Griffelbens fraktur!

jemeni

Trådstartare
Stön nu har unghästen klantat sig i hagen! I ca 1 1/2 vecka har hon haft en svullnad/ varm på insidan VB och det ville inte ge med sig!
Så idag besökte vi tant vetrinären och mycket riktigt griffelbenet var av!!!! :(:(
Nog för att vi tänkte vila ett tag nu men 3 månader känns ju som en evighet.
Ibland funderar man varför man har häst! Idag står det 3 hästar i mitt stall och ingen är ridbar (den yngsta är 3 veckor).

Skulle bara skriva av mig lite!

Sv: Griffelbens fraktur!

Trist med halta hästar:(

Men jag undrar om griffelbenet. när min förra häst hade av sitt så opererade dom bort det som var av, för att det inte skulle bli några komplikationer efteråt.

Gör dom inte det nu, eller är det olika på hur brottet sitter?

Min pålle står på skritt endast dom tre närmsta veckorna då hon hade en liten varning på senan.
Trist, hon kändes så superfin när jag red ut henne igår:love:
Men å andra sidan så kan vi skritta tillsammans med högdräktiga stoet som ändå ska trappa ner nu.
Och så kan jag promenera istället för att rida så får jag motion också:idea:

Think possitive!

Fast det är roligare utan hältavbrott...:smirk:

ja, det beror på hur mycket de slagit av. När en av mina hästar gjorde det fick jag välja om jag ville operera på en gång eller avvakta. Jag skulle starta YR-SM lite senare det året och skulle missa det om vi valde att operera. Vetrinären menade att eftersom det var så liten bit som var av så kunde det gå utan operation. Dock valde vi att operera omedelbart och han blev helt bra snabbt.

Han var aldrig halt utan bara vädigt svullen. Han slog av det i boxen på natten :crazy:

Hästar, dom kan dom;)

Min slog av sitt, på sej själv troligtvis, i hagen.
Oprerade ochså bort det direkt och det var inga konstigheter med igångsättning efetr läkningen, utan det blev bra fort.

Några omgångar zinkaband och vila, och sen var det klart:p

Frakturen sitter jätte fint så någon operation behövs inte utan vi ska släppa henne på bete i stället!
Tar nästa koll i slutet på juli.
Bara hoppas att det läker fint.

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 769
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka