Griffelbenet av?

Smurfoff

Trådstartare
En av hästarna på mitt jobb började halta ute i skogen och jag kände på hans ben och det var väldigt svullet (vänster framben) och det kändes liksom mjukt.. Gemförde med det andra benet och där kände man benet liksom men på de skadade benet kändes de som senan var av likom.. Kändes inte som benet var helt!!

(vet alla kommer säga kalla på veterinär) men detta är inte sverige jag befinner mig i.. Jag tänkte om jag får lite information vad det kan vara så kan vi kalla hit en veterinär imorgon för veterinärerna i detta land är inte så värst kunniga!

Vad gör man åt gaffelbensskada? Vila, badage osv? Hur fungerar hästen efteråt?

Detta är ett turrdiningsställe och hästarna går många timmar om dagen i tuff teräng

Sv: Griffelbenet av?

Jag tycker snarare det låter som en senskada...

griffelbenet är ett litet ben på insidan om hästens ben, nedanför karpus. Vid en fraktur brukar det bli en mkt liten, ganska isolerad markant svullnad, beroende på hur frakturen sitter, ibland känns det och syns ännu mindre än så. De brukar inte bli jättehalta av en griffelbens fraktur, såvida frakturen på ngt sätt inte orsakat att leden blivit skadad. Griffelbenet är ju inget ben som belastas, det fyller ö.h.t ingen funktion i sig.

Jag hade pratat med veterinär på telefon och tycker de också att det låter som en misstänkt senskada hade jag behandlat som sådan, dvs boxläge, kyla kyla kyla första 72 timmarna (det är då man genom kylning har chans att påverka en senskada åt det bättre, sen är det försent), och om veterinär råder vilket den troligen gör om en senskada misstänkt, lindning med stadiga stallbandage.

Idag var han jättehalt.. I boxen stödje han inte ens på benet och när vi ledde ut honom kunde han knappt gå och var väldigt svullen.. Tror det är någon sena som är av.. Vi kylde med kallt vatten och tog bandage med is och lät det vara på i några timmar.. Nu stödjer han iallfall på benet..

Håller tummarna att han kommer bli bra!

Ni måste väl ha tillgång till veterinär även om du inte är i Sverige? En blockhalt häst med misstänkt senskada är väl ändå värd bättre än att man bara går och hoppas?

Du blandar ihop griffelbenet och gaffelbandet. Griffelbenet är som tidigare förklarat ett relativt obetydligt ben men som ibland skadas av yttre slag. Benet kan av det bli väldigt ömt och svullet och hästen med det också väldigt halt.

Gaffelbandet är däremot en sena som ligger innanför ytliga och djupa böjsenan. För att känna om senorna är intakta måste man palpera (trycka) längs med var sena när benet är böjt. Så kan man också finna exakt var smärtan kommer ifrån.

Låter hemskt med ett land utan utbildade veterinärer! På vilken del av jordklotet befinner du dig egentligen?

Av tidigare trådar att döma, utgår jag ifrån att hon är i Turkiet.
Och med tanke på vilken syn och hur man behandlar hästar i mellanösten överlag, tror jag nog hon har rätt i att veterinärer inte är det säkraste kortet att satsa på:(

Djurhållningen och djurförståelsen i Turkiet kan få en att baxna, jag hoppas du är på ett bra ställe om det är där du är

Men där finns mycket bra veterinärer också, så om den ni normalt använder inte håller måttet så leta vidare. Det finns flera exklusiva hoppanläggningar som använder sig av det bästa av det bästa så man skulle kunna be dem rekommendera veterinär.

Är det så att de rids mycket på sten, så som terrängen kan se ut där nere så sliter det ju någon galet på ligament och senor

Du fick annars bra råd av Mackan- kyl, linda, vila

vi kyler hans ben varje dag...första dagarna stod han inte ens på benet å halta jättemycket.. Men nu står han på de och haltar inte alls som innan.. Så de blir bättre!!

Tyvärr är veterinärerna skit här.. En av hästarna hade sparkat sönder sin hov.. och fick lindas osv då kom veterinären ut.. Det är en unghingst med mycket energi som blir ganska vild om han får vila.. och veterinären var LIVRÄDD och sa åt dem andra hur dem skulle linda osv...

Sen kastrera vi två hingstar och veterinären våga knappt gå fram och ta sprutan.. Sen när hästen var nersövd så var det ok att närma sig.. Men när hästen var vaken igen så höll han sig på avstånd...

Fick höra sen att denna veterinären är duktig på hundar å katter men vet inget om hästar typ.. var även denna veterinär som sa att man kunde rida in shettisar vid 1 års ålder att de inte var några problem.. vilket jag starkt intyga dem om att det absolut inte gick... Så dem la de på hyllan..

Hästhållningen här är faktist väldigt bra.. Stora rymliga boxar och fri tillgång till vatten (inte vanligt dem får de i turkiet)!! och bra mat.. hö och havre .. Inga magra skrällen här inte! Alla hästarna har skor och bra utrustning.

Visst terängen är tuff.. Mycket sten spreciellt uppe i bergen.. Dessa hästarna är fantastiska!! Förstår inte hur dem kan klättra upp och ner och galopera upp på berget utan att ens snubbla! Och jag känner dagligen igenom hästarna varken ryggont eller problem med benen.. Dem är alltid pigga och glada och klagar aldrig.. Hästarna kan inte ha det bättre.. Får även gå ut i hagen osv och även hingstarna funkar ihop fast vi har 10 ston..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 988
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 434
Senast: NovaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka