Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*
Haha, synd du inte läste min inlägg om när hon var föl
Fanstyget föddes kaxig och självständig och följa mamma, varför då när man kan få mamma att följa en själv? Jag hade jättekul *inte* när de skulle ut och in till hagen och jag hade en illröd, änglalockig liten djävul i andra änden av grimskaftet. Som sa NEJ.
Och jag vet inte hur många tvärsäkra 'spring iväg med stoet så följer fölet efter' jag fick höra från rutinerade uppfödare, och att det 'minsann inte fanns föl som INTE följde'. Jodå, det stod ett i mitt stall. Vilken alla vägrade gå med på... Nånstans där insåg jag vad jag fått på halsen
Minns när hon var knappa två månader och var med mamma hos hingsten. Skulle åka hem, men hade ingen lust alls. Jaha vi tog ut mamma ur hagen. Hejdå sa Kele och tittade inte ens upp och inte alls brydd ens när mamma började gapa utom synhåll.
Okej då, vi får tömma hagen då. Så de andra stona togs in, med sina små välartade föl skuttandes vid sidan *morr* Kvar i hagen, glatt mumsades maskrosor gick - just det - Kele. Helt oberörd över att hon var ensam. Efter fem minuter började hon långsamt strosa upp mot stallarna, utan minsta oro eller minsta brådska..
De minns henne än på hingststationen. Som den där änglalika, sockersöta men..egensinniga
(Kele var otäckt söt när hon var liten, dels är arabföl himla näpna, men tänk dig gnistrande kopparröd och så med änglaLOCKIG man och pannlugg och jordens oskyldigaste uppsyn.. Folk föll som furor och trodde aldrig på mitt muttrande om 'hon har HORN, jag lovar!'..förrän de sett det själv..).
Eller när hon fick för sig att hon inte skulla åka släp, och vi stod i två h utanför en stängd veterinärklinik och försökte ALLA metoder (inkl de dåliga..) och Kele sa NÄ! Och inget vid gjorde hjälpte, utan efter 2 h bestämde damen själv att 'nu vill jag åka'.. OM det funnits veterinäre rpå plats (dvs kliniken varit öppen) så hade de gäääärna fått ge henne en stooor spruta och skickat henne på destruktion där och då, jag var inte alls glad på hennes imitation av Åsnan Ior på aggresiv medicinering.. *s*
Eller varför inte när hon fick för sig att täcke det var hemskt och skenade omkring tvärförbannad för att få av det (1800 spänn i veterinärräkning..). Eller när hon gick i taket och blev FÖRBANNAD på att nån satt något jävla järnskrot i hennes mun, nej nu jävlar!
Visst, 99% av tiden var hon en ängel, men den där sista procenten visste som sagt var inga gränser. Idag är hon också en ängel 99% av tiden, skillnaden är att den där sista procenten är inom rimliga gränser..
Men stora skillnaden kom efter att vi haft den där kraftmätningen, men det fanns en hel del kvar, t ex det där att bli FÖRBANNAD på bettet, FÖRBANNAD på täcket osv (samtidigt som hon helt sonika accepterade både lindor och benskydd som halvårsgammal och inte ens gick med ryckiga steg första gången, och varit så väluppfostrad och tom stått lös på stallgången på kliniken etc) det var efter kraftmätningen. Men sen blev liten stor eller något, för det bara försvann, utan att jag gjort egentligen ett enda dugg gick det utmärkt att ha täcke, utmärkt att ha bett etc. Jag hade inte tränat eller något, utan ett halvår senare när jag provade igen bara fungerade det.
Vi har dock inte haft problem med ledningen ALLS förutom när hon var föl. Men det är skillnad på en egen uppfödning och en inköpt unghäst!