Grinig häst *livskris*

Sv: Grinig häst *livskris*

Jag har oxå en grinig liten häst, eller ska jag säga hade? Hon var (är) ett väldans tjurigt sto. Högg mot mig vid sadling, ibland vid borstning på enligt damen ett opassande ställe typ där det kittlades. Jag gjorde ingenting, jag tänkte att jag skulle ignorera bara.. men inom mig så tog jag åt mig så enormt mkt, kände mig hatad av henne. I hagen om vi busade och lekte feltolkade hon mig totalt och kickade åt mig m.m. Jag kände mig hemsk, det kändes verkligen som att hon hatade mig. Min griniga lilla häst.

Men så fick jag massa tips och råd av bekanta och bukefalister, och nu har jag världens goaste, snällaste lilla griniga häst. För grinig på sitt sätt kommer hon alltid vara. Men hon litar på mig nu, hon vet var hon har mig och jag vet var jag har henne.

Förut fick jag aldrig komma fram till henne om hon låg ner, då klev hon direkt upp. Nu kan jag sitta och mysa med henne med hennes huvud i min famn till o med..

Jag "satte henne på plats" genom att vara tydlig och konsekvent emot henne när hon gör något jag inte tycker om, typ hugger mot mig. Nu har hon inte ens försökt hugga mot mig på ett halvår, för att hon vet att det inte är OK. Och visar hon minsta lilla antydan till att vara arg på mig vid te.x borstning etc så visar jag direkt att hon inte kmr kunna göra något, och då ger hon sig på direkten.

Jag har fått en mycket tryggare, stabilare häst som inte visar sig aggressiv mot någon längre. Just för att hon nu litar på mig, som sin "ledare". Hon är trygg med mig.

Med nya folk, som massörer/ET osv. kan hon bli lite grinig och försöka testa dom, men det är för att hon inte litar på dom, hon vet inte vad som kommer hända. Och hon är lite av en dramaqueen också.

Vid ridning kan hon fortf. bli väldans tjurig om det är något som inte passar, te.x nu har vi börjat med lite andra rörelser som hon inte är van vid, och dom är givetvis jobbigare för henne att utföra. Där kan hon visa tydligt vad hon vill och inte, men är jag tydlig och konsekvent så klättrar vi över även det hindret och hon ger sig.

Vet inte om detta hjälper dig något, men kände att jag behövde skriva dethär.. så att du inte ev. gör dig av med din häst i onödan pga ett missförstånd.. (mellan dig och din häst).

svarar alla på samma:

TACK alla för era svar, ni förstår inte hur mkt det betyder att få höra förståelse och bra tips :bow:

Ska förklara lite mer om henne grinighet:
För ett år sedan ja då var hon rent ut sagt livsfarlig, gick inte att leda (hon stegrade och försökte slå en i huvet med hovarna), när ho stog på gången kastade hon sig i repen och försökte attackera vad som nu gick förbi, när nån gick in i hagen kunde hon tränga in den i ett hörn och gå runt och "vakta" den och stänga in den i hörnet mm mm.

Jag har verkligen slitit med detta, och hon är absolut inte på den nivån idag! Men jag tror det är exakt som skrevs tidigare, att hon har accepterat att jag bestämmer, men hon ser ändå sig själv som "drottningen" som ska ta de slutgiltiga besluten ibland, det känns som att sista eftergiften (i psyket alltså) liksom aldrig kommer. För övrigt är hon jättetrevlig att rida när det flyter bra, man har en jättebra känsla på henne, hoppat bana 110, ridit för en mkt duktig dressyrtränare som gett lovord. ALDRIG rädd för något (det är ändå en unghäst vi pratar om hon e bara 5 år). Kan ridas varsom helst, genom skog och mark, trafik mm, aldrig tittig. Kan smälla en bomb brevid henne,komma en flygande pressening, en dundrande fyrhjuling etc etc utan att hon reagerar.

Men somsagt, hon kan bestämma sig för att hon INTE VILL ibland, i början på varje ridtur vill hon inte börja trava utan kastar sig vilt omkring, sparkar i ridhusväggen eller vad som finns tillgängligt, bockar, stegrar osv osv...och jag har hållt på med det så länge och plötsligt tappat all ork för att hålla på med dessa fighter!

Jag är mest intresserad av hoppning, har tävlat henne två gånger men fick ett stopp första gången och två stopp andra gången. Hon kan bestämma sig att hon bara inte SKA hoppa ett hinder och då SKA hon inte! Händer OFTA på träningar och alla börjar bli så trötta på att hon ställer till besvär. Och d menar jag hon är så envis att det inte hjälper vad man än gör, ibland går det inte ens att få henne att galoppera :crazy: Sen flyter det på jättebra nästa dag....

Jag kan hålla på i en evighet skriv gärna frågor om det är något ni inte får grepp om i situationen så jag undviker att skriva en 1000 sidors roman..

Ang hagar osv: Jag har henne i stan och hon har ganska stor hage. Hon HATAR att stå i sig box, men nu har hon gått ute dygnet runt och det är ingen skillnad i hennes humör..

Med tanke på vad jag just läste kan du nog skippa mitt förra inlägg. Jag får direkt känslan av att du behöver en annan häst, sälj denna och köp en ny.

Du beskriver min häst däruppe, fast min är på en lite lägre nivå än sådär.. jag har lärt mig att älska henne som hon är. Men du verkar inte alls trivas med en sådan. Det ska vara KUL att rida och KUL att vara i stallet med sin häst.

:)

Jag är lite typen som faktiskt kan tycka att (vissa) tjuriga och griniga häst är rätt roliga. Jag är inte så jäkla happy själv jämt så med en grinig häst kan jag hitta en viss... balans.

Försök sälja henne, var ärligt med vad det är för häst och ha inte för bråttom utan vänta in rätt person. Du har gjort ett kanonjobb med henne och nu är det nog dags för någon annan att ta över och fortsätta!

Personkemi ska inte underskattas när man har häst. Somliga funkar man med, somliga inte. Allt kan verka lämpligt på ytan men ändå inte funka på djupet.

jag tycker helt klart du ska pröva sälja henne som ridhäst. till en erfaren ryttare som klarar henne. ingen häst är hopplös.

Nu har du börjat annonsera ut henne, tills du får henne såld så skulle jag rekommendera dig att börja rida för en tränare som kan hjälpa dig med psyket, inte med talangen.

Det spelar ingen roll om hästen kan rörelserna i de allra svåraste klasserna eller kan hoppa om så 2 meter, har den inte har viljan kommer du att slåss, som du själv känner.

Det finns en hel del tränare som kan hjälpa dig med själva humörproblemet.
Efter att ha sett Carina Eriksson-Branderup träna en häst som påminner om den du beskriver så skulle jag rekommendera dig att kolla upp henne.
Även om det är akademisk ridning och du kanske inte rider det så kanske du kan få upp ögonen för den stilen.

Men det finns säkert fler tränare som kan lära dig att träna hästens humör, samtidigt som du tränar allt annat.

Sen om du väljer en NH tränare eller en ridinstruktör, som kan lära dig hur du och hästen ska hantera konflikter är helt upp till dig.

Alla plus uppdatering:

Tack igen för era svar, vilken hjälp man får här :bow:

Nu är iaf min häst såld till en person som är helt införstådd med hennes olika sidor! Jättenöjd med säljandet och det gick ju fort också!

Håller i högsta grad på och letar ny, jättespännande :) Blir lätt lite ivrig, men jag ska verkligen vara kräsen denna gång så att jag hittar RÄTT :bow:

åh vad skönt att höra att det gick så bra :)

Skönt att de gick bra i slutenden.. Hoppas du hittar hästen som passar just dig :)

Jag skulle nog försöka sälja henne. Nästan alla hästar går att få sålda.
Vi hade ex. ett sto i stallet. Hon är nu 20år, har inte blivit riden på 14år och har bara gått som avelssto. Blev bedömd som 6åring, (1:a klass sto) och har sen dess gått som avelssto. Att hantera är hon inte speciellt snäll... han hon föl vid sidan så attackerar hon folk. Är flera som blivit jagade av henne i hagen (nej, det är ingen tjur vi pratar om.. men nästan), .. kommer ihåg i vintras då vi skulle verka henne, jag höll bara i grimman och helt plötsligt attackerade hon mig och bet mig i armen (som tur var hade jag tjock jacka och hon "nöp" mig bara). Hon är nu såld som ridhäst.

Alla plus uppdatering:

Tack igen för era svar, vilken hjälp man får här :bow:

Nu är iaf min häst såld till en person som är helt införstådd med hennes olika sidor! Jättenöjd med säljandet och det gick ju fort också!

Håller i högsta grad på och letar ny, jättespännande :) Blir lätt lite ivrig, men jag ska verkligen vara kräsen denna gång så att jag hittar RÄTT :bow:

Skönt att höra att det löst sig för er båda! :)

Sällskapshäst skulle ju kunna vara ett allternativ. Kolla även om det inte är någon rutinerad och uthållig duktig ryttare som letar efter en häst att förändra. Prova om du kan skicka den till en speciell tränare under en period och se om de kan göra något åt det. På något sätt är det ju något som inte passar henne, hästar är aldrig "dumma/elaka" utan en anledning! Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka