Griffelbensfraktur

R

Rambolina

Har fått besked om griffelbensfraktur på hästen, det gäller den nedre delen och ska åtgärdas om ett par veckor, 3 närmare bestämt. Vad är eran erfarenhet av liknande skada? Hon har inte varit halt eller öm/svullen utan frakturen upptäcktes av "misstag" vid röntgen pga av en annan skada på annat ben. Kan det tom vara så att hästarna kan gå med en lättare fraktur på griffelbenet utan att de har några symptom:confused: Funderar bara lite allmänt...

Sv: Griffelbensfraktur

Ja, det beror på var den sitter och om det finns övrig inflammation/infektion i området...

Hade en patient, vars enda symtom var att hon var lite mer diffust svullen i ena bakbenet. Hon var inte halt, ej heller efter böjprov. Och svullnaden gick inte ner av varken antiinflammatoriskt eller antibiotika. Så jag remitterade hästen till ett djursjukhus, där man efter mkt om och men hittade en fraktur på griffelbensspetsen...

Fast ofta beror skadorna på ex en spark i området, med mjukdelsskador och ev sårinfektion också. Och då är hästen självklart oftast halt...

Hej! En dag när jag kom ut till stallet så hade min häst bägge sina bakben uppsvullnade (från hasen coh neråt till kotan). Dom var indetiskt svullnade. Inge halt men lite öm de första dagarna. Hon var inte så varm så funderade på vad det kunde vara. Provade allt. ville ju inte åka till sjukan på en gång då hon inte verkade beröras av skadan. Men efter 3 veckor med mer eller mindre svullnad åkte jag till djursjukhuset och röntgade, Hon hade fått griffelbens fraktur på bägge bak. Det ena benet var helt av ´ca 3 cm från "stumpen".

Hon fick först stå i ca 4 veckor, sen återbesök för å se hur det såg ut. Det har börjat läka ihop. T.o.m den lösa benbiten som fanns i det ena benet hade sökt till dit därifrån den kom. Åkte hem, fick vila i 4 veckor till. Återbesök igen, det ena benet med den lösa benbiten hade ej blivit bättre och kunde inte fastna där den satt fårn början så de var tvugna att ta bort den. Blev operation som gick bra och efter den fick hon komma hem efter 1 natt och sedan stå i sjukhage 8 veckor för att sedan sättas igång. Behövdes inget återbesök om svullnaden hade gått ner vilket den snart gjorde. Det blev ett överben på det ena benet och en liten broskbildning vid operationssåret. Hon är helt återställd.

Jag tycker inte denna skada som min häst var direkt en "lättare" skada då griffelbenet var av på ena benet. Men den var ju heller inte så stor. Sitter frakturen högre upp kan det däremot göra större skada och hästen kan visa mer hälta och ömhet och värme.

Det är inte alls ovanligt att hästar med denna skada inte visar några som helts besvär av detta. Men gör man ingenting åt det så kan det såklart bli mkt värre. Som t.ex. den där lösa benbiten som min hade, den ligger ju och skaver mot senor och ligament och grejjer.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Min tjej fick sitt griffelben avsparkat för ungefär 1½ år sedan. Sparken tog rätt högt upp på griffelbenet samt att hon fick ett sår. Eftersom brottet var så högt upp kunde de ej operera bort den "lösa" benbiten. Skadan fick självläka. Hon stod på box i ungefär 2 månader. Sedan ut i liten hage som vi ökade gradvis. Kom igång och började rida. Veterinärbesiktades nu i januari ua då även griffelbenet röntgades och det visade en fin läkning. Inget hon har några problem av idag bortsett från ett överben på just det frambenet.

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka