Förslag på sadel?*lång*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 831
M

Mahogny

Hej! Nu letar jag sadel... igen. Har äntligen fått en egen inkomst (inte så mycket men iaf något) och har sparat upp 3000 till sadel, har såklart tänk fortsätta spara men vill inte lägga ut mer än 4-5000 kr på en sadel just nu. Har ju även andra saker som ska betalas. Har testat globus i 3 olika modeller (kan ränka upp vilka om någon undrar) då både 36 och 38 i bomvidd. Testa kieffer vilket låg rätt bra fast var lite över min prisklass (dem som passade) Griffin både den "vanliga" i bomvidd vid. Som passade rätt okej innan hon musklade sig. Efter det testade jag Haflinger/cob modellen. Vilket var lite vid (testade en som inte går att byta bomvidd på) och för lite cutbak/mankfrihet.

Lånar nu en Lewa sadel modell hopp. (inte så svängd som cometen) som ligger väldigt bra. Ligger på plats, en bra bit bakom bogbladen. Nog med plats för manken, följer hela vägen med ett jämnt tryck förutom just på slutet där den släpper den sista cm (skulle inte vara någon fara enligt utprovaren)
Men som sagt inte min sadel och ägaren vill inte sälja. Så nu letar jag en egen.
Har försökt hitta en likadan i 4 månader nu men det verkar inte finnas:(

Och nu funderar jag på en Wintec hopp. Red i en sådan och tycke om den.:laugh: Men kan det funka på min häst. Troligen kommer hon behöva det vita järnet när hon musklat sig lite. Blir den för svängd?

Så här ser hon ut.
Foto0419annons.jpg

DSC01754.jpg

DSC00926-1.jpg

Fler bilder i nästa inlägg.

Sv: Förslag på sadel?*lång*

DSC03325.jpg

DSC02929-1.jpg

Hon har nog mer manke än vad det ser ut som. Iaf upplever jag det så. För med alla "vida" modeller är det nästan allitd manken som inte får plats. Och jag vill inte rida med en sadel som ligger 1 finger i från manken när man skrittar:crazy:

Andra tips mottages gärna.

Nehe inga svar som vanligt då.... Kan moderatorn kanske ta bort tråden?

SJölv har jag en Dominus hopp till min ponny. Något böjdare än din. Globus Esperanza kanske?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
320
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI