Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*
Alexandra_W skrev:
Både och, nuvarande treåring är född här och jag fick hjälpa henne till världen. Men tidigare hästar har kommit i olika stadier av uppfostran. Dock har samtliga varit 'flockfostrade'. MEN, de glömmer snabbt de små liven. Och om man köper en flockfostrad åring men den får gå med en ranglägre häst bara kommer den att bli 'besvärligare' rent generellt än om den fortsätter fostras av annan häst. Så det är en pågående process helt enkelt.
MMMmmm...funderar....
Kan det inte va lite individuellt oxå hur besvärliga de blir...
Nu ser jag ju hur våra är m varandra, då de bara är 2..
Min försöker stundtals "få igång" den som är 1 år äldre, med blandad resultat...
Inga "hårda" tag behövs, för att min skall förstå vad som gäller, men så snart är hon tillbaka....igen o igen...
Betyder det då att den andra blir bara besvärligare m åren, då den inte har någon som fostrar den?
Medan min....ja, henne har jag ofta funderat på vad det blir av "när hon blir stor"...
Min är den "lugna" av dom...tar reda på vad saker o ting är innan hon hettsar upp sig och flyr...den andra är oftast rädd för det mesta...
Jag har sett henne i flock på 8 hästar, någonstans i mitten av rang redan som 2 åring...
när jag köpte henne fick hon gå m 4 i olika ålder...
Hon är en sån som vill va vän m alla, går undan om det behövs, men kommer snabbt tillbaka....men gud nåde den som är orättvis mot henne och ger sig på henne m hugg o slag....då får vederbörande smaka på sin egen medicin....
Jag har studerat och funderat....och vad kom jag då fram till..?
Jo, känslan jag får är att hon är egentligen urtupen av kommande ledarsto...med sitt lugna, vänliga rättvisa sätt....
Henne skall man uppfostra m en välldigt mjuk o bestämd hand...
Inga orättvisor får existera....och man får verkligen ansöka i ett antal ex i vissa saker, medan i andra är det inga problem...
Kan jag ha tolkat henne helt fel?
Ideer?