Grimma i hagen eller ej?

Filifjonkan_

Trådstartare
Ja, hur gör ni på just erat stall? Har upptäckt att det där är väldigt olika, och då jag just börjat rida en jättego halvblodsvalack som står på en större anläggning med +50 hästar, har jag noterat att hästarna där går med grimma i hagen. De har service på in och utsläppen, och jag antar att det är mycket smidigare för de som har hand om detta att bara knäppa på grimskaft och inte släpa på hur många grimmor som helst varje dag.

Nu känns de här hästarna väldigt vettigt indelade dock (de går max fyra stycken i varje hage och kommer väldigt bra överens) men tänker mig att fan, om de skulle fastna i då? En missriktad spark och en sko som hakar i en grimma? En klantig rullning, hästen kliar sig och fastnar, etc? Har aldrig varit med om det dock, men anar att det hänt någon här.

Hur brukar ni göra? Och varför? Ren nyfikenhet här. :)

Sv: Grimma i hagen eller ej?

Aldrig grimma i hagen men så sköter jag alla insläpp själv och har en inhägnad stallplan och leder dom faktiskt oftast bara med ett rep runt halsen eller helt lösa :o På en större anläggning är sådant inte lämpligt naturligtvis, det är väl inte lämpligt alls egentligen men det funkar bra för mig :)

Grimmor och flughuvor åker av fortare än kvickt, hästarna, speciellt sprallefjanten, verkar hjälpa varandra att plocka av sig grejorna och så får man gå runt och leta efter sakerna. Och man har ju läst om hästar som fastnat i egna eller andras grimmor och blivit skadade.

Men på en stor anläggning kan jag litegrann förstå att man väljer att ha grimmorna på i hagen dock så finns det ju en risk för skador och skav. Det vill till att grimmorna sitter bra och helst går sönder om de skulle fastna på något sätt. Det går smidigare vid ut och insläpp och med så många hästar så blir det många grimmor att hålla reda på

Inte grimma, risken att fastna och göra sig illa är för stor.

Rymmer hästarna finns det ändå ingen garanti att de går att fånga bara för att de skulle ha grimma på sig..och i värsta fall vid rymning, fastnar de nånstans, kanske i ett träd i skogen :crazy:
Jag själv har sett så många hästar fastna m grimmor att jag ryser vid tanken på vad som kunde hända..spec när de borde gått sönder fast de inte gjorde det..

För mig är grimma + grimskaft ett redskap att leda hästen med, inget annat.

Det är inte heller jobbigt att plocka av/på grimmor och det tar precis lika lång tid som att man ändå går fram och tillbaka mellan stall och hage.

Senast ändrad:

Har hästarn bra, väl anpassade grimmor är det inget problem.
Tyvärr ser ofta alldeles för stora grimmor. Antagligen för att ägaren tycker det är "snällt" att ha grimman löst.

Alltid grimma på mina då dom går nära en väg, skulle dom rymma så vill jag att de ska vara så lätt som möjligt för någon att kunna fånga dom.
På sommaren går dom på bete långt inne i skogen och då går dom utan grimma, tycker dom ska få bara va hästar dom veckorna och den ena hästen får lätt skav när han har sommarpäls så försöker undvika utrustning :)

Jag undrar lite bara hur ni tänker ang "någon lätt ska kunna fånga in" - finns det någon garanti tycker ni för att folk gör det om de har grimma?

Mig veterligen nämligen så orädda eller hästovana går inte i närheten av en häst oavsett :D tex, så isf får man ju bara räkna med "husfolket" så att säga kanske..
och fler därtill skulle skita i lösa hästar..möjligen kanske ringa polisen

Har inte sagt att alla skulle fånga dom men om någon kommer och ser att dom är lösa och tänker fånga in dom så är de betydligt lättare att kunna leda tillbaka hästen om den har grimma, sen bor vi i en liten by där alla känner alla och jag tror att dom flesta här skulle reagera om dom va lösa :)

Jag har mina hästar hemma och enda gången jag i normalfallet har grimma på hästarna är de första dagarna med en ny häst innan jag vet hur den är att hämta i hagen. Annars har jag aldrig grimma på i hagen. Det är alldeles för stor risk att hästarna fastnar.
På sommaren har mina betesreducerare på sig och på dem finns en konstruktion med kardborre som ska gå upp om hästen fastnar någonstans. De få gånger hästarna har haft grimma på sig i hagen (om de t ex behöver ha flyweil på sig för att alla flugmasker har gått sönder på en söndag) har jag haft grimma med liknande kardborrekonstruktion som på betesreducerarna och dessutom finns det ett spänne på dem som löser ut vid ryck. Dessa grimmor ska man ju dock inte leda hästarna i just eftersom de enklare kan komma lösa med dem på.
På en stor anläggning är det oftast rent logistiskt svårt att låta hästarna gå utan grimma i hagen. Det blir helt enkelt för mycket jobb att ta av och på alla grimmor. Är det dessutom flera olika som tar in och ut hästarna så kan det bli väldigt rörigt om de inte har grimma på sig.

jag har grimma på mina i hagen, alltid haft förutom sommartid på betet. (eget stall)

bor nära en större väg och har haft 2 ponnyer som rymde (ifrån stallet utan dock), men då de inte hade grimma så blev det väldigt mycket jobbigare att fånga in dem för de som hittade dem. som tur var så lyckades de valla in dem i en hage.

jag har dock lädergrimmor i hagen nuförtiden, enklare att rengöra, blir inte frusna eller blöta rätt igenom, håller väldigt mycket längre och ger inte skav.

när jag jobbat i stall så har de alltid haft grimma i hagen, är mycket smidigare när man tar in och ut alla hästarna för träning och skrittmaskin några gånger om dagen.

Jag har inte grimma i hagen. De kan fastna, den slits och går sönder, den kan ge skav. Däremot kan jag förstå att det är mer praktiskt om man ska leda 50 hästar till och från hagen varje dag.

Vi har ingen grimma i hagen på sommaren men måste ha på vintern enligt stallägaren. Jag har sagt min åsikt om det och jag gillar det inte, men får ju lov att gå med på det.

Varför vi ska ha det på vintern är för att det ska vara enklare att ta in hästarna från hagen på kvällen.

Vi har grimma i hagen av den anledningen att det är lättare att fånga in en häst som rymt från hagen ifall den har grimma på sig. Under de 20 år som jag haft häst så har aldrig nån häst skadat sig i hagen pga att dom har haft grimma. Men däremot har jag haft folk som faktiskt har lyckats fånga in hästar som varit på rymmen tack vare att dom haft grimma på sig. Det hade dom säkert inte lyckats göra om hästarna varit utan grimma.

Så jag själv tycker inte att det finns nån rätt eller fel ang grimma eller inte i hagen. Utan det tycker jag att man själv gör som man själv anser tycker passar en själv.
En fråga bara, ni som tycker att hästarna inte ska ha grimma i hagen och verkar tycka att vi inte är riktigt kloka som låter våra hästar ha det, Har ni varit med om nån allvarligare olycka med hästar som haft grimma på sig eller har ni bara hört talas om att dom kan fastna och skada sig?

På en stor anläggning är det oftast rent logistiskt svårt att låta hästarna gå utan grimma i hagen. Det blir helt enkelt för mycket jobb att ta av och på alla grimmor. Är det dessutom flera olika som tar in och ut hästarna så kan det bli väldigt rörigt om de inte har grimma på sig.

Men borde det då inte hända då väldigt ofta i dessa stall att hästar fastnar och skadar sig? I de stall som jag känner till att dom har grimmor på sig så har jag inte hört att dessa olyckor förekommer speciellt ofta.

Rymmer hästarna finns det ändå ingen garanti att de går att fånga bara för att de skulle ha grimma på sig..och i värsta fall vid rymning, fastnar de nånstans, kanske i ett träd i skogen :crazy:
.

Nej, men chansen är ialla fall större att nån kan fånga in hästen om den har grimma. Större än risken att hästen ska fastna med grimman nånstans och skada sig. I de få fall jag sett att nån häst har fastnat så har grimman gått sönder (ja, detta har varit nylongrimmor) och hästen har inte skadat sig.

Jag skulle tro att risken för en häst som rymt från hagen skulle vara större att bli påkörd av en bil eller liknande än att fastna med grimman och skada sig.

Har hästarn bra, väl anpassade grimmor är det inget problem.
Tyvärr ser ofta alldeles för stora grimmor. Antagligen för att ägaren tycker det är "snällt" att ha grimman löst.

Kan bara hålla med detta! Jag blir rädd när jag ser grimmor dingla och slänga runt huvet på hästar där man kan få in hela knytnäven mellan huvud och grimma.

Sen finns det hästar som av någon outgrundlig anledning blir tamare när de har grimman på sig.

Sen finns det hästar som av någon outgrundlig anledning blir tamare när de har grimman på sig.

Det där kan nog stämma på en av mina hästar jag hade förut som det kunde ta timmar att fånga in honom när han gick på sommarbete utan grimma men med grimma så var det inga problem alls :-)

Jag brukar överlag inte ha grimma i hage, undantagsfall vid nyår då jag inte visste hur de skulle reagera (nya hästar, nytt hem).

Även ridklubben i kommunen har hästarna utan grimma i hagarna, både i vinterhagar och sommarhagar.

Vi har aldrig grimma på hästarna i hagen. Men å andra sidan är de väldigt lättfångade, och kommer själva och kör ner mulen när man håller fram grimman.

Aldrig grimma på i hagen. De går på lösdrift så det är inte så att andra måste ta ut och in dem.

Alla mina hästar är lättfångade och stoppar oftast självmant huvudet i grimman.

Jag undrar lite bara hur ni tänker ang "någon lätt ska kunna fånga in" - finns det någon garanti tycker ni för att folk gör det om de har grimma?

Mig veterligen nämligen så orädda eller hästovana går inte i närheten av en häst oavsett :D tex, så isf får man ju bara räkna med "husfolket" så att säga kanske..
och fler därtill skulle skita i lösa hästar..möjligen kanske ringa polisen
Läs bara dagens nyheter där polisen inte ens försöker fånga in dem utan stänger av motorvägen.
du måste komma så nära att det går att ta dem- av ngn som vågar o kan.

har lett häst i snålblåst o nollgradigt i badrocksskärpet. öppen morgonrock:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en unghäst som är väldigt ranghög och dominant. Han har haft en tuff uppväxt där han förlorat sin mamma, och jag gissar på...
2
Svar
22
· Visningar
4 717
Senast: Mia_R
·
Utrustning Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen. Jag vill ha grimmor på då den ena...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: HeJe
·
Hästhantering Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 315
Senast: CK
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna