Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
El Karisma skrev:Oj va fin hon (Kele) var!!
Visst spelade hon med öronen också, visste minnsann av att matte var nöjd med henne!!
Alexandra_W skrev:Om du låter henne stå, vad händer då? Du 'avbröt' ju det iom att hon inte trivdes med det? men HUR? Om jag jmf med K så när hon står och inte vill det så blir hon ett översocialt häftplåster som helst ska sitta i knäet.. Och så far hon som etts kållat troll i hagen. Du menar att jag befriade henne från alla aktiviteter?? För att hon verkade vara understimulerad, tyckte jag... sökte sig hela tiden till människor, som du säger, vill väl leka med matte, men matte håller inte för hennes lekar!
Men som jag fattade det så blir din mest överenergisk? Men kan hon inte få vara det i hagen då? Tills hon blivit sig själv igen? Hennes hagkompis har fång, vill inte busa/leka... Tror jag får låna en ponny som kompis åt henne så att hon får busa av sig i hagen (ponnyn var sjuk sist vinter också, lånade en ponny då också så att hon skulle ha någon att busa med)
Om du har en lång lina och använder dig av teknik för att få styrka och bara avbryter hennes 'rumba' gång på gång ihop med 'NEJ!', vad händer då?
Jag har en 5 m lina, gjorde så att jag avbröt hennes språngmarscher genom att svänga helt om= det ryckte förstås i grimman när bandet tog slut, men hon svängde om kom efter mig och satte iväg igen= jag upprepade samma procedur tills hon lugnade ner sig... De e den enda metod som jag fått att funka... Men det är som man får fundera om hon någon gång kommer att lära sig att gå fint i bandet....
Fr hon tillräckligt med motion och stimulans i hagen? Pga avsaknad av frisk hagkompis= NEJ! Måste ta tag i saken till helgen..
Om/när unghästarna blir alldeles för fulla med spring i benen fungerar oftast nästan ingenting, de bara 'måste' pysa ut ångan först, och det är lönlöst att få något vettigt gjort eller ngt vettigt planterat i deras små söta hjärnor Då är det bättre de på tillåtet sätt får pysa ut ångan först, och träna sen. Instämmer
Är hon longerad? Tömkörd? kan du longera/tömköra i djupsnön? Det är jobbigare fnatta där, och såfort hon lugnat sig och t ex gått ett varv lugnt och fint, avbryt beröm och släpp ut i hagen igen. Dvs sluta när det går bra. Fått springa på volt lös. Inte tömkörd. Kunde faktiskt ta ut henne i djupsnö, tack för tipset!!
Men, om du inte får några ideer av ovanstånde fria funderingar stårjag fast vi att låta henne vara. SKIT I om hon har så tråkigt att hon håller på och dööör. För vill man ha kul med matte så får man göra det på MATTES villkor.. (Just nu är det hon som leker/har kul med dig ju..)
Alexandra_W skrev:Ah, hon saknar buskompis i hagen. Har hon normalt bara ponnyn att gå med? Vad är det för typ av ponny, alltå lekglad/inte lekglad, hög/låg i rang? Tolerant/intolerant?
Ja hon går med en shettis, 13 år, absolut ranghög och de har funkat bra ihop.... Shettisen är en bra uppfostrare... men, men.. hon vill ju inte röra sig ngt extra förtillfället
JAG tror att du skulle lösa en stor del av problemet om hon fick en lekkompis som ville hålla samma tempo som din lilla vad gäller bus och en äldre 'uppfostrare'. Har man tur hittar man det i samma häst (som min valack), men de är sällsynta.Måste försöka höra med samme uppfödare som jag vid det tidigare tillfälle lånade ponnyn av (en unghäst, lika gammal, ett riktigt yrväder men ett hjärta av guld
Så att ge henne frisk lekkompis är nog det allra viktigaste du kan göra nu. Finns ingen annan unghäst du kan låna in? När Vision stod på box i två månader efter operationen lånade jag ju ett tvååtigt sto (till då ettåriga Kele) så hon skulle ha någon att röja med under tiden (jättesnälla Welsh här på bukefalos lånade mig ett av sina ungston )
Alexandra_W skrev:DU tror inte det här 'fnattet' som kom i samma period i år som förra vintern kan bero på bristen på stimulans i hagen då? Du skrev ju att shettisen inte var riktigt kry förra vintern heller? kanske blir det vid den här tiden så mycket ackumulerad överenergi att det flippar ur?
Hoppas uppfödaren har något lämpligt att låna ut!
MMMmm...det där m "fnatt" känner jag oxå igen, så här på vårkanten...när man va ute o promenera m hästen, så ettu börjar den o hoppa o sringa runt som en vilde...Alexandra_W skrev:DU tror inte det här 'fnattet' som kom i samma period i år som förra vintern kan bero på bristen på stimulans i hagen då? !
El Karisma skrev:Hon skulle se över situationen tills nästa vecka, så Karisma får förhoppningsvis sin gamla lekkompis tillbaka i början av nästa vecka!!
OOO va roligt!
cafu skrev:Det låter ju som en jättebra idé om du kunde ordna sällskap till din häst! Då behöver hon inte ta ut sin överskottsenergi mot dig på samma sätt.
Tror själv att min egna busiga 2-årings bångstyrighet beror på bristen på stimulans i hagen. Hur kul är det att gå med en gammal trött valack? Skulle gärna velat haft ett jämnårigt sällskap men man måste ju begränsa sig också, två unghästar är ibland mer än man orkar med Ska försöka ordna ett jämnårigt sällskap under betet i alla fall!
Men annars undrar jag om rätta lösningen är att låta din häst vara. Själv var jag på unghästkurs med min 2-åring i helgen, och har fått ett helt annat självförtroende att fortsätta med träningen härhemma. Inser mer och mer att om man inte kommer framåt så kan det ge så oerhört mycket att bara få den minsta lilla hjälp av erfaret folk, som gör att träningen kan bli rolig igen för både en själv och hästen. Fick tips om några enkla ledövningar och signaler som fick min häst att lyssna på ett helt annat sätt än tidigare. Tyvärr är det så isigt här hemma, så jag vet inte om jag vågra mig ut på några längre promenader innan underlaget blir bättre...
Det grundläggande felet jag själv har är nog att jag inte är tillräckligt bestämd mot min häst, jag måste vara mycket mycket tydligare. Hon har vant sig vid att göra i princip som hon vill, och protesterar så fort det ställs krav. Men jag tror hon skulle må bättre av att jag var tydligare i ledarskapet, och om hon fick lite mer krävande uppgifter. Nu vet jag inte så mycket om din häst, men jag tror som sagt inte det är en lösning att bara låta henne stå. Visst blir det väl lite bättre med åldern förhoppningsvis, men samtidigt är ju risken att det blir ännu jobbigare längre fram om du skjuter upp träningen...de flesta hästar mår nog bra av att aktiveras! Försök ordna sällskap och ta hjälp av någon erfaren person i träningen!
Svaret på det är nog, att hon kände sig trygg med LEDAREN...hästar vill ha en trygg/konsekvent ledare de kan lita på...bra att du såg "dina fel" när hon jobbade med hästen... sånt är alltid läraktigt....Lycka till, med träningen...det kommer att gå bra, är jag säker påEl Karisma skrev:glömde tillägga. Från att ha varit okontrollerbar (när hon sprang på volten) blev hon trög sen när hon lugnade ner sig. Har läst att någonstans om detta fenomen.... Kommer inte bara ihåg var och i vilket sammanhang...
Tyvärr, man är oftast själv el så har man glömt kameran hemma...El Karisma skrev:Måste dela med mig av min glädje!
Hade ut tokstållan på KORT promenad idag... Visst hon fick lite fnatt idag med, MEN hon lugnade fort ner sig (när hon började kuta fick hon göra det på volt, å vips så tyckte hon att det inte var kul att härja på längre!!)
Ja, där ser du...det kommer att gå bra...när hon väl hittat sin "ledare"...bra.
Kanske det finns hopp för oss ännu!
Det finns det alltid...även om man får bakslag, när de på nytt testar...men då vet du hur du skall hantera det...
Det vore kul om man skulle filma lite när man tränar, på så sätt skulle man ha möjlighet att se hur hästen utvecklas på lång sikt...
Ja, gör det, så kanske du ser själv, vad du gör "fel" el vad du gör rätt efter hur hon reagerar...och så kan man titta på det om o om igen...
Någon som har en snutt från ett träningspass? (syftar främst på markarbete med unghäst!)
Ja, detta äör oxå en bidragande orsak till tjurig/trött sto...vi vill börja träna under våren, men det är då under pälsfällning de mår som sämst....jag ser det nu på min 4åring, så hastigt hon blev slö o trött...och verkar ha rätt "ont" i huden...nu får hon en paket vanlig jäst+ bevitaminer/dag och så hjälper jag till m fällningen, ryktsten varje dag...idag va hon betydligt piggare, än igår...så jag hoppas det hjälpte, det jag gör...Alexandra_W skrev:EN tvååring i ensam hage brukar sällan vara en lycklig tvååring, så släpp ut henne till kompisarna!
Håller med, du blir inte mer populär, för att du isolerar henne fr dom andra...
Gör jobbet MINDRE KRAVFYLLT, strunta i att hålla på och backa och flytta och dona och gå ut i omgivningarna (skogen) på promenad och titta på saker och ting och bara 'umgås' (och få miljöträning på köpet). Pyssla lite i den mån hon vill, ge henne kompisar igen och ha KUL. Det är mitt råd.
Ja, jag höll oxå på ett tag med detta, och då hade jag en rätt tjurig sto...då va hon ändå nästan 3...hon tyckte inte alls om att jag petade här o där för o flytta på henne...visst det måste ju göras, men hon tyckte att 1gn var nog...se hon lärde sig det så fort..
Sen - det är FÄLLNING på gång, och det kan ta rätt hårt på småttingarna och få dem ur gängorna. Vilket är ännu en anledning att låta dem få ta det lite lugnt och ha det 'enkelt och behagligt' ett tag nu.
Alexandra_W skrev:EN tvååring i ensam hage brukar sällan vara en lycklig tvååring, så släpp ut henne till kompisarna!
Sen, hur mycket brukar du göra med henne, vad brukar ni göra inne på stallgången etc? Det verkar ju som det var helt okej tills du försökte ta in henne dit, då ville hon inte alls och sprang tllslut upp i stenröset för att få vara ifred.
Gör jobbet MINDRE KRAVFYLLT, strunta i att hålla på och backa och flytta och dona och gå ut i omgivningarna (skogen) på promenad och titta på saker och ting och bara 'umgås' (och få miljöträning på köpet). Pyssla lite i den mån hon vill, ge henne kompisar igen och ha KUL. Det är mitt råd.
Sen - det är FÄLLNING på gång, och det kan ta rätt hårt på småttingarna och få dem ur gängorna. Vilket är ännu en anledning att låta dem få ta det lite lugnt och ha det 'enkelt och behagligt' ett tag nu.