Grimma i hagen???

W

wild

Ni som har grimma på era hästar i hagen...Varför??
har aldrig fattat vitsen med det hela!
Risken att dom fasnar å skadar sig är ju ganska stor...

Om man har hästar som går i hage nära stor väg så kan jag faktiskt förstå det. I mitt förra stall var 8 hästar vid TVÅ tillfällen ute på stora Norrköpingsvägen. EN gång mitt i natten och EN gång mitt på dagen. Där finns också stor risk att hästarna "skadar sig" även om de INTE har grimma. Det kan vara rätt skönt att veta att det finns något att fånga hästarna i, vid paniksituationer. De har dessutom rymt åt andra hållet uppåt skogen en gång, när stallägarens pappa 75 år, var den enda som var hemma. INGEN av hästarna hade då grimma pga att en av hästarna faktiskt hade fastnat, men kommit loss dagarna innan. Han fick knacka på hos grannar och övriga som han sprang förbi i sin jakt på hästarna, eftersom INGEN häst ville fångas. Han var säker på att min häst skulle gå att fånga eftersom hon är så snäll. Men då hade hon ett föl vid sidan och vallade givetvis runt med det. Och innan ni säger att då är det dåligt med ström i hagen så kan jag säga att, NEJ. Vi var ALLTID jättenoga att i stort sett dagligen kolla igenom hagarna, checka ström och se till att trådarna satt där de skulle. Men däremot hade vi ystra unghästar i hagarna och stora hagar som var som prärien och då och då, när andan föll på, hade hästarna så hög fart att de inte hann stanna för staketet.

Så jag accepterar faktiskt att det finns hästägare som vill ha grimma på sina hästar i hagarna. Nu har jag bytt stall och där har vi grimmorna hänger i stallet femton meter från hagen och alla hästar är lättfångade. Jag tycker det är skönast att hästarna inte har grimma varken i hage eller stal, förutom vid eventuell uppbindning under kontrollerade former, då.

Så det är lättare att "fånga" (uch vad jag hatar det ordet) sin häst om den har en grimma??
Löjligt!! :devil:

Jag hade det aldrig innan jag flyttade, men nu har alla i stallet hand om in och utsläpp. Vi har allstå morgon, kunch och kväll en dag vardera i veckan (hm...blev snurrigt) och därför måste man ha grimma på dem.

Jag hade i och för sig lika gärna kunnat tänka mig att inte ha det, men det är ju bestämt så i stallet så det är bara att följa det.

Jag har reflexgrimam i hagen på vintern, ingen grimma på sommaren.

Det är en pest eller kolera situation det där. Ingen grimma och riskera att hästarna tar sig ut och bli påkörda i mörkret, eller ha grimma och riskerar att de fastnar.

Jag har haft grimma på i alla år, pappa hade grimma på sina i alla år. Totalt en 35-40 år med grimma på i hage (skog i alla hagar). Totala antalet skador: 0 Totala antalet hästar på rymmen på mörk väg är förvisso också 0.

Jag har både läst om, hört om (på nära håll) hur illa det kan gå om de fastnar i grimman (värst är om de fastnar i en annan hästs grimma), liksom hur hemskt det blir när hästarna trafikdödas/trafikskadas. Ingetdera är ju något man vill, men vilken risk ska man välja?

Så jag har grimma på på vintern/mörka årstiden, för att kunan ha reflexgrimma. Alla hästarna har inte täcken vilket gör reflexer på täckena svårt. Benreflexer har jag provat men de blir fulla med is eller lera. Kvar är reflexgrimmor.

Nu har bara valcken grimma, 9-månaders fölet/åringen törs jag inte ha grimma på än, hon är lite för olycksbenägen ;)

En del kan ha svårfångade hästar också. Själv har jag alltid grimma på dom i hagen. Men inte när dom går på sommarbete. Men på vinter halvåret har dom det.

Håller med dig Ingela, det du säger är så rätt.

Mina går utan. Dels för att jag sett olyckor där hästarna fastnat i varandra och jag vill minska risken för skav...

fattar din tanke.. men borde man inte kunna göra dessa reflex grimmorna (vet inte hur din är) så att dom gick sönder eller nått om dom fasnar i någon stans?! :confused: :idea:

Fast det där med lätt att ta eller svår och ta. De kan vara hur lätta som helst att fånga in i hagen elelr även på vift, om det är en HÄSTVAN person. greta Karlsson som stannar bilen för det är hästar på vägen har mer problem att få fatt i dem.

Jag har förresten alltid en grimma ligger i bilen, inklusive en longerlina. OM man skulle hitta någon/några hästar på vift, utan grimma. jag har fångat in och lett iväg ett par hästar med bogserlina, men sen slängde jag in en grimma + lina ;)

Nu har inte jag grimma på mina för de ska vara lättare att fånga om de är på rymmen, utan för de ska SYNAS om de är på rymmen, men jag förstår tankesättet.

Det är det faktiskt ibland. En av mina hästar stannar om man får tag i en mantuss men stoet bara drar iväg i full galopp. Så hon ÄR lättare att få tag i om hon har grimma...

Vi är också av den filosofin att man inte ska ha grimma på i hagen men.... våran busiga åring har vi börjat måsta ha det då hon ibland rymmer. Hon är lätt att få tag på för alla människor men grimma är ett måste för att underlätta.

Man FÅNGAR inte sin häst! och även om man nu anser sig fånga hästar så hjälper de ju knappast att ha en grimma på dom!!
kommer du inte tillräckligt nära för att ätta på en grimma så får du ju inte heller tag i den.. vad är nästa steg?? att ha grimmskaft på oxå?

Minska risken för rymmningar vore väl bättre? Haraldrig råkat ut för att hästarna rymmt.. men vi har stora hagar oxå..fast å andra sidan så är den deken av hagen som går upp på gården bara ett slakt hängande rep så vill dom ta sig ut så är det inga problem!!

Det underlättar om du har grimma, om du får in hästen i ett hörn. Då kan du snabbt och ganska enkelt få tag på grimman, men börja fippla med att försöka få på en är betydligt värre.

Ha grimskaft i hagen får du gärna om du vill, men då har du väl en stor risk för skador.

I våra vinterhagar vi har finns inga träd (åkermark) därför är inte skade risken nämnvärd. Visst dom kan fastna i varandra och göra sig illa, men då är det lika bra att plocka bort täckena på hästarna också, för där har du också en stor skade risk.

Jo, jag pratade faktiskt med en kompis om det igår. I England finns det (Aerborn gör dem) "Fieldsafe" grimmor. Där går en gummiring sönder om de fastnar. Dock ingen reflex på dem, men det kanske kommer.

Man kan ju sätta en nyckelring modell klen mellan ringen på sidan och haken för käkremmen, då böjer nyckelringen ut sig om de fastnar. Fast helst skulle man ju ha så att båda nackrem och nosrem löste ut om de fastnade med (det gör de som jag fattat det på fieldsafegrimman).

Jag provade en typ av säkerhetsgrimma förr, med kardborrebansstängning, men den var värdelös, den trillade av bara de kliade sig. Så jag söker fortfarande efter en bra "haggrimma", och då med reflex (men reflex kan man ju ordna själv i värsta fall).

Vill inte ha grimma. Försvinner de ut på vägen måste man ju iaf ta tag i grimman och då tycker jag det är lika lätt att lägga ett grimskaft runt halsen etc.

MEN nu har min grimma på sommaren då hon går med betesreducerare :crazy:

Annars så florerar det div rykten om att försäkringen inte skulle gälla osv. Här har de grimma på de "jobbiga" hästarna så det ska bli lättare vid insläpp.

Ursäkta, men en FRÄMMANDE, uppspelt häst (stressad/rädd/uppspelt) är det lättare att få tag i en grimma som sitter på än trä på en grimma. Ofta kan man komma så nära att man har EN chans att få fatt i grimman (missar man dem brukar de vara klart skeptiska sen). Dock är det inte säkert att en främmande, uppspelt häst står stilla så länge att man kan sätta på en grimma. Och som sagt, det är inte säkert de hittas av hästvana människor när de är på rymmen.

Och är de på rymmen och ute på en väg så är ju det viktigaste att SNABBT få dem av vägen, inte riktigt tid att ägna en massa tid åt att låta hästen själv få söka kontakt med dig etc.

Mina EGNA har jag inga problem att ta utan grimma ens när de är uppspelta. Men ett främmande, uppspelt och stressat halvblod på 1.70 och jag kan nog stå där med min grimma bäst jag vill. Däremot har jag en rätt god chans att få tag i grimman om den sitter på.

Så, jag förstår argumentet (även om jag inte har grimma i hagen därför)

ja det tycker jag att vi borde! varför inte anpassa sig till hästen i stället för tvärt om! på vintern blir det kallt och pälsen blir tjock, rid inte lika hårt så slipper hästen bli svättig och börja frysa, och vipps så behöver man inte tecke!! gör själv så, och om jag rider henne svettig så får hon stå inne en stund å torka till..

Där jag har min häst uppstallad måste de ha grimma på i hagen.

Först irriterade det mig, men efter att min häst kommit ut ur hagen ett antal gånger tycker jag att det är bra, eftersom det varit förbipasserande som fångat henne. Senast i fredags var det några idioter som åkt pulka rätt igenom staketet till hennes hage :devil:

Stallet ligger alldeles bredvid ett motionsspår och med en motorväg en kilometer därifrån, så jag är väldigt tacksam om någon kan fånga min häst innan hon kommer ut på motorvägen.

Givetvis har hon lädergrimma på sig i hagen så att den åtminstone har en chans att gå sönder om hon fastnar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama