Griffelbensfraktur

S

Skrutt

Var kan jag läsa om ovanstående? Hästen jag sålde har fått det och ägaren säger bara att den skall opereras i augusti...

låter inte speciellt kul för en unghäst! :( Förhoppningsvis får jag reda på lite mer efter operationen.
Tack för svar!

Känner till två hästar som har haft griffelbensfrakturer - båda opererades och är idag fullt återställda (även om en blev lite tjock i benet - skönhetsfel). Ena var fem år och den andra var 16 (tror jag) vid operation. Så det går säkert bra! Håller tummarna.

griffelbenen är totalt onödiga faktiskt, det är en kvarleva från den tid då hästen hade 5 tår.. man kan säga att det är en tillbakabildning av vår tumme ungefär..(!) Det är relativt vanligt med griffelbensbrott och hästarna brukar sällan få några större besvär av det, speciellt inte om man opererar (mejslar) bort dom. Fast det är klart - lite beror det ju på HUR brottet ser ut, om ligament - senor - blivit skadade i samband med traumat osv. men som sagt, i regel en lättbehandlad åkomma.. :banana:

Mitt sto fick en skada på griffelbenet i samband med en olycka för många år sedan. Det röntagades och lämnades utan större åtgärder. Det blev ett skönhetsfel då det blev tjockare, som ett överben, men det har aldrig vållat några bekymmer efteråt.

Har två erfarenheter av griffelbensfrakturer.

Mitt sto fick en fraktur för kanske fem år sedan. Jag märkte knappt ngt. Jag tyckte att hon rörde sig lite märkligt men hon haltade inte. Jag åkte till slut och kollade upp det och då hade det varit en just sådan fraktur men det var nästan färdigläkt och jag hade ridit hela tiden, bara tagit det lite lugnare. Alltså inga problem alls!

Den andra hästen var en häst jag sålde i vintras. Hon gjorde av griffelbenen på båda bakbenen (fastnade i nerfallen tråd i hagen). Hon fick efter lång vila till slut opereras då det inte läkte som de ville. Nu håller dom på att sätta igång henne, men det tar tid. Men hon blir bra igen och det är ju huvudsaken.

Jag tror inte att du behöver vara orolig, om det inte senskador osv. med i bilden som det tidigare nämnts i tråden.

/Linda

Mitt 16 åriga sto skall operera bort griffelbensspetsen om 1 vecka har gått snart 1 vecka med griffelbensfraktur, men det verkar inte bekomma henne alls..
Jag har hört att konvalecenstiden faktiskt blir kortare om man opererar bort en om det skall självläka - vet inte om detta stämmer men hoppas på det.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar