Grinig häst *livskris*

A

anonyym

*varning för långt*

Valde i sista stund att posta anonymt...

Hästar är verkligen mitt liv, blir total gråtfärdig om jag tänker mig att inte ha häst, det är det enda som ger mitt liv mening!

Iaf...Jag har en häst som är "svår" beroende på sitt psyke. Hon är extremt grinig rent ut sagt. För ett år sedan var det totalt omöjligt att ha med henne att göra, attakerade folk, gick ej att rida utan att bli rejält avslängd osv. Har nu lyckats få henne fullt ridbar, kan ha med henne på träning, rida ut obehindrat och allt funkar väl rätt ok..

Men...jag orkar bara inte med hennes grinighet längre! Det är ju på långa vägar inte så mkt som det var för ett år sen, men det finns alltid kvar där i bakgrunden. Jag har jobbat så mkt, laggt ner blod, svett tårar och pengar, men hennes grinighet går nog aldrig bort helt, iaf jag kommer nog inte att lyckas med det..det är hennes personlighet

Jag som kämpat och kämpat känner plötsligt att jag inte orkar med hennes grinighet längre fast det är så mkt bättre nu, men jag vill inte ha något gräl nästan varenda gång jag rider. Jag är absolut inte rädd och jag vet precis var jag har henne men jag ORKAR inte med hennes griniga envishet. Jag vill ha en positiv häst som är på min sida utan tjaffs..

Vad hade ni gjort i min sits? Jag har inte råd att ha två hästar.
Min häst testar nya ryttare genom att kasta av dom typ, så ingen skulle väl vilja köpa henne. Vad skulle man göra av henne?

Jag tycker mkt om henne, det gör jag, men vill bara ha en häst som tycker om mig lite tillbaka...

OBS hennes beteende beror inte på smärta, hon är noga uppkollad, hennes beteende har sin förklaring, i både gener och vilken hantering hon utsattes för tidigare i sitt liv...

Sv: Grinig häst *livskris*

min spontana tanke är att du säljer henne som sällskapshäst?

Tack för svaret!
Har tänkt på det och det är helt klart en ok idé, men det som säger emot är att hon kan vara rejält grinig i hagen och kan inte gå med valackar...
Man märker också att när hon inte blivit aktiverad på 1-2 dagar är hon vääldigt rastlös och mer grinig fast hon inte verkar vilja bli riden :confused:
Så jag vet inte om hon skulle trivas som sällskapshäst, fast det är ju möjligt att hon kan göra det också...

Hon kanske behöver en större hage? Jag menar, hästar är ju inte skapta för människan att rida på :) De behöver inte ridning för att må bra. Du kan ju alltid försöka hitta någon som vill ha henne som sällskapshäst eller ridhäst? Och gör du inte det så kan jag bara se att enda alternativet är att ta bort henne, för ert bådas bästa. Då vet du att hon har det bra och du får också det bra :)

Finns ju ingen vits med att tvinga sig själv till att ha en häst som man bara känner att man behöver bråka med hela tiden?

hur många timmar om dagen står hon i boxen? Hur många timmar om dagen tuggar hon? Dvs äter grovfoder. Vad gör du med henne annat än rider?

Tänk på att hästar lever i nuet, försök att göra det samma när du är i stallet, speciellt med en häst som farit illa tidigare i livet, såna reagerar starkare på sinnesstämning, hållning, röst, blick osv. Om du känner dig frustrerad och trött så känner hon det eftersom hela din kropp visar det.

Citat:Jag vill ha en positiv häst som är på min sida utan tjaffs..
Förtjänar du det ur en hästs perspektiv??
Jag tkr att det låter som om hästen har valt sig att acceptera dig för enkelhetens skull, men inte ser dig som en ledare, utan känner att du tränger dig in i hennes personliga space alt. att du har mutat henne med godis och hon ser dig som en godisautomat och blir arg när hon inte får godis precis när hon känner för det.
Har du själv kul i stallet?

Senast ändrad av en moderator:

Du tror inte att det kan funka att köra in henne? Kanske skulle hon passa mkt bättre som körhäst?

Känner igen din situation. Alla hästar har olika personligheter och man passar ihop med vissa och vissa passar man inte alls med. Du vill få något tillbaka av din häst, för allt du ger, och det är ju därför man håller på med djur.

Jag tycker du skall sälja din häst. Det finns folk som gillar sura drakar. Jag har en vän som tycker hennes sura bitande drake är charmig.
Försök iallafall att sälja och se, kanske hittar du den perfekte ägaren till din häst.

Det är inte värt att förstöra sitt hästintresse, för det är en så stor del av ens liv och det skall ge något tillbaka. Man måste vårda det litegrann oxå.:)

Vi sitter i samma båt!
Har en valack som är precis likadan, testar nya människor genom att slicka öronen bakåt, gå på så långt fram han kommer i uppbindnings ringarna och gärna lyfta lite på bakbena när man håller på med han!
Så fort man visat vem det är som bestämmer så är han super mysig, men det kan snabbt ändras från hans sida och man får inte glömma att det är ett djur på 600kilo som du inte rår på varken med ord eller kroppen ifall dom tycker nåt annat!
Själv ska jag gå en kurs i Ledarskaps övningar, då jag känner att det är där bristen ligger mellan oss och jag själv inte har kunskapen, men tar tacksamt emot tips här ochså på olika övningar, saker man kan göra för att förbättra kommunicationen?!
/L

Jag satt och funderade på detta ett tag. Jag rider själv en ilsken häst med väldigt tråkig bakgrund (ärr i ansiktet och på magen ex). Han är dock lätthanterlig för en människa som han känner och litar på, med undantag för någon PMS-dag här och där... :D

Vad betyder att ditt sto är grinig? Tjurar och trampar runt, eller bits och sparkas? Även där finns det ju en gradskillnad, det är enklare att hantera små nafs än stora hugg. Vad betyder det att hon är grinig i hagen? Snurrar hon runt och slår om någon kommer nära? Är hon "bara" normaltjurig finns det säkert någon som kan tänka sig att ta henne på foder eller liknande (så att du fortfarande har kontroll). Men är hon nästintill farlig blir det svårt - vem köper en problemhäst?

Håller med Hast-hund till viss del. Hon kanske skulle bli bättre i en annan omgivning (inget negativt menat emot dig eller det jobb du lagt ned!). Lösdrift? Fri tillgång på stråfoder?

Är du trött just nu (sådant tenderar att gå i perioder) så släpp ut henne på bete och låt henne gå där några veckor medan du funderar på saken. Om du är irriterad/blir ledsen/negativ så känner hon såklart det och reagerar utifrån de vibbarna du sänder ut.

Låter som en häst för mig ;)

Ställer ungeffär samma frågor som Lager gjort....Vad betyder grinigt ? Min fd häst var en suri hon med, men så länge hon bara är grinig så är det väl inget som stör anser jag. hugga, sparka mm är en annan sak, men bitchig utan följder låter jag vara. Läste en gång i Henry Blakes bok om sk problemhästar. Han hade en sådan som du sbeskriver, fast tusen ggr värre då. Han sa att: om man lyckas få sådana *arga* h'star att focusera och ta ut sin ilska på träning så kan dom komma mycket långt. Hur tränar du ? Din häst kanske behöver snäpppet mer utmaning än vad som sker ? Hårdare träning, annan diciplin mm mm.

Av din berättelse är det lite svårt att läsa ut exakt hur grinig och sur din häst är. Den kan nästintill vara ett monster eller så är hon bara inte så mysig som du skulle önska. På sätt och vis får jag en känsla av att hon har många likheter med min häst även om min häst aldrig skulle få för sig att slänga av någon.
Jag köpte min häst för 8 år sedan. Hon var då 5 år och en riktig bitch (jag är 4e ägaren inkl uppfödaren). Att gå i närheten av henens box när hon hade mat resulterade i att hon attackerade så det small i gallret. Att borsta hästen i boxen var inte att tänka på och ridningen ska vi inte tala om. Allting var en kamp.
Jag har kännt mig misslyckad så många gånger med denna häst men jag har lärt mig så oerhört mycket om henne och hästar i allmänhet så det har varit värt allt.
När jag köpte henne lät jag henne stå kvar på den anläggning hon stod på innan. Ett privathäststall på en ridskola. Hon var min första häst och det kändes bra att kanske kunna ha lite back up. Tyvärr visade det sig vara ett dumt beslut. Personalen på stället hade en helt annan syn på hästar än mig (och min häst) och helt ärligt så kunde jag nog mer om häst än de flesta på stället. Min dam trivdes inte där och blev avsevärt mycket trevligare när jag flyttade henne även om hon fortfarande var speciell.
Nu har hon flyttat ett antal gånger och vi trivs bägge väldigt bra där vi står nu. Hon kommer aldrig att bli en ”ja matte” häst utan hon har oerhört mycket integritet och egen vilja (ja hon är istadig). Ovanpå detta så är hon osäker i sig själv, fruktansvärt ranglåg och har ett stort behov av sin flock men passar inte flockens åsikt henne då går hon hellre för sig själv än böjer sig (det är ofta jag sett henne väldigt långt från flocken utan att hon på något sätt varit ivägkörd). Behöver jag säga att hon är aningen splittrad. Det mesta man gör med henne är en förhandling även om förhandlandet har blivit enklare med åren. Hästen är oerhört snäll och vill ingen (allra minst mig) något ont (numera) men man måste alltid tänka på att hon har den där integriteten för pressar man henne i fel läge så slåss hon även om denna bit också blivit mildare med åren. Det är inte världens myshäst även om hon numera accepterar att jag mysar med henne ibland..
Min dam fölade för snart 3 veckor sedan och då fick jag verkligen kvittot på allt jobb jag lagt ner. Hon har inte tjurat åt mig när jag hållit på med henens unge en enda gång sedan dess.
Om din häst har likheter med min och du inte tycker om denna typ av hästägande så sälj henne. Att ha häst kostar oerhört mycket samt tar massor av tid så då ska det verkligen vara roligt. Både du och hästen kommer bli lyckligare då, men se till att den som köper verkligen förstår (altså förstår och inte bara tror sig förstå) vilken typ av jobb det är med en sådan häst.

Tycker du ska försöka sälja om du inte trivs med hästen. Då verkar ändå har gjort vad du kunnat så det är inte att ge upp. Även om det är en svårsåld häst innebär det inte att det är omöjligt, finns säkert ngn ryttare där ute som passa ihop med din häst och då är det väl bättre att sälja till ngn som trivs med hästen och så kan du hitta en annan som du trivs med. Så hade jag gjort men det är jag det....

Hello! Jag känner igen ditt problem. jag har en som oxå var tjurig, men som du sa beror de ofta på ngt som hästen har upplevt i sittt tidigare liv/hur den hanterats. många säger att man ska visa att man bestämmer över hästen, vilkt är delvis sant,men igentligen handlar det om att skapa ett band med varanda, lita på varanda.du ska naturligtvis säga till hästen när den gör fel. men säg då lugnt och bestämt .nej. och berämm den när den gör rätt. om du inte vet om din häst känner sig otrygg eller om den bara är grinig så kan du testa att lyfta på dens hov, lyfter den snällt är det ingen fara, men om den stramar imot så kan det bero på att den känner sig ortygg och är bere´dd på att när som helst fly. men att hästen är grinig kan oxå bero på att den är uttråkad helt enkelt. tänk på att göra saker som hästen tycker att kul, tex rida ut och köra full galopp över ett fält osv, du vet ju själv bäst vad just din häst tycker om.
sammanfattning (efter som att det blev lite långt...:p)
vad jag tror kan vara anledningarna:
1. hästen känner sig otrygg
2. hästen är uttråkad och behöver variering i sin träning

Lycka till!

svarar alla på samma:

TACK alla för era svar, ni förstår inte hur mkt det betyder att få höra förståelse och bra tips :bow:

Ska förklara lite mer om henne grinighet:
För ett år sedan ja då var hon rent ut sagt livsfarlig, gick inte att leda (hon stegrade och försökte slå en i huvet med hovarna), när ho stog på gången kastade hon sig i repen och försökte attackera vad som nu gick förbi, när nån gick in i hagen kunde hon tränga in den i ett hörn och gå runt och "vakta" den och stänga in den i hörnet mm mm.

Jag har verkligen slitit med detta, och hon är absolut inte på den nivån idag! Men jag tror det är exakt som skrevs tidigare, att hon har accepterat att jag bestämmer, men hon ser ändå sig själv som "drottningen" som ska ta de slutgiltiga besluten ibland, det känns som att sista eftergiften (i psyket alltså) liksom aldrig kommer. För övrigt är hon jättetrevlig att rida när det flyter bra, man har en jättebra känsla på henne, hoppat bana 110, ridit för en mkt duktig dressyrtränare som gett lovord. ALDRIG rädd för något (det är ändå en unghäst vi pratar om hon e bara 5 år). Kan ridas varsom helst, genom skog och mark, trafik mm, aldrig tittig. Kan smälla en bomb brevid henne,komma en flygande pressening, en dundrande fyrhjuling etc etc utan att hon reagerar.

Men somsagt, hon kan bestämma sig för att hon INTE VILL ibland, i början på varje ridtur vill hon inte börja trava utan kastar sig vilt omkring, sparkar i ridhusväggen eller vad som finns tillgängligt, bockar, stegrar osv osv...och jag har hållt på med det så länge och plötsligt tappat all ork för att hålla på med dessa fighter!

Jag är mest intresserad av hoppning, har tävlat henne två gånger men fick ett stopp första gången och två stopp andra gången. Hon kan bestämma sig att hon bara inte SKA hoppa ett hinder och då SKA hon inte! Händer OFTA på träningar och alla börjar bli så trötta på att hon ställer till besvär. Och d menar jag hon är så envis att det inte hjälper vad man än gör, ibland går det inte ens att få henne att galoppera :crazy: Sen flyter det på jättebra nästa dag....

Jag kan hålla på i en evighet skriv gärna frågor om det är något ni inte får grepp om i situationen så jag undviker att skriva en 1000 sidors roman..

Ang hagar osv: Jag har henne i stan och hon har ganska stor hage. Hon HATAR att stå i sig box, men nu har hon gått ute dygnet runt och det är ingen skillnad i hennes humör..

Det låter som om du behöver lite paus från ditt hästägande och tid att tänka. Kan du inte skicka henne på bete ett tag så du får perspektiv på det hela?
Kanske en medryttare så att hästen vänjer sig vid att någon annan hanterar henne + att du kan se att det finns de som kan hantera en sådan häst.

Nej jag tror inte TS behöver en paus i sitt hästägande jag tror TS behöver an annan häst. Uppenbarligen har denna häst många kvaliteter men den har en stor nackdel och det är att den har oerhört mycket egen vilja. TS vill (som jag förstår det) ha en häst som vill vara sin människa till lags, en häst som hon kan ge sig ut och träna tävla på utan alla dessa diskussioner. Helt ärligt jag förstår det. Jag kan bli vansinnig på min häst när hon för 10 gången samma ridtur talar om att "näpp, det blir det inget med" och så får man börja förhandlandet. Ibland har jag funderat på att ge upp men alltid kommit fram till att jag vill ha min extremt personliga och viljestarka häst. Jag vill inte ha en häst som alltid gör vad jag vill rakt av då skulle jag bli uttråkad.

Detta är min syn på det hela.

Du har klarat att få henne ridbar, kunna leda henne utan att hon stegrar osv. känner du att där är trött (vilket jag förstår) så tycker jag det är bättre att du t.ex lånar ut henne på foder en längre tid, kanske till någon som är Nh intresserad, som kanske kan göra någonting för att minska hennes "griniga" personlighet.

Risken finns att nu när du har tröttnat på att ha en såpass grinig häst, att du kanske för mindre tålamod, osv.
Så det kanske är dags för någon annan som har nya friska krafter att ta över.
Vill bara säga att jag tycker Du är jätteduktig som har fått henne o sluta stegra osv. inget lätt jobb.

Jag tycker absolut inte att du ska sälja henne till sällskapshäst. Speciellt en så ung häst. (om jag läste rätt..)

Alla förtjänar en andra chans, om du känner att du inte orkar, kan det finnas andra som gör!

Såklart är det inte lätt att veta när jag aldrig har träffat hästen, men detta är min syn på det hela.:)
/Misty

Jag skulle nog sälja henne... Man BLIR trött av en sådan häst... Det tar mycket på krafterna, Du har verkligen varit JÄTTEDUKTIG...
Men man kanske inte får tillbaks så mycket av henne?

Min häst ÄLSKAR att jobba... Det ger mig energi också. Jag säger inte att han alltid gör som jag säger, långtifrån! Han är ranghög och provar med jämna mellanrum vem som är bossen;)
Men han har alltid något sprudlande och en otrolig livsglädje...

Blev väl kanske ett konstigt inlägg, men kom bara på å tänka på hur fundersam/ledsen jag faktiskt skulle bli om min häst helt plötsligt blev grinig, ovillig osv...

Lycka till:)

Alla: Tack för svaren ni hjälper mig verkligen!

Jag känner precis som shaggy skrev, att jag inte vill ha paus i hästägandet, utan ha en "trevligare" häst! Hästar är ju trots allt det jag lever för, känns som att jag lika gärna kan lägga mig ner och dö om jag inte har någon häst...

Har lagt ut en annons på henne nu iaf, får se om man får någon respons på den..hon kan ju vara så himla fin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka