Grimskaft med panikhake

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FannyFo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 537
F

FannyFo

Är det verkligen så himla smart att ha en panikhake på grimskaftet?
När man binder upp hästen - ja, såklart.
Men när man använder det för att leda hästen till/från hagen etc.
Vill man hellre att hästen ska kunna komma lös och springa iväg, kanske ut på en väg, bli påkörd....Eller varför finns det ens?
Är det inte bättre att kunna hålla kvar hästen och undvika att den rymmer?

Sv: Grimskaft med panikhake

Jo, och skulle man tappa greppet om grimskaftet så går det ju oftast väldigt lätt av om hästen trampar på det.

Fast jag har träffat på extremt få grimskaft som SJÄLV löser ut, utan panikhaken gör bara att man själv snabbt kan lossa det. Jag har med flit sökt de som släpper själv, men bara enstaka ggr hittat.

Men att leda i sånt som släpper själv tycker väl inte jag heller är så smart även om jag INTE gillar när lösa hästar har grimskaft runt benen, dels för de inte alls alltid går sönder, och kan ge både rejält ryck i nacken, samt få hästen att stå på öronen. Fast jag brukar försöka lösa det med att se till att de inte kommer lös, mina är ju snälla att leda. (Däremot var den ena pga att matte var korkad ute och larvade med ett hängande grimskaft. Jag litade lite föör mycket på att det skulle gå lika bra som 'alltid' att ställa hästen lös med grimskaftet över halsen. Det gjorde inte det den här gången och när jag vände mig om pös hästen. Och trampade på grimskaftet, som höll. Då beslöt sig dock hästen tacknämligt nog för att stanna och invänta hjälp)

Men en häst som är bångstyrig att leda och det är stor tapprisk, så skulle jag faktiskt under den tid det tog att uppfostra den, hellre se en lös häst utan grimskaft på vägen än en med grimskaft. hur man löser det utan att riskera att en 'äkta' panikhake går upp av misstag är däremot en bra fråga, som jag dock aldrig behövt fundera över.

jag är inte så förtjust i panikhakarna, det enda jag får av de är, just det, panik eftersom jag alltid lyckas klämma mig... det kan ju vara jag som är otroligt klumpig, jag vet inte ;)

förstår heller inte hur man ska hinna få upp den innan hästen har ryckt grimmskaftet ur handen på en!

Jag tycker det är jättebra! Har själv varit med om att hästen blivit rädd, slitit sig lös och trampat på grimskaftet. Då var det en väldigt snäll häst, så han stod hyfsat stilla när han trampade på grimskaftet så jag kunde knäppa loss honom.

Sen har jag iofs varit med om att jag råkade knäppa upp av misstag, och det var ju mindre lyckat :angel:
Det var när jag skulle klippa min häst. Då var vi inne i stallet och alla dörrar var stängda så han kom inte så långt, men jag hade säkert kunnat lyckas med det utomhus också.

Jag fattar inte varför man överhuvudtaget får sälja sånt sk*t. :grin:

Jag har lyckats låsa upp dom på promenad med bråkig häst, så istället för ett rättavisande ryck så fick jag en lös vild häst. :crazy:.

Två andra gånger så skulle jag låsa upp dom när häst panikdrog bakåt, tror ni det gick? Nä, då minsan spänner den sig själv så man inte rår på att få upp den. Men vad ska man med den till då :confused:

Dessutom är dom 10ggr knöligare att använda till vardags.

Jag är inte förtjust i dem... Jag har en tendens att hålla i själva haken ibland när jag leder häst och då är det lätt att hästen plötsligt är lös... :o :angel: Enda gången jag gillar dem är i transporten, där känns det bra att lätt kunna få loss hästen!!! Jag har haft en ponny som gärna klättrade över frambommen om hon kunde och då var det skönt med panikhake, annars hade jag fått skära av grimskaftet för att få loss henne...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 995
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka