grimma på i hagen?

När jag hade häst så hade dom inte grimma på sig i hagen.
Dom hade så mycket träd och sånt dom kunde fastna i, och så kliade dessutom min häst alltid av sig grimmorna,
vet inte hur många grimmor han hann klia av sig :mad: :D, så man kunde lika gärna ta av den, hellre än att springa och leta efter en grimma i en stoor hage :)
 
Grimma på i hagen dels för att slippa krångla med påtagning av grimmor vid insläpp, men störst anledning är att min darling går ihop med rymmare..Vilket gör det lättare att fånga in dem...
 
Jag har grimman på i hagen för att min häst är en mästare på att rymma, därav har han namnlappar på varje grimma/träna/sadel/sele då han också kan stick iväg när jag rider/kör.

Men i stallet och när han går på bete brukar han inte ha grimma på sig.
Tycker ni att det är dumt att ha utan grimma när han står i stallet? med tanke på om det skulle börja brinna elelr ågot sånt..
 
Jag är inte speciellt förtjust att ha grimma i hagen då vi har mkt träd och det finns en risk att hästen fastnar i grimman och kan strypas eller bryta nacken! Dock har jag grimma ibland på sommarbetet när hästen är brunstig och svårfångad då det inte finns så mkt träd där att fastna i i den hagen.
 
Skulle gärna VILJA låta honom gå utan grimma, men jag känner min häst.. "Tror du att du ska få på mig den där grimman? Nä nä.." En av de få tillfällen då han bara busar och struntar i vad jag säger.
 
Brukar ha grimma på när det tillkommer nya pållar och det är lite oroligt i flocken. Skulle de då komma lös så är det u att föredra att de har grimmor på sig. Men annars gillar jag inte att ha grimma på i hagen. Skulle pållen fastna så kan den slita sönder sig själv nåt alldeles förskräckligt! :crazy:
 
Har alltid grimma i hagen, men det har hänt att vi tagit av dom hästarna som går på bete..
 
Aldrig grimma på i hagen. Därför att det är otroligt lätt för en häst att fastna med ett bakben i grimman...du har väl kanske sett hur dom kliar sig bakom öronen...med bakbenet. Så hellre (om dom rymmer) så får vällan jag eller nån annan anstränga oss lite för att fånga in dom istället än att jag riskerar en olycka i hagen. Säkerhet före bekvämhet anser jag.
 
Aldrig grimman på.

Jag har mycket lättfångade hästar, även när de kommit på rymmen kommer de glat fram och följer snällt med när de ska hämtas.

En av dem var väldigt svårfångad förut men det problemet löste jag inte genom att sätta på grimma utan arbetade med henne så hon är lika lättfångad som de andra nu.
 
När jag hade häst i privatstall hade vi inte grimmor på, men nu när den står i ett större stall med ridskola har alla hästar grimmor av säkerhetsskäl, vilket jag tycker är ok. Klart det skulle vara skönare om de var "nakna" men risken är större än obehaget, tycker jag.
 
Våra hästar har alltid grimma på i hagen utifall de skulle hamna utanför hagen. Min häst är ingen rymmare men det är ändå säkrast! Det med namn och tel.nr var en bra idé! Speciellt till när de går på bete. Om man är rädd för att hästen ska fastna kan man sätta en sån där liten fjuttig nyckelring där man knäpper (som har en tillhörande liten plastbricka man kan skriva i), fastnar hästen o den rycker hårt lossnar ringer och hästen är lös!
 
Jag har en stor häst & en B-Ponny, min stora häst bokstavligen bär omkring på ponnyn i grimman, så hon måste gå på bakbenen, därav ingen grimma på någon av dom i hagen ! :angel:
 
Jag tycker man ska ha grimma i hagen, ifall det inte finns några träd... det är så mycket lättare att fånga in hästarna!
Vissa hästar är ju väldigt bråkiga och svåra att fånga och då måste man ha ngt.....

Ej grimma i boxen!!!!!!!!!!!! :bow:
 
Har för mig att man inte får ut något på försäkringen om hästarna smiter och de inte har grimma på, och förstör något, eller gör illa sig.
 
Aldrig grimma på i hagen. Därför att det är otroligt lätt för en häst att fastna med ett bakben i grimman...du har väl kanske sett hur dom kliar sig bakom öronen...med bakbenet. Så hellre (om dom rymmer) så får vällan jag eller nån annan anstränga oss lite för att fånga in dom istället än att jag riskerar en olycka i hagen. Säkerhet före bekvämhet anser jag.

ja det har jag aldrig tänkt på att dom kan fastna med hoven i grimman, men brukar inte grimman gå sönder om dom fastnar?? et brukar iallafall mina grimmor göra lite då och då, men nu ör det ett tag sedan..
 
Förutom om man släpper ihop nya hästar och behöver ev fånga in dem snabbt, så tycker jag inte att hästar ska ha grimman på i hagen.

Våra hästar har aldrig varit svårfångade (9st) och det är verkligen en risk att ha grimmorna på. Jag hörde hemska historier från en vetrinär om vad som kan hända om hästen fastnar med brodden i grimman och grimman INTE går sönder.... Brrrrrr.... Hemska tanke! :eek:
 
Tyvärr är vissa grimmor HÅLLBARA. Jag har varit med om en häst som fastnade med bakfoten i grimman. Det gick inte bra. Efter det så är det grimma av som gäller, eller så har man en grimma med kardborre i nacken som lossnar om hästen fastnar men inte annars atlernativt en nyckelring i haken.
 
Alla hästar har grimma på men jag föredrar att inte ha grimman på min häst. Men de vill ha det så i stallet så..
I hagen alltså inte i boxen! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp