter och sen något kul. Dvs gör inte en 'grej' av flyttandet. Med tiden så kommer det i alla fall. K flyttar idag utan varken sura miner eller grimaser, men jag tror aldrig hon kommer bli som valacken som räknar det som jobb och tycker det är kul, för allt som gör matte glad & nöjd är kul..
Funderar på om hon tyckte det var så ångestfyllt i söndags när jag lastade henne och körde iväg på kurs, då band jag nämligen upp henne själv inne i ligghallen strax innan medan den andre stängde ute i hagen, att det var därför hon var så ovillig att gå in dit idag?
Det tror jag inte, dessutom ska hon kunna gå in och stå uppbunden själv. Så jag tror inte du behöver ha någon ångest för det. Däremot kanske hon hade mycket att smälta efter kursen, lite trött i både kropp och knopp och inte var på humör för 'mer träning'.
Är bara rädd att hon blir större och större och allt svårare att hantera om jag väntar för länge med att kräva saker av henne
En befogad fundering, men samtidigt - det fungerar inte så bra med det du gör nu, och om hon får LÄRA SIG att missköta sig nu så blir ju DET ett problem när hon blir större.
Ibland får man gå den krokiga vägen mot målet och lirka och luras lite. Och om det t ex fungerar fint att gå på promenader, så kan du där lägga in ett litet back här, en liten flytt där osv. Dvs du gör samma mått av träning som innan, men utan att hästen egentligen märker det. I hästens ögon är ni bara ute och har kul liksom..
Det gäller hitta en form som de tycker om helt enkelt.
Min lilla ansåg att longering var MENLÖST och ett ypperligt tillfälle att sura ihop. Tre klinikbesök med lössläppning i litet ridhus/större longervolt där hon i princip löslongerades för rörelsekontroll, och det var bara att koppla på en longerlina och tuta och köra. Hade jag nött vidare som jag tänkt från början hade hon nog bara blivit grinigare och grinigare vad gäller longering. Men istället så lärde hon sig det utan att fatta vad som hände, och tycker idag longering är KUL. Och jag behövde inte ens anstränga mig. Men just det där att hitta en ANNAN form, som hästen tycker är roligare, för att lära den det man vill får man ofta ta till med egensinniga ungston
Det viktigaste tycker jag är att komma till ett lägga där man kan BERÖMMA istället för att 'gnälla'. En promenad där du backar henne ne gång och berömmer, och flyttar henne etts teg och berömmer och gör tre halter och berömmer men utspridd över 20 minuters skrittpromenad och kollar på saker är ju bättre än 10 minuters 'mutter' och 1 minuts beröm under ett 10-minuterspass i 'backa och flytta' i hagen.
Men kuggfrågan tycker jag är - hur fungerade det med kursen, med att hantera henne där och så? Gick det bra så FINNS det där, då skulle jag utan tvekan prova promenera henne.