Grinig åring.

Mammas

Trådstartare
Har en åring efter en rätt vass hingst, detta har inte varit ett så stort problem, vi har haft en del duster men det har gått skapligt. Ett konsekvnt beteende från min sida har gett resultat, hon gör som man vill till slut.

Nu på senaste tiden har hon blivit mycket grinigare än vanligt, eskalerande från förra veckan. Hon är mer ofokuserad på den hon leds av, blir tokgrinig när vi inte låter henne beta på vägen till hagen (vilket alla är konsekventa med att inte låta henne göra - hon äter inte upp allt hö under natten så det bör inte vara att hon är hungrig heller), hon kastar sig ur grimman när man släpper henne i boxen, går nästan på mig när jag inte låter henne tränga undan mig för att komma ner i krubban vid fodergiva, reste sig mot stallägaren igår morse, bits mer än förut, gnager otroligt mycket på grimskaften när hon står uppbunden (som hon i princip slutat med innan detta), sparkade mot en annan tjej som gick förbi i gången häromdagen, står inte still på gången utan kränger och flyttar sig hela tiden. Detta är ett beteende som inte är likt henne, hon kan vara kärv ibland men inte i denna utsträckning. Ledarskapsövningar gör vi, det är inte problemet.

Problemet är att dessa problem som jag jobbat med under hela vintern nu kommit tillbaka med dubbel styrka. Hon ser ut att ha växt en hel del den senaste månaden, tror att det kan vara träningvärk. Hennes mamma är väldigt speciell under brunst, vet ej om detta kan gå i arv? Kan i så fall vara at hon har besvärlig brunst tillsammns med träningsvärk, och så hormoner som sprätter igång av gräset och våren.

Stallägaren sa idag att hon nästan var rädd för henne i morse, och så ska det inte vara. Vi pratade om henne idag och kom fram till att det bästa är att bara fortsätta vara konsekvent och inte låta henne göra mer saker än annars. Har någon annan några tips om hur man ska gå tillväga för att få henne att inte vara lika farlig som hon just nu är. Är ganska säker på att det är ett övergående beteende, men hur ska man göra under tiden?

Sv: Grinig åring.

Rastlös?
Kan du sysselsätta henne på någotvis med leksak i hage/box, eller korta promenader eller andra "spännande" händelser?
Grinig för växtvärk?

Det låter som om hon behöver komma ut på ett ordentligt sommarbete och rasa av sig tillsammans med andra unghästar.

Tips!

Sätt dig ner och titta på hur hon beter sig ute i hagen. Det kan vara så att hon har tagit över komandot i flocken, och det har stigit för högt för henne.
Då är det mkt viktigt att hon får gå med äldre ston som sätter henne på plats där hon skall vara.
Så här vet jag att en bekants unghäst blev när hon började sätta sig upp mot sin mamma.

Svarar alla:

Hon har börjat kaxa mot de andra i hagen, har kommit upp från lägst (femte) till tredje, hon kaxar mot de två som fortfarande är över henne men de markerar tydligt att de är över henne och då viker hon sig. Hon kommer gå på bete med en blandad flock med både unghästar och äldre hästar under betet, pratade med han som har betet i mitten på förra veckan, de ska släppa ut dem snart, så bete är på gång. Rastlös tror jag kan spela in, just i det att hon är så mycket mer tittig och ofokuserad på människorna runt omkring. Förhoppningsvis är hon på bete inom en vecka och då bör det lösa sig. Tyvärr är hon inte så intresserad av promenader när det är så mycket gräs i backen, går hellre och betar, det gör jag varje dag för att vänja henne.

Har i alla fall bestämt mig för att vänta lite till med inkörningen, vill inte riskera att något går fel i början för att hon trilskas. Det blir så mycket extrajobb då, bättre att vänta tills hon har lugnat ner sig lite, kommer att ha möjlighet att ta in henne och hålla på under betet.

jag kommer att tänka på en tråtsig tonåring :p, hon testar dej och ser var du står, om hon kan skräma dej eller inte, det är kanon att hon får gå med blandad flock på betet för de där "tonåringarna" måste veta sin plats! Ge det tid och vik inte en tum utan fortsätt att vara konsekvent! Lycka till :bump:

Låter som att sommarbete är det bästa för denna häst. Då kommer hon att få vara häst och bli fostrad av andra hästar och det brukar vara det allra bästa!

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 914
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar