Griffin haflinger/cob, ett alternativ??

bigganl

Trådstartare
Håller på att leta dressyrsadel och har just insett att det är bättre att lägga pengarna på en riktigt bra sadel direkt trots att hästen troligtvis inte växt helt klart. (Fortfarande överbygd.)
Nu rasade vår ena bil (så typiskt) och då måste vi köpa ny och pengar till en bra dressyrsadel försvinner alltså. Har funderat på om det kan vara ide att köpa en Griffin haflinger/cob och ha något år och köpa bättre sadel sen, men jag har aldrig ridit i en sån och vet inte hur de är att sitta i. Hur är sadeln, ni som har? Jag trivs bäst i sadlar som är djupa i sätet och har kraftiga vulster samt långa kåpor till mina långa ben. Kan det funka med en Griffin? Eller ska jag vänta tills plånboken fyllts på igen?
Vilken bomvidd på en Griffin passar om en Globus 36 passar? Är den x-vid som är jämförbar? Hur svängd är bommen jämfört med Globus Loke?
Hästen är bred och har väldigt lite manke. ganska rak rygg men är lite överbygd.
Har ni några goda råd på lager?

Sv: Griffin haflinger/cob, ett alternativ??

Jag har haft en Griffin Haflinger/Cob.
Gillar eg också djupa säten men jag trivdes bra i Griffin-sadeln för man hamnade rätt i den, satt stönt, fick bra kontakt med sittbenen.

Det är spikrak i bommen, jag tycker att den är ganska lång och det finns utrymme för ungefär 4 cm hög manke...

Det är väl ungefär vad jag kan säga om den, men jag gillar sadeln, synd bara att den inte passade någon av mina hästar.

bigganl skrev:
Håller på att leta dressyrsadel och har just insett att det är bättre att lägga pengarna på en riktigt bra sadel direkt trots att hästen troligtvis inte växt helt klart. (Fortfarande överbygd.)
Nu rasade vår ena bil (så typiskt) och då måste vi köpa ny och pengar till en bra dressyrsadel försvinner alltså. Har funderat på om det kan vara ide att köpa en Griffin haflinger/cob och ha något år och köpa bättre sadel sen, men jag har aldrig ridit i en sån och vet inte hur de är att sitta i. Hur är sadeln, ni som har? Jag trivs bäst i sadlar som är djupa i sätet och har kraftiga vulster samt långa kåpor till mina långa ben. Kan det funka med en Griffin? Eller ska jag vänta tills plånboken fyllts på igen?
Vilken bomvidd på en Griffin passar om en Globus 36 passar? Är den x-vid som är jämförbar? Hur svängd är bommen jämfört med Globus Loke?
Hästen är bred och har väldigt lite manke. ganska rak rygg men är lite överbygd.
Har ni några goda råd på lager?

Jag har en Globus CliC...superskön :love: !!
Den är verkligen underbar att rida i... :devil: Om man gillar uppbyggda dressyrsadlar.... :angel:

Jag har en cob dressyr xx-vid. Min Pålle är för bred för Globus 36 så en gissning från mig är att en x-vid skulle kunna passa din häst.
Kåpan på min 17" är ca 55 cm mätt från mitten av sitsen o ner. Sätet är inte överdrivet djupt men man får en bra sits.
// Linda

Ja, det låter ju som om detta skulle kunna vara ett alternativ. Om sadeln inte är så djup gör inte så mycket, bara den låter ryttaren sitta rätt. Provade en annan billigare modell nyligen och den gick bara inte att sitta i,(sadel helt utan midja), så att sitta rätt är viktigt. Den ska ju passa hästen också. Är den verkligen spikrak i bommen? Då blir det problem när hästen är överbyggd. Förra ägaren till hästen hade en Griffin allround och den låg bra. Är det likadan bom i båda modellerna tro?
Har haflinger/cob modellen stora eller små vulster? (uppbyggda eller tunna)

Senast ändrad:

Jag tycker inte den är helt spikrak i bommen. Kan e-posta bilder till dig på min hästs rygg om du vill så får du se hans profil?
Vill du kan jag fota min sadel i lite olika vinklar o lyfta på kåpan mm?
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 015
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 486
M
Utrustning Som rubriken lyder skulle jag behöva hitta en sadel som liknar griffin haflinger/cob dressyr xvid-xxvid i bommen, men med smalare säte...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Milschen
·
M
Utrustning Hej! Nu letar jag sadel... igen. Har äntligen fått en egen inkomst (inte så mycket men iaf något) och har sparat upp 3000 till sadel...
Svar
3
· Visningar
831
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur