grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

hej :D det som var bra när han kom och skulle gå en sväng med kusen var att han även försökte sticka med honom :banana: jag blev faktiskt lite glad... för jag tänkte att nu är han väl en ängel med honom :angel: men han fick stopp på honom, hade ett nytt bett och så var han ju såklart lite starkare än mig. En sak som han gjorde som var lite kul var att springa med hästen när han började bli busig. Då sprang han så fint och snällt bredvid. Han sa sen de kloka orden att kan en häst stå stilla och avslappnat med dig så är det grunden för mycket. Den "filosofin" jobbar vi efter nu, inte så jättekul men det funkar. Vi jobbar oss sakta längre och längre från stallet.

Jag= teknikens underbarn... eller så inte! :crazy:

Kan någon vänlig själ förklara för mig, hur jag får in en bild på min häst, så att "odjuret" vi skriver om får ett ansikte?!?

El Karisma skrev:
Jag= teknikens underbarn... eller så inte! :crazy:

Kan någon vänlig själ förklara för mig, hur jag får in en bild på min häst, så att "odjuret" vi skriver om får ett ansikte?!?

mot all förmodan lyckades jag få in en bild på henne! vänligen titta till vänster! ;)

Måste be min häst om ursäkt, inte är hon ett odjur... bara lite missförstådd av matte för tillfället! Tycker SÅ mycket om henne!:love:

cafu skrev:
men samtidigt får man ju ha vissa gränser för saker man absolut inte tolererar. min stora skräck är att hon ska stegra sig och det är egentligen det enda riktigt stora problemet.
Skräck ja...usch. Jag hade inte en aning om att en annars så snäll häst kan faktiskt bete sig när man går ut m dom på en promenad...
Detta hände mig med min förra...hade aldrig betet sig som sagt...men våren när han va 3, skulle vi ut, som tur är hade jag tagit hjälm o en längre grimskaft (ca6m)...
För plötsligt förvandlades denna till en riktig buse...ställde sig på bakbenen, sprang runt mig o bockade....jesus, så rädd jag blev och konfunderad....han slutade iaf after ett antal skarpa NEJ...
Det tog mig en bra stund att analysera detta....

Tänkte verkligen komma ut på lite längre promenader nu men då vet jag ju att risken är att hon reser sig om hon anser att vi går för lånt från hagkompisen - hur skulle ni göra i en sådan situation? Alla tips är välkomna ;)
Ja...det va då det...nu hör det till saken att min snälla söta sto gjorde exakt samma sak förra året i paddocken under träning...men nu visste jag bättre...det är helt normalt...när de är busiga och lyckliga....men det är dock ej acceptabelt, så det räckte med ett NEJ här oxå....de bara får för sig ibland att "matte nu vill jag springa, stegra o bocka...får jag det"...nä, det får du inte, det gör du m kompisar i hage...punkt slut...ingen större affär av det heller...
Hon gjorde det faktiskt i höstas oxå, när vi va på en promenad...skulle springa före o runt, hoppa jämfota etc...jag sa bara vänligen men bestämt nej...sen kunde jag inte annat än skratta åt hennes bravader...:rofl:
Men som sagt en extralång grimskaft o hjälm på när man har o göra m glada ungdomar är att rekommendera.........och gärna repgrimma de första gångerna iaf, tills man vet hur de ev kommer att bete sig...och jag VET det kommer att ske igen ivår...de är bara så lyckliga ibland

BonRaiz skrev:
Jag har en lite fråga/undran till er...
Ni pratar så mkt om "uppfostran" av äldre häst till er 2åring..
Har ni haft dom sen de va fölingar?
Varför jag undrar beror på att jag köpte min som 2åring och då va hon "färdiguppfostrad" av flocken och av uppfödaren,hon levt med i 2år....

Både och, nuvarande treåring är född här och jag fick hjälpa henne till världen. Men tidigare hästar har kommit i olika stadier av uppfostran. Dock har samtliga varit 'flockfostrade'. MEN, de glömmer snabbt de små liven. Och om man köper en flockfostrad åring men den får gå med en ranglägre häst bara kommer den att bli 'besvärligare' rent generellt än om den fortsätter fostras av annan häst. Så det är en pågående process helt enkelt.

cafu skrev:
Tänkte bara tillägga att i dag var en bra dag! Lydde ditt råd Alexandra och vågade mig faktiskt ut på en liten promenad! :banana:

Och se, det gick bra. Lugnt och fint följde hon efter nästan helt utan krångel. Svängde åt båda håll, gjorde halt och stod stilla på kommando. Var så nöjd och slutade när det gick som bäst bara efter en liten stund, ville inte att hon skulle få tillfälle att börja protestera utan klappade om och berömde henne och ledde tillbaka henne till hagen igen, för ett positivt avslut.

Heja heja =) Skönt att det fungerade. Och nu vet du ju ATT det faktiskt finns en grund där som fungerar, så nu kommer du förhoppningsvis att känna dig säkrare också, så får ni en POSITIV spiral istället för en negativ.

Fortsätt du göra saker hästen tycker är roligt ( t ex promenader då) och träna lite nu och då under promenaden så håller jag en tumme att du snart märker den berömda ketchupeffekten ;) (Först händer ingenting, sen händer ngenting - sen händer massor på en gång)

Alexandra_W skrev:
Både och, nuvarande treåring är född här och jag fick hjälpa henne till världen. Men tidigare hästar har kommit i olika stadier av uppfostran. Dock har samtliga varit 'flockfostrade'. MEN, de glömmer snabbt de små liven. Och om man köper en flockfostrad åring men den får gå med en ranglägre häst bara kommer den att bli 'besvärligare' rent generellt än om den fortsätter fostras av annan häst. Så det är en pågående process helt enkelt.
MMMmmm...funderar....:confused:
Kan det inte va lite individuellt oxå hur besvärliga de blir...
Nu ser jag ju hur våra är m varandra, då de bara är 2..
Min försöker stundtals "få igång" den som är 1 år äldre, med blandad resultat...
Inga "hårda" tag behövs, för att min skall förstå vad som gäller, men så snart är hon tillbaka....igen o igen...
Betyder det då att den andra blir bara besvärligare m åren, då den inte har någon som fostrar den?
Medan min....ja, henne har jag ofta funderat på vad det blir av "när hon blir stor"...
Min är den "lugna" av dom...tar reda på vad saker o ting är innan hon hettsar upp sig och flyr...den andra är oftast rädd för det mesta...
Jag har sett henne i flock på 8 hästar, någonstans i mitten av rang redan som 2 åring...
när jag köpte henne fick hon gå m 4 i olika ålder...
Hon är en sån som vill va vän m alla, går undan om det behövs, men kommer snabbt tillbaka....men gud nåde den som är orättvis mot henne och ger sig på henne m hugg o slag....då får vederbörande smaka på sin egen medicin....
Jag har studerat och funderat....och vad kom jag då fram till..?
Jo, känslan jag får är att hon är egentligen urtupen av kommande ledarsto...med sitt lugna, vänliga rättvisa sätt....
Henne skall man uppfostra m en välldigt mjuk o bestämd hand...
Inga orättvisor får existera....och man får verkligen ansöka i ett antal ex i vissa saker, medan i andra är det inga problem...
Kan jag ha tolkat henne helt fel?
Ideer?

MMMmmm...funderar....:confused:
Kan det inte va lite individuellt oxå hur besvärliga de blir...

Jo, självklart är det så. Det finns ju de som går själv med en mjäkig mamma och blir lätta & bra att ha att göra med ändå, och de skom går i den 'perfekta flocken' och ändå är besvärliga. Men rent generellt så blir de lättare och enklare om de har lekkompis och uppfostringskompis. Lekkompisen för att få utlopp för energin, och uppfostringen för att lära sig hästspråk (vilket vi ju iaf till en del talar med dem sen heller).

Nu ser jag ju hur våra är m varandra, då de bara är 2..
Min försöker stundtals "få igång" den som är 1 år äldre, med blandad resultat...
Inga "hårda" tag behövs, för att min skall förstå vad som gäller, men så snart är hon tillbaka....igen o igen...
Betyder det då att den andra blir bara besvärligare m åren, då den inte har någon som fostrar den?

Inte nödvändigvist som sagt, det är helt individuellt. Jag skulle vara 'oroligare' (fel ord men du fattar) för din än den andra. Eftersom den andra uppenbarligen inte säger till så effektivt som det krävs till din. Antagligen för att den andra är 'för ung' för att riktigt vara den uppfostrare som behövs. Din skulle behöva en uppfostrare som sa till 'ordentligt', så att din inte kom om och om igen och 'tjafsade'.

Hon är en sån som vill va vän m alla, går undan om det behövs, men kommer snabbt tillbaka....men gud nåde den som är orättvis mot henne och ger sig på henne m hugg o slag....då får vederbörande smaka på sin egen medicin....

Den där skulle behöva det som jag brukar kalla 'en gammal surmärr', en sådan där ranghööög märr som inte tolererar trams och tjafs, men som är konsekvens och inte utdelar reprimander 'i onödan' utan är snäll när de sköter sig men inte fullt så snäll när de inte gör det.

Jag har studerat och funderat....och vad kom jag då fram till..?
Jo, känslan jag får är att hon är egentligen urtupen av kommande ledarsto...med sitt lugna, vänliga rättvisa sätt....

OM hon kan klara av att vara ledare utan att 'i tid och otid' tjafsa - ja. Det där brukar dock komma med ålder och mognad också. Min valack var ranglägst när han var ung. Hårt fostrad, först i blandad flock, sen stod han som sällskap åt en äldre hingst och sen har han gått i valackhage och så sen fick han möta N. Det mest ranghöga jag nånsin träffat på, men som alltid hade otroligt lugna, fina flockar utan gruff. Men hon kunde vara riktigt, riktigt hård för att hamra in budskapet ibland. Men i övrigt var hon god som guld och värnade varmt om sin flock. Var min valacks stora mentor i livet och lotsade honom med trygg och varm hand in i vuxenvärldens mysterier. Det han lärde sig av henne, både i hagen och på ridturer (han har gått måånga mil som handhäst bredvid henne) är ovärderligt.

Sen försvann hon, han sörjde henne extremt i flera veckor, och så fick han en unghäst och hux flux var min lilla fjant V ranghögst. Och DRYG utav bara fan. Han var tvungen att stup i kvarten köra bort ungstoet från maten, ge henne ett tjuvnyp för att se om hon skulle gå undan den gången med osv. Han var flockledare men han var INTE en bra flockledare. Han styrde med terror helt enkelt..

Sen har han varit i olika konstellationer, som max 5 hästar och som minst två. Och han har alltid varit ranghög sen dess. Och sakta växt in i rollen, men riktigt BRA som flockledare blev han inte förrän Kele föddes, då hade han i hans ögon en familj att vakta, värna och ta hand om. Och som han skötte sig och 'jobbade' i flocken när jag släppte in ett treårigt ungsto ihop med honom, Keles mamma och Kele som då var föl, jag var tårögd av beundran. Sen dess har han varit en exemplarisk flockledare. Men det tog några år för honom att ta sig dit.

Alexandra_W skrev:
Jag skulle vara 'oroligare' (fel ord men du fattar) för din än den andra. Din skulle behöva en uppfostrare som sa till 'ordentligt', så att din inte kom om och om igen och 'tjafsade'.
Mmmm...har oxå ibland funderat på detta...att de skulle behöva ha en något större flock m ledare...
Den där skulle behöva det som jag brukar kalla 'en gammal surmärr', en sådan där ranghööög märr som inte tolererar trams och tjafs, men som är konsekvens och inte utdelar reprimander 'i onödan' utan är snäll när de sköter sig men inte fullt så snäll när de inte gör det.
Ja, tyvärr är detta början till en surkärring, (kompisen i hage)men sen vet jag inte hur mkt det är lek av deras beteende ännu, då de har så otroligt roligt tillsammans...
Men jag kan nästan se henne, den andra välldigt lik din vallack...hon blev fostrad av en äldre vallack, som tyvärr gick bort för 2,5 år sen...
Det som jag tycker är konstigt är, att min kan stå i hagen själv, men den andra måste in...hon blir tokig av att vi sticker ut o rider ex...

OM hon kan klara av att vara ledare utan att 'i tid och otid' tjafsa - ja. Det där brukar dock komma med ålder och mognad också.

Han var tvungen att stup i kvarten köra bort ungstoet från maten, ge henne ett tjuvnyp för att se om hon skulle gå undan den gången med osv. Han var flockledare men han var INTE en bra flockledare. Han styrde med terror helt enkelt..:smirk: Så här ser det ut i vår hage....men min går undan vid maten...hon får vandra mkt under en måltid

Och som han skötte sig och 'jobbade' i flocken när jag släppte in ett treårigt ungsto ihop med honom, Keles mamma och Kele som då var föl, jag var tårögd av beundran. Sen dess har han varit en exemplarisk flockledare. Men det tog några år för honom att ta sig dit.
Va härligt det låter...:rofl:
Har du en aning om hur det förhåller sig m det där om de brunstar el inte...har det någon inverkan på ledarskap?
Vi diskuterade detta...då min har brunstat kontinuerligt, medan den andra inte visat nåt förrän förra månaden, för 1a gång...?

Flocken behöver inte vara så stor (i hästvärlden är 2 hästar en 'flock', dvs två fungerande hästar tillfredsställer behovet av en flock för hästen), men den ska ju vara fungerande, och då kan det ibland vara så att det behöver fler än två hästar för att få det välfungerande. Jag är ju VÄLDIGT bortskämd med att ha valacken jag, som BÅDE leker vilt och gärna och uppfostrar. Men den lyxen är ju få förunnade. Mitt kblsto var en suverän flockledare och unghästfostrare, men hon var INTE en bra lekkompis (varför springa runt och hålla på, det finns ju MAT här??) så hon hade inte ensam fungerat med ett föl/en unghäst. Så hade jag haft bara henne och K hade jag fått fixa en lek- & busskompis också t ex.

Förstår inte riktigt hur du menar att brunst påverkar? Inga svar att ge heller är jag rädd. Jag antar att du menar om/hur det påverkar vem av ungstona som anses högst i rang påverkas av deras brunster? Jag har inte sett något sådant, men jag har inte studerat rena 'ynglingflockar' någonting, utan där har alltid funnits en äldre uppfostrare. Inte sett en etablerad rangordning förändras/påverkas någonting av brunst dock. Mer än att ett brunstigt sto kan bli 'valackfavorit' om det är en valack i hagen, och kan temporärt få vissa uppmärksamhetsrelaterade fördelar av det. Men inte klättra i rang.

Men du, om din har brunstat 'konstant' och är såpass ung så kanske du borde kolla upp det, det är ju inte normalt!?!

Alexandra_W skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar att brunst påverkar? . Jag antar att du menar om/hur det påverkar vem av ungstona som anses högst i rang påverkas av deras brunster?
Ja,det va ungefär så jag menade...Den andra hade inte kommit igång med sin brunst alls,och så kom diskutionen upp att min borde av naturen va högrei rangdå...eftersom hon "kunde" para sig...
Inte sett en etablerad rangordning förändras/påverkas någonting av brunst dock.
Nä,men då är det nog inte så då...
Men du, om din har brunstat 'konstant' och är såpass ung så kanske du borde kolla upp det, det är ju inte normalt!?!
Nej nej, jag sa inte konstant,utan kontinuerligt...alltså m normal cykel...enda problem hon haft va,att hon ömmade mkt vid äggstockar och mage...det har vi avhjälpt m Munkpeppar...

Har fått en AHAA! upplevelse nu under helgen. :idea:

jag försökte mig på att leda karisma på stor volt. själv gick jag inner spåret (kunde på så sätt hålla henne i den postition gentemot mig som jag ville)... När jag hade henne på min högra sida gick det bättre. Hon stannade fint när jag stannade och gick inte förbi. Det gick också att trava helt OK i detta varv.

MEN, när jag hade henne på min vänstra sida började problemen. Hon ville inte gärna gå på den sidan, drog benen efter sig och försökte ta sig över till den andra sidan. Idag när jag prövade samma sak började hon med sina toksprång igen när jag hade henne på min vänstra sida, men inte en enda gång när vi höll på i andra varvet!!! och att få henne att trava i det varvet var inget vi klarade av ännu denna vecka!

Man märkte också på henne att hon först var förvirrad och kanske lite nervös över VAD hon skulle göra (bajsade mycket i början(är visst ett tecken på nervositet??), började gäspa och tugga mot slutet av passet när hon förstod vad det var jag ville att hon skulle göra.) Det enda jag begärde och brydde mig om var att hon gick framåt (lugnt), så det var ju lätt för henne att göra rätt! :)

SUMMA SUMARUM: en "oliksidig" missförstådd häst! Kanske det vore att lära henne från noll igen vad det gäller att bli ledd... Dessutom tror jag att jag får tänka om och sänka mina krav!! Kanske det även vore skäl att ta ut en massör för att få bort ev. spänningar ur kroppen...

ÄNTLIGEN har jag hittat någon sorts vettig förklaring till hennes tokigheter.... Eller vad tror ni?

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Att de skiter mycket är ett tecken på nervositet ja. Ibland kan det faktiskt vara ENDA tecknet. Minns första gångerna Kele stod dubbelsidit uppbunden på stallgången. Hon stod lugnt och fint och såg fullständigt avslappnad ut. Men la tre högar på fem minuter, så hon var inte riktigt lika lugn som hon verkade på 'ytan'.

är din dam hanterad från bägge sidorna? Hästar kan inte automatiskt översätta en sak de lärt sig från ena sidan, till den andra. T ex om man dragit ett plastskynde längs ena sidan på dem, så kan de inte automatiskt koppla att samma plastskynke är ofarligt på andra sidan. (sen är det inte alls hästar som BEHÖVER koppla från sida till sida, det räcker med att de insett att skynket inte är farligt, så inte alltid man upptäcker det där med att olika sidor är olika saker).

Därför det egentligen är viktigt att göra allting från bägge sidorna, från leda till sadla och sitta upp. Jag slarvar vilt med det där dock, ledningen blir automatiskt från bägge sidorna dock (jag leder dem på olika sidor beroende på om de ska in eller ut, boxarna ligger i bredd), men jag sadlar aldrig från fel håll, eller sitter upp från fel håll..

Har en 2,5 årig arabhingst i stallet som är precis likadan..Eller ahn ska naffsa hela tiden sen säger man till honom och det varar typ 30 sek eller nått..så drygt..

Hoppas du har rätt :)

Alexandra_W skrev:
Heja heja =) Skönt att det fungerade. Och nu vet du ju ATT det faktiskt finns en grund där som fungerar, så nu kommer du förhoppningsvis att känna dig säkrare också, så får ni en POSITIV spiral istället för en negativ.

Fortsätt du göra saker hästen tycker är roligt ( t ex promenader då) och träna lite nu och då under promenaden så håller jag en tumme att du snart märker den berömda ketchupeffekten ;) (Först händer ingenting, sen händer ngenting - sen händer massor på en gång)

Kul! Alltid roligt att göra nya upptäckter :rofl: Fast jag fattar inte riktigt hur du menar att du gjorde :confused: Longerade du henne eller?

Alla hästar är väl förresten mer eller mindre oliksidiga? Har hört att det beror på vilken sida de har manen på, att de skulle vara känsligare i den sidan. Stämmer på min häst (vänster). Vad säger ni om det?

El Karisma skrev:
Har fått en AHAA! upplevelse nu under helgen. :idea:

jag försökte mig på att leda karisma på stor volt. själv gick jag inner spåret (kunde på så sätt hålla henne i den postition gentemot mig som jag ville)... När jag hade henne på min högra sida gick det bättre. Hon stannade fint när jag stannade och gick inte förbi. Det gick också att trava helt OK i detta varv.

MEN, när jag hade henne på min vänstra sida började problemen. Hon ville inte gärna gå på den sidan, drog benen efter sig och försökte ta sig över till den andra sidan. Idag när jag prövade samma sak började hon med sina toksprång igen när jag hade henne på min vänstra sida, men inte en enda gång när vi höll på i andra varvet!!! och att få henne att trava i det varvet var inget vi klarade av ännu denna vecka!

Man märkte också på henne att hon först var förvirrad och kanske lite nervös över VAD hon skulle göra (bajsade mycket i början(är visst ett tecken på nervositet??), började gäspa och tugga mot slutet av passet när hon förstod vad det var jag ville att hon skulle göra.) Det enda jag begärde och brydde mig om var att hon gick framåt (lugnt), så det var ju lätt för henne att göra rätt! :)

SUMMA SUMARUM: en "oliksidig" missförstådd häst! Kanske det vore att lära henne från noll igen vad det gäller att bli ledd... Dessutom tror jag att jag får tänka om och sänka mina krav!! Kanske det även vore skäl att ta ut en massör för att få bort ev. spänningar ur kroppen...

ÄNTLIGEN har jag hittat någon sorts vettig förklaring till hennes tokigheter.... Eller vad tror ni?

:bump:

cafu skrev:
Kul! Alltid roligt att göra nya upptäckter :rofl: Fast jag fattar inte riktigt hur du menar att du gjorde :confused: Longerade du henne eller?

Alla hästar är väl förresten mer eller mindre oliksidiga? Har hört att det beror på vilken sida de har manen på, att de skulle vara känsligare i den sidan. Stämmer på min häst (vänster). Vad säger ni om det?

Nej jag longerade henne inte! Jag gick bredvid henne, alltså ledde henne i vanlig ordning, men istället för att gå rakt fram gick jag på en volt och tog innerspåret själv... Bättre förklarat?! :crazy:

Alla hästar har väl en sämre och en bättre sida. Ang om det har med manen att göra vet jag inget om... Karisma har det tydligt svårare när jag hanterar henne från "mansidan"...

Alexandra_W: Jag har nog haft tanken i bakhuvudet att allt skall övas in från båda sidorna, men tydligen är det något som jag missat.

Tror ni att det kan vara så att hon får sina utbrott när hon blir frustrerad av att inte veta VAD hon skall göra och kanske också av att jag kräver för mycket??

Får fortsätta leta efter en lekkompis åt Karisma, ponnyn vi hade lånat förra året såldes i helgen.... :cry:

Intressant...det där m manen..men stämmer nog inte..
Inte på den ena av hästarna i stallet iaf..hennes svåra är vä o manen till höger, men min skulle det stämma på hö;)
Jag har iaf från det att jag köpte henne för 2år sen jobbat henne från båda sidor...men märkte att hon hade mkt svårare att acceptera longering, både löst o på lina, på hö volt...hon fick höftledsinfl på hö höft...och fortfarande har hon svårt m hö galopp:crazy: Känns som om hon inte va "tillräkligt" mogen på den sidan...
Jag sätter på sadeln och stiger upp på henne ungefär varannan gång vä, varannan hö...och kliver av alltid på motsatta sidan, tokigt, ja...men hon är w,tränad och där får man göra det...en av andledningar till att jag hellre håller på m western...där får man inte utskällning av lärare för att man inte sätter upp sadeln på "rätt" sida ex...:mad:

Jag har hört det av inkörare som haft med många hästar att göra, men det är ju inte säkert att det stämmer på alla...

BonRaiz skrev:
Intressant...det där m manen..men stämmer nog inte..
Inte på den ena av hästarna i stallet iaf..hennes svåra är vä o manen till höger, men min skulle det stämma på hö;)
Jag har iaf från det att jag köpte henne för 2år sen jobbat henne från båda sidor...men märkte att hon hade mkt svårare att acceptera longering, både löst o på lina, på hö volt...hon fick höftledsinfl på hö höft...och fortfarande har hon svårt m hö galopp:crazy: Känns som om hon inte va "tillräkligt" mogen på den sidan...
Jag sätter på sadeln och stiger upp på henne ungefär varannan gång vä, varannan hö...och kliver av alltid på motsatta sidan, tokigt, ja...men hon är w,tränad och där får man göra det...en av andledningar till att jag hellre håller på m western...där får man inte utskällning av lärare för att man inte sätter upp sadeln på "rätt" sida ex...:mad:

OK, då förstår jag bättre!

Kan säkert vara så att hennes reaktion som du tycker är "stolligheter" är tecken på att hon inte förstår vad du kräver. Alternativt att hon är en mycket bestämd dam som inte vill underordna sig din vilja...

Synd med ponnyn! Letar själv lekkompis till min i alla fall över betet, men det går trögt tyvärr. Någon som har tips på hur man gör, förutom att annonsera på diverse ställen?

El Karisma skrev:
Nej jag longerade henne inte! Jag gick bredvid henne, alltså ledde henne i vanlig ordning, men istället för att gå rakt fram gick jag på en volt och tog innerspåret själv... Bättre förklarat?! :crazy:

Alla hästar har väl en sämre och en bättre sida. Ang om det har med manen att göra vet jag inget om... Karisma har det tydligt svårare när jag hanterar henne från "mansidan"...

Alexandra_W: Jag har nog haft tanken i bakhuvudet att allt skall övas in från båda sidorna, men tydligen är det något som jag missat.

Tror ni att det kan vara så att hon får sina utbrott när hon blir frustrerad av att inte veta VAD hon skall göra och kanske också av att jag kräver för mycket??

Får fortsätta leta efter en lekkompis åt Karisma, ponnyn vi hade lånat förra året såldes i helgen.... :cry:

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama