Om man har hästar som går i hage nära stor väg så kan jag faktiskt förstå det. I mitt förra stall var 8 hästar vid TVÅ tillfällen ute på stora Norrköpingsvägen. EN gång mitt i natten och EN gång mitt på dagen. Där finns också stor risk att hästarna "skadar sig" även om de INTE har grimma. Det kan vara rätt skönt att veta att det finns något att fånga hästarna i, vid paniksituationer. De har dessutom rymt åt andra hållet uppåt skogen en gång, när stallägarens pappa 75 år, var den enda som var hemma. INGEN av hästarna hade då grimma pga att en av hästarna faktiskt hade fastnat, men kommit loss dagarna innan. Han fick knacka på hos grannar och övriga som han sprang förbi i sin jakt på hästarna, eftersom INGEN häst ville fångas. Han var säker på att min häst skulle gå att fånga eftersom hon är så snäll. Men då hade hon ett föl vid sidan och vallade givetvis runt med det. Och innan ni säger att då är det dåligt med ström i hagen så kan jag säga att, NEJ. Vi var ALLTID jättenoga att i stort sett dagligen kolla igenom hagarna, checka ström och se till att trådarna satt där de skulle. Men däremot hade vi ystra unghästar i hagarna och stora hagar som var som prärien och då och då, när andan föll på, hade hästarna så hög fart att de inte hann stanna för staketet.
Så jag accepterar faktiskt att det finns hästägare som vill ha grimma på sina hästar i hagarna. Nu har jag bytt stall och där har vi grimmorna hänger i stallet femton meter från hagen och alla hästar är lättfångade. Jag tycker det är skönast att hästarna inte har grimma varken i hage eller stal, förutom vid eventuell uppbindning under kontrollerade former, då.